رفتن به مطلب

آزبست مالزيايي خطرناکتر از ريزگرد عربي


ارسال های توصیه شده

[TABLE]

[TR]

[TD]IMAGE634442511437812500.jpg

سرهنگ سيدهادي هاشمي در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بعد از انقلاب صنعتي در کشورهاي غربي کارخانجات صنعتي را در کنار رودها و شهرها مي ساختند تا از طريق حمل و نقل جاده اي و آبي بتوانند محصولات شان را سريعتر به بازار برسانند همين امر باعث شده بود تا آلودگي در شهرها افزايش يابد به همين دليل آنها تصميم گرفتند کارخانه ها را به شعاع 120 کيلومتري شهرها منتقل کرده و در برخي مناطق محل سکونت را تغيير دهند.

 

وي ادامه داد: در کشور ما نيز تصميم گرفته شده کارخانجات به شعاع 80 تا 120 کيلومتري منتقل شود.

 

رئيس پليس سابق راهور تهران با بيان اينکه آلودگي کارخانجات در هواي پايتخت افزود: کارخانه هاي شن و ماسه، سيمان و بخشي از صنايع آلياژي که از آزبست استفاده مي کند در آلودگي هوا تاثيرگذار هستند ضمن اين که بخشي از کارخانه ها هنوز از سيستمها و ماشين آلات قديمي استفاده مي کنند که اين دستگاهها نيز در توليد آلودگي موثر است.

 

هاشمي وسايل نقليه را عامل اصلي 80 درصد آلودگي هواي پايتخت معرفي کرد و گفت: در اين مورد بايد به صورت مصداقي بگويم که امروز بسياري از خودروهاي پايتخت داراي کاتاليست موثر نيستند چرا که آلودگي خودروهاي داراي کاتاليست استاندارد يک صدم درصد است در حالي که در مراکز معاينه فني حجم آلودگي را تا 2.5 درصد قابل قبول مي دانند.

 

وي ادامه داد: اين بدان معنا است که آلودگي خودروهايي هم که داراي معاينه فني هستند اما کاتاليست موثر ندارند 250 برابر خودروهاي داراي اين قطعه است. برخي از خودروها همانند پژو، آردي و پيکان تا 10 درصد حجمي آلودگي دارند در صورتي که اين خودروها کاتاليست نداشته باشند آلودگي آنها فاجعه بار است.

 

رئيس پليس سابق راهور تهران با اعلام اينکه به جرات مي گويم اگر همه خودروهاي تهران داراي کاتاليست باشند ديگر پايتخت آلودگي ندارد اظهار داشت: متاسفانه موسسه استاندارد در اين وادي ها نيست و خودش اقداماتي را انجام مي دهد تا صنايع از اين سازمان خوششان بيايد در حالي که وظيفه اصلي اين سازمان رفع و اصلاح نواقص است.

 

وي با انتقاد از خودروسازان تاکيد کرد: اين شرکت ها از رانت حکومتي استفاده مي کنند و متاسفانه امروز همه در کشور نمک گير خودروسازان شده اند و بدون چون و چرا از آنها حمايت مي کنند. خود اين شرکت ها نيز به هيچوجه انصاف را رعايت نمي کنند.

 

هاشمي با اشاره به جغرافياي شهر تهران افزود: در سمت غرب تهران فرودگاه مهر آباد وجود دارد که با وزش يک باد ملايم تمام آلودگي هاي اين فرودگاه به پايتخت مي رسد. دور تا دور تهران را رشته کوه ها محاصره کردند و همين باعث شده است در روزهاي سرد هواي اين کلانشهر فوق العاده آلوده شود. متاسفانه در اين وضعيت وزارت صنايع و سازمان استاندارد نيز پايتخت را به سمتي بردند که بايد هر روز براي وزيدن با و بارش باران دعا کنيم

 

وي افزود: اين نشان مي دهد مديران ارشد نظام نيز در راهبري به حدي اشتباه کردند که پايتخت در روزهاي سرد به کوره اي از دود و آلودگي براي بيماران قلبي، تنفسي و کودکان تبديل مي شود و ما بايد محدوديت هايي را براي شهروندان در نظر بگيريم.

 

به گفته رئيس پليس سابق راهور تهران تا کي بايد مردم شرمنده صنايع باشند و علاوه بر کشته شدن در جاده ها آلايندگي خودروها را نيز تحمل کنند. وزارت صنايع يک بار براي هميشه بگويد چه ميزان از مردم بايد قرباني شوند تا آنها جلوي خودروسازان بياستند و استانداردها رعايت شود. اين موضوع خيانتي نابخشودني است که در آينده نسل هاي ما به همه افرادي که مسئول هستند لعنت مي فرستند. اگر يک روز آمار مرگ و مير ناشي از آلودگي منتشر شود ما مسئولان بايد شرمنده نسل آينده باشيم.

 

هاشمي با اعلام اينکه در زماني که استفاده از آزبست ممنوع بود هفت هزار و 800 تن آزبست در مالزي وارد کشور شد گفت: در خودروها هنوز هم از تجهيزات آزبست استفاده مي شود و هرچه ما در آن زمان به محيط زيست گفتيم اثري نداشت به همين دليل با همکاري دانشگاه علوم پزشکي تحقيقي را روي پليس هاي سرچهار راه انجام داديم که در نتايج مشخص شد آزبست هواي تهران 300 برابر شهرهاي اطراف است و اين ماده در ريه ماموران پليس 4 برابر هواي سطح شهر است.

 

وي تاکيد کرد: آزبست اليافي رشته اي است که در ريه انسان مي ماند و به سرطان منجر مي شود. استفاده از اين ماده سرطان زا در ساير کشورهاي جهان نزديک به صفر است.

 

هاشمي با بيان اينکه چند سال در اين کشور تنها گشتم تا بتوانم استفاده از آزبست را ممنوع کنم اخيراً شنيده ام مي گويند استفاده از آن ممنوع شده است.

 

رئيس پليس سابق راهور تهران با بيان اينکه هر روز تاخير در ايمني خودروها و کاهش آلودگي هزينه هاي بسيار زيادي از جمله جان انسان ها به کشور تحميل مي کند افزود: روزانه تعدد زيادي از افراد جانشان را به علت آلودگي هوا از دست مي دهد و مسئولان بايد در قيامت پاسخگوي اين رفتارها باشند البته بهتر است مسئولان تصميم مافيا نشوند.

 

 

انتهای خبر //

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
// ایرن

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

  • Like 2
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...