sam arch 55879 اشتراک گذاری ارسال شده در 19 آبان، ۱۳۹۲ مقدمه از دیرباز،معماری تجلی گاه احساسات ناب بشری و بستر ساز تحقق کمالات متعالی آدمیان بوده است.معماری فضایی است قابل درک که با بیانی ظریف،آدمی را به تفکر و تعمق فرو می برد و در نهایت هویت و فرهنگی ویژه را برایش تعریف می کند. به نظر می رسد آنچه در یک نگاه هنر معماری ایرانی را در زاویه ای متفاوت نسبت به هنر معماری سایر ملل قرار می دهد،ویژگی های منحصر به فردی است که در لایه های متفاوت آن مستتر و منتج از احترام به نیازهای جسمی و روحی انسان است.لایه هایی که گذرا از آن آدمی را ار دیار مادیات به عالم معنویات رهنمون می سازد.دور از ذهن نیست که این ویژگی های خاص را باید تنها در سرشت آن معماران و معماری ای که توانایی و پتانسیل این طی طریق را داشته اند،جست و جو کرد.معمارانی بی ادعا که چند صباحی با احساسی پاک و خالصانه،از یک سو به ساخت آثار فاخر و درخور کمالات متعالی آدمی همت گماشتند و از دیگر سو بعد پنهانی و مستتر این آثار را بی هیچ توقع و انتظاری به نسل های آینده،انتقال دادند تا از این طریق موجبات خلق آثاری متعالی،گذرا از دنیای مادی و نیل به عالم معنویت را برای آدمی فراهم سازند.بدیهی است در دست یابی به این مهم از ترکیباتی متوازن،متناسب،هندسی،خلاق و بدیع،واحد و هماهنگ بهره گرفته اند.اما این معماران اغلب در بستر هنری معنوی و قدسی پا گرفته اند که در نتیجه به منصه ظهور رسیده است.معماری ای که موجوب به وجد آمدن فرهنگ غنی و فضاهایی با هویت ویژه شد که حیطه ی تاثیرگذاری اش پا فراتر از این مرز و بوم گذاشت،در ادامه به شرح مختصری از ویژگی ها و معیارهای این ثروت عظیم فرهنگی می پردازیم. مشخصات مقاله:مقاله در 6صفحه به قلم علیرضا صادق(دانشجو دکتری شهرسازی،دانشکده دهنر،دانشگاه تربیت مدرس)،فریال احمدی(دانشجوی دکتری معماری،دانشکده هنر،دانشگاه تربیت مدرس)،منبع کتاب ماه هنر شماره 149،بهمن ماه 1389 برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 16 دی، ۱۳۹۲ لینک اصلاح شد.... برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده