رفتن به مطلب

ناو هواپیمابر USS_Enterprise_CVN-65


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سال 1958 ، بعد از انجام تحقیقات گسترده و صرف بودجه ی فراوان ، ساخت اولین ناو هواپیمابر با پیشران اتمی آغاز شد . بعد از 2 سال کار در سال 1960 غول آهنی 94 هزار تنی اینترپرایز متولد شد : اولین ناوهواپیمابر اتمی با 8 راکتور و بزرگترین کشتی زمان خود .

اینترپرایز که هشتمین کشتی ایالات متحده بود که ملقب به این نام شده بود ، در اصل نام خود را از خواهر بزرگ تر که در سال 1958 بعد از 9 سال خدمت و کسب 21 ستاره در جنگ جهانی دوم بازنشسته شده بود ، دریافت کرد .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اینترپرایز در 25 نوامبر 1961 بعد از پشت سر گذاشتن تست های نهایی تحویل پایگاه دریایی نورفولک شد و بعد از گذشت 2 ماه ، در 12 ژانویه 1962 با 5,828 نفر خدمه شامل 3000 هزار نفر پرسنل ناو (2700 ملوان + 150 درجه دار + 150 افسر) و 1800 نفر خدمه ی هوایی ( 250 خلبان + 1550 تکنسین فنی ) وارد سرویس شد . همانند پیشینیان به اینترپرایز لقب ای بزرگ (Big E) داده شد .

 

قلب تپنده ی اینترپرایز که شامل 8 راکتور اتمی A2W ساخته ی وستینگ هاوس (Westinghouse) بود به او اجازه ی 25 سال دریانوردی مستمر بدون نیاز به سوخت گذاری می داد .

در سال 1964 ، اولین کارگروه رزمی اتمی دنیا تشکیل شد . با ناوهواپیمابری که برای اولین بار می توانست تا 90 هواپیمای جنگنده ی پیشرفته را با خود حمل کند .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اولین ماموریت اینترپرایز که یک ماموریت غیر نظامی هم بود ، سنجش و ردیابی مختصات پرواز کپسول Friendship 7 که تحت نام پروژه ی مرکوری ، در خود سرهنگ دوم گلن را جای داده بود و اولین پرواز خارج از جو محسوب می شد ، بود .

 

سال 1962 ، بحران موشکی کوبا

 

در اکتبر این سال ، اینترپرایز عازم اولین ماموریت نظامی بین الملی خود شد . با اطلاع ایالات متحده از این که شوروی در خاک کوبا در حال ساخت یک پایگاه سایت شلیک موشک اتمی است ، با دستور رئیس جمهور کندی ، اینترپرایز به همراه ناوگان آتلانتیک امریکا ، مامور به قرنطینه کردن کوبا و منع هر گونه رفت و آمد کشتی ها به آن شدند . بحران با توافق ایالات متحده و شوروی مبنی بر این که ایالات متحده موشک های اتمی خود را از از ترکیه و ایتالیا جمع آوری کند خاتمه یافت .

 

جنگ ویتنام

 

با شروع جنگ ، در سال 1965 ای بزرگ ، تحت پوشش ناوگان هفتم ایالات متحده مامور شد 4 اسکادران فانتوم را برای پوشش هوایی منطقه با خود به منطقه ببرد .

در سال 1969 ، با سهل انگاری خدمه ی عرشه فاجعه ای رخ داد ، اینترپرایز که حدود 1 ماه در نزدیکی سواحل کره جنوبی مستقر بود و درگیر تعمیرات دوره ای خودش بود ، خود را گرفتار در آتش دید .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

یک راکت متصل به زیر یک فانتوم ، بر اثر گرمای موتور یک هواپیما که قصد پرواز داشت منفجر شد و در نتیجه سری انفجاراتی رخ داد که نهایتا منجر به کشته شدن 27 خدمه و زخمی شدن 314 تن دیگر شد . 15 هواپیما نیز در آتش سوختند و نتیجه این شد که ناو برای انجام تعمیرات از ماموریت مرخص و عازم پرل هابر شد .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

بعد از تعمیر در پرل هاربر اینترپرایز مجددا به محل ماموریت خود در ویتنام اعزام شد و تا پایان جنگ در سال 1973 مشغول تامین برتری هوایی برای ویتنام جنوبی و نیروهای ایالات متحده شد . با 2,001 حمله ی هوایی ، ناو کارنامه ی موفقی از خود به جای گذاشت .

 

با پایان یافتن جنگ ویتنام ناو به امریکا برگشت و بنا به دستور اداره ی نیروی دریایی و با روی کار آمدن تامکت ها ، اینترپرایز به واشنگتن اعزام شد تا در کارخانه ی Puget Sound تغییرات لازم برای نشست و برخواست تامکت ها روی آن انجام شود .

پس از 10 هزار نفر ساعت کار ، کشتی آماده شد .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سوخت گذاری مجدد

 

در اوریل 1990 ، اینترپرایز با طی بیش از 69 هزار کیلومتر برای سوخت گذاری مجدد به نورفولک بازگشت . بعد از طی 4 سال سرانجام ناو دوباره آماده شد و در سپتامبر 1994 به خدمت برگشت .

 

در طی بیست سال ، اینترپرایز بارها به ماموریت های مختلف اعزام شد ، از گشت های دریایی و اسکورت کشتی ها ، مقابله با دزدان دریایی تا جنگ عراق .

 

نهایتا در سال 2010 ، با هزینه 655 میلیون دلار ناو بازسازی شد که به دلیل این که هزینه ها 46 درصد و 8 ماه نیز در زمان بندی از پیش بینی بیش تر شد ، فرماندهان تصمیم به خاتمه ی سرویس این غول آهنی در سال 2013 گرفتند .

 

سرانجام با ماموریت آخر اینترپرایز در لیبی ، برای آخرین بار اکتبر 2012 از کانال سوئز عبور کرد و برای آخرین بار در یک بندر خارجی در ناپل ایتالیا پهلو گرفت .

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در کنار شارل دوگل فرانسوی

 

 

و نهایتا در 20 ژوئن 2013 ، ای بزرگ (Big E) ، اینترپرایز هشتم عازم صنایع کشتی سازی Newport شد تا هر آنچه که می شود از آن استفاده کرد را از آن جدا کنند و نهایتا اوراق ...

درخواست های متعدد برای تغییر به موزه توسط نیروی دریایی رد شد ، چرا که هزینه های سرسام آور نگه داری از 8 راکتور اتمی از عهده ی آن ها خارج بود .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

در حال یدک شدن به سمت محل اوراق

اما این پایان اینترپرایز نیست ، چرا که نهمین اینترپرایز ، ناوهواپیمابری از کلاس جرارد فورد با نام USS Enterprise CVN-80 برای جایگزینی USS Dwight D. Eisenhower CVN-69 در سال 2025 طراحی شده است . دلیل این فاصله ی زمانی هم وجود ناوهای هواپیمابر متعدد در سرویس هستند که به دلیل محدودیت در بودجه ، نیروی دریایی نمی تواند عهده دار بیش از 12 ناوهواپیمابر باشد .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

اینترپرایز از کلاس جرارد فورد

ترجمه و تالیف : Commandant (آرمان مجدی)

  • Like 1
لینک به دیدگاه

بزرگترین ناوهواپیمابر دنیا

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

ناو هواپیمابر USS Enterprise اولین ناو هواپیمابر اتمی دنیا محسوب می‌شود که پیشران آن از تعداد هشت راکتور اتمی و تعداد 4 محور شفت تشکیل شده‌است و هر راکتور متصل به دو محور شفت است. استفاده از پیشران اتمی تحولی در ناوهای هواپیمابر بوجود آورد و باعث شد تا استفاده از ناوهای هواپیمابر راحتتر شود برد این ناوها افزایش یابد و یا سایر مزیت‌ها و ویژگی‌هایی را بوجود آورد که این خصوصیات هم‌اکنون نیز در ناوهای هواپیمابر کلاس Nimitz دیده‌می‌شوند. ساخت ناو در سال 1958 و در کارخانه‌ی کشتی‌سازی Newport News آغاز شد و در 24 سپتامبر 1960 به آب انداخته شد. Enterprise در 25 نوامبر 1962 و با فرماندهی کاپیتان Vincent P. DePoix رسما وارد خدمت شد. بعدها بروزرسانی‌های متعددی بر روی ناو انجام گرفت.

نام این ناو از یکی از شناورهای مورد استفاده در جنگ جهانی دوم گرفته شده‌است. این ناو بزرگترین شناور نیروی دریایی ایالات متحده است که 342 متر طول دارد و وزن جابجایی آن 89900 تن است. تنها شناورهای تقریبا هم اندازه با این ناو، ناوهای هواپیمابر کلاس Nimitz می‌باشند. این ناو یکی از قدیمیترین شناورهای حال حاضر ایالات متحده محسوب می‌شود که به گفته‌ی مقامات ایالات متحده بین سال‌های 2012 تا 2014 از رده خارج خواهد شد. پورت خانگی این ناو پورت Norfolk واقع در ویرجینیاست و افسر فرمانده آن در حال حاضر کاپیتان Ronald Horton است.

ناو USS Enterprise طلایه دار ناوهای هواپیمابر اتمی دنیا محسوب می‌شود. پیشران ناو قادر است سرعت این غول بزرگ را به 35 گره برساند و نیروی محرکه ناو را برای مدت 5 سال تامین کند که این مقدار انرژی برای 20 بار چرخیدن به دور کره زمین به همراه 100 هواپیما کافی است.

رادارهای آرایه‌ی فازی نصب شده در این ناو قدرت راداری مناسبی را برای آن بوجود آورد. بعدها از این سیستم راداری در شناورهای مجهز به سیستم AEGIS و تعداد زیادی از شناورهای نظامی دیگر استفاده شد. طی سالیان گذشته بروزرسانی‌های متعددی بر روی ماشینری، هواپیماها، سیستم‌های الکترونیکی، تسلیحات و راکتورهای (تجدید سوخت) ناو صورت گرفته است.

ورود این ناو به ناوگان سطحی ایالات متحده قدرت هوایی نیروی دریایی ایالات متحده را افزایش داد و باعث ایجاد جهشی در تکنولوژی ساخت ناوهای هواپیمابر شد، جهشی در حال حاضر منجر به ساخت ناوهواپیمابر CVN-78 شده‌است. Enterprise احتمالا در سال 1914 یعنی بعد از 54 سال خدمت از ناوگان نیروی دریایی ایالات متحده خارج خواهدشد؛ به همین علت به این ناو لقب "دختر پیر دریاها" داده‌شده است.

 

با توجه به به اینکه دختر پیر مدت زیادی در ناوگان ایالات متحده مشغول به خدمت بوده‌است در ماموریت‌های مختلفی شرکت داشته که در اینجا به دو مورد اشاره خواهیم کرد.

بحران کوبا

 

ناو USS Enterprise مدتی پس از وارد به خدمت شدن در اولین ماموریت مهم خود به کارگرفته شد. در آن زمان هواپیماهای جاسوسی U-2 ایالات متحده موفق به کشف یک سایت موشکی مربوط به شوروی واقع در خاک کوبا و در فاصله‌ی 140 کیلومتری از بندر کالیفرنیا شدند. این سایت موشکی خطری جدی برای ایالات متحده بوجود می‌آورد و مقامات آمریکایی به شدت نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند که از جمله‌ی این واکنش‌ها می‌توان به انتقال تعداد زیادی از واحدهای نظامی این کشور به بندر کالیفرنیا اشاره کرد. پرزیدنت Kennedy ذستور انتقال واحدهای هوایی و دریایی به منطقه را صادر کرد و از مقامات شوروی خواست تا پروژه‌ی ساخت سایت موشکی در خاک کوبا را متوقف کنند. بحران پیچیده‌تر شد ناو USS Enterprise جهت کمک به ناوهای هواپیمابر USS Independence, USS Es*** و USS Randolph به منطقه اعزام شد. بحران روز به روز پیچیده تر می‌شد در 24 اکتبر احتمال وقوع جنگ به شدت افزایش یافته‌بود به همین علت سری دوم از واحدهای نظامی ایالات متحده جهت ایجاد فشار بیشتر و تنگ‌تر کردن محاصره‌ی کوبا به منطقه اعزام شدند. اما چهار روز بعد یعنی 28 اکتبر پس از انجام مذکراتی پنهانی بحران خاتمه یافت.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

حادثه‌ی سال 1969

در ژانویه‌ی 1968، USS Pueblo توسط قایق‌های گشتی کره‌ی شمالی به اسارت درآمد و باعث ایجاد یک بحران بین‌المللی گشت. مقامات نیروی دریایی ایالات متحده تصمیم گرفتند Enterprise را به منطقه اعزام کنند.

صبح روز 14 ژوئن 1969 در حالی که یکی از هواپیماهای F-4 Phantom در حین بلند شدن بود گرمای حاصل از موتور به طور ناخواسته باعث گرم شدن یکی از راکت‌های MK-32 Zuni و انفجار آن شد. این انفجار باعث ایجاد آتش سوزی و انفجارهای پی‌در‌پی دیگر شد. آتش بلافاصله مهار شد اما در این حادثه 27 نفر کشته و 314 نفر مجروح شدند، تعداد 15 فروند هواپیما از بین رفتند و عرشه‌ی ناو دچار آسیب جدی شد. به همین علت ناو جهت انجام تعمیرات به Pearl Harbor واقع در هاوایی منتقل شد. تعمیرات در مارس 1969 به پایان رسید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

خصوصیات

سفارش ساخت: 15 نوامبر 1957

شرکت سازنده: شرکت کشتی‌سازی Newport News

قیمت: 451.3 میلیون دلار

شروع ساخت: 4 فوریه 1958

تاریخ به آب انداختن: 24 سپتامبر 1960

تاریخ ورود به خدمت:‌ 25 نوامبر 1961

خروج از خدمت: 2013 تا 2015 (احتمالی)

رده‌بندی: CVN-65

پورت خانگی: NS Norfolk

وضعیت کنونی: فعال

وزن جابجایی (فول): 93500 تن

طول: 342 متر

عرض: 40.5 متر

آبخور: 12 متر

سرعت: بیش از 30 گره (بیش از 58 کیلومتر بر ساعت)

برد عملیاتی: نامحدود

خدمه

خدمه‌ی ناوبری: 3000 نفر

150 افسر، 150 مهندس و 2700 دریانورد

خدمه‌ی هوایی: 1800 نفر

250 خلبان و 1550 پرسنل پشتیبان

حسگرها:

رادار کاوش هوایی سه بعدی AN/SPS-48

رادار کاوش هوایی دو بعدی AN/SPS-49

سیستم جنگ الکترونیک و فریب تسلیحات ""Decoy : سیستم جنگ الکترونیک AN/SLQ-32 و لانچرهای Mark 36 SRBOC

تسلیحات:

دو دسته لانچر هشت تایی موشک‌های NATO Sea Sparrow

چهار توپ 20 میلیمتری فالانکس

دو لانچر RIM-116

(منابع مختلف تسلیحات متفاوتی را ذکر کرده‌اند.)

ظرفیت حمل هواپیما: بیش از 90 فروند

شعار:

Ready on Arrival;

The First, the Finest;

Eight Reactors, None Faster

نکات:

طراحی ناو توسط 915 مهندس انجام شده و تعداد 16100 نقشه فنی رسم شده است. 1006 کیلومتر کابل الکتریکی و 60 کیلومتر لوله‌ی تهویه در ناو بکارفته‌است.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

منابع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)

 

میلیتاری

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...