faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 مهر، ۱۳۹۲ هتل پوئرتا، در مادرید اسپانیا و در 12 طبقه توسط 19 معمار و طراح مطرح دنیا از 13 کشور مختلف طراحی شده است. کسانی چون، ژان نوول، نورمن فاستر و زاها حدید و چند معمار بزرگ دیگر. ساخت هتل “پوئرتا ” پروژه عظیمی بود که با صرف هزینه 75 میلیون یورویی، توسط گروه سیکلن بر پایه آزادی در انتخاب طرح ها و اشکال مختلف صورت گرفت. تمام طبقات این هتل دارای نقشه ای مشابه بوده و شامل یک لابی مرکزی و دو راهرو در اطراف آن است که به اطاق های هتل منتهی می شوند. با وجود این هر یک از طبقات با استفاده از مواد، رنگها و اشکال متنوع چهره ای متفاوت از مفهوم"هتل" را به نمایش می گذارند. مدیر این گروه معتقد است این هتل محلی است که در آن مهندسین معماری و طراحان داخلی رویاهای خود را در زمینه طراحی به واقعیت تبدیل کرده و آن را به نمادی برای بزرگداشت اصول معماری، طراحی و آزادی تبدیل کرده اند. به ندرت ممکن است که انتظارات از یک پروژه تجاری تا این حد بالا باشد ولی دلیل این توقع بالا چیزی فراتر از حضور مهندسین معماری سرشناس و میزان سرمایه گذاری کلان در این پروژه بوده است. کلمه آزادی که در ساخت این محل به آن تکیه شده صرفا یک کلمه عامه پسند و تبلیغاتی نبوده است بلکه این هتل نقش عمده ای در بازسازی شهر مادرید پس از خرابی های ناشی از بمب گذاری خطوط راه آهن شهر در سال 2004 ایفا کرده است. انتظار می رفت که پس از سرمایه گذاری های گسترده در موزه های شهر مادرید سال 2004 سالی پربار در صنعت جهانگردی آن باشد. البته شهر مادرید در طول سالیان متمادی همواره در زمینه مهندسی معماری و سطح ارتقاء شهر دنباله رو شهر بارسلون بوده و ظاهرا با اصول پیشرفته طراحی هتل ها که در سایر شهرهای اروپایی باعث احیاء صنعت جهانگردی شده آشنایی کافی نداشته است و متاسفانه درست در زمانی که شهر مادرید در پی رفع این نقیصه برآمده بود بمب گذاری در خطوط راه آهن شهر موجب یک شوک روحی برای اهالی آن شد. بنابراین هتل «پوئرتا امریکا» تنها محلی برای ارضاء جاه طلبی های طراحان و سازندگان آن و یا ساختمانی حیرت انگیز برای اهالی شهر نیست بلکه نمادی زیبا از تولد دوباره یک شهر است. گروه «سیلکن» هتل پوئرتا امریکا را اولین هتل چندملیتی اسپانیا می داند که طراحانی از امریکا، آسیا، استرالیا و سراسر اروپا را گردهم آورده است. این هتل معرف شخصیت های بزرگ در طراحی مدرن است و با به خدمت گرفتن طراحان مختلف جهت ساخت هر یک از طبقات دوازده گانه در حقیقت مجموعه ای از سبکهای متنوع را در خود گنجانده است. گروه «سیلکن» به دنبال ایجاد هماهنگی در طراحی طبقات مختلف هتل نبود و حتی از طراحان خواسته بود که از ارتباط با یکدیگر در این زمینه خودداری کنند. صرف نظر از نحوه برخورد با غرور طراحانی چنین سرشناس که همواره یکی از مشکل ترین اصول در مدیریت یک پروژه است ایجاد ساختمانی با این همه طرح های مختلف کار چندان آسانی نبوده است. «ژان نوول»، طراح نمای ساختمان، سعی برآن داشت که در طرح خود اصول آزادی و چندملیتی را به نمایش درآورد. این نما شامل بلوکهای رنگی متفاوتی است که به سمت بالا با رنگهای نارنجی و زرد و به سمت پایین با رنگهای آجری غلیظ و بنفش ساخته شده اند. بخش های مختلف نمای ساختمان با گزیده هایی از شعر«آزادی» اثر«پل الوار» پوشانده شده که به زبانهای مختلف از جمله فرانسوی، انگلیسی، چینی و عربی(یادآور خطاطی اسلامی) نوشته شده اند. نمایش آزادی و دموکراسی و حضور همه جانبه فرهنگ های مختلف نیز در طراحی این نما مدنظر بوده است. فضای درونی هتل بسیار پیچیده و درهم است ولی این مشکل با حضور یک طراح داخلی یعنی «جان پاوسان» تا حدی برطرف شده زیرا او با طراحی ساده خود در بخشهای عمومی هتل تنوع طرحها در طبقات مختلف را تا حدی تعدیل کرده است. بعضی از منتقدان این پروژه براین باورند که تعدادی از طراحان سرشناس تر این هتل صرفا درپی اعمال سبک طراحی مخصوص خود در قالب ساختار یک هتل بوده اند. البته ممکن است که به دلیل کثرت سبکهای مختلف طراحی تمامی بخش های هتل مورد پسند همگان نباشد ولی به همین دلیل یافتن نقاط دیدنی و جذاب فراوان در آن نیز کاری چندان دشوار نیست به خصوص با توجه به اینکه تعدادی از طراحان کمتر شناخته شده در این پروژه خلاقیت های طراحی خود را در جمع بزرگان این رشته به نمایش گذاشته اند. منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز 15 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 مهر، ۱۳۹۲ طراحي از ترزا ساپي ترزا ساپ در طراحي پاركينگ كه سرشار از بازيهاي رنگي و گرافيكي است در نظر داشته كه از حق هر انسان براي زندگي كردن به شيوهاي كه خودش ميپسندد سخن بگويد.او هم در طراحي پاركينگ هتل در دو طبقه زيرزمين از شعر الوار الهام گرفت و پاركينگي كه هميشه سرد و مخوف تصور ميشود را به فضايي تبليغاتي و شورانگيز تبديل كرد.ساپي كلماتي از شعر را برداشت،آنها را از ***** تايپوگرافي عبور داد،با آنها نمادهايي طراحي كرد و آنها را روي رنگهاي شاد و خالص ديوارها چاپ كرد.حاصل كار،نمادها و علائمي بود كه هم پيامرسان است و هم به مسيريابي افراد كمك ميكند. 13 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 مهر، ۱۳۹۲ عکس: جان پاوسن لابي طراحي از جان پاوسن مهمانان با عبور از رمپ،هيجان و مشغله مادريد را پشت سر ميگذارند و وارد لابي ايوانمانند ميشوند كه جان پاوسن برايشان طراحي كرده،ديوارها زير نور و سنگها زير جريان آب شسته ميشوند.در اينجا تشريفات ورود و ترخيص انجام ميشود و در عين راحتي،سرشار از حس قدرتمندي از حضور در سن نمايش است.معمولا انتظار در فضاي پذيرش هتل كار دلپذيري نيست؛هم براي آنها كه از مسافرت آمدهاند و هم براي كساني كه قصد عزيمت و ترك هتل را دارند.پاوسن اين را فهميده بود و همت كرد تا فضايي مملو از صلح و آرامش در قلب هتل بسازد.