رفتن به مطلب

ايجاد بازار برق بين كشورهاي عضو اكو


ارسال های توصیه شده

با توجه به ايجاد زيرساخت هاي مورد نياز و تجربه راه اندازي بورس انرژي در ايران و تجربه اي كه در كشورهاي عضو اكو به دست آمده است شركت توانير و شركت مديريت شبكه برق ايران آمادگي دارند تا تجربيات خود را به ساير كشورهاي عضو اكو در زمينه تشكيل ساختار صنعت برق و گسترش حضور بخش خصوصي در آن منتقل كنند.

 

 

 

 

 

 

 

مديرعامل شركت مديريت شبكه برق ايران با اشاره به چشم انداز اتصال شبكه هاي برق و توسعه بازار در كشورهاي اكو، براي ايجاد هماهنگي در راستاي بازار برق بين كشورهاي عضو اكو اعلام آمادگي و اظهار كرد: اتصال شبكه هاي انتقال برق از طريق ايران به كشورهاي منطقه و همچنين وجود خطوط ارتباطي الكتريكي بين كشورهاي عضو اكو امكان افزايش تبادلات تجاري برق را به وجود آورده است.

 

به گزارش پايگاه خبري توانير؛ ميرفتاح فتاح قره باغ درنخستين نشست كشورهاي عضو اكو براي تشكيل بازار منطقه اي برق با بيان مطلب فوق افزود: شركت توانير ارتباط الكتريكي با جريان مستقيم بين كشورهاي تاجيكستان، افغانستان، تركيه، پاكستان و ايران را در دستور كار دارد. همچنين پروژه هاي احداث خطوط انتقال جديد با ولتاژ 400 كيلوولت با توان انتقال بالا با كشور تركمنستان و احداث خطوط انتقال 230 كيلوولت با افغانستان در دست پيگيري است.

وي تصريح كرد: با توجه به ايجاد زيرساخت هاي مورد نياز و تجربه راه اندازي بورس انرژي در ايران و تجربه اي كه در كشورهاي عضو اكو به دست آمده است شركت توانير و شركت مديريت شبكه برق ايران آمادگي دارند تا تجربيات خود را به ساير كشورهاي عضو اكو در زمينه تشكيل ساختار صنعت برق و گسترش حضور بخش خصوصي در آن منتقل كنند.

مديرعامل شركت مديريت شبكه برق ايران اظهار كرد: از طرف وزارت نيرو و توانير اعلام مي كنيم كه آماده ايم اقدامات لازم در راستاي هماهنگي براي ايجاد يك بازار برق بين كشورهاي عضو اكو در راستاي تسهيل مبادلات برق بين كشورهاي عضو و كشورهاي همسايه ديگر و همچنين كشورهاي ثالث را انجام دهيم.

فتاح با ابراز اميدواري نسبت به اين كه با ايجاد بازار منطقه از تمام ظرفيت هاي نصب شده نيروگاهي در كشورهاي عضو اكو استفاده بهينه صورت گيرد و علاوه بر تقويت روابط صميمي اعضاي اكو، تبادل اطلاعات مهندسي بين كشورها برقرار شود.

 

 

پيشنهاد ايران براي تشكيل دبيرخانه تبادل اطلاعات مهندسي اكو

 

 

وي تصريح كرد: اين امر سطح مهندسي و كيفيت بهره برداري از شبكه هاي برق را ارتقا مي دهد و از منظر اقتصاد مهندسي از سرمايه گذاري اضافي در اين كشورها براي پوشش ظرفيت نيروگاهي مورد نياز در راستاي تامين بار مصرفي كشورهاي عضو اكو جلوگيري مي شود لذا پيشنهاد مي كنم دبيرخانه اي براي راه اندازي اين امر ايجاد شود.

مديرعامل شركت مديريت شبكه برق ايران با اشاره به اين كه مبادلات كنوني برق از طريق ايران با كشورهاي همسايه عمدتا به صورت قراردادهاي دو جانبه صورت مي گيرد گفت: در طي يك دهه گذشته صنعت برق ايران اقدام به تجديد ساختار گسترده كرده و با تغيير قوانين و مقررات و نيز ايجاد نهادها و موسسات جديد زمينه لازم را براي ورود بخش خصوصي به زنجيره توليد و توزيع نيروي برق فراهم كرده است.

فتاح افزود: تدوين قوانين و مقررات مربوط به تجارت برق، جداسازي مالكيت بخش هاي توليد و انتقال و توزيع برق، انعقاد قراردادهاي بلند مدت برق از نيروگاه هاي خصوصي، واگذاري نيروگاه هاي دولتي به بخش خصوصي، تاسيس شركت مديريت شبكه برق ايران به عنوان بهره بردارمستقل سيستم، تشكيل بازار برق ايران و راه اندازي بورس انرژي برخي از اقدامات انجام شده در اين حوزه هستند. لذا اقدامات لازم براي ورود به سرمايه گذاران بخش خصوصي و افزايش رقابت درحوزه برق در كنار ايجاد فضايي مناسب براي خريد و فروش برق را به دنبال داشته است.

وي با اشاره به اين كه بازار برق در ايران در سه حوزه توسعه و گسترش يافته است گفت: درحوزه اول بازار برق ايران به عنوان يك بازار نقدي و به صورت روز قبل فعاليت خود را در سال 2003 آغاز كرد. تمامي نيروگاه هاي كشور برق توليدي خود را به اين بازار عرضه و براي فروش آن از طريق بازار برق رقابت مي كنند؛ شركت مديريت شبكه برق ايران نيز به عنوان متولي اين بازار وظيفه خريد برق از نيروگاه ها و فروش آن به خريداران بازار عمده فروشي را به عهده دارند.

مديرعامل شركت مديريت شبكه برق ايران با اشاره به حوزه دوم توسعه بازار برق گفت: در حوزه دوم امكان انعقاد قراردادهاي دو جانبه به صورت مستقيم بين مصرف كنندگان و عرضه كنندگان بوجود آمده است كه در آينده نزديك اكثر معاملات برق دراين قالب انجام خواهد شد.

فتاح افزود: در اين روش توليدكنندگان با پرداخت هزينه ترانزيت به مالك شبكه انتقال، برق توليدي خود را از نقطه توليد به نقطه مصرف ترانزيت مي كند و خريد و فروش برق دراين روش براساس قيمت هاي توافقي بين مصرف كننده و توليدكننده است.

وي با اشاره به حوزه سوم تجارت برق نيزگفت: در حوزه سوم در توسعه تجارت برق به صورت گسترده راه اندازي بورس انرژي آغاز شده كه با راه اندازي آن در سال 2013 ميلادي امكان مبادله و خريد و فروش برق براي دوره هاي زماني مختلف آينده و همچنين استفاده از ابزارهاي مالي براي پوشش ريسك براي توليدكننده و مصرف كننده فراهم شده است.

مدير عامل شركت مديريت شبكه برق ايران افزود: اكنون بورس انرژي در ايران در حال گسترش بوده و در آينده اي نزديك سهم قابل توجهي از معاملات برق از طريق بورس انرژي انجام خواهد شد.

فتاح با ابراز اميدواري نسبت به اين كه برگزاري نشست كشورهاي عضو اكو براي ايجاد بازار منطقه اي گام مثبتي در راستاي توسعه همكاري كشورهاي عضو اكو در حوزه برق و انرژي باشد گفت: صنعت برق در سال هاي اخير رشد و توسعه روز افزوني داشته به طوري كه ظرفيت نصب شده نيروگاه هاي كشور در حال حاضر بالغ بر 70 هزار مگاوات شده است.

وي تصريح كرد: با توجه به پتانسيل هاي متنوع موجود در ايران اكنون شاهد فعاليت انواع نيروگاه هاي توربين گازي، بخاري، سيكل تركيبي، برق آبي، اتمي، بادي و خورشيدي در شبكه برق كشور هستيم.

مديرعامل شركت مديريت شبكه برق ايران با اشاره به اين كه شبكه انتقال برق با حضور 47 هزار كيلومتر مدار خطوط انتقال و 375 پست انتقال شبكه يكپارچه و با راهبري متمركز و تحت نظر شركت مديريت شبكه برق ايران است، گفت: در سال 2012 ميلادي صنعت برق ايران حدود 235 ميليارد كيلووات ساعت انرژي مصرفي بخش هاي مختلف كشور را فراهم كرده است.

فتاح همچنين تصريح كرد: در حوزه مبادلات منطقه اي برق نيز شبكه انتقال برق ايران با اتصال شبكه انتقال برق تمامي كشورهاي همجوار خود كه با ايران مرزخاكي دارند، نقش محوري در تبادل و خريد و فروش برق بين كشورهاي منطقه را دارد.

وي در پايان خاطرنشان كرد: ايران درسال 2012 ميلادي بالغ بر11 ميليارد كيلووات ساعت برق صادر كرده و نزديك به چهار ميليارد كيلووات ساعت واردات برق داشته است كه ترازآن به ميزان حدود هفت ميليارد كيلوواعت ساعت مثبت است. ايران درحال حاضرازنظر ظرفيت نصب شده رتبه اول خاورميانه و رتبه چهاردهم جهاني را دارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...