رفتن به مطلب

تاریخچه تولید ماکارونی


ارسال های توصیه شده

تاریخچه تولید ماکارونی

 

ماکارونی یکی از فرآورده‌های مهم گندم است که تولید آن را به چینی‌ها نسبت داده اند.در یک کتابچه منتشر شده از موسسه ملی ماکارونی آمریکا بنابر روایت یک داستان جذاب ایتالیایی، هنر ساخت ماکارونی متعلق به یک دوشیزه چینی می‌باشد. در داستان فوق آمده است که روزی یک دوشیزه چینی طبق معمول که مشغول تهیه خمیر نان بود، حین کار با یک ملوان ایتالیائی مشغول گفتگو شد و کارش را فراموش کرد

. در این حین، خمیر از ظرف به روی میز ریخته و به صورت رشته‌رشته از میز آویزان شد. با تابش آفتاب بر روی رشته‌ها آن‌ها به سرعت خشک شدند. ملوان ایتالیائی که نامش اسپاگتی بود، با دوشیزه چینی تصمیم گرفتند اطلاعات و نحوه به وجود آمدن رشته‌ها را نزد خود مخفی نگه دارند. آن‌ها داخل کشتی، رشته‌ها را در آبگوشت جوشان پختند وبا مصرف رشته‌های پخته شده،دریافتند چقدر آن‌ها خوردنی و خوشمزه شده‌اند. بدین ترتیب نحوه تولید ماکارونی، برحسب تصادف کشف گردید. آقای اسپاگتی پس از بازگشت به سرزمین خویش( ایتالیا ) به فکر خوشمزه کردن ومغذی کردن این رشته‌ها افتاد و موجب شد ایتالیا به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این نوع غذای گندمی مطبوع تلقی گردد. از طرفی مورخان عقیده دارند که این محصول در قرن 13 میلادی توسط مارکوپلو از چین به اروپا واز آنجا به سایر کشورها رفته است.

در ایران نیز اولین کارگاه ماکارونی‌ سازی در سال 1313 با دستگاهی ابتدایی و ساده شروع به فعالیت کرد و منحصراً مورد مصرف سفارتخانه و کنسول‌گری‌های خارجی و معدود افراد ایرانی که در ارتباط با این مراکز بودند، می‌گردید. شاید به همین خاطر به ماکارونی رشته فرنگی نیز گفته می‌شود. به مرور زمان تولید ماکارونی در کشور افزایش یافت. به‌طوری که در سال‌های اخیر مصرف ماکارونی در ایران بسیار بالا رفته است و به نظر می‌رسد در جیره غذایی مناطق شهری و حتی روستایی به طور دایم ماکارونی گنجانده شده واز آن استفاده می‌گردد. در حال حاضر بیش از 300 واحد تولیدی کوچک و بزرگ مشغول فعالیت می‌باشد. کیفیت انواع ماکارونی به دلیل در دسترس بودن سمولینای مطلوب وتکنیک‌ها وماشین‌ها پیشرفته در حد لازم است.

ماکارونی از نظر تکنولوژی، جزء فرآورده‌های به نام پاستا که شامل: اسپاگتی، ورمیشل، نودل، لازانیا و راویولی می‌باشد. اختلاف این فرآورده‌ها در شکل و حالت فیزیکی آنها است. ماکارونی از جمله راحت‎ترین و رایج‌ترین غذا در کشور ما می‌باشد که نه تنها مورد علاقه کودکان است، بلکه میان بزرگ‌ترها طرفداران زیادی دارد ومی‌تواند غذای مناسبی باشد.

 

خلاصه ای از فرآیند تولید ماکارونی

 

 

  1. سیلوی ذخیره آرد : ابتدا آرد به مخزن های مخصوص (سیلو) توسط بونکر حمل آرد منتقل می شود. در این خصوص تعدادی سیلوی ذخیره با ظرفیت بالا تعبیه گردیده که کلیه این سیلوها ازطریق Auger انتقال ، آرد را وارد خط تولید می نماید.
  2. الک، میکسر و میکروفیدر : از میکسر مخصوص (continuous) و میکروفیدر جهت مخلوط کردن آردها و مواد افزودنی نظیر گلوتن، بتاکاروتن، ویتامین ها و افزودنی دیگر استفاده می شود. محصول عمل اختلاط آرد و موادافزودنی، وارد الک شده که دراین جا عملیات تنظیم دانه بندی و جداکردن مواد زائد مخلوط انجام می گیرد.
  3. سیستم انتقال مواد اولیه : عمل انتقال توسط سیستم بلوئر انجام میشود که مکانیسم عملکرد آن Shooting مخلوط توسط فشارهوای ***** شده کمپرسور به سمت ماشین تولید می باشد.
  4. دستگاه پرس : (Press) دستگاه پرس شامل *****، ترازوی دیجیتال،کنترلر دیجیتالی آب، سیستم پلی ماتیک (Polymatic) ترکیب آب و آرد می باشد که در این سیستم استفاده از انواع آرد ها یک مزیت به حساب می آید. (چون گندم های دوروم و آرد حاصل از آن یعنی سمولینا در ایران دارای کیفیت بالایی نیست) همچنین زمان مخلوط کردن خمیر بسیار کوتاه می باشد (حدودا 20 ثانیه). از مزایای دیگر این سیستم، (Clean in Place)CIP می باشد. به این معنا که تمامی ورودی ها، خروجی ها، لوله ها و سیلندرهای اکسترودر خمیر توسط آب و مواد قلیایی شسته می شود. در این بخش خمیر داخل خمیر دان که مجهز به مارپیچ (Screw)ورز داده شده و با بافتی یکنواخت جهت شکل گیری به صورت رشته ای، فرمی، ورمیشل و لازانیا از قالب ها عبور داده می شود.
  5. سیستم خشک کن : (Drier) پس از شکل گیری خمیر ماکارونی بصورت رشته های بلند یا کوتاه، ماکارونی بایستی خشک شود تا مقدار آب موجود در آن به حد لازم برای رسیدن به رطوبت نسبی تعادل با هوای محل نگهداری برسد که در نتیجه این عمل از سوختگی و ترک خوردگی ماکارونی جلوگیری بعمل می آید. تمام مراحل حین فرآیند از نظر میزان رطوبت و آلودگی ثانویه تحت نظارت واحد کنترل کیفیت می باشد.
  6. دستگاه سرد کن : (Cooler) ماکارونی پس از خشک شدن به علت قرار گرفتن در حرارت بالا داغ بود، و به منظور جلوگیری از وارد آمدن شوک و ترک خوردگی به آن وارد دستگاه سرد کن شده، به تدریج سرد می شود تا دمای آن به حد معینی کاهش یابد.
  7. سیلوی محصول (Silo ) : محصول تولید شده قبل از عملیات برش و بسته بندی وارد سیلوهای ذخیره محصول می شود که در واقع در اینجا ماکارونی در مرحله استراحت قرار می گیرد. عمل خشک کردن در اینجا متوقف می گردد، در انتهای این مرحله رشته ها باید دارای دما و رطوبت یکسان در تمام قسمت ها بوده و هیچ گونه استرسی نداشته باشند، در صورت داشتن استرس رشته ها خم شده و گاهی اوقات ترک های بسیار ریزی روی سطح ماکارونی ایجاد می شود.
  8. دستگاه برش و بسته بندی(Cutter & Package) : محصول ذخیره شده در سیلو وارد سیستم برش شده و توسط اره های مخصوص در اندازه ای معینی بریده می شود. پس از آن توسط پیاله های حمل وارد دستگاه بسته بندی شده بعد از توزین در لفاف های مخصوص بسته بندی (Trispafan) با توجه به شکل خاص خود قرار گرفته و بسته بندی اولیه انجام می گیرد. روی فیلم های بسته بندی اطلاعاتی از قبیل تاریخ تولید، تاریخ انقضا، سری ساخت و قیمت درج میشود که در صورت شکایات مشتریان از روی این اطلاعات ردیابی شده و برای یافتن مشکل مطرح شده در محصول پیگیری می گردد.
  9. انبار محصول: (Storage) کارتن ها توسط پالت و لیفتراک در قفسه های انبار مرتب گشته و شماره ساخت و تاریخ تولید، چیدمان می شود. پس از گذشت 72 ساعت قرنطینه گذاری و عملیات کنترل کیفیت در صورت نبود مشکل محصول به منظور مصرف توسط کامیونت ها روانه بازار مصرف می گردند.

 

 

ارزش غذایی ماکارونی:ماکارونی دارای مقادیر قابل ملاحظه‌ای قند بوده وتا حدودی پروتئین دارد. در ضمن هر 100 گرم پخته آن 350 کیلو کالری انرژی دارد. همچنین حاوی لزین، اسیدآمینه و مقدار کمی چربی است. در صورتیکه با آرد سبوس دار تهیه شود، گلیادین و گلوتین هم دارد که پس از پخت به گلوتن تبدیل می‌شود

 

توصیه به همه گروه‌های سنی:

 

 

آیا می‌دانستید آردهایی که نشاسته دارند، به اندازه چربی‌ها چاق نمی‌کنند؟ بنابراین ماکارونی به تنهایی اضافه وزن نمی‌آورد و به بدن انرژی داده و جلوی گرسنگی را در طول روز میگیرد.تقریباً می‌توان گفت مزه ماکارونی برای بیشتر کودکان دوست داشتنی است.ماکارونی در میان غذاهای غلاتی کمترین اندیس گلیسمیک را دارد و قند آن دیر هضم است. و در صورتی که از آرد سبوس‌دار یا غنی شده تهیه شده باشد فیبر بالای آن برای دستگاه گوارش بسیار مفید است. این غذا اگر همراه با سبزیجاتی مثل گوجه‌فرنگی، قارچ، فلفل دلمه‌ای و اسفناج پخت شود، برای تمامی سنین بسیار مناسب است. در ضمن این غذا برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع یک و دو هستند، غذای مناسبی است. چون اندیس گلایسمیک پائینی دارد و قند خون را فوراً به محض مصرف افزایش نمی‌دهد.

ماکارونی نباید دم بکشد:

از نظر علم تغذیه، بهترین روش پخت ماکارونی همان روشی است که اروپائی‌ها استفاده می‌کنند. یعنی ماکارونی را داخل آب مثل برنج می‌جوشاند و بعد پخت آبکش کرده با سس و مواد غذائی مختلف دیگر مخلوط کرده و می‌خورند. روشی که ماکارونی را بعد از جوشاندن دم می‌کنیم. روش مناسبی برای تهیه این غذا نیست. زیرا در مورد تمام غذاهای کربوهیدارتی هر چه فرآیند پخت بالاتر رود، هضم و جذب ترکیبات قندی و نشاسته‌ای راحت‌تر شده و سرعت جذب قند در خون افزایش یافته و در زمان کوتاهتری قند خون را بالا می‌برند. فرآیند یاد شده را اصطلاحاً « نمایه گلایسمی» می‌گویند. متخصصان تغذیه و رژیم درمانی توصیه می‌کنند که غذاها کربوهیدارتی به گونه‌ای طبخ شوند که نه تنها سرعت جذب قند افزایش نیاید، بلکه کندتر هم بشود و برای افراد دیابتی این مسأله بسیار مهم است.

بنابراین خوردن ماکارونی سبوس‌دار به همراه سس تهیه شده از سبزیجات تازه به روش آبکشی تهیه و بدون دم کردن بیش از هر روش دیگری توصیه می‌شود.

لینک به دیدگاه

برندهای ایرانی موفق تولید ماکارانی:

تک ماکارون

 

کارخانه تک ماکارون در فاصله 80 کیلومتری شهر تهران و 14 کیلومتری غرب شهرستان کرج واقع شده است. مساحت کارخانه بالغ بر 120000 متر مربع شامل سالنهای تولید، انبار محصول ، انبار ملزومات و مواد اولیه ، فضاهای اداری و رستوران ، تاسیسات آبرسانی و تغذیه آب، تعمیرگاهها و فضای سبز و درختکاری می باشد. سالن های شماره 1 و 2 تولید ماکارونی شامل 6 خط پیوسته و کاملا مستقل تولید انواع ماکارونی می باشد و فضای کافی نیز برای طرح های توسعه آینده در نظر گرفته شده است .

محصولات این شرکت معظم در مهرماه 1377 با تنوعی بالغ بر 5 محصول رشته ای و 10 محصول فرمی و بصورت انبوه در کلیه نقاط کشور توزیع و در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفت . کیفیت منحصر بفرد محصولات ، ارزش تغذیه ای بالا ، بسته بندی زیبا و جذاب باعث شد تا محصولات تک ماکارون منطبق با اکثریت سلیقه ها و ذائقه ها قرار گرفته و اقبال عمومی را به همراه داشته باشد.

مهمترین ماده اولیه مصرفی در تولید ماکارونی، آرد حاصل از کندم دوروم مرغوب می باشد. آرد تهیه شده از گندوم های دوروم را سمولینا می نامند. گندم های دوروم دارای پروتئین بسیار بالا، املاح و مواد معدنی مناسب و رنگدانه زرد (کاروتنوئید) بالاتری در مقایسه با سایر انواع آرد می باشد. گندم های دوروم از گروه گندم های بسیار سخت بوده و تهیه سمولینا مطلوب از آن نیازمند تکنولوژی مدرن و تجهیزات آرد سازی ویژه ای می باشد که اکنون منحصراُ شرکت تولیدی آردداران مجهز با این خط تولید می باشد. طعم خوشایند، رنگ مطلوب، پخت سریع و آسان و ارزشهای تغذیه ای بالای محصولات تک ماکارون نتیجه مصرف سمولینای مناسب در تولید محصولات ماکارونی به شمار می رود.

شرکت تک ماکارون علاوه بر تامین نیازهای داخلی و ارسال محصولات متنوع ماکارونی، آرد بسته بندی شده و انواع پودر کیک درطعم های مختلف به استانها و شهرستانهای مختلف کشور پهناور ایران، در عرصه جهانی نیز نامی شناخته شده به شمار می رود. کیفیت مطلوب محصولات مختلف ماکارونی، بسته بندی زیبا و طراحی های جذاب با کار گرفته شده، کشورهای مختلفی را به گروه مصرف کنندگان ماکارونی اضافه نموده است. کشورهای حوزه خلیج فارس مانند امارات متحده عربی، کویت، عراق، ترکمنستان، قزاقستان، افغانستان، هلند، لبنان، اردن، شارجه، بحرین، کانادا، سومالی، نیجریه، تاجیکستان و عربستان سعودی بخشی از مصرف کنندگان محصولات ما به شمار می روند.

زر ماکارون

 

این کارخانه (زر ماکارون) در سال ۱۳۷۲ شرکت آرد زر را تاسیس نمود و در سال ۱۳۷۷ عملیات احداث، پایان وآغاز به کار کرد. این شرکت در سال ۱۳۸۰ خط تولید اولین آرد سمولینا را تاسیس کرد و در همان سال شرکت زرماکارون را تاسیس نمود. در سال ۱۳۸۴ عملیات احداث کارخانه به پایان رسید و در سال ۱۳۸۵ وارد بازار شددر سال ۱۳۸۸ شروع به گسترش کارخانهٔ آرد و ماکارونی کرد و در سال ۱۳۸۹ عملیات توسعه به پایان رسید و توان ذخیره سازی شرکت افزایش یافت. در همان سال شرکت مرکز آموزش علمی و کاربردی زر را تاسیس کرد و ۵ اختراع در تولید ماکارونی پاستا ثبت کرد و پروانهٔ تاسیس مجتمع کارخانجات فرآوری عمیق غلات در ۱۴ رشته از وزارت صنایع به ظرفیت ۴ میلیون تن را بدست آورد.

 

عنوان ها وگواهی نامه های زر ماکارون:

 

 

  • کسب عنوان اولین تنها صادر کنندهٔ نمونهٔ ملی در صنعت ماکارونی در ایران

  • کسب عنوان اولین و تنها صادر کنندهٔ نمونهٔ ملی در صنعت ماکارونی درایران برای دومین بار

  • کسب بالاترین رکورد ذخیره سازی غلات و تولید آرد به صورت یکجا در کشور

  • افزایش ظرفیت تولید زرماکارون به میزان ۱۰ برابر زمان تاسیس (۱۳۸۵)

  • ثبت ۵ اخراع جدید درتولید ماکارونی و پاستا

  • کسب عنوان اولین و تنها صادر کننده نمونهٔ ملی در صنعت ماکارونی در ایران برای سومین بار

 

مک مکارون

 

گروه تولیدی مواد غذایی خوشنام با برند تجاری مک، با بیش از 40 سال تجربه در کنار کارخانجات آرد ارس مهر تبریز، آرد تک کرج، آرد تبریز کار و آذین کارتن ارومیه درحال حاضر با ظرفیت تولید روزانه 150 تن انواع ماکارونی با کیفیت جهانی که صادرات این محصول موید ادعا ی جهانی بودن در کنار استقبال مصرف کنندگان داخلی و قرار گرفتن در رتبه بالا در بازار ماکارونی کشور است. آغاز تولید و ورود محصول به بازار از اوایل سال 88 می باشد که با گذشت قریب به سه سال، به عنوان یکی از برترین های این صنعت می باشد و رسالت بزرگی در سنگر تولید و اشتغال زایی و ایجاد ارزش افزوده و رونق صادرات غیر نفتی را بعهده دارد که با اتکا بر کیفیت مناسب توانسته است جایگاه خود را بین برندهای مطرح بازار تثبیت نماید.

ستفاده از بهترین مواد اولیه از جمله آرد سمولینا ( استحصال شده از گندم دوروم ) که به عنوان یکی از آیتم های تعیین کننده در این صنعت محسوب می گردد، در کنار بکارگیری ماشین آلات با تکنولوژی روز دنیا در تولید آرد و ماکارونی و اخذ گواهینامه های مختلف باعث گردیده که ماکارونی مک علاوه بر بازار داخل مورد توجه خریداران خارجی برخی از کشورها از جمله، امارات، کویت، عمان، عراق، عربستان، بحرین، افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، مالزی، قطر، سومالی، نیجر، توگو، آفریقای جنوبی و جیبوتی قرار گیرد.

با شعار غذای خوب، احساس خوب هدف اول مدیریت این مجموعه تولید محصول با کیفیت عالی می باشد که آن را سرلوحه و سر مشق راه خود قرار داده و در این زمینه با همت متخصصان در فرآیند تولید و کنترل کیفی توانسته است محصولی را روانه بازار نماید که در اولین سال تولید خود موفق به دریافت گواهینامه های تضمین کیفیت و کنترل نقاط بحرانی از طریق بازرسی دائم تولید از مرحله ورود مواد اولیه تا دریافت توسط مشتری گردد.

در پایان هدف اصلی شرکت تولیدی مواد غذایی خوشنام، که تا این زمان نیز بر آن پایبند می باشد تولید محصولی است که در رقابت با نوع مشابه خارجی نام ایران و ایرانی را مانند همیشه پررنگ و سر بلند نگاه دارد و امید است که تا پایان راه با یاری پروردگار متعال موجب افتخار سرزمین عزیزمان ایران باشد.

افتخارات

 

 

  • دریافت گواهینامه ISO 22000 از شرکت Intersert TUV" آلمان در سال 1388

  • دریافت گواهینامه ISO 9001 از شرکت TUV" Intersert آلمان در سال 1388

  • دریافت گواهینامه حلال از انجمن صنایع غذایی ایران در سال 1389

  • دریافت گواهینامه HACCP از شرکتTUV" Intersert آلمان در سال 1390

  • دریافت گواهینامه رعایت حقوق مصرف کننده از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در سال 1391

 

ماکارانی سمیرا

 

شركت مانتا (ماكاروني سميرا) در تاريخ 20 دي ماه 1356 تاسيس گرديد و به خواست پروردگار با تكيه بر مديران و پرسنل مجرب و آموزش ديده با بهره مندي از دانش و تكنولوژي روز دنيا در توليد انواع ماكاروني با دستگاه هاي تمام اتوماتيك (بولرسوئيس و ايتاليا) مفتخر به مديريت سيستم هايي است كه تضمين سلامت مصرف كننده، جلب هر چه بيشتر رضايت مشتريان از طريق تحويل به موقع محصولات با كيفيت مطلوب، توجه به نيازهاي مشتريان و جامعه، توجه به بهداشت و ايمني در محيط سازمان، بازنگري فرايندها در جهت بهبود سيستم و نهايتاً پويايي را خط مشي خود قرار داده است. در اين راستا و به جهت بهره مندي از تجربيات موفق ديگر كشورها در استفاده از سيستم هاي مديريتي و سيستم هاي تضمين كننده ايمني مصرف كننده، در برآوردن الزامات سودمند سيستم ايمني و سلامت مواد غذاييISO-22000 كه سلامت مصرف كننده را تضمين مي كند همت گمارديم و موفق به اخذ گواهينامه هاي بين المللي فوق شديم. در شركت مانتا كنترل و بررسي هاي لازم با بهره گيري از دانش فني روز در زمينه مواد غذايي و صنعت ماكاروني سازي با بالاترين كيفيت توسط متخصصان شركت مانتا انجام مي شود. اين كارشناسان با بهره گيري از آزمايشگاه هاي مجهز شيميايي و ميكروبيولوژي كنترل كيفيت محصولات متنوع ماكاروني سميرا را با رعايت بالاترين استانداردهاي جهاني به عهده دارند.

 

افتخارات و گواهينامه ها:

 

 

  • دارنده گواهينامه رعايت حقوق مصرف کنندگان در سال 1391

  • رنده گواهينامه رعايت حقوق مصرف کنندگان در سال 1389

  • دارنده اولين گواهينامه استاندارد ايران در صنعت توليد ماکاروني

  • دارنده نشان ايمني و سلامت در سال 1389 براي توليد ماکاروني حاوي آرد سويا از سوي وزارت بهداشت

  • دارنده تنديس اولين جشنواره مديران برتر صنايع غذايي در سال 1388

  • دارنده گواهينامه حلال از سوي انجمن متخصصين علوم و صنايع غذايي در سال 1389

  • دارنده گواهينامه ISO 22000:2005 در تامين سيستم ايمني و سلامت مواد غذايي

  • دارنده تنديس چهارمين جشنواره صنايع غذايي برتر در سال 1389

  • دارنده تنديس مديران موفق برندهاي برتر صنايع غذايي در سال 1389

  • دارنده تنديس مديران موفق در بزرگترين جشنواره طرح ملي سپاس - سال 1389

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...