رفتن به مطلب

اصول نگهداري تخم مرغ


ارسال های توصیه شده

مهمترين مسئله در مصرف تخم مرغ حفظ كيفيت آن و جلوگيري از احتمال آلودگي اش توسط عوامل گوناگون مي باشد ، كه در اينجا به نكاتي كاربردي و ساده ، كه رعايت كردن آنها براي مصرف كنندگان مفيد است ، اشاره مي شود :

 

تخم مرغ هاي مصرفي امروزي از مرغ هايي بدست مي آيند كه خروس همراه آنها نيست ، رنگ پوسته بستگي به نژاد دارد ، رنگ زرده نيز بستگي به استفاده از رنگ دانه هاي خاص غذايي در جيره هاي غذايي آنها دارد ، ضمن اينكه هيچكدام از اينها تاثيري در ارزش غذايي تخم مرغ ها ندارد .

 

1-در خريد تخم مرغ ( مخصوصا" در فصول گرما ) مواظب باشيد كه آنها در يخچالي كه خوب كار مي كند و درجه حرارت آن متناسب با تغيير درجه حرارت محيط بيرون تنظيم شده است ، نگهداري شوند ( از نگهداري تخم مرغ ها در درب يخچال خودداري كنيد )

 

2-براي تازه ماندن و جلوگيري از جذب بوهاي اطراف ، تخم مرغ ها را در كارتن شان نگهداري نماييد .

 

 

 

3-تخم مرغ ها را با كارتن شان در جايي از يخچال جا دهيد كه دما پايين تر است .

 

4-تخم مرغ ها را براي مدت طولاني نگهداري ننماييد ، حداكثر مدت زماني كه مي توانيد از تخم مرغ ها با كيفيت مطلوب استفاده كنيد ، چهار تا پنج هفته است ، ( اين در شرايطي است كه كليه نكات اساسي كه براي نگهداري آنها لازم است ، رعايت گردد . )

 

5-از كارتن هايي كه قبلا" استفاده شده است براي نگهداري مجدد تخم مرغ ها استفاده نكرده و تخم مرغ هاي خام را همراه با تخم مرغ هاي پخته شده نگهداري ننماييد .

 

6-در موقع درست كردن غذا ، آن تعداد از تخم مرغ هارا از كارتن شان در يخچال خارج كنيد ، كه به آنها نياز داريد .

 

7-پختن را تا آن حد ادامه دهيد كه سفيده كاملا" سفت شده و زرده نيز به مرحله سخت شدن برسد ، ولي سخت نشود .

 

8-در موقع درست كردن املت ، تخم مرغ ها بايد تا حدي بپزند كه هيچ مايعي از آنها باقي نماند .

 

9-در موقع درست كردن تخم مرغ سرخ كرده بايد هر دو طرف آن پخته شده يا پختن آن در ظرف سر بسته صورت گيرد .

 

10-غذاهاي حاوي تخم مرغ را بيش از 2 ساعت در بيرون از يخچال نگهداري ننماييد .

 

11-به لحاظ حفظ سلامتي خودتان و جلوگيري از مسموميت هاي غذايي تخم مرغ را به خوبي پخته و تخم مرغ پخته شده را به مدت زمان طولاني تر نگهداري نكنيد .

 

12-تخم مرغ هاي يخ زده و غذاهاي حاوي تخم مرغ را كه در يخچال نگهداري مي كنيد ، قبل از مصرف ذوب كنيد ( ذوب كردن نبايد در درجه حرارت اتاق صورت گيرد ) . بعد از ذوب كردن در اولين فرصت نسبت به مصرف آن اقدام نماييد .

 

13-تخم مرغ هاي ترك دار ، كثيف و شكسته را مصرف ننماييد .

 

14-اگر به هر علت تخم مرغ هاي آب پز را نتوانستيد بلافاصله مصرف كنيد ، آنها را در قسمت سرد يخچال گذاشته و مي توانيد آنها را در عرض يك هفته به مصرف برسانيد .

 

15-سفيده خام اضافي باقيمانده را مي توانيد در ظرفي كه داراي دربي محكم است ريخته و در محل سرد يخچال گذاشته و در عرض چهار روز آتي مورد استفاده قرار دهيد .

 

16-زرده هاي سالم باقيمانده را نيز مي توانيد در داخل ظرفي كه حاوي آب سرد است گذاشته و در داخل يخچال قرار داده و در 1 الي 2 روز آينده مصرف كنيد .

 

17-در صورتيكه تخم مرغ را در آب مي پزيد ، آب آن را دور نريزيد و مي توانيد از آن به عنوان كود براي گل هاي منزل استفاده كنيد .

 

18-در همه مراحل آماده سازي غذاي حاوي تخم مرغ به جهت جلوگيري از آلوده شدن غذاها بهداشت فردي را رعايت نماييد ، دست ها را با صابون شست و شو كرده و غذاهاي پخته شده را با غذاهاي خام مخلوط نكنيد .

 

 

منبع:foodsafty.ir

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...