بودن در اينجا بايد مطلوب و خوشايند باشد؛بتوان با آسايش روزنامه خواند،قهوه نوشيد،ريلكس شد و گپ خوبي زد. رستوران طراحي از كريستيان لياگق رستوران مد(ام.اي.دي) كار طراح داخلي و طراح مد فرانسوي،كريستيان لياگق است،در نيمطبقه و سمت چپ ورودي هتل واقع شده،140 صندلي و فضايي براي جمعهاي خصوصي دارد و داراي سه بخش است:رستوران،محلي براي صرف نوشيدني پيش يا پس از صرف غذا و قسمت بوفه.طراح متاثر از ديد شخصي خود از شهر چهل تكه مادريد،تيپهاي گوناگوني،از جمله آندلسي،كاتالان و گايسيا را به اجرا درآورد،براي ساخت فضايي راحت در دكوراسيون،متريالهاي مجلل و طبيعي،چرم،چوب و سنگ به كار برد و كانتر نوشيدنيها را با موتيفهاي انتزاعي تزئين كرد. محل سرو نوشيدني طراحي از مارك نيوسن مارمو يك يونيت محبوب براي عرضه نوشيدنيهاست كه بر پايه كانسپت آمريكايي ببينيد و ديده شويد ساخته شده،از ميز پذيرش كاملا ديد دارد و هميشه افراد زيادي به آن مراجعه ميكنند.يونيت كه از مرمر سفيد ساخته شده و طراحي آن كار مارك نيوسن است،25/8 متر طول و حدود 6 تن وزن دارد و جزو اولين المانهايي بود كه حتي پيش از طرح نما،به ساختمان هتل منتقل و در جاي خود گذاشته شد.كف با سنگ تراورتن پوشيده شده،درهاي شيشهاي،آن را به فضايي پذيرا و دعوت كننده تبديل كرده و اولين چيزي كه جلب نظر ميكند ارتفاع بسيار بلند سقفش است.تعداد 400 پروفيل آلومينيومي ويفري به ابعاد تقريبي 7 متر كه سطوح را پوشاندهاند و خطهايي عمودي ساختهاند،عامل ايجاد اين حس عمق و ريتم شديد در فضا هستند.در دو گوشه بار،مبلهاي چرم سفيد و طويلي قرار دارند كه گوشههاي دنج و خلوتتري را فراهم ميكنند.ديوار تمام قد شيشهاي،مارمو را از تراس روباز و هياهويش جدا ميكند.صندلياي وان در تراس را هنرمند آلماني،كنستانتين گركيك از شركت ايتاليايي ماجيس طراحي كرده است.مارمو از سوي ديگر رو به باغ دارد و استراحت در اين مكان باصفا واقعا تسكيندهنده و انرژيبخش است. 14 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 مهر، ۱۳۹۲ طراحي از زاها حديد در طبقه اول،زبان بديعي از معماري داخلي براي ما آشكار ميشود.پروژه پوياي طراحي سي اتاق اين طبقه و فضاي عمومي،گفتمان تازهاي بين طبيعت پيوسته و پيچيده فرمها و بافتها در هم فرو رفته را نشان ميدهد كه تحت تاثير دستاوردهاي جديد طراحي ديجيتال و امكانات ساخت محقق شده و اين فضاي سيال حاصل دنياي بيماننديست كه زاها حديد خلق كرده تا با دست خود حد و مرزهاي كانسپت فضايي را فراتر از آنچه كه هست،گسترش بدهد.استادي تيم طراحان اين بوده كه در مواجهه با پروژهاي كه ميتوانست كليشهاي ديگر باشد،شكافت المانها را برگزيدند.ادغام شدن و سپس جريان يافتن در تمامي عناصر مشهود است،همه چيز گويا از ديوار روييده؛در حالي كه مبلمان،سطوح و ديوار و كف به يك عضو پيوسته ميمانند كه يك پوست واحد بر روي آنها كشيده شده و حتي درهايي كه با چراغهاي ال.اي.دي نور ميتابانند،وان و صندليها هم ساز مشابهي مينوازند.