رفتن به مطلب

هتل سیلکن پوئرتا آمریکا - silken puerta américa madrid


ارسال های توصیه شده

هتل پوئرتا، در مادرید اسپانیا و در 12 طبقه توسط 19 معمار و طراح مطرح دنیا از 13 کشور مختلف طراحی شده است. کسانی چون، ژان نوول، نورمن فاستر و زاها حدید و چند معمار بزرگ دیگر.

 

ساخت هتل “پوئرتا ” پروژه عظیمی بود که با صرف هزینه 75 میلیون یورویی، توسط گروه سیکلن بر پایه آزادی در انتخاب طرح ها و اشکال مختلف صورت گرفت. تمام طبقات این هتل دارای نقشه ای مشابه بوده و شامل یک لابی مرکزی و دو راهرو در اطراف آن است که به اطاق های هتل منتهی می شوند. با وجود این هر یک از طبقات با استفاده از مواد، رنگها و اشکال متنوع چهره ای متفاوت از مفهوم"هتل" را به نمایش می گذارند.

 

مدیر این گروه معتقد است این هتل محلی است که در آن مهندسین معماری و طراحان داخلی رویاهای خود را در زمینه طراحی به واقعیت تبدیل کرده و آن را به نمادی برای بزرگداشت اصول معماری، طراحی و آزادی تبدیل کرده اند.

 

hotel_puerta_america_jeannouvel-%2001.jpg

 

به ندرت ممکن است که انتظارات از یک پروژه تجاری تا این حد بالا باشد ولی دلیل این توقع بالا چیزی فراتر از حضور مهندسین معماری سرشناس و میزان سرمایه گذاری کلان در این پروژه بوده است.

 

کلمه آزادی که در ساخت این محل به آن تکیه شده صرفا یک کلمه عامه پسند و تبلیغاتی نبوده است بلکه این هتل نقش عمده ای در بازسازی شهر مادرید پس از خرابی های ناشی از بمب گذاری خطوط راه آهن شهر در سال 2004 ایفا کرده است. انتظار می رفت که پس از سرمایه گذاری های گسترده در موزه های شهر مادرید سال 2004 سالی پربار در صنعت جهانگردی آن باشد.

 

hotel_puerta_america_jeannouvel-%2002.jpg

 

البته شهر مادرید در طول سالیان متمادی همواره در زمینه مهندسی معماری و سطح ارتقاء شهر دنباله رو شهر بارسلون بوده و ظاهرا با اصول پیشرفته طراحی هتل ها که در سایر شهرهای اروپایی باعث احیاء صنعت جهانگردی شده آشنایی کافی نداشته است و متاسفانه درست در زمانی که شهر مادرید در پی رفع این نقیصه برآمده بود بمب گذاری در خطوط راه آهن شهر موجب یک شوک روحی برای اهالی آن شد.

 

بنابراین هتل «پوئرتا امریکا» تنها محلی برای ارضاء جاه طلبی های طراحان و سازندگان آن و یا ساختمانی حیرت انگیز برای اهالی شهر نیست بلکه نمادی زیبا از تولد دوباره یک شهر است.

 

hotel_puerta_america_jeannouvel-%2006.jpg

 

گروه «سیلکن» هتل پوئرتا امریکا را اولین هتل چندملیتی اسپانیا می داند که طراحانی از امریکا، آسیا، استرالیا و سراسر اروپا را گردهم آورده است.

 

این هتل معرف شخصیت های بزرگ در طراحی مدرن است و با به خدمت گرفتن طراحان مختلف جهت ساخت هر یک از طبقات دوازده گانه در حقیقت مجموعه ای از سبکهای متنوع را در خود گنجانده است.

 

hotel_puerta_america_jeannouvel-%2007.jpg

 

گروه «سیلکن» به دنبال ایجاد هماهنگی در طراحی طبقات مختلف هتل نبود و حتی از طراحان خواسته بود که از ارتباط با یکدیگر در این زمینه خودداری کنند.

 

صرف نظر از نحوه برخورد با غرور طراحانی چنین سرشناس که همواره یکی از مشکل ترین اصول در مدیریت یک پروژه است ایجاد ساختمانی با این همه طرح های مختلف کار چندان آسانی نبوده است.

 

«ژان نوول»، طراح نمای ساختمان، سعی برآن داشت که در طرح خود اصول آزادی و چندملیتی را به نمایش درآورد. این نما شامل بلوکهای رنگی متفاوتی است که به سمت بالا با رنگهای نارنجی و زرد و به سمت پایین با رنگهای آجری غلیظ و بنفش ساخته شده اند.

 

hotel_puerta_america_jeannouvel-%2008.jpg

 

بخش های مختلف نمای ساختمان با گزیده هایی از شعر«آزادی» اثر«پل الوار» پوشانده شده که به زبانهای مختلف از جمله فرانسوی، انگلیسی، چینی و عربی(یادآور خطاطی اسلامی) نوشته شده اند. نمایش آزادی و دموکراسی و حضور همه جانبه فرهنگ های مختلف نیز در طراحی این نما مدنظر بوده است.

 

فضای درونی هتل بسیار پیچیده و درهم است ولی این مشکل با حضور یک طراح داخلی یعنی «جان پاوسان» تا حدی برطرف شده زیرا او با طراحی ساده خود در بخشهای عمومی هتل تنوع طرحها در طبقات مختلف را تا حدی تعدیل کرده است.

 

hotel_puerta_america_jeannouvel-%2009.jpg

 

بعضی از منتقدان این پروژه براین باورند که تعدادی از طراحان سرشناس تر این هتل صرفا درپی اعمال سبک طراحی مخصوص خود در قالب ساختار یک هتل بوده اند.

 

البته ممکن است که به دلیل کثرت سبکهای مختلف طراحی تمامی بخش های هتل مورد پسند همگان نباشد ولی به همین دلیل یافتن نقاط دیدنی و جذاب فراوان در آن نیز کاری چندان دشوار نیست به خصوص با توجه به اینکه تعدادی از طراحان کمتر شناخته شده در این پروژه خلاقیت های طراحی خود را در جمع بزرگان این رشته به نمایش گذاشته اند.

 

hotel_puerta_america_jeannouvel-%2010.jpg

hotel_puerta_america_jeannouvel-%2011.jpg

hotel_puerta_america_jeannouvel-%2012.jpg

hotel_puerta_america_jeannouvel-%2013.jpg

 

 

منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز

  • Like 15
لینک به دیدگاه

mid-teresa-sapey.jpg

 

طراحي از ترزا ساپي

ترزا ساپ در طراحي پاركينگ كه سرشار از بازي‌‌هاي رنگي و گرافيكي است در نظر داشته كه از حق هر انسان براي زندگي كردن به شيوهاي كه خودش مي‌پسندد سخن بگويد.او هم در طراحي پاركينگ هتل در دو طبقه زيرزمين از شعر الوار الهام گرفت و پاركينگي كه هميشه سرد و مخوف تصور مي‌شود را به فضايي تبليغاتي و شور‌انگيز تبديل كرد.ساپي كلماتي از شعر را برداشت،آنها را از ***** تايپوگرافي عبور داد،با آنها نمادهايي طراحي كرد و آنها را روي رنگ‌هاي شاد و خالص ديوارها چاپ كرد.حاصل كار،نمادها و علائمي بود كه هم پيام‌رسان است و هم به مسيريابي افراد كمك مي‌كند.

 

jmsvccsqa0vsntmfmr1.jpg

 

06grzp6ns4l7b6klhbi1.jpg

 

q2rlwand4evmenq60k2o.jpg

 

  • Like 13
لینک به دیدگاه

mid-john-pawson.jpg

عکس: جان پاوسن

لابي

طراحي از جان پاوسن

مهمانان با عبور از رمپ،هيجان و مشغله مادريد را پشت سر مي‌گذارند و وارد لابي ايوان‌مانند مي‌شوند كه جان پاوسن برايشان طراحي كرده،ديوارها زير نور و سنگ‌ها زير جريان آب شسته مي‌شوند.در اينجا تشريفات ورود و ترخيص انجام مي‌شود و در عين راحتي،سرشار از حس قدرتمندي از حضور در سن نمايش است.معمولا انتظار در فضاي پذيرش هتل كار دلپذيري نيست؛هم براي آنها كه از مسافرت آمده‌اند و هم براي كساني كه قصد عزيمت و ترك هتل را دارند.پاوسن اين را فهميده بود و همت كرد تا فضايي مملو از صلح و آرامش در قلب هتل بسازد.بودن در اينجا بايد مطلوب و خوشايند باشد؛بتوان با آسايش روزنامه خواند،قهوه‌ نوشيد،ريلكس شد و گپ خوبي زد.

رستوران

طراحي از كريستيان لياگق

رستوران مد(ام.اي.دي) كار طراح داخلي و طراح مد فرانسوي،كريستيان لياگق است،در نيم‌طبقه و سمت چپ ورودي هتل واقع شده،140 صندلي و فضايي براي جمع‌هاي خصوصي دارد و داراي سه بخش است:رستوران،محلي براي صرف نوشيدني پيش يا پس از صرف غذا و قسمت بوفه.طراح متاثر از ديد شخصي خود از شهر چهل تكه مادريد،تيپ‌هاي گوناگوني،از جمله آندلسي،كاتالان و گايسيا را به اجرا درآورد،براي ساخت فضايي راحت در دكوراسيون،متريال‌هاي مجلل و طبيعي،چرم،چوب و سنگ به كار برد و كانتر نوشيدني‌ها را با موتيف‌هاي انتزاعي تزئين كرد.

محل سرو نوشيدني

طراحي از مارك نيوسن

مارمو يك يونيت محبوب براي عرضه نوشيدني‌هاست كه بر پايه كانسپت آمريكايي ببينيد و ديده شويد ساخته شده،از ميز پذيرش كاملا ديد دارد و هميشه افراد زيادي به آن مراجعه مي‌كنند.يونيت كه از مرمر سفيد ساخته شده و طراحي آن كار مارك نيوسن است،25/8 متر طول و حدود 6 تن وزن دارد و جزو اولين المان‌هايي بود كه حتي پيش از طرح نما،به ساختمان هتل منتقل و در جاي خود گذاشته شد.كف با سنگ تراورتن پوشيده شده،درهاي شيشه‌اي،آن را به فضايي پذيرا و دعوت كننده تبديل كرده و اولين چيزي كه جلب نظر مي‌كند ارتفاع بسيار بلند سقفش است.تعداد 400 پروفيل آلومينيومي ويفري به ابعاد تقريبي 7 متر كه سطوح را پوشانده‌اند و خط‌هايي عمودي ساخته‌اند،عامل ايجاد اين حس عمق و ريتم شديد در فضا هستند.در دو گوشه بار،مبل‌هاي چرم سفيد و طويلي قرار دارند كه گوشه‌هاي دنج و خلوت‌تري را فراهم مي‌كنند.ديوار تمام قد شيشه‌اي،مارمو را از تراس روباز و هياهويش جدا مي‌كند.صندلي‌اي وان در تراس را هنرمند آلماني،كنستانتين گركيك از شركت ايتاليايي ماجيس طراحي كرده است.مارمو از سوي ديگر رو به باغ دارد و استراحت در اين مكان باصفا واقعا تسكين‌دهنده و انرژي‌بخش است.

og9f97pzr2nnsqxgfxxz.jpg

 

lac98nq1ejov6anw3olq.jpg

 

jf8yib9ztdsd9wm3v7w.jpg

 

wvu6l48nf2rwbeq4n4m.jpg

 

xbky9en63ltzd3mibb4.jpg

 

0223xtqbophko1mzv0az.jpg

  • Like 14
لینک به دیدگاه

mid-zaha-hadid.jpg

 

طراحي از زاها حديد

در طبقه اول،زبان بديعي از معماري داخلي براي ما آشكار مي‌شود.پروژه‌ پوياي طراحي سي اتاق اين طبقه و فضاي عمومي،گفتمان تازه‌اي بين طبيعت پيوسته و پيچيده فرم‌ها و بافت‌ها در هم فرو رفته را نشان مي‌دهد كه تحت تاثير دستاوردهاي جديد طراحي ديجيتال و امكانات ساخت محقق شده و اين فضاي سيال حاصل دنياي بي‌مانندي‌ست كه زاها حديد خلق كرده تا با دست خود حد و مرزهاي كانسپت فضايي را فراتر از آنچه كه هست،گسترش بدهد.استادي تيم طراحان اين بوده كه در مواجهه با پروژه‌اي كه مي‌توانست كليشه‌اي ديگر باشد،شكافت المان‌ها را برگزيدند.ادغام شدن و سپس جريان يافتن در تمامي عناصر مشهود است،همه چيز گويا از ديوار روييده؛در حالي كه مبلمان،سطوح و ديوار و كف به يك عضو پيوسته مي‌مانند كه يك پوست واحد بر روي آنها كشيده شده و حتي درهايي كه با چراغ‌هاي ال.اي.دي نور مي‌تابانند،وان و صندلي‌ها هم ساز مشابهي مي‌نوازند.استفاده از رنگ هم خاصه هر طرح است و مهمانان مي‌توانند انتخاب كنند:اتاق سفيد با حمام سياه،اتاق سياه با حمام سفيد يا اتاق سياه و حمام نارنجي و...آنچه كه در لابي بيش از بقيه جلب نظر مي‌كند،لامپ ورتكس است كه در ارتفاعي هم‌تراز با چشم انسان گذاشته شده و نور در ميان اعوجاج‌هاي نرم اين چراغ،به ماده‌اي سيال و روان شبيه شده است.نورپردازي درها،باريكه‌اي از چراغ ال.اي.دي است كه اطلاعات روي در را قابل خواندن مي‌كند.(سفارشاتي در مورد نوع و نخوه خدماتي كه ساكنين اتاق از خدمه تقاضا دارند؛از قبيل صبحانه،تميزي اتاق،تعميرات و مانند اينها).

 

osyrk272enmlu3kjx21.jpg

 

qga0uitwtnz3mlxwqno.jpg

 

00vrea0u91eo84hcw1.jpg

 

e63he8btqqxmapkcdnw.jpg

  • Like 12
لینک به دیدگاه

mid-norman-foster.jpg

 

طراحي از نورمن فاستر

در فضاي آرامي كه نورمن فاستر و همكارانش در طبقه دوم ساختند،اتاق‌ها همچون معابدي منعطف و احساس‌برانگيز هستند.آميختگي فضا و متريال در كنار لحن بيان به كار رفته كاملا حساب‌شده و هماهنگ هستند و به همراه رنگ‌هاي گرم قهوه‌اي و كرم،هدفشان ايجاد آرامش و بازيابي انرژي براي مهمانان است؛اينكه مدتي از اغتشاش و سر و صداي هميشگي شهري دور باشند.تدبير فاستر،بازي با مثبت‌ها و منفي‌هاست و شكلي تنديس‌وار به اتاق‌ها و راهرو داده است.در راهوري اين طبقه،رديفي از حجم‌هاي استوانه‌اي بزرگ با نورپردازي‌هايي در بالا و پايين به چشم مي‌خورد كه از جانب ديگر تا داخل اتاق‌ها كشيده شده‌اند.تفكيك دوش و فضاي استحمام با پارتيشني شيشه‌اي انجام شده و پوشش چرمي كه روي يكي از ديوارها كشيده شده،حس تجمل و صميميت را در هواي اتاق منتشر كرده است.روشويي روي متريالي از سنگ اونيكس قرار گرفته كه در تمام طول اتاق امتداد دارد،هم محدوده‌ها را به هم پيوند داده و هم مي‌تواند پاسخگوي كاربردهاي مختلف باشد:ميز تحرير،سكوي روشويي يا محلي براي گذاشتن لباس‌ها،زيورآلات و ساير خرده‌ريزها.

 

vrz3tzrblfe9o5a1lg.jpg

 

pp875nc8g05ccvw35fl.jpg

 

nl5uh19fhtcfpw2jn0ld.jpg

 

w5oo2f2mn4ksel8zif5l.jpg

  • Like 9
لینک به دیدگاه

mid-david-chipperfield.jpg

 

طراحي از ديويد چيپرفيلد

ديويد چيپرفيلد كار ساخت فضاي طبقه سوم را به دست گرفت.او پيش‌تر با داگلاس استيونز،ريچارد راجرز و نورمن فاستر همكاري داشته و در زمينه معماري،طراحي داخلي و طراحي مبلمان فعال بود؛ گالري‌هاي هنري،كتابخانه،دادگستري،هتل،خانه و دفاتر اداري،پلان‌هاي شهري و برج‌هاي بلند جزو تجربيات حرفه‌اي او بوده است.از جمله كارهاي عالي چيپرفيلد در دنيا مي‌توان موزه ريور و رويينگ در لندن،شهر فرهنگي در ميلان،هتل برايانت پارك در نيويورك،شهر عدالت در بارسلونا،موزه گوتو در ژاپن،ساختمان اصلي تويوتا در كيوتو و بسياري از شعبه‌ها دولچه و گابانا در سرتاسر دنيا را نام برد.مجلل و خصوصي،صفاتي بودند كه چيپرفيلد در اين پروژه به فكر تجسم آنها بود.پالت متريال اتاق‌ها تا حد استفاده از حداقل‌ها كاهش يافته.كف پوشيده از تايل‌هاي قرمز مايل به قهوه‌اي است،كمدهاي ديواري پوشش لاك سفيد دارند و خيمه‌اي آبي‌رنگ بر فراز تخت شناور است.تمام فضاي حمام از مرمر سفيد ساخته شده و يك دوش پهن و نامحصور دارد.

 

e70otwinbdwqsnm5fvru.jpg

 

f6xwv8ghxmj9zus7rs0d.jpg

 

yh6pda6z7o834sdd92r.jpg

 

mef48l1r4br7bq9cgjnw.jpg

  • Like 10
لینک به دیدگاه

mid-plasma-studio.jpg

 

كار طراحي از پلاسما استوديو

پلاسما استوديو طراحي خود را به صورت ريتم تكرارشونده ديوارهاي تفكيك‌كننده در طبقه چهارم هتل اجرا كرد.در واقع اين ديوارهاي قائم پيوسته در طول آكس‌ها كشيده شدند و درهاي ورودي در مسير قرار گرفتند.نورهاي رنگي و ملايم ال.اي.دي در بين خطوط مستقيم هندسه سنگين و مثلثي شكل ساختار،كار گذاشته شده است.هر مقطع از راهرو ويژگي خاصي دارد و رنگ‌هايش به اتاق‌هاي مجاور هم راه يافته تا مهمانان حس نكنند در اتاق هتل خود منزوي مانده‌اند.اوج تجربه ناب در محل گره بين دو راهروست كه دو باله به هم برخورد مي‌كنند،شيب سقف فرود مي‌آيد و پيله درهم تنيده‌اي مي‌سازد.حس ايستادن در اين فضاي سوررئال هنگام انتظار براي آسانسور و تماشاي مشغوليت روزانه اهالي مادريد چيزي نيست كه به آساني بتوان توصيف كرد.اتاق‌ها رابط تونل فلزي هندسي سرد با فضاي پشت پنجره‌هاي هتل هستند.ورودي اتاق‌ها قيفي‌ست كه به منظره آن سوي پنجره دعوت مي‌كند و اكثر ارتباطات بصري،روي هندسه پيچيده تاخوردگي‌هاي سقف منعكس مي‌شوند.

 

s59nxx1p12zci98rkom.jpg

 

i28mwwjow1hwa65a7ei.jpg

 

oavqrfl7ksdke8lkzmsl.jpg

 

velcfr2wblb81tc29erp.jpg

  • Like 11
لینک به دیدگاه

mid-victorio-lucchino.jpg

 

طراحي از ويتوريو و لوچينو

ويتوريو و لوچينو جو گرم و دعوت‌كننده‌اي در فضاي طبقه پنجم فراهم آوردند كه در آنجا از بافت‌هاي پارچه‌اي غيرمعمول و رنگ‌هاي جسور و زنده استفاده شده است.آنها كه بيشتر در زمينه طراحي مد فعال هستند،مي‌خواستند ارزش‌هاي ضمني و ظرافت‌هاي آن صنعت را در پروژه خود بگنجانند و محلي بسازند كه مانند يك كت خوش‌دوخت و بي‌مانند،مهمانان را در خود بپيچد و به آنها حس امنيت و گرما بدهد.

 

n8t9ron17ypi05ohcnn2.jpg

 

7260uc6oy9j4wso9237c.jpg

 

zkrmbdno9n4u38jd5esf.jpg

 

6wvembmucf6iu23icc7.jpg

  • Like 10
لینک به دیدگاه

mid-marc-newson.jpg

 

طراحي از مارك نيوسن

مارك نيوسن در طول كار روي پروژه به اين مي‌انديشيد كه براي اصلاح همه آن چيزهايي كه هميشه در مورد هتل‌ها برايش آزاردهنده بود،چه كار مي‌توان كرد.او مي‌خواست مهمان‌ها احساس نكنند كه در يك فضاي طراحي‌شده هستند.حاصل كار نيوسن،در دو صفت ساده و راحت خلاصه مي‌شود.لابي و راهرو مينيمال مطلق هستند و با حداقل متريال‌ها ساخته شدند.چوب با پوشش لاك بهترين گزينه براي مبلمان اين محدوده شناخته شد،كف با مرمر سنگ شد و كفپوشي پشمي روي آن انداختند.اتاق‌ها هم ساده هستند.غالب بودن رنگ‌هاي سفيد و طوسي براي القاي آرامش و دعوت به استراحت به دور از دغدغه‌هاست.نيوسن طراحي مبلمان اتاق‌ها را هم به عهده گرفت:تخت،ميز،صندلي و يك قطعه چند كاربردي؛و در حالي كه سنگ مرمر به زيبايي حمام مي‌افزود،وان و ساير قطعات مربوط به استحمام را نيز خودش ويژه اين پروژه طراحي كرد.

 

v53b9vdtdhm6v11jstnw.jpg

 

kpzwpcxsqmxnnntbp70i.jpg

 

ml85isdckuffr5wih21n.jpg

 

5jm7aw7ys9i5dsfznuyv.jpg

  • Like 11
لینک به دیدگاه

mid-ron-arad.jpg

 

طراحي از رون آراد

رون آراد كار طراحي 30 اتاق و فضاي عمومي طبقه هفتم را پذيرفت.او متريال،تكنولوژي و معيارهاي مدرنيته را اساس كار طراحي خود قرار داد و فضايي سينوسي با خطوط نرم و منحني را براي آنجا مناسب ديد.آراد يك مبل گرد از فايبرگلاس براق در مركز و ال.سي.دي‌هايي عريض با تصاوير گوناگون روي ديوارهاي لابي گذاشت،براي كف متريال رزين كشسان را برگزيد و سقف را طوري اجرا كرد كه با تلقين حس صميمي و امروزي به سمت پايين تاب برداشته است.وي همين فرم‌هاي حبابي و نرم را به اتاق‌ها هم وارد كرد.در هر اتاق يك ديوار منحني و پيوسته كه يا سفيد است يا قرمز،فضاها را از هم تفكيك كرده و مهمانان مي‌فهمند كه قدم به قدم اين فضا را با پيشروي خود كشف خواهند كرد:ورودي،تخت‌خواب،حمام و دستشويي،سقف سرويس بهداشتي و استحمام از استيل ضد زنگ ساخته شد.

 

mq8okdpb9bfy2d36eq7e.jpg

 

s2fycoe1judzu8hxqzg5.jpg

 

nasmfa1dhowgoy07ygdu.jpg

 

j33zy684qqzyps8eh1.jpg

  • Like 11
لینک به دیدگاه

mid-kathryn-findlay.jpg

 

طراحي از كاترين فيندلي و جيسن بروگس

آنچه در طبقه هشتم مي‌بينيد حاصل همكاري كاترين فيندلي معمار و جيسن بروگس طراح است.آنها اتفاق نظر داشتند كه حسي كه بودن در اين فضا منتقل مي‌كند بايد براي مهمان‌هاي هتل مانند شركت در يك بازي باشد و به كشف جزئياتش بپردازند.اين پروژه منتظر افراد است كه به اين بازي ملحق شوند.اول آنكه نيمكت لابي شبيه به يك مسير پرپيچ و خم كوچك است و پنل‌هاي فيبر اپتيكي خاصي براي آنجا ساخته شده كه بروگس آنها را ديوار خاطره مي‌نامد.اين ديوارها تصاوير حركت مهمانان را ضبط مي‌كنند و مدتي بعد تصويري اعوجاج‌يافته و دفرمه شده از آنها كه از تجمع نقطه‌هاي رنگي ساخته شده را پخش مي‌كند.سقف لابي يك بوم عريض است كه فرم پياز‌مانندي ساخته و در مركز،فرود دارد.طراحان چيزي در راهرو ساخته‌اند كه خودشان آن را كاغذ ديواري گروه ساز مي‌نامند و نسبت به حركات افرادي كه از آنجا عبور مي‌كنند واكنش نشان مي‌دهد.همان‌طور كه مي‌بينيد،چيزهاي زيادي منحصرا براي اين پروژه طراحي و ساخته شد تا رابطه مهمانان و فضا تجربه خاصي باشد و آنها را سرشار از لذت و سرخوشي كند.جالب‌تر آنكه فيندلي در اتاق‌ها از در و ديوار براي تفكيك فضاها استفاده نكرده،حمام تنها با پرده‌اي سفيد از بقيه اتاق جدا شده،اما دستشويي تنها فضايي‌ست كه حريمش با حائل شيشه‌اي و مات تفكيك‌ شده،مابقي اتاق سفيد است و هيچ ديوار و پارتيشني ندارد.حمام در يك سو و كمد لباس در سوي مخالفش قرار دارند.تختي كه رو به انتهاي اتاق گذاشته شده هم مانند بقيه تخت‌هاي معمولي نيست:هيچ تماسي با زمين ندارد،از سقف آويزان شده و تلويزيون در بالاي آن نصب شده كه داخل سقف پنهان مي‌شود.

 

 

kep95wbk8qwktzyurwq.jpg

 

jdvvr273c2k4qsmgjy2n.jpg

 

ilxjsz741w8fwurw99i.jpg

 

uyok599e0ltiiutvldb1.jpg

  • Like 8
لینک به دیدگاه

mid-richard-gluckman.jpg

 

طراحي از ريچارد گلاكمن

طبقه نهم به لطف ريچارد گلاكمن،جعبه رنگ است،مانند يك پالت آبرنگ يا يك بسته‌بندي مدادرنگي‌هاي وسوسه‌انگيز،كانسپت اوليه برگرفته از ايده جعبه داخل جعبه هتل‌هاي كپسولي بود و همين براي خلق محدوده كاربردهاي مختلف و ضروري در اتاق كوچك هتل مناسب ديده شد.ه راتاق اين طبقه يك ديوار شيشه‌اي نيمه‌شفاف از جنس متاكريلات با 4 رف(تورفتگي طاقچه‌مانند ديوار)دارد كه در اتا‌ق‌هاي بال شمالي به رنگ آبي و در باله جنوبي،زرد هستند.بزرگترين رف وسط اتاق محل تلويزيون است،رف سمت چپ محل تلفن و ميز تحرير است و دو فرورفتگي سمت راست مي‌توانند براي نگهداري از وسايل مختلفي مانند بطري‌ها،دفترچه،ليوان يا كيف پول كاربرد داشته باشند.ويژگي قابل توجه ديگر،شيوه دكوراسيون است:لابي و راهرو ظاهري صنعتي دارند(راهرو دقيقا گويا متعلق به يك كارخانه يا يك دفتر اداري است)و حتي براي تشديد اين حس،روي سقف و ديوارها با سيمان فيبر پوشش داده شد.همين لمسه صنعتي به اتاق‌ها هم راه پيدا كرد،اما در آنجا كمي پيچيده‌تر و همان‌طور كه گلاكمن اظهار مي‌كند،متريال‌هاي غني و گران‌قيمتي مانند متاكريلات و پارچه‌هاي تجملي با تن‌هاي رنگي متاليك را در كنار متريال‌هاي معمولي و ارزاني همچون سيمان فيبري به كار برده است و همچنين از مصالح طبيعي مانند سنگ گرانيت اسپانيا هم در كنار متريال‌هاي مصنوعي مانند پلاستيك قابل بازيافت استفاده كرده است.

 

eg9n5e4a9miyjpd4xt22.jpg

 

rodb5e972zc1xy5nmfxc.jpg

 

91zfdt2fgbclnkutzmb.jpg

 

4jih5431dx9vyqkz81fa.jpg

  • Like 8
لینک به دیدگاه

mid-arata-isozaki.jpg

 

طراحي از آرتا ايسوزاكي

در طبقه دهم آداب زندگي سنتي ژاپني جريان دارد:مينيمال،كمينه‌گرا و روشن همراه با قرينگي‌هاي بصري و سرشار از سكوتي آرامش‌زا.آراتا ايسوزاكي شماري از نمادها و اشارات شرقي را به داخل اتاق‌ها و لابي اين طبقه راه داد.كانسپت كليدي لابي و راهرو،ايجاد كنتراست‌ها بود.راهرو تيره است اما فضاي لابي رنگ روشني دارد و قرينگي در آن رعايت شده.هر چه مي‌بينيد،تا كوچك‌ترين جزئيات،به سبك زندگي ژاپني اشاره دارند. سردي متريال‌ها و رنگ‌ها مغاير گرما و روشني فضاي حمام هستند.ايسوزاكي براي حمام و دوش از چوب هينوكي استفاده كرد كه به تن سبك و روشنش معروف است.

 

5xk7cur6b75nmqmh4z65.jpg

 

d4ocl3z0bnm2fhuexi3.jpg

 

dgshvdfvoic504g30jc3.jpg

 

u9eiq8vmcdi6yt5vyc.jpg

  • Like 9
لینک به دیدگاه

mid-javier-mariscal-y-fernando-salas.jpg

 

طراحي از خاوير ماريسكال وفرناندو سالاس

هنگامي كه تيم خاوير ماريكال و فرناندو سالاس طراحي طبقه يازدهم هتل را به دست گرفتند،ماريسكال همچنان به خلق چيزي شگفت‌انگيز مي‌انديشيد(دغدغه‌اي كه تقريبا هميشه در سر دارد) تنديش يك كاكتوس از جنس كورين رنگي در وسط لابي و روي سكويي دوبل از فلز استنسيل و آهن،مشخصا كار ماريسكال است.كفپوش لابي نارنجي و راهور به رنگ سبز است.ديوارپوش راهرو متريال فرميكاي راه‌راه است و مسيرش با باكس‌هاي شفاف نوراني با تصويرهاي مختلف دكور شده كه اين هم كار ماريسكال است و مي‌گويد هدفش اين بوده كه راه رسيدن تا اتاق،شلوغ باشد و ذهن مهمانان را درگير كند.او مي‌گفت:بايد مكاني ساخت كه براي افرادي با سليقه‌ها و نيازهاي گوناگون راضي‌كننده باشد؛نه قصد اجراي استايل خاصي را دارم و نه مي‌خواهم فضايي آينده‌گرا بسازم؛اتفاقا كاملا برعكس.مي‌خواستم تا حد ممكن بي‌نام و نشان باشد و به يك دوره خاص محدود نشود تا سال‌ها قابل استفاده باشد.ماريسكال مي‌خواست اتاق‌هايش موج خوبي را انتقال بدهند تا بودن در آنجا عين راحتي و آسايش باشد.اينطور كه اتاق‌هاي طبقه يازدهم طراحي شده‌اند،اصلا شبيه به اقامتگاه موقت در يك هتل نيستند،بلكه ويژگي‌هايي مانند يك خانه را دارند.طرح الهامش را از كاركردگرايي دهه 1950 گرفت اما بسيار به آن افزود.حمام قلب اتاق است و فقط دستشويي محصور شده،آن هم با حائلي چوبي كه از پشت به آن نور مي‌تابد و يك منبع نوري هم محسوب مي‌شود.پشت آينه سرويس بهداشتي،تلويزيون قرار دارد و سطح كورين سفيد زير آن داراي كاربرد دوگانه است:از طرف حمام،سينك است و محلي براي قرار دادن وسايل و از سوي نشيمن،بخشي از مبلمان محسوب مي‌شود كه پوشش فرميكاي راه‌راه دارد و تجهيزات صوتي-تصويري،نوشيدني‌ها و يخچال را جاي مي‌دهد.چاپ‌هاي بزرگ با طرح گل‌هاي گرافيكي كانون توجه اتاق بوده و كمد ديواري پشت پنل را مخفي كرده است.تخت از پشت تقريبا به پنجره چسبيده.نور مصنوعي از پشت به شباك(داربست چوبي)يكي از ديوارهاي اصلي اتاق مي‌تابد كه مي‌تواند احساس بودن در فضاي بيرون ايجاد كند.

 

h0ttsnf5x3da35d185i.jpg

 

6qtzghxbe2tfqfd1rb1u.jpg

 

406szhainol4i9n89wsp.jpg

 

fawmvtoqpgk7hhidjvu.jpg

  • Like 9
لینک به دیدگاه

mid-jean-nouvel.jpg

 

 

طراحي از ژان نوول

علاوه بر طبقه آخر (دوازدهم)،پوشش روي نما،پنت هاوس سقفي و نيز طراحي 12 سوييت مجلل اين هتل كار ژان نوول است.شيوه نوول ادغام هنر و معماري‌ست كه به قول خودش مهمانان را به دريافت تجربه‌اي غيرمعمول و ماورايي سوق مي‌دهد و دنياي كوچكي مي‌سازد كه از آن لذت ببرند.طبقه 12 مكاني سرشار از لذت و خوشي‌هاي دنيوي است و همكاري نوبويوشي آراكي و رولاند فلايشر نزد معمار خيلي موثر بود.اين دو هنرمند،عكس‌هاي خوبي از فيگورهاي انساني و طبيعت مي‌گيرند و با استادي عكس‌ها را از *****هاي جالبي عبور مي‌دهند.اتاق‌هاي باله غربي هتل مزين به عكس‌هاي آراكي شد و عكس‌هاي كاملا انتزاعي فلايشر در اتاق‌هاي شرقي به كار رفت.سوييت‌هاي بزرگ‌تر با دويار تمام قد شيشه‌اي رو به خيابان،چشم‌اندازي عالي به مادريد دارند.ويژگي خاص طرح نوول باعث شده تا مهمانان هم اندكي معمار اتاق خود باشند.حتما كساني هستند كه حمام بزرگ‌تر يا نشيمن دلبازتري را بپسندند،از همين رو تمام اتاق‌ها پارتيشن پنل‌هاي ريلي دارند،با مسير ريلي در كف و سقف،تا مهمانان فضا را تا حدي به دلخواه خود تغيير بدهند.

پنت‌هاوس طبقه سيزدهم،شامل استخر كوچك و يك اسپا مي‌شود.كافه هم جمعه‌ها و شنبه‌ها برنامه موسيقي دارد و افراد جوان و پرانرژي عاشق وقت‌گذراني در آنجا هستند،در حالي كه شهر با تمام استرس‌ها و مشغله‌هايش در زير پاي آنها به تكاپو مشغول است.البته شايد بودن در ارتفاع سيزدهم با كف شيشه‌اي براي كساني كه ترس از ارتفاع دارند اصلا تجربه خوبي نباشد.

 

qoadu4004b1jbjv05c9.jpg

 

t2wb5l8cmp3p5357b1ak.jpg

 

95quv8s00t48a1lf2v.jpg

 

dkwewyvfk3cvc8ayimqh.jpg

 

 

منبع: هنر معماری +

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 10
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...