faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 مهر، ۱۳۹۲ تاريخ تولد، محل تولد، هنگام تولد: در ابان سال 1325 در تهران به دنیا امد. پدر: - مادر:- برادر: - خواهر:- همسر:- فرزندان:- دوران زندگي: تحصیلات متوسطه را در دبیرستان البرز به اتمام رسانید، در سال ۱۳۴۴ در دانشگاه تهران به تحصیل در رشته معماری پرداخت و در سال ۱۳۵۳ فارغ التحصیل شد. همزمان با تحصیل به فعالیت حرفه ای نیز پرداخت. بهروز عضو هیأت مدیرهٔ شرکت مشاوران شارستان و یکی از بنیانگذاران این شرکت بوده که امروز آثار ماندگاری از او برجای مانده است. وی طراح پروژههای ساختمان آرمیتاژ در خیابان بخارست، میدان آرژانتین تهران، موزهٔ قرآن واقع در مجموعهٔ نهاد ریاست جمهوری ایران و نمای ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی ایران است. این مهندس معمار با مجموعه فعالیتهایش در زمینهٔ معماری، نزدیک به نیم قرن در زمینهٔ معماری و هنر ایران فعالیت کرد. از دیگر آثارش میتوان به ساختمانهایی همچون فروشگاه کوروش، مجتمع ساختمانهای اداری بم، موزهٔ منطقهای سیستان و بلوچستان، طراحی فرشی به مساحت هزار متر مربع در یکی از میدانهای شهر تبریز اشاره کرد. بهروز احمدی در طول دورهٔ فعالیت حرفهای اش حدود ۹۰ پروژه انجام داده که بیشتر این پروژهها به آثاری نمادین و به یادماندنی برای ایرانیان بدل شده است. طرح برج آرمیتاژ در خیابان بخارست تهران را با الهام از پستخانهٔ سابق ایران و ساختمان مجتمع ادارات بم را با الهام از ساختمانهای ارگ بم طراحی کرد. تحصيلات و مدارك علمي: رشته معماری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران مسئوليت و مقام ها: همكاری با مهندسين مشاور امانت و همكاران ـ عبدالعزيز فرمانفرمايان1347ـ1352 كارشناس و مدير پروژه ـ بنياد فرهنگ و هنر ايران 1358ـ1353 مدير مسئول پروژه در موسسه اوربيس 1360ـ1353 مدير گروه معماری در مهندسين مشاور شارستان 1360 رئيس هيئت مديره مهندسين مشاور شارستان 1388ـ1360 مدير عامل شركت مهندسين مشاور شارستان از 1388- مدرس معماری دانشگاه آزاد اسلامي. عضو هيئت مديره انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز عضو كميته تخصصی مبحث پانزدهم (مقررات ملی ساختمان). عضو شورای هدايت فنی چند پروژه ملی. (كتابخانه ملی ايران. فرهنگستانهای جمهوری اسلامی ايران. مجلس شورا) تاريخ فوت، محل فوت، هنگام فوت، محل دفن: در صبح روز چهارشنبه ۱۵ شهریور سال 1391، بر اثر ایست قلبی درگذشت. پیکرش صبح روز ۱۶ شهریور ، از مقابل دفتر مهندسین مشاور شارستان تشیع و در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد. نقل قول و خاطرات: بخشهایی از سخنرانی مهندس احمدی در کارگاه فوت و فن در معماری معاصر:« از نظر من،طراحی معماری در صورتی منجر به خلق اثر معماری معتبر خواهد شد که معمار هنرمند و با تجربه ای در این امر دخالت داشته باشد. شناخت مصالح، محیط و اطلاع از مهارتهای فنی قابل دسترس، آشنایی با فرهنگ جامعه و شناخت هوشمندانه محل و موقعیت استقرار یک اثر معماری، مسلماً تأثیر قابل توجهی در نتیجه کار معمار خواهد داشت». آقای ایمانی :«ویژگی کار بهروز احمدی، خلق معماریهای مدرن با حس ایرانی بود. مثلاً برج آرمیتاژ در خیابان بخارست، از جمله اولین ساختمانهای بلندمرتبه ایران و اثر اوست. گنبدی که بالای این برج قرار دارد، گنبد یکی از بناهای تاریخی و نماد تهران یعنی پستخانه واقع در میدان توپخانه، بوده است». منابع: ویکی پدیا برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 20 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 مهر، ۱۳۹۲ مهندس بهروز احمدی عضو هیأت مدیره مهندسین مشاور شارستان و یکی از بنیانگذاران این شرکت بوده که امروز آثار ماندگاری از او برجای مانده است. از دیگر آثار او میتوان به ساختمانهایی همچون فروشگاه کوروش، مجتمع ساختمانهای اداری بم، موزه منطقهای سیستان و بلوچستان، طراحی فرشی به مساحت هزار مترمربع در یکی از میدانهای شهر تبریز اشاره کرد. مهندس بهروز احمدی در طول دوره فعالیت حرفهای خود حدود ۹۰ پروژه انجام داده که بیشتر این پروژهها در به آثاری نمادین و بهیادماندنی برای ایرانیان بدل شده است. او در آثارش با المانهای سنتی کار میکرد او طرح برج آرمیتاژ در خیابان بخارست تهران را با الهام از پستخانه سابق ایران و ساختمان مجتمع ادارات بم را با الهام از ساختمانهای ارگ بم طراحی کرد. وی در مورد سبک معماریاش گفته بود: از دیدگاه من معمار در طول زندگی از محیط اطراف و وسایط ارتباط جمعی و نشریات و تحولات الگوهای زندگی، ناخودآگاه و گاه به اختیار، تأثیر میپذیرد و معماری موفق فارغ از سبکهای معماری باید با نیازهای روز اجتماع منطبق باشد؛ ولی در محیطی که تمام ضوابط فنی و روابط اجتماعی و الگوهای زیست در حال تحول است، پیروی از یک تفکر معماری (هرچند در جوامع شکل یافته به طور جدی مطرح شود)، نمیتواند لزوماً نتایج مطلوب در پی داشته باشد. از نظر من،طراحی معماری در صورتی منجر به خلق اثر معماری معتبر خواهد شد که معمار هنرمند و با تجربه ای در این امر دخالت داشته باشد. شناخت مصالح، محیط و اطلاع از مهارتهای فنی قابل دسترس، آشنایی با فرهنگ جامعه و شناخت هوشمندانه محل و موقعیت استقرار یک اثر معماری، مسلماً تأثیر قابل توجهی در نتیجه کار معمار خواهد داشت. (بخشهایی از سخنرانی مهندس احمدی در کارگاه فوت و فن در معماری معاصر) منبع: جامعه مهندسین ایران 16 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 مهر، ۱۳۹۲ معمارنت- طبق قراری که مجموعهی معمارنت با آقای مهندس احمدی داشتند، بنا بود تا در چندین مقاله پیاپی نظرات و تجربیات حرفهای معماریای را که ایشان در طول 40 سال کسب کرده بودند در اختیار علاقهمندان قرار دهند. مقالهی اول گفتگوی اعضای معمارنت با ایشان دربارهی نگاه کلی به مقولهی «حرفه معماری» بود و مقالهی دوم به بررسی ساختمانهای با کاربری اداری که توسط ایشان طراحی و اجرا شده بود منتهی گشت. در ادامهی راه اتفاق دردناک از دست دادن ایشان حادث گشت و وقفهای دراز مدت در بسیاری امور و به طبع، در ادامهی روند انتشار این مقالات نیز به وجود آمد. در گفتگو با مسئولین معمارنت، تمایل آنان برای ادامهی مقالات و معرفی پروژهها و ارائهی تجربیات مهندس احمدی وجود داشت، بدین سبب تصمیم گرفتهایم آنچه در طول این مدت از ایشان دربارهی پروژههایشان شنیده و تجربیاتی که در طول این سالها به همکارانشان به صورت شفاهی انتقال داده بودند، هر چند پراکنده و خلاصه، به صورت مکتوب ارائه دهیم. مجموعاً نگاه غالب مهندس احمدی به معماری در تجربهی ساختن یک بنا تعریف میگشت و در پی رسیدن به این مهم، تکنیکها و روشهای اجرایی، مصالح نوین و عوامل متعددی مورد تجربه و آزمون قرار میگرفت. در نخستین گامهای طراحی به عوامل عمدهی تاثیرگذار بر طرح چون نیازهای کارفرما، تاثیرات محیط و زمین و همسایگیها، قوانین و مقررات شهری ساخت توجه ویژهای داشته و این عوامل پایههای اولیهی طراحی وی بوده است. در ادامه هر یک از این مسایل با ذکر چند نمونه مورد اشاره قرار خواهند گرفت. در نگاهی کلی به ساختمانهای مسکونی در رزومهی کاری مهندس احمدی، میتوان طرح ساختمانهای اقامتی و مسکونی را در چند گونهی متفاوت بررسی کرد. نخست؛ خانههای ویلایی که با توجه به مقتضیات زمان و قوانین ساخت غالباً به فاصلهی زمانی دههی 50 شمسی باز گشته و تا اواسط دههی 60 ادامه دارد. دوم؛ ساختمانهای مسکونی چهار تا پنج طبقه که عمدتاً در بازهی زمانی دهههای 70 و 80 طراحی و ساخته شدهاند. سوم؛ هتلها و مجموعههای مسکونی که به دوران پس از جنگ باز میگردند. با توجه به موقعیت حرفهای مهندس احمدی و بحث سازندگی بعد از جنگ، عمدهی پروژههای وی ساختمانهای عمومی بوده و انجام پروژههای مسکونی در دو دههی اخیر کمتر مد نظر این معمار بوده است. 13 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 مهر، ۱۳۹۲ 1-ساختمان های ویلایی: این پروژهها که عمدتاً خانههای ویلایی و ساختمانهای دو تا سه طبقه میباشند، غالباً از الگوهای معماری مدرن که بحث تاثیرگذار آن دوره در ایران بوده، تاثیرگرفتهاند. پلانهای عملکردگرا، نماهای عاری از تزئینات و احجام مکعب شکل تخت از مشخصههای این سری از کارها بوده و (خانه شبیری- خانه عسگرینژاد و....) عمده مصالح استفاده شده در نمای بیرونی ساختمانها آجر و سیمان میباشند. تلاش مهندس احمدی برای باززندهسازی معماری ایرانی در چندین کار به خوبی به چشم میخورد که از آن جمله به خانه «سرباز » و خانه« آل احمد» میتوان اشاره کرد. تصویر1. خانه عسگری نژاد-1357 وی دربارهی خانههای ساخته شده در دورهی اولیه کار خود بیان میداشت: هر یک از این ساختمانها مسائل و تجربهی ویژهای را با خود داشت. مثلاً در طراحی «خانه سرباز» کارفرما تمایل داشت خانهای مجلل بسازد. از دید او معماری با نمای کلاسیک، معماری لوکس و با ابهتی بود. در گفتگوهای اولیه تلاش کردم وی را متقاعد کرده تا آن نوع معماری را رها کند، اما به او قول دادم تا ساختمانی بسازم که آن ابهت و گیرایی که مد نظر اوست را داشته باشد. در نتیجه نما و حجمی ایرانی را در بدنهی اصلی ساختمان استفاده کردم که تامینکننده نظر و فکر کارفرما بود. مهندس احمدی بر آن باور بود که معمار میباید تا جایی که امکان دارد تلاش کرده تا با تعامل با کارفرما او را در بخشهایی متقاعد کند تا بتواند به نتیجهای بهتر رسد. تصویر 2. خانه سرباز-1357 و یا در مورد خانه «احمد سرتیپ» موضوع درختان بحثی تاثیرگذار در طراحی بوده است. «زمینی که قرار بود در آن خانه بسازیم پر از درخت و در منطقه شمیران تهران بود. تلاش کردم تا هیچ درختی را تخریب نکنم. از طرفی دیگر ساختمانی طراحی کردم که حال و هوای آن منطقه و کوچه باغیهای شمیران را تداعی کند.» تصویر 3. پلان خانه احمد سرتیپ- 1361 تصویر4. عکس خانه احمد سرتیپ-1361 12 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 مهر، ۱۳۹۲ در تجربهای دیگر در ویلایی در شمال مهندس احمدی برخورد دیگری در کار اعمال کردهاند: در ویلای خیرود، به علت درگیریهای کاری در تهران نمیتوانستم مستمر به پروژه سربزنیم. در نتیجه سعی کردیم ساختمان را طوری اجرا کنیم که کمترین نیاز به حضور و نظارت در محل باشد. در نتیجه صفهای ساختند و به راحتی تمام دیوارها را روی آن اجرا کردند (در اجرای ساختمانهای اداری بم نیز با همین روش انجام کار تسریع شده و آسان تر گشته است.) از طرفی وقتی آجر دیوارها را می چیدیم آنها را دقیق اجرا کردیم و همزمان لولههای تاسیساتی و برق را هم از میان آنها گذراندیم. نهایتاً نیاز به پلاستر و گچ در دیوارهای داخل هم نبود و از دو طرف دیوار تمیز و خوبی اجرا شده بود. تصویر 5. نما و عکس ویلای خیرود 2-ساختمانهای مسکونی چهار تا پنج طبقه: با توجه به تغییرات قوانین شهرداری در طراحی فضاهای مسکونی در سالهای پس از جنگ، و محدودیتهای موجود در طراحی، این سری از ساختمانها شخصیت و ویژگیهای خود را دارند. در بعضی از آنها معمار تلاش داشته است تا این قوانین را با استفاده از ترفندهای طراحی بهینه کند. این محدودیتها باعث توجه و ابتکار مهندس احمدی در طراحی جزئیات معماری و گاهی اجزائی چون دستانداز پلهها، حفاظ پنجرهها و دربها و غیره بوده است ( ساختمان جهانتاب- ساختمان نمازی). تصویر 6. ساختمان نمازی-1374 (نرده ها و چراغ های محل ورودی توسط معمار طراحی شده است) به عنوان نمونه مهندس احمدی بیان میداشت: در ساختمان مسکونی ظفر چون قوانین شهرداری آن دوره الزام بر گوشههای 45 درجه در ساختمانها داشت؛ تصمیم گرفتم تا گوشههای 45 درجه را در وسط حجم ساختمان نیز تکرار کرده تا بر این موضوع تاکید کرده باشم، با این روش محدودیت شهرداری رفتاری بهتر در طراحی ساختمان داشت. تصویر7. ساختمان ظفر- 1367 و یا در ساختمان «جهانتاب» که توجه به جزئیات و یا قرارگیری مصالح آجر و سنگ در کنار یکدیگر از ویژگیهای قابل توجه در طراحی است و همچنین مسیر دودکش شومینه ها با ظرافتی خاص بر روی نمای اصلی ساختمان به نمایش در آمدهاند. توجه به بام و تاسیسات در این ساختمان و ساختمانهای مسکونی دیگر نیز از مسائلی است که مهندس احمدی در طراحی آن دقت و توجه بسیار داشته است. تصویر8. ساختمان جهانتاب-1371 تصویر 9. ساختمان جهانتاب-1371 11 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 25 مهر، ۱۳۹۲ هتلها و مجموعههای مسکونی: این ساختمانها که از کارهای متاخر مهندس احمدی است. مجموعههای اقامتی و مسکونی بزرگ و هتلها را شامل میشوند.«مجتمع مسکونی آبکوه» که برندهی جایزهی معماری شهرداری تهران برای ساختمانهای مسکونی است، از مجموعههای اقامتی است که برای خانوادهای بزرگ طراحی شده بود. این ساختمان از نمونههای اولیهی ساختمانی است که در سالهای میانهی دههی 70 اجرا شده و در آن تجهیزات ویژهای قرار داده شده که از آن جمله به فروشگاه و رستوران خانوادگی، دفاتر اداری جهت استفاده شخصی ساکنان و نهایتاً استخری بر روی بام مجموعه (که تا به آن زمان ایجاد استخر در ارتفاع متداول نبوده، در نتیجه روشهای ویژهای برای اجرای آن بکار گرفته شده است) به همراه فضای بام سبز ( Roof Garden) اشاره کرد. تصویر 10. مجتمع آبکوه- 1373 تصویر 11. مجتمع آبکوه- استخر - 1373 ساختمان هتل پنج ستاره ملل که از ساختمانهای بلند مرتبه شمال تهران است در منظر شهری مورد توجه بوده و از نقاط مختلف شهر قابل رویت است. در طراحی تلاش بر آن بود که ساختمان در دو مقیاس عابر پیاده و سواره و از سویی دیگر در مقیاس شهر مد نظر قرار گیرد. با توجه به مقیاس شهر،کلیه نماهای پیرامونی ساختمان به دقت طراحی شده است همچنین بام آن که صفهی فرود هلیکوپتر بر آن قرار دارد با دقت فراوان همگون با حجم کلی ساختمان طراحی شده است. مهندس احمدی بر آن باور بود که چون ساختمانهای بلند قابلیت رویت از نقاط مختلف شهر را خواهند داشت، میباید به طراحی تمام بخشهای آن حتی فضای بام دقت کرده و با تناسبات مناسب طراحی شوند. در ارتباط ساختمان با خیابان و گذر پیاده، طراحی به صورتی بود تا با عقبنشینی حجم اصلی برج، فضای گستردهای در پیش روی ساختمان ایجاد شود تا علاوه بر موضوع دعوتکنندگی، میزان قابل توجهی از فضای شهری با محیط عمومی ساختمان هتل تلفیق گردد. تصویر 12. هتل ملل- 1388 در مجموع مهندس احمدی بر آن باور بود که ساختمانهای مسکونی فضاهایی است که رابطهای تنگاتنگ با زندگی انسان دارد. در نتیجه میباید این فضاها حداقلهای آسایش را برای زندگی انسان داشته و کیفیت زندگی افراد را ارتقا بخشد. منبع: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نویسنده: آرش طبیبزاده نوری 12 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده