رفتن به مطلب

اصلاح الگوی مصرف آب...چرا و چگونه؟


ارسال های توصیه شده

درود...امروز کتابی با عنوان اصلاح الگوی مصرف آب...چرا و چگونه؟ نوشته آقای صادق یونسلو خیلی اتفاقی نظرم رو جلب کرد....بخش هایی از مطالب موجود در آن رو در اینجا می نویسم...

لینک به دیدگاه

اهمیت آب بیشتر در این سه حوزه است..آب شرب، صنعتی و کشاورزی

 

بعد از هوا مهمترین نیاز بشری آب است. از 2.5 درصد آب شیرین موجود در کره زمین، 68.9 درصد آن بصورت توده یخ و یخبندان در یخچالهای قطبی و یا پوشش دائمی برف در کوهستان ها انباشته شده و فقط 30.8 درصد ان بصورت آب های زیر زمینی بسیار عمیق و کمتر از 0.3 درصد آن در دریاچه های آب شیرین و در سطح زمین جاریست.

 

اتمسفر: در اتمسفر ابرها جلوه وجود آب هستند. همیشه مقداری رطوبت در جو زمین بدلیل تبخیر از لایه سطحی اقیانوس ها، سطح خاک و تعریق گیاهان وجود داره.

لینک به دیدگاه

90 درصد آب جهان از طریق تبخیر، تصعید و چگالش مجدد تامین می شود و 10 درصد دیگر از طریق تبخیر و تعریق گیاهان. به مجموعه این آب ها که بصورت مجدد مورد استفاده قرار می گیرد، آب های تجدید شونده می گویند. حجم آب تجدید شونده تقریبا ثابت است اما از طرف دیگر تقاضای بشر در حال افزایش.

 

قاره آسیا 60 درصد جمعیت جهان را دارد در حالیکه فقط 36 درصد منابع آب تجدید شونده در آن است. ایران نیز 0.36 درصد از منابع آب تجدید شونده جهان را داراست.

 

طی صد سال گذشته تقاضای آب جهان 6 برابر شده در حالیکه جمعیت جهان 3 برابر شده است.

لینک به دیدگاه

مفهومی به نام شاخص سرانه آب تجدید شونده هر منطقه مطرح می شود که مساوی مقدار حجم آب های تجدید شونده در منطقه تقسیم بر کل جمعیت منطقه است.

اگر سهم سرانه بیش از 1700 مترمکعب برای هر فرد باشد، در ردیف کشورهای پر آب و تا 1000 مترمکعب در سال محدوده کم آب و کمتر از آن محدوده خشک محسوب می گردد.

 

در حال حاضر بیش از دو سوم جمعیت جهان با مشکل کمبود آب روبرو هستند.

 

کویت، امارات متحده، باهاماس، قطر، مولداوی، لیبی، عربستان، سنگاپور، بحرین اردن با مشکل کمبود آب شدید روبرو هستند...از طرف دیگر گرینلند، آلاسکا، گویان فرانسه، ایسلند، گینه از کشورهای پر آب جهان محشوب می شوند.

لینک به دیدگاه

8 درصد بیماریها در کشورهای در حال توسعه بیماریهای ناشی از آب است.

 

بیشترین بارش ها در ایران متعلق به گیلان و کمترین آن متعلق به یزد است. نزدیک به 85 درصد سطح کشور ایران نیمه خشک، خشک و بیابانی و فرا خشک است.

لینک به دیدگاه

انسان علاوه بر مصرف مستقیم آب ، از طریق تغذیه مواد غذایی، میوه جات، و حتی استفاده از کالا و خدمات آب مصرف می کند. این آب، آب مجازی نامیده می شود. به عبارت دیگر، آب مجازی مقدار آبی ایت که که یک کالا و یک فرآورده کشاورزی طی فرآیند تولید مصرف می کند تا ب مرحله تکامل برسد و مقدار ان معادل جمع کل آب مصرفی در مراحل مختلف زنجیره تولید از لحظه شروع تا پایان می باشد. مثلا برای تولید یک گیلوگرم گندم 1300 لیتر آب مصرف می شود.

 

آب مجازی = کل حجم آب مورد نیاز برای تولید محصول تقسیم بر کل محصول تولید شده

 

آب مجازی و بهره وری آب نسبت به هم رابطه معکوس دارند.

 

بهره وری آب = مقدار محصول تولید شده از حجم واحد آب

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...