رفتن به مطلب

جنگنده f-2 نمونه ژاپني f-16c


FARHUD

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

هواپيماي جنگنده پشتيبان F-2 براي نيروي دفاع هوايي ژاپن نتيجه برنامه توايد مشترك امريكا و ژاپن است.

صنايع سنگين ميتسوبيشي به عنوان طرف اصلي قرارداد و شركت هوانوردي لاكهيد مارتين امريكا به عنوان طرف دوم قرارداد.

 

F-2A مدل تك سرنشين و F-2B مدل دو سرنشين اين جنگنده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

آژانس دفاعي ژاپن برنامه توليد 130 فروند F-2 كه 83 فروند آن از مدل A و 47 فروند آن از مدل B است را دارد كه تا سال 2010 تحويل آنها انجام ميشود.

گرچه آينده برنامه نامعلوم است ولي تاكنون 76 فروند تحويل شده است.

 

در سال 1987, نيروي دفاع هوايي ژاپن نوعي از هواپيماي F-16C را به عنوان FS-X ژاپن براي جايگزيني با هواپيماي F-1 ميتسوبيشي را انتخاب كرد و در سال 1988 ميتسوبيشي به عنوان پيمانكار اصلي براي هواپيمايي كه به نام F-2 شناخته ميشود انتخاب شد.

اين برنامه شامل انتقال تكنولوژي از امريكا به ژاپن ميشود و سهم امريكا در اين قرارداد 40% است.

چهار نمونه آزمايشي ساخته شد كه دو نمونه آن براي آزمايشات استاتيكي و دونمونه ديگر براي آزمايشات فرسودگي استفاده شد.

پروازهاي آزمايشي اين نمونه ها در سال 1997 كامل شد و هواپيما در سال 1998 وارد مرحله توليد شد.

اولين توليدات در سپتامبر 2000 به آژانس دفاعي ژاپن تحويل شد كه بيش 49 فروند را شامل ميشد.

اين جنگنده در تاسيسات كوماكي ميتسوبيشي در ناگويا مونتاژ ميشود.

 

طراحي

 

كاوازاكي مسئوليت توليد قسمت مياني بدنه, درهاي چرخها و موتور را بر عهده دارد. ميتسوبيشي قسمت جلويي بدنه و بالها را توليد ميكند. ميتسوبيشي همچنين طراحي ساختار جعبه بال-پاييني كه شامل پوسته پاييني, تيرك, دنده ها و سري است و از چند سازه گرافيت اپوكسي ساخته شده را انجام داده است. كه اين اولين بار است كه در يك جنگنده تاكتيكي از اين تكنولوژي استفاده ميشود.

 

شركت فوجي ساخت سطح بالايي بالها, پوشش رادار, فلپ ها و ورودي هواي موتور به همراه قسمت انتهايي را انجام ميدهد و شركت لاكهيد مارتين نيز طراحي و ساخت قسمت انتهايي بدنه و باله هاي پاياني و لبه جلويي فلپ ها را انجام ميدهد.

 

كابين

 

كابين به سه نمايشگر چند كاره و يك نمايشگر كريشتال مايع ساخت شركت يوكوگاوا مجهز شده است. HUD نيز توسط شركت شيمادزو ساخته شده است.

 

تسليحات

 

سيستمهاي جنگ الكترونيك, كامپيوتر ماموريت, و راداد فاز فعال به وسيله ميتسوبيشي الكتريك ساخته شده است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

يك توپ M61A1 ولكان 20 م م در انتهاي قسمت اتصال بال نصب شده است. اين جنگنده داراي 13 جايگاه حمل سلاح است كه يكي در زير بدنه, 2 عدد در قسمت انتهاي بال و 5 عدد در زير هز بال است.

سيستم حمل سلاح توسط لاكهيد مارتين ساخته شده است.

اين جنگنده داراي 2 ريل پرتاب موشك فريزر نش ايت كه توسط نيپي ساخته شده است.

اين جنگنده فابليت حمل موشك ميانبرد اسپارو, موشك كوتابرد سايدوايندر و موشك كوتاه برد AAM-3 ساخت ميتسوبيشي را دارد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

F-2 ميتواند به موشكهاي ضد كشتي ASM-1 و ASM-2 مجهز شود. اين موشكها كه از سري نوع 80 ساخت ميتسوبيشي هستند در اصل براي F-1 در سال 1980 ساخته شدند.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

اين جنگنده همچنين توانايي حمل بمبهاي 500 پوندي, بمبهاي خوشه اي CBU-87/B و پرتاب كننده راكت را دارد.قسمت مركزي و محلهاي داخلي حمل سلاح زير بال توانايي جمل مخزن سوخت 4400 كيلوگرمي را دارد.

 

آويونيك و كنترل پرواز

 

لاكهيد مارتين مسوئوليت ساخت سيستمهاي آويونيك را دارد. سيستم پرواز بر روي سيم توسط شركت پرواز الكتريك ژاپن توليد شد و هاني ول نيز تحت يك برنامه مشترك توليد شد.

حالات سيستم پرواز بر روي سيم شامل كنترل افزايشي, تثبيت استاتيكي و كنترل بار در هنگام مانور ميشود.

 

ارتباطات

 

سيستمهاي ارتباطي موجود در F-2 يك فرستنده AN/ARC-164 كه بر روي كانال UHF كار ميكند و توسط ريتون ساخته شده, يك فرستنده V/UHF ساخت شركت NEC و سيستم هشدار دهنده دوست از دشمن, يك راديو HF ساخت شركت كوكوساي الكتريك را شامل ميشود.

 

موتورها

 

اين جنگنده با يك موتور توربوفن F110-GE-129 جنرال الكتريك با پس سوز مجهز شده است. اين موتور نيروي معادل 131.7 كيلو نيوتن توليد ميكند كه سرعتي معادل 2 ماخ را به اين جنگنده ميدهد.

 

 

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ویرایش:FARHUD

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

جنگنده ژاپنی F-2 که از برنامه جنگنده ساخت داخل ژاپن با نام FS-X سرچشمه می گیرد,به عنوان راه حلی ارزان و کم خطر برای رفع نیازهای این کشور به جایگزینی برای جنگنده های قدیمی ترF-1 و در عین حال,پاسخگویی به تمایل ایالت متحده به کاهش عدم برابری دو کشور در زمینه مبادلات تجاری,راه اندازی شد.این مصالحه شامل برگزینی جنگنده جنرال داینامیکس F-16 به عنوان پایه و اساس جنگنده جدید ژاپن,جهت کاهش هزینه های تکمیلی می شد و صنایع ایالات متحده نیز با همکاری در آن,شکاف تجاری موجود در آن زمان را پر می کرد.

با وجود این,همچون بسیاری از برنامه های دیگر که موضوعات سیاسی در آنها دخیل هستند و با وجود آن که طرح برنامه بر پایه هواپیمایی با کارایی ثابت شده استوار بود,خرید این جنگنده از سوی ایالات متحده به دلیل افزایش هزینه های آن منتفی شد.مشکلات هزینه ای برنامه,قیمت این هواپیما را به سه تا چهار برابر F-16 رساند,به طوری که قیمت نمونه تولیدی هواپیما در حدود 100 میلیون دلار برآورد گردید.بروز بال لرزه (Flutter) و آهنگ مناسب غلت در نخستین آزمایشهای پروازی,با بروز ترکهایی در بال پس از 6000 ساعت پرواز آزمایش استاتیک همراه شد.مشکل بال لرزه به تنهایی,آزمایشهای پرواز را با 18 ماه تاخیر رو به رو کرد و با تغییر موقعیت پایه های نصب جنگ افزار و ایجاد تغییراتی در نوک بالها حل شد.

در کل,چهار پیش نمونه,دو فروند نمونه تک سرنشین F-2A و دو فروند نمونه دو سرنشینه F-2B و دو بدنه ویژه آزمایش استاتیک در مرحله تکمیلی این جنگنده ساخته شدند.نخستین گروه از این جنگنده,نمونه F-2A در 3 اکتبر 2000 در پایگاه میساوا وارد خدمت شد و در ماههای نوامبر و دسامبر همان سال به ترتیب پنج فروند F-2A و سه فروند F-2B نیز به این گروه پیوستند.

در نخستین نگاه F-2 بسیار شبیه به F-16 به نظر می رسد.البته با بدنه بلندتر و بال بزرگتر.با وجود مشکلاتی که به واسطه تغییر در بدنه برای F-2 پیش آمد,این جنگنده از نظر الکترونیک پروازی به ویژه رادار در گروهی بی مانند قرار می گیرد چرا که نخستین جنگنده رزمی مجهز شده به آنتن رادار آرایه فعال به شمار می رود (از این خانواده,تنها بلاک 60,آن هم در سال 2004 و با رادار پرتو فعال چابک خود به این ویژگی دست یافت.) مهمترین ویژگی این تجهیزات جدید,فراهم نمودن امکان ردگیری همزمان اهداف هوایی و زمینی می باشد که توانایی هشداردهی تاکتیکی آن را در سناریوهای رزمی پیچیده افزایش می دهد.

F-2 به یک سامانه تشخیص دوست از دشمن پیشرفته,سامانه هشدار زود هنگام کارآمد,سامانه تولید اکسیژن داخلی و پوششهای ویژه پنهانکاری در قسمت های حساس رادار مجهز می باشد.با این وجود,نبود یک موشک هوا به هوای دوربرد (این موشکها به دلیل مسایل سیاسی در فهرست جنگ افزارهای ژاپنی قرار ندارند),مهمترین نقطه ضعف F-2 به شمار می رود.AIM-7,AIM-9L و موشک ساخت داخل AAM-3 از جمله جنگ افزارهای موجود در ژاپن می باشند.در حالی که موشک دوربرد و هدایت راداری AAM-4 نیز که توسط شرکت میتسوبیشی ساخته می شود با وجود تاخیرهای پی در پی در این برنامه داخلی,احتمالا جایگزین AIM-120 خواهد شد.

F-2 برای اجرای ماموریت اصلی خود جهت حمله به کشتیها,به چهار فروند موشک هوا به زمین ASM-2 ساخت ژاپن مجهز می باشد.این هواپیما همچنین از می تواند از کیت های هدایت فروسرخ ساخت داخل GCS-1 برای پهپادهای MK-82 و JM117 با بمبهای سقوط آزاد استاندارد و راکتهای هدایت ناپذیر استفاده کند.

F-2 از یک موتور توربوفن جنرال الکترونیک F-110-GE-1A با رانش با پس سوز 29600 پاوند نیرو می گیرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...