استفاده از رنگ هم خاصه هر طرح است و مهمانان ميتوانند انتخاب كنند:اتاق سفيد با حمام سياه،اتاق سياه با حمام سفيد يا اتاق سياه و حمام نارنجي و...آنچه كه در لابي بيش از بقيه جلب نظر ميكند،لامپ ورتكس است كه در ارتفاعي همتراز با چشم انسان گذاشته شده و نور در ميان اعوجاجهاي نرم اين چراغ،به مادهاي سيال و روان شبيه شده است.نورپردازي درها،باريكهاي از چراغ ال.اي.دي است كه اطلاعات روي در را قابل خواندن ميكند.(سفارشاتي در مورد نوع و نخوه خدماتي كه ساكنين اتاق از خدمه تقاضا دارند؛از قبيل صبحانه،تميزي اتاق،تعميرات و مانند اينها). 12 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 مهر، ۱۳۹۲ طراحي از نورمن فاستر در فضاي آرامي كه نورمن فاستر و همكارانش در طبقه دوم ساختند،اتاقها همچون معابدي منعطف و احساسبرانگيز هستند.آميختگي فضا و متريال در كنار لحن بيان به كار رفته كاملا حسابشده و هماهنگ هستند و به همراه رنگهاي گرم قهوهاي و كرم،هدفشان ايجاد آرامش و بازيابي انرژي براي مهمانان است؛اينكه مدتي از اغتشاش و سر و صداي هميشگي شهري دور باشند.تدبير فاستر،بازي با مثبتها و منفيهاست و شكلي تنديسوار به اتاقها و راهرو داده است.در راهوري اين طبقه،رديفي از حجمهاي استوانهاي بزرگ با نورپردازيهايي در بالا و پايين به چشم ميخورد كه از جانب ديگر تا داخل اتاقها كشيده شدهاند.تفكيك دوش و فضاي استحمام با پارتيشني شيشهاي انجام شده و پوشش چرمي كه روي يكي از ديوارها كشيده شده،حس تجمل و صميميت را در هواي اتاق منتشر كرده است.روشويي روي متريالي از سنگ اونيكس قرار گرفته كه در تمام طول اتاق امتداد دارد،هم محدودهها را به هم پيوند داده و هم ميتواند پاسخگوي كاربردهاي مختلف باشد:ميز تحرير،سكوي روشويي يا محلي براي گذاشتن لباسها،زيورآلات و ساير خردهريزها. 9 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 مهر، ۱۳۹۲ طراحي از ديويد چيپرفيلد ديويد چيپرفيلد كار ساخت فضاي طبقه سوم را به دست گرفت.او پيشتر با داگلاس استيونز،ريچارد راجرز و نورمن فاستر همكاري داشته و در زمينه معماري،طراحي داخلي و طراحي مبلمان فعال بود؛ گالريهاي هنري،كتابخانه،دادگستري،هتل،خانه و دفاتر اداري،پلانهاي شهري و برجهاي بلند جزو تجربيات حرفهاي او بوده است.از جمله كارهاي عالي چيپرفيلد در دنيا ميتوان موزه ريور و رويينگ در لندن،شهر فرهنگي در ميلان،هتل برايانت پارك در نيويورك،شهر عدالت در بارسلونا،موزه گوتو در ژاپن،ساختمان اصلي تويوتا در كيوتو و بسياري از شعبهها دولچه و گابانا در سرتاسر دنيا را نام برد.مجلل و خصوصي،صفاتي بودند كه چيپرفيلد در اين پروژه به فكر تجسم آنها بود.پالت متريال اتاقها تا حد استفاده از حداقلها كاهش يافته.كف پوشيده از تايلهاي قرمز مايل به قهوهاي است،كمدهاي ديواري پوشش لاك سفيد دارند و خيمهاي آبيرنگ بر فراز تخت شناور است.تمام فضاي حمام از مرمر سفيد ساخته شده و يك دوش پهن و نامحصور دارد. 10 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 مهر، ۱۳۹۲ كار طراحي از پلاسما استوديو پلاسما استوديو طراحي خود را به صورت ريتم تكرارشونده ديوارهاي تفكيككننده در طبقه چهارم هتل اجرا كرد.در واقع اين ديوارهاي قائم پيوسته در طول آكسها كشيده شدند و درهاي ورودي در مسير قرار گرفتند.نورهاي رنگي و ملايم ال.اي.دي در بين خطوط مستقيم هندسه سنگين و مثلثي شكل ساختار،كار گذاشته شده است.هر مقطع از راهرو ويژگي خاصي دارد و رنگهايش به اتاقهاي مجاور هم راه يافته تا مهمانان حس نكنند در اتاق هتل خود منزوي ماندهاند.اوج تجربه ناب در محل گره بين دو راهروست كه دو باله به هم برخورد ميكنند،شيب سقف فرود ميآيد و پيله درهم تنيدهاي ميسازد.حس ايستادن در اين فضاي سوررئال هنگام انتظار براي آسانسور و تماشاي مشغوليت روزانه اهالي مادريد چيزي نيست كه به آساني بتوان توصيف كرد.اتاقها رابط تونل فلزي هندسي سرد با فضاي پشت پنجرههاي هتل هستند.ورودي اتاقها قيفيست كه به منظره آن سوي پنجره دعوت ميكند و اكثر ارتباطات بصري،روي هندسه پيچيده تاخوردگيهاي سقف منعكس ميشوند. 11 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 مهر، ۱۳۹۲ طراحي از ويتوريو و لوچينو ويتوريو و لوچينو جو گرم و دعوتكنندهاي در فضاي طبقه پنجم فراهم آوردند كه در آنجا از بافتهاي پارچهاي غيرمعمول و رنگهاي جسور و زنده استفاده شده است.آنها كه بيشتر در زمينه طراحي مد فعال هستند،ميخواستند ارزشهاي ضمني و ظرافتهاي آن صنعت را در پروژه خود بگنجانند و محلي بسازند كه مانند يك كت خوشدوخت و بيمانند،مهمانان را در خود بپيچد و به آنها حس امنيت و گرما بدهد. 10 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 مهر، ۱۳۹۲ طراحي از مارك نيوسن مارك نيوسن در طول كار روي پروژه به اين ميانديشيد كه براي اصلاح همه آن چيزهايي كه هميشه در مورد هتلها برايش آزاردهنده بود،چه كار ميتوان كرد.او ميخواست مهمانها احساس نكنند كه در يك فضاي طراحيشده هستند.حاصل كار نيوسن،در دو صفت ساده و راحت خلاصه ميشود.لابي و راهرو مينيمال مطلق هستند و با حداقل متريالها ساخته شدند.چوب با پوشش لاك بهترين گزينه براي مبلمان اين محدوده شناخته شد،كف با مرمر سنگ شد و كفپوشي پشمي روي آن انداختند.اتاقها هم ساده هستند.غالب بودن رنگهاي سفيد و طوسي براي القاي آرامش و دعوت به استراحت به دور از دغدغههاست.نيوسن طراحي مبلمان اتاقها را هم به عهده گرفت:تخت،ميز،صندلي و يك قطعه چند كاربردي؛و در حالي كه سنگ مرمر به زيبايي حمام ميافزود،وان و ساير قطعات مربوط به استحمام را نيز خودش ويژه اين پروژه طراحي كرد. 11 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 مهر، ۱۳۹۲ طراحي از رون آراد رون آراد كار طراحي 30 اتاق و فضاي عمومي طبقه هفتم را پذيرفت.او متريال،تكنولوژي و معيارهاي مدرنيته را اساس كار طراحي خود قرار داد و فضايي سينوسي با خطوط نرم و منحني را براي آنجا مناسب ديد.آراد يك مبل گرد از فايبرگلاس براق در مركز و ال.سي.ديهايي عريض با تصاوير گوناگون روي ديوارهاي لابي گذاشت،براي كف متريال رزين كشسان را برگزيد و سقف را طوري اجرا كرد كه با تلقين حس صميمي و امروزي به سمت پايين تاب برداشته است.وي همين فرمهاي حبابي و نرم را به اتاقها هم وارد كرد.در هر اتاق يك ديوار منحني و پيوسته كه يا سفيد است يا قرمز،فضاها را از هم تفكيك كرده و مهمانان ميفهمند كه قدم به قدم اين فضا را با پيشروي خود كشف خواهند كرد:ورودي،تختخواب،حمام و دستشويي،سقف سرويس بهداشتي و استحمام از استيل ضد زنگ ساخته شد. 11 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 مهر، ۱۳۹۲ طراحي از كاترين فيندلي و جيسن بروگس آنچه در طبقه هشتم ميبينيد حاصل همكاري كاترين فيندلي معمار و جيسن بروگس طراح است.آنها اتفاق نظر داشتند كه حسي كه بودن در اين فضا منتقل ميكند بايد براي مهمانهاي هتل مانند شركت در يك بازي باشد و به كشف جزئياتش بپردازند.اين پروژه منتظر افراد است كه به اين بازي ملحق شوند.اول آنكه نيمكت لابي شبيه به يك مسير پرپيچ و خم كوچك است و پنلهاي فيبر اپتيكي خاصي براي آنجا ساخته شده كه بروگس آنها را ديوار خاطره مينامد.اين ديوارها تصاوير حركت مهمانان را ضبط ميكنند و مدتي بعد تصويري اعوجاجيافته و دفرمه شده از آنها كه از تجمع نقطههاي رنگي ساخته شده را پخش ميكند.سقف لابي يك بوم عريض است كه فرم پيازمانندي ساخته و در مركز،فرود دارد.طراحان چيزي در راهرو ساختهاند كه خودشان آن را كاغذ ديواري گروه ساز مينامند و نسبت به حركات افرادي كه از آنجا عبور ميكنند واكنش نشان ميدهد.همانطور كه ميبينيد،چيزهاي زيادي منحصرا براي اين پروژه طراحي و ساخته شد تا رابطه مهمانان و فضا تجربه خاصي باشد و آنها را سرشار از لذت و سرخوشي كند.جالبتر آنكه فيندلي در اتاقها از در و ديوار براي تفكيك فضاها استفاده نكرده،حمام تنها با پردهاي سفيد از بقيه اتاق جدا شده،اما دستشويي تنها فضاييست كه حريمش با حائل شيشهاي و مات تفكيك شده،مابقي اتاق سفيد است و هيچ ديوار و پارتيشني ندارد.حمام در يك سو و كمد لباس در سوي مخالفش قرار دارند.تختي كه رو به انتهاي اتاق گذاشته شده هم مانند بقيه تختهاي معمولي نيست:هيچ تماسي با زمين ندارد،از سقف آويزان شده و تلويزيون در بالاي آن نصب شده كه داخل سقف پنهان ميشود. 8 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 مهر، ۱۳۹۲ طراحي از ريچارد گلاكمن طبقه نهم به لطف ريچارد گلاكمن،جعبه رنگ است،مانند يك پالت آبرنگ يا يك بستهبندي مدادرنگيهاي وسوسهانگيز،كانسپت اوليه برگرفته از ايده جعبه داخل جعبه هتلهاي كپسولي بود و همين براي خلق محدوده كاربردهاي مختلف و ضروري در اتاق كوچك هتل مناسب ديده شد.ه راتاق اين طبقه يك ديوار شيشهاي نيمهشفاف از جنس متاكريلات با 4 رف(تورفتگي طاقچهمانند ديوار)دارد كه در اتاقهاي بال شمالي به رنگ آبي و در باله جنوبي،زرد هستند.بزرگترين رف وسط اتاق محل تلويزيون است،رف سمت چپ محل تلفن و ميز تحرير است و دو فرورفتگي سمت راست ميتوانند براي نگهداري از وسايل مختلفي مانند بطريها،دفترچه،ليوان يا كيف پول كاربرد داشته باشند.ويژگي قابل توجه ديگر،شيوه دكوراسيون است:لابي و راهرو ظاهري صنعتي دارند(راهرو دقيقا گويا متعلق به يك كارخانه يا يك دفتر اداري است)و حتي براي تشديد اين حس،روي سقف و ديوارها با سيمان فيبر پوشش داده شد.همين لمسه صنعتي به اتاقها هم راه پيدا كرد،اما در آنجا كمي پيچيدهتر و همانطور كه گلاكمن اظهار ميكند،متريالهاي غني و گرانقيمتي مانند متاكريلات و پارچههاي تجملي با تنهاي رنگي متاليك را در كنار متريالهاي معمولي و ارزاني همچون سيمان فيبري به كار برده است و همچنين از مصالح طبيعي مانند سنگ گرانيت اسپانيا هم در كنار متريالهاي مصنوعي مانند پلاستيك قابل بازيافت استفاده كرده است. 8 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 مهر، ۱۳۹۲ طراحي از آرتا ايسوزاكي در طبقه دهم آداب زندگي سنتي ژاپني جريان دارد:مينيمال،كمينهگرا و روشن همراه با قرينگيهاي بصري و سرشار از سكوتي آرامشزا.آراتا ايسوزاكي شماري از نمادها و اشارات شرقي را به داخل اتاقها و لابي اين طبقه راه داد.كانسپت كليدي لابي و راهرو،ايجاد كنتراستها بود.راهرو تيره است اما فضاي لابي رنگ روشني دارد و قرينگي در آن رعايت شده.هر چه ميبينيد،تا كوچكترين جزئيات،به سبك زندگي ژاپني اشاره دارند. سردي متريالها و رنگها مغاير گرما و روشني فضاي حمام هستند.ايسوزاكي براي حمام و دوش از چوب هينوكي استفاده كرد كه به تن سبك و روشنش معروف است. 9 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 مهر، ۱۳۹۲ طراحي از خاوير ماريسكال وفرناندو سالاس هنگامي كه تيم خاوير ماريكال و فرناندو سالاس طراحي طبقه يازدهم هتل را به دست گرفتند،ماريسكال همچنان به خلق چيزي شگفتانگيز ميانديشيد(دغدغهاي كه تقريبا هميشه در سر دارد) تنديش يك كاكتوس از جنس كورين رنگي در وسط لابي و روي سكويي دوبل از فلز استنسيل و آهن،مشخصا كار ماريسكال است.كفپوش لابي نارنجي و راهور به رنگ سبز است.ديوارپوش راهرو متريال فرميكاي راهراه است و مسيرش با باكسهاي شفاف نوراني با تصويرهاي مختلف دكور شده كه اين هم كار ماريسكال است و ميگويد هدفش اين بوده كه راه رسيدن تا اتاق،شلوغ باشد و ذهن مهمانان را درگير كند.او ميگفت:بايد مكاني ساخت كه براي افرادي با سليقهها و نيازهاي گوناگون راضيكننده باشد؛نه قصد اجراي استايل خاصي را دارم و نه ميخواهم فضايي آيندهگرا بسازم؛اتفاقا كاملا برعكس.ميخواستم تا حد ممكن بينام و نشان باشد و به يك دوره خاص محدود نشود تا سالها قابل استفاده باشد.ماريسكال ميخواست اتاقهايش موج خوبي را انتقال بدهند تا بودن در آنجا عين راحتي و آسايش باشد.اينطور كه اتاقهاي طبقه يازدهم طراحي شدهاند،اصلا شبيه به اقامتگاه موقت در يك هتل نيستند،بلكه ويژگيهايي مانند يك خانه را دارند.طرح الهامش را از كاركردگرايي دهه 1950 گرفت اما بسيار به آن افزود.حمام قلب اتاق است و فقط دستشويي محصور شده،آن هم با حائلي چوبي كه از پشت به آن نور ميتابد و يك منبع نوري هم محسوب ميشود.پشت آينه سرويس بهداشتي،تلويزيون قرار دارد و سطح كورين سفيد زير آن داراي كاربرد دوگانه است:از طرف حمام،سينك است و محلي براي قرار دادن وسايل و از سوي نشيمن،بخشي از مبلمان محسوب ميشود كه پوشش فرميكاي راهراه دارد و تجهيزات صوتي-تصويري،نوشيدنيها و يخچال را جاي ميدهد.چاپهاي بزرگ با طرح گلهاي گرافيكي كانون توجه اتاق بوده و كمد ديواري پشت پنل را مخفي كرده است.تخت از پشت تقريبا به پنجره چسبيده.نور مصنوعي از پشت به شباك(داربست چوبي)يكي از ديوارهاي اصلي اتاق ميتابد كه ميتواند احساس بودن در فضاي بيرون ايجاد كند. 9 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 مهر، ۱۳۹۲ طراحي از ژان نوول علاوه بر طبقه آخر (دوازدهم)،پوشش روي نما،پنت هاوس سقفي و نيز طراحي 12 سوييت مجلل اين هتل كار ژان نوول است.شيوه نوول ادغام هنر و معماريست كه به قول خودش مهمانان را به دريافت تجربهاي غيرمعمول و ماورايي سوق ميدهد و دنياي كوچكي ميسازد كه از آن لذت ببرند.طبقه 12 مكاني سرشار از لذت و خوشيهاي دنيوي است و همكاري نوبويوشي آراكي و رولاند فلايشر نزد معمار خيلي موثر بود.اين دو هنرمند،عكسهاي خوبي از فيگورهاي انساني و طبيعت ميگيرند و با استادي عكسها را از *****هاي جالبي عبور ميدهند.اتاقهاي باله غربي هتل مزين به عكسهاي آراكي شد و عكسهاي كاملا انتزاعي فلايشر در اتاقهاي شرقي به كار رفت.سوييتهاي بزرگتر با دويار تمام قد شيشهاي رو به خيابان،چشماندازي عالي به مادريد دارند.ويژگي خاص طرح نوول باعث شده تا مهمانان هم اندكي معمار اتاق خود باشند.حتما كساني هستند كه حمام بزرگتر يا نشيمن دلبازتري را بپسندند،از همين رو تمام اتاقها پارتيشن پنلهاي ريلي دارند،با مسير ريلي در كف و سقف،تا مهمانان فضا را تا حدي به دلخواه خود تغيير بدهند. پنتهاوس طبقه سيزدهم،شامل استخر كوچك و يك اسپا ميشود.كافه هم جمعهها و شنبهها برنامه موسيقي دارد و افراد جوان و پرانرژي عاشق وقتگذراني در آنجا هستند،در حالي كه شهر با تمام استرسها و مشغلههايش در زير پاي آنها به تكاپو مشغول است.البته شايد بودن در ارتفاع سيزدهم با كف شيشهاي براي كساني كه ترس از ارتفاع دارند اصلا تجربه خوبي نباشد. منبع: هنر معماری + برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 10 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 26 مهر، ۱۳۹۲ پنت هاوس طراحي از ژان نوول 9 لینک به دیدگاه
Ali.Fatemi4 22826 اشتراک گذاری ارسال شده در 26 مهر، ۱۳۹۲ تا حالا هیچ وقت اینقدر دلم نخواسته بود برم هتل 3 لینک به دیدگاه
zahra22 19501 اشتراک گذاری ارسال شده در 26 مهر، ۱۳۹۲ فائزه خیلییی جالب بووووود...مرسی 3 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 26 مهر، ۱۳۹۲ تا حالا هیچ وقت اینقدر دلم نخواسته بود برم هتل منم همینطور! 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده