رفتن به مطلب

تانک های نیروی زمینی ایران


FARHUD

ارسال های توصیه شده

به نام ایزد توانا

 

در این تاپیک قصد دارم به معرفی تانک های نیروی زمینی ایران(ارتش و سپاه) بپردازم امیدوارم از دیدن تاپیک خوشتون بیاد.

لینک به دیدگاه

چیفتن

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

تانک چیفتن در سال 1965 طراحی شد،طراحی این تانک برای حفاظت بیشتر و همینطور مجهز شدن به یک توپ 120 میلیمتری بود.طراحی تانک اساسا برای مقابله با تانکT-62 بود.وچیفتن یک تانک سنگین یا میدان اصلی نبرد(MBT) است.این تانک داری بدنه و برجک سنگین و شیب دار می باشد تا در موقعیت های ‏سراشیبی(تا 30 درجه شیب) ، مناسب ترین تکیه را داشته باشد.درایورهای تانک در ‏هنگام سرازیری به صورت خمیده درمی آیند که این امر باعث کاهش ارتفاع تانک می ‏شود . در سمت چپ برجک چراغ های جستجوی ماوراء قرمز در محفظه زرهی قرار ‏دارند . سیستم ترمز مشابه نمونه های ‏Horeman بود و برای حفاظت از حرکت و تامین ‏حفاظت در برابر حملات شدید دارای صفحات جانبی بود .‏ چیفتن به مانند رقبای اروپایی خود ، بازار صادرات خوبی را به ویژه در خاور میانه به دست ‏آورد . چیفتن ثابت کرد که توانایی نبرد و همچنین ارتقاء توسط تجهزات اضافی را داراست . ‏تانک های چیفتن تا اوایل دهه 1990 ارتقا یافتند و با تانک های Challenger جایگزین شدند .آخرین نسخه چیفتن ازیک سیستم هدایت شلیک(‏IFCS‏) و دید نظارتی ‏توپچی (‏TOGS‏) پیشرفته استفاده می کرد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

این تانک بازار خوبی در منطقه خاورمیانه به دست آورد و کشورهای ایران ، کویت ، عمان و اردن این تانک را به خدمت خود در آورند.این تانک در دوران دفاع مقدس به طور گسترده ای توسط ارتش بر علیه عراق به کار گرفته شد و این تانک ها در عملیات های زیادی شرکت کردند ولی با وجود تانک های مدرنی همچون T72 و همینطور برتری عددی عراق نتوانست آن طور که باید و شاید کاری از پیش ببرد. این تانک همینطور در جنگ های عراق و کویت نیز حضور داشت.

 

بهینه سازی در ایران

 

در ایران این تانک بهینه سازی های زیادی شدند و نام جدیدی به عنوان مبارز بر آن ها گذاشته شده است.از جمله این بهینه سازی ها می شود به آماده سازی شاسی و سازه اصلی تانک،تعویض مخازن سوخت یک بار مصرف با مخازن سوخت ویژه قابل تعمیر و بازسازی،توانایی چرخش در جا،مجموعه پرتاب نارنجک های دودزا،نصب زره واکنشگر،تعویض موتور کم توان چیفتن با یک موتور با قدرت 1150 یا 1200اسب بخار ،تجهیز به یک موتور/ژنراتور برای تولید برق تانک از این بهنیه سازی ها هستند. همچنین این تانک به سیستم های دید در شب(مادون قرمز) و همینطور مجموعه NBC در بالای برجک تعبیه شده است، و همینطور کناره ها و طرفین تانک نیز با لایه های ویژه زره تقویت شده است.سازمان جهاد خودکفایی با طراحی و ساخت سامانه مسافت یاب لیزری و نصب آن بر روی این تانک نقش موثری در ارتقای قدرت رزمی این تانک بازی کرد.

 

مشخصات فنی:

 

وزن:وزن 55 تن

طول: 7.5 متر

عرض:3.5 متر

ارتفاع:2.9 متر

خدمه:چهار نفر

تسلیحات:یک توپ 120 میلیمتری،یک تیربار هم محور با توپ و یک تیربار جانبی

موتور :Leyland L60 در نمونه اصلی با قدرت 750 اسب بخار(در ایران با موتور 1200 اسب بخار تعویض شده است)

برد:500 کیلومتر

سرعت:در جاده 48 کیلومتر-در خارج از جاده 30 کیلومتر در ساعت

 

کاربران:

انگلستان

عراق

اردن

کویت

عمان

 

منبع:میلیتاری

لینک به دیدگاه

ام 60 - M60

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

تانک M60 که بدنه زرهی ارتش رو تشکیل میده یکی از پرکاربردترین و مشهورترین تانک های جهان است .طراحی این تانک بسیار مناسب بوده و به راحتی توان ارتقای اون رو برای کشورهای کاربرش از جمله ایران فراهم آورده است.این تانک برای جایگزینی تانک های M-48 طراحی و ساخته شد.این تانک از یک توپ 105 میلیمتری به عنوان سلاح اصلی خود بهره می برد.برد این تانک هم نزدیک به 500 کیلومتر است.راننده این تانک می تواند از طریق سه پریسکوپ اطراف تانک را زیر نظر داشته باشد.در ابتدا طراحی برجک ام 60 بسیار شبیه M-48 بود ولی با جلوتر رفتن و آشکار شدن عیب ها برجک آن تعویض شد.این تانک در سال 1959 به تولید رسید و در سال 1960 وارد خدمت شد.از این تانک به تعداد 15000 دستگاه ساخته شد و به کشورهای مختلفی صادر شد.این تانک علاوه بر توپ 105 میلیمتری خود از دو تیربار یکی هم محور با توپ و یکی هم بر روی برجک خود استفاده می کند.در سال 1963 تانک ام 60 بروزرسانی شد و نامش به M60A1 تغییر کرد،این نوع که تولیدش تا سال 1980 ادامه داشت شامل اصلاحات در برجک تانک و افزایش حفاظت آن بود.همچنین این مدل به سیستم تثبیت کننده برای توپ اصلی مجهز شده بود ؛ با این حال هنوز این مدل قادر به شلیک در حال حرکت نیست.مدل دیگر این تانک M60A2 نام دارد که تولید آن از سال 1974 آغاز شد و اصلیترین تغییر آن تعویض توپ 105 میلیمتری آن با يك توپ 152 ميليمتري شليلاگ می باشد که توانایی شلیک 33 گلوله توپ و 13 موشک را دارد.این تانک در سال 1971 با تصمیم آمریکا برای تغییر 526 تانک ام 60 خود به این نمونه از ام60 که دارای توپ های عجیب 152 میلیمتری بود امید میرفت که وارد خدمت در نیروی زمینی آمریکا شود،همچنین این مدل جزو اولین تانک هایی بود که فاصله یاب لیزری مجهز بود.ولی این تانک طی تست های خود مشکلات زیادی را به وجود آورد که مربوط به همین توپ جدید این تانک می شد،بالاخره این مشکلات فنی نیز رفع شد ولی باز مشکلی دیگر بود! موشک های شلیلاگ دیگر از رده خارج شده بودند و موشک تاو وارد خدمت شده بود.سر انجام این مدل به جز چند نمونه آزمایشی به تولید انبوه نرسید و شکست خورد.این تانک نمونه ای دیگر با نام M60A3 هم دارد که به دلیل این که این بخشش مربوط به ایران نمیشه ازش صرف نظر میکنیم.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

مدل های ام 60 موجود در ایران مدل های M60A1 هستند و در ایران ارتقاء هایی مثل نصب زره واکنشگر،افزایش زره ، نصب مسافت یاب های لیزری،پرتابگرهای نارنجک های دودزا،نصب سیستم های کنترل آتش و .... بر روی آن ها صورت گرفته و نام آن ها به تانک صمصام تغییر کرده است.از این تانک در ایران به عنوان یک تانک پشتیبانی برای تانک هایی مثل تی 72 یا ذوالفقار استفاده می شود.طبق آمار ویکی پدیا که البته معتبر نیست ایران دارای 150 دستگاه تانک M60A1 است.

 

تجربه های جنگی M60

 

جنگ ویتنام - جنگ یوم کیپور - جنگ 1982 لبنان - جنگ اول خلیج فارس - جنگ ایران و عراق

 

مشخصات فنی:

 

وزن:49 تن

 

طول:6.94 متر

 

عرض:3.631 متر

 

تسلیحات:توپ 105 میلیمتری M68 -دو تیربار یکی هم محور با توپ و دیگری بر روی برجک

 

موتور:موتور دیزلی خنک شونده توسط هوا با 750 اسب بخار قدرت

 

ظرفیت باک:1457 لیتر

 

سرعت:48 کیلومتر بر ساعت

 

لینک به دیدگاه

M-47 - ام 47

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

تانک ام 47 در اواخر دهه 1940 طراحی و در اوایل 1950 وارد نیروی زمینی آمریکا شد.با ورود این تانک تانک های M-46 از خدمت خارج شدند و جای خود را به این تانک دادند.این تانک شباهت ظاهری زیادی با تانک های ام 48 و ام 60 دارد ولی در کل تفاوت های زیادی با آن ها دارد. این تانک بر مبنای برجک تانک T42 و بدنه ای شبیه تانک M-46 طراحی شد.این تانک به وسیله کارخانه Detroit Arsenal Tank توسعه یافت و سرانجام این تانک جدید M-47 Patton نام گرفت که در سال 1951 وارد خط تولید شد.سلاح اصلی این تانک یک توپ 90 میلیمتری است و دارای دو تیربار یکی 7.62 میلیمتری M1919A4 و دیگری 12.7 میلیمتری M2 می باشد،همچنین این تانک مجهز به یک مسافت یاب اپتیکالی M12 می باشد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

این تانک در آمریکا دوره خدمتی چندانی نداشت ولی در کشورهایی مثل ایران،پاکستان،ترکیه و ... فعالیت های زیادی را انجام داد.ام 47 در جنگ 8 ساله با عراق به وسیله ایران به کار برده شد ولی این تانک با وجود تانک های برتری مثل T55 و تی 72 حرف زیادی برای گفتن در میدان نبرد نداشت.طبق آمار ویکی پدیا که معتبر هم نیست ایران 168 دستگاه از این تانک دارد.

 

مشخصات:

 

کشور سازنده:آمریکا

 

نوع تانک:میدان اصلی نبرد MBT

 

مدل ها:

M-47: با برجك T42 و يك توپ 90 ميليمتري

 

M-47m:اين نوع، مدل ارتقا یافته نوع M-47 مي باشد كه بالاي 800 دستگاه از آن براي ايران و پاكستان توليد شد.

 

M-47er3:مدل اسپانيايي با زره بهبود يافته.

 

M6:اين مدل به عنوان يك بلدوزر براي اجراي خاك برداري طراحي شد.

 

کاربران:-اردن-سومالی-ایران-اسپانیا-(شامل کاربران سابق نمی شود)

 

تعداد تولید:8676

 

وزن:46 تن

 

طول:51/8 متر

 

عرض:51/3

 

خدمه:5 نفر

 

زره:101 میلیمتر

 

سلاح اصلی:یک قبضه توپ 90 میلیمتری M36

 

نيروي محركه:810 اسب بخار(604 كيلووات)

 

ميزان حمل سوخت:878 ليتر

 

برد:130 كيلومتر

 

سرعت:48 كيلومتر بر ساعت

لینک به دیدگاه

T55 تی 55

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

تانک تی 55 با استفاده از طرح تانک T34 که از معروفترین تانک های جنگ جهانی دوم بود ساخته شد و از سال 1951 در ارتش سرخ به خدمت مشغول شد.این تانک در دوران جنگ سرد از تانک های اصلی نیروی زمینی شوروی محسوب می شد و تعداد 100000 دستگاه از آن تولید و به کشورهای بسیاری صادر شد.تانک تی 55 یک تانک میدان اصلی نبرد MBT بود که البته دیگر تقریبا در هیچ کشوری این وظیفه را ندارد و بیشتر کشورها از آن یا به عنوان تانک پشتیبانی سبک استفاده می کنند یا آن ها را تبدیل به نفربرهای سنگین کرده اند.سلاح اصلی این تانک یک توپ 100 میلیمتری D-10T می باشد و همچنین دو مسلسل یکی 7.62 میلیمتریSGMT و دیگری 12.7 میلیمتری دوشکا نیز به عنوان سلاح دوم در تی 55 وجود دارد.موتور این تانک قدرت 581 اسب بخار را برای آن فراهم می آورد ولی در اکثر کشورها موتور این تانک ها با موتور های قدرتمند تر تعویض شده است.وزن تانک 36 تن ، طول آن 6.45 ،عرض آن 3.37 و ارتفاع آن 2.40 متر می باشد.سرعت این تانک هم همانند نامش 55 کیلومتر در ساعت می باشد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

تی 55 در دفاع مقدس

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

تی 55 در دوران دفاع مقدس از تانک های اصلی عراق به شمار می آمد و در اوایل جنگ که ایرانیان به سلاح های ضد تانکی مثل آر پی جی 7 مجهز نبودند توانست رزماندگان را آزار بسیاری بدهد ولی پس از تجهیز به راکت انداز های آر پی جی 7 و همینطور سازمان یافتن نیروها تلفات سختی دامن گیر تی 55 های عراق شد.در عملیات ها تعدادی از این تانک ها به دست رزمندگان افتاد و به عنوان غنیمت گرفته شد و در طول جنگ میشود گفت که هم ایران و هم عراق استفاده کنندگان این تانک بودند.پس از آن ایران شروع به خرید این تانک ها و ارتقاء و بهینه سازی آن ها کرد.

 

بهینه سازی و تغییر نام به به تی 72 زد

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

ایران در اوایل با توجه به تجربه کم به ارتقای جزئی این تانک ها پرداخت و پس از کسب تجربه دست به ارتقا گسترده این تانک ها زد و قدرت رزمی آن ها را بسیار افزایش داد.توپ این تانک با توپ 105 میلیمتری ام68 با عمر عملیاتی بالا، برد موثر، دقت، توان آتش بالا و تعویض ساده تعویض شد/برد این توپ های 4000 متر اعلام شده است،سامانه کنترل آتش پیشرفته EFCS-3 بر روی تی 55 نصب شد،امکان شلیک هنگام حرکت،نصب مسافت یاب لیزری تولید داخل،سامانه های مخابراتی دیجیتال تولید داخل،سامانه های حرارتی و دید در شب،سامانه هشدار دهنده قفل لیزری و زره واکنشگر از این ارتقاء ها هستند.موتور این تانک با یک موتور وی-46-6 با توان 780 اسب بخار تعویض شده است که شتاب مطلوبی را برای تی 55 فراهم می آورد.

نصب تمام قسمت های سامانه توان از جمله موتور، گیربکس، ترمز، چرخها، سامانه خنک کننده و هیدرولیک در یک چیدمان روش قرارگیری بخصوص، باعث کاهش زمان تعمیر، سرعت سوار کردن و بازکردن آنها شده است. این ویژگی علاوه بر کاهش زمان و هزینه تعمیر و نگهداری وسیله، به افزایش آمادگی رزمی واحدهای زرهی نیروی های مسلح می انجامد و عدم نیاز به تجهیزات سنگین تعمیراتی، امکان آماده سازی تانک های بهینه سازی شده کشور را در مناطق عملیاتی و نه پشت جبهه فراهم می سازد.در ایران تی 55 های ارتقاء یافته را تی 72Z تی 72 زد نام گذاری کرده اند.

 

مشخصات(مدل ایرانی):

 

وزن:36 تن

 

طول:6.45 متر

 

عرض:3.37 متر

 

ارتفاع:2.40 متر

 

تسلیحات:

 

یک توپ 105 میلیمتری ام 60 به عنوان سلاح اصلی

 

دو تیربار یکی هم محور و یکی هم بر روی برجک سلاح دوم

 

خدمه:4 نفر

 

موتور: V-46-6 V-12 diesel با توان 780 اسب بخار

 

برد 440 کیلومتر

 

حداکثر سرعت 65 کیلومتر

 

ضخامت زره سینه : 203 میلی متر

 

سرعت:نمونه اصلی 55 کیلومتر در ایران با توجه به موتور قدرتمند تر حدود 65 کیلومتر در ساعت

 

برد:600 کیلومتر

لینک به دیدگاه

خانواده تانک های ذوالفقار

 

ذوالفقار 1

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

تانک ذوالفقار یک بر اساس تانک m60 پاتن که معرفی شد طراحی و ساخته شده است.این تانک برای اولین بار در سال 1994 رونمایی شد و در سال 1997 نمونه های آزمایشی تست شدند.تانک ذوالفقار به دلیل کمبود نیروهای متخصص و توان صنعتی به بهینه سازی تانک های ام 60 بدل شد که این بهینه سازی شامل تعویض زره،تعویض برجک و نصب اخلالگر الکتریکی می شود.این تانک را می شود بهینه سازی تانک های ام 60 نامید ولی این بهینه سازی در مقابل بهینه سازی ام 60 های اسرائیل که به صابرا معروفند ناکافی و کم به نظر می رسد.توپ این تانک نیز تغییری نکرده و همان توپ 105 میلیمتری ام 60 می باشد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در کل برای قدم اول کاری خوب به نظر می رسد و تجربیات به دست آمده در این تانک پایه تانک های دیگر خانواده ذوالفقار یعنی ذ2 و ذ3 شدند.

 

 

ذوالفقار 2

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

این تانک که اطلاعات که بسیار کمی از آن منتشر شده به احتمال زیاد یک نمونه آزمایشی بوده و در عکسی که از آن موجود است فقط برجک آن تعویض شده ولی هنوز از همان توپ 105 میلیمتری ام 60 استفاده می کند.

 

ذوالفقار3

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

تانک ذوالفقار سومین تانک و پیشرفته ترین تانک خانواده تانک های ذوالفقار است که به عنوان یک تانک میدان اصلی نبرد برای نیروی زمینی ارتش طراحی و ساخته شده است.وزارت دفاع برای نیروی زمینی ارتش که نیاز زیادی به یک تانک میدان اصلی نبرد مدرن داشت دست به تکامل تانک های ذوالفقار زده است تا بتواند خلا یک تانک میدان اصلی نبرد را برای نزاجا پر کند.تانک ذوالفقار 3 از یک توپ 125 میلیمتری روسی به عنوان سلاح اصلی استفاده میکند.همچنین این تانک از یک شاسی جدید که از تانک m1 آبرامز الگوبرداری شده و دارای 9 چرخ می باشد بهره می برد.این تانک برای گمراه کردن موشک ها و راکت های دشمن از سامانه های پرتاب نارنجک دود زا و اخلالگر لیزری استفاده می کند.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ذوالفقار 3 نسل جدید

 

 

برجک z3 هم مانند شاسی آن از تانک آبرامز الگوبرداری شده ولی از یک توپ 125 میلیمتری بدون خان روسی استفاده می کند،همچنین دو تیربار یکی خودکار و یکی دستی نیز به عنوان سلاح دوم بر روی این تانک نصب شده است.این تانک به صورت کوتاه طراحی و ساخته شده و علت این کار نیز به گفته مسولان پنهان ماندن از دید هواگردها و تیم های شکار تانک عنوان شده است ولی این طراحی برای ورود و خروج خدمه در هنگام هدف قرار گرفتن تانک مشکلاتی را پدید می آورد.نوع موتور این تانک به طور رسمی اعلام نشده است ولی احتمال دارد این تانک از موتور های تانک های تی 72اس موجود در ایران به عنوان نیروی محرکه خود استفاده کند که در این صورت به دلیل استفاده ذوالفقار از زره ساندویچی به جای زره واکنشگر و در نتیجه افزایش وزن توان این موتور برای این تانک که وزن آن بین 50 تا 60 تن کم است و نمی تواند قدرت کافی برای این تانک به وجود آورد.

 

این تانک به گفته مسولین از سامانه کنترل آتش پیشرفته رایانه ای برخوردار است که البته نوع آن مشخص نشده ولی ایران در بسیاری از تانک هایش از سامانه کنترل آتش EFCS-3 استفاده می کند و امکان دارد که در این تانک نیز از این سامانه استفاده شود.

لینک به دیدگاه

تانک شناسایی سبک اسکورپیون(FV101 scorpion)

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

تانک عقرب یک تانک شناسایی سبک ساخت بریتانیا می باشد که در سال 1973 در کارخانجات ALVIS ساخته شد.این تانک به تعداد 3000 دستگاه تولید و به بیش از 20 کشور جهان از جمله ایران صادر شد.انگلیس قبل از ساخت این تانک در نیروی زمینی خود دچار خلا کمبود یک تانک سبک که بتوان آنرا به وسیله چتر از هواپیما پرتاب کرد و بتوان از آن در عملیات پشت خطوط دشمن استفاده کرد.اسکورپیون در طی آزمایشاتی سخت در شرایط آب و هوایی سرد و گرم توانایی خود را اثبات کرد و در سال 1981 نیز به نیروهای زرهی و هوابرد بریتانیا تحویل داده شد.تسلیحات این تانک عبارت اند از یک توپ 67 میلیمتری که توانایی شلیک گلوله های انفجاری قوی،گلوله های دودزا ، اشک آور و ضد تاسیسات را دارد.همچنین این تانک توانایی شلیک موشک های ضد زره را از لانچر خارجی خود دارد و مجهز به چهار لانچر پرتاب نارنجک های دودزا نیز می باشد و همینطور امکان نصب تیربار نیز بر روی این تانک وجود دارد.

 

در ابتدا این تانک از موتور بنزینی جگوار 60 استفاده می کرد که بعد ها با یک موتور دیزلی جایگزین شد که سرعتی معادل 80 در خشکی و 5.6 کیلومتر در ساعت در آب را به این تانک می داد.بعد ها این تانک مجهز به سیستم های ش م ر ، سیستم جوش آوردن آب برای آشامیدن و ... شد.کشورهای دارنده این عقرب به گونه های مختلفی این تانک را مورد ارتقا قرار داده اند و چون یک تانک سبک و جمع و جور است ارتقاء آن مشکل چندانی برای کشورهای کاربر به وجود نیاورده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

این تانک در جنگ های فالکلند،جنگ ایران و عراق و جنگ خلیج فارس شرکت کرده است.در ایران این تانک در قبل از انقلاب به تعداد نامعلومی خریداری شد و در اختیار نیروی زمینی ارتش قرار گرفت.در دفاع مقدس این تانک ها وظیفه پشتیبانی از نیروی های پیاده را در جاهایی که تانک های دشمن کمتر حضور داشتند به خوبی میتوانست انجام دهد ولی زره ضعیف آن اجازه شرکت کردن در نبردهای زرهی را به آن نمی داد.این تانک هنوز در حال خدمت در نیروی زمینی ارتش می باشد و از به روز رسانی و بهینه سازی آن اطلاعاتی در دست نیست.طبق گفته ویکی پدیا ایران 150 دستگاه از این تانک دارد که مورد تایید نیست.

 

مشخصات:

 

کشور سازنده:انگلیس

 

شرکت سازنده:Alvis Vehicles Ltd

 

خدمت:از 1973 تا به امروز(در انگلیس در سال 1994 از خدمت خارج شد)

 

جنگ ها:جنگ فالکلند،جنگ ایران و عراق و جنگ خلیج فارس

 

وزن:8.74 تن

 

طول:5.288 متر

 

عرض:2.134 متر

 

ارتفاع:2.102 متر

 

تسلیحات:توپ 76 میلیمتریL23A1 -(قابلیت نصب تیربار و موشک های ضد تانک)

 

موتور:Cummins BTA 5.9 litre با توان 190 اسب بخار

 

برد:756 کیلومتر

 

سرعت:بین 70 تا 80 کیلومتر در ساعت(بسته به نوع موتور و قدرت در کشورهای مختلف)

لینک به دیدگاه

T-62 تی 62

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

تانک تی 62 اولین بار در سال 1961 در بین عموم ظاهر شد،این تانک در سال 1965 وارد خط تولید انبوه شد و تولید آن تا سال 1975 ادامه داشت.این تانک جایگزین تانک های فرسوده T10 و T45 شد.این تانک چند مدل دارد که عبارت اند از:مدل A که نوع اولیه و بیشترین تولید را دارد،مدل B که به یک تیربار 12.7 میلیمتری ضد هوایی مجهز شده است،مدل K که مجهز به یک سیستم موازنه دید بوده و قسمتی از آن دارای سیستم کنترل آتش لیزری است. در مدل سال 1977 که که برخی از مکانیزم های محرک آن از قبیل شنی و غلتک و چرخ دنده ها و با تانک تی72 تعویض شد.تی 62 دارای وزن 37 تن است و از یک موتور V شکل 12 سیلندر دیزل چهارزمانه، به حجم 38880 سی سی استفاده می کند که قدرتی برابر با 580 اسب بخار به این تانک می دهد.سرعت T-62 در جاده 50 کیلومتر در ساعت است که به دلیل مقاومت زیاد پیچشی زنجیر های رابط شنی تانک، و تحرک محدود غلتک ها (100 م م یعنی حدود نصف تانک های غربی) سرعت تانک را در مناطق متغیر، تا 25 کیلومتر در ساعت پایین می آورد.

 

باک تی 62 گنجایش 960 لیتر سوخت را دارد که به آن بردی معادل 400 کیلومتر می دهد که می توان با نصب دو مخزن سوخت اضافی این برد را به 600 کیلومتر رساند.همچنین این تانک مجهز به یک سیستم آتش خاموش کن(اطفاع حریق!) است که البته با تولید ترکیبات شیمیایی گازی مرگبار نیز تولید می کند.T-62دارای یک توپ 115 میلیمتری بدون خان است که حداکثر تحرک لوله آن رو به بالا 18 و رو به پایین 5 درجه است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

تی62 می تواند 40 تیر فشنگ برای توپ اصلی حمل می کند. قفسه آماده در برجک فقط دارای سه تیر فشنگ است. تمامی دیگر فشنگ ها در دیواره بدنه جای دارند و بسته به موقعیت برجک، در تمام اوقات قابل دسترسی نیستند. در این تانک گلوله گذار باید با دست چپ خود عمل کند که این امر مشکلاتی را در بر دارد. علاوه بر این تی62 تعداد 2500 تیر فشنگ مسلسل حمل می کند. توپ اصلی تی62 می تواند چهار نوع گلوله شلیک کند که مهمترین آنها (BR6) است. این گلوله 40 سانتی متر طول و 4 سانتی متر قطر دارد و دارای سرعت اولیه 1615 متر بر ثانیه است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

تی 62 در ایران

 

این تانک به چند طریق وارد ایران شد یکی غنیمت گرفتن تانک های عراقی و دیگری خرید از کره شمالی که شامل مدل ساخت شوروی و کره شمالی می شد و دیگری نیز از طریق لیبی وارد ایران شد که البته تعداد آن ها کمتر از تعدادی بود که از کره شمالی وارد ایران شد.از بهینه سازی های این تانک در ایران اطلاعاتی در دست نیست

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

مشخصات:

 

وزن:37 تن

 

طول:6.63 متر

 

عرض: 3.30 متر

 

ارتفاع:2.40 متر

 

خدمه:چهار نفر - راننده-توپچی-فرمانده و بارگذار(loader)

 

تسلیحات:یک توپ 115 میلیمتری به عنوان سلاح اصلی و دو تیربار یکی بر روی برجک و دیگری هم محور با توپ

 

کاربران(شامل کاربران گذشته):ایران-الجزایر-آنگولا-کوبا-مصر-اتیوپی-اسرائیل-قزاقستان-لیبی-منگولیا-کره شمالی-روسیه-سوریه-ازبکستان-ویتنام-یمن-افغانستان-بلاروس-بلغارستان-عراق-تاجیکستان-ترکمنستان-اوکراین-آمریکا-

 

موتور:

 

یک موتور V شکل 12 سیلندر دیزل چهارزمانه با قدرت 580 اسب بخار

 

گنجایش سوخت:960 لیتر می توان با نصب مخزن های اضافی سوخت به 1360 لیتر رساند

 

برد:400 کیلومتر با نصب مخزن سوخت اضافی 600 کیلومتر

 

سرعت:50 کیلومتر در ساعت

لینک به دیدگاه

type 59

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

این تانک اولین تانک ساخت چین است که توسط norinco (کمپانی صنایع شمال چین) توسعه داده شده است.تانک نامبرده،با مدل T-54 شوروی شباهت های زیادی دارد که البته با گذشت زمان اصلاحاتی در آن صورت گرفته است.این اصلاحات عبارتند از:یک انباره اگزوز بشکه ای،تجهیزات دید در شب و مسافت یاب لیزری.این تانک از یک توپ بدون خان 100 میلیمتری در مدل اول و از یک توپ خان دار 105 میلیمتری در نمونه دوم به عنوان سلاح اصلی و همینطور دو تیربار یکی 12/7 میلیمتری ضد هوایی و دیگری 7/62 میلیمتری هم محور با توپ استفاده می کند.تایپ 59 از یک موتور V-12 با قدرت 520 اسب بخار استفاده می کند که سرعت 40 کیلومتر در ساعت را برای این تانک فراهم می کند.

 

ویژگی های خاص(مثبت/منفی)

 

این تانک با تجهیز برخی امکانات توسط کمپانی های غربی از جمله تجهیزات منفعل دید در شب و همینطور سیستم های پیشرفته کنترل آتش،به روز شده است.Type-59 می تواند با تزریق سوخت دیزل به داخل لوله اگزوز،پرده ی دود وسیعی ایجاد کند.این تانک از هیچ گونه تجهیزات NBC بر خوردار نمی باشد.مدل های خاص:خودروی کمک رسان زرهی

 

چین در عین حال که در حال حاضر از این تانک بهره می گیرد،به تعدادی از کشورها از جمله:آلبانی،بنگلادش،ایران،کره شمالی،کنگو،عراق،پاکستان،س ودان،تانزانیا،ویتنام،زامبیا و زیمباوه نیز صادر کرده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مشخصات:

 

تاریخ تولید:1959

 

تولید کننده:کارخانجات دولتی چین

 

تعداد خدمه:4 نفر

 

تسلیحات:

 

توپ بدون خان 100 میلیمتری در نمونه اول

 

توپ خان دار 105 میلیمتری در نمونه دوم

 

دو مسلسل یکی ضد هوایی و دیگری هم محور با توپ

 

وزن:36 تن

 

طول:6.04 متر

 

عرض:3.27 متر

 

ارتفاع:2.59 متر

 

زره:ماکسیم 203 میلی متر

 

نوع و تعداد مهمات ذخیره:34

 

گلوله 100 میلیمتری

 

3700 گلوله مسلسل

 

موتور:موتور دیزلی نوع L12150 V12 با قدرت 520 اسب بخار

 

سرعت:40 کیلومتر در ساعت

 

برد:450 کیلومتر(600 کیلومتر در صورت نصب مخزن سوخت خارجی)

لینک به دیدگاه

type 69

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

این تانک یک طراحی جدید محسوب نمی شود،چرا که در واقع مدل پیشرفته تایپ 59 به حساب می آید.از نام آن اینطور به نظر می آید که در سال 1969 توسعه یافته اما برای اولین بار در سال 1982 عملا وارد عرصه شده است.تانک تایپ 69 در ابتدا همچون تایپ 59 از توپ بدون خان 100 میلیمتری استفاده می کرد اما در مدل دوم از توپ خان دار 100 میلیمتری که نسب به قبلی دقیق تر نیز است استفاده می شود.وزن این تانک 37 تن است و از یک موتور دیزلی V-12 با قدرت 580 اسب بخار بهره می برد.همچنین به غیر از توپ 100 میلیمتری این تانک مثل تایپ 59 دارای دو تیربار یکی 12.7 میلمیتری ضد هوایی و دیگری 7.62 میلیمتری هم محور با توپ است.

 

 

ویژگی های خاص(مثبت/منفی)

 

این تانک دارای حفاظت NBC ، تجهیزات دید در شب،مسافت یاب لیزی و سیستم کنترل آتش است.تایپ 69 می تواند با تزریق سوخت دیزل به داخل لوله اگزوز دود زیادی ایجاد کند.

 

مدلهای خاص:تانک های ضدهوایی،خودروی مهندسی،تانک های پل زن

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

مشخصات:

 

تاریخ تولید:1980

 

تولید کننده:کارخانجات دولتی چین

 

تعداد خدمه:4 نفر

 

تسلیحات:

 

یک توپ 100 میلیمتری بدون خان در نمونه اول

 

یک توپ خان دار 100 میلیمتری در نمونه دوم

 

دو مسلسل یکی 12.7 میلیمتری ضدهوایی و دیگری 7.62 میلیمتری هم محور با توپ

 

وزن:36.7 تن

 

طول:6.24 متر

 

عرض:3.3 متر

 

ارتفاع:2.80 متر

 

زره:نامشخص

 

نوع و تعداد مهمات ذخیره:

 

44 گلوله 100 میلیمتری

 

3900 گلوله مسلسل

 

نیروی محرکه: موتور دیزلی V-12 با قدرت 580 اسب بخار

 

سرعت:50 کیلومتر در ساعت

 

برد:440 کیلومتر

لینک به دیدگاه

تی 72 T72

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

تانک تی 72 در اواخر دهه 1960 برای جایگزینی با تانک تی 64 طراحی و اولین نمونه های آن در سال 1971 وارد خدمت شد.البته مدلهای بعدی تی 72 پیشرفت قابل ملاحظه و چشمگیری کردند و در سال 1977 این تانک در معرض دید عموم قرار گرفت.جثه و ارتفاع تی 72 نسبت به تانکهای خانواده تی (سری های تی 62 55 و 54) کمتر است علت این امر حفاظت بیشتر از تانک در برابر راکت های ضد تانک عنوان شده است.این تانک از نظر وزن با دارا بودن 41 تن وزن در طبقه تانک های متوسط طبقه بندی میشود که البته این وزن در مدل های مختلف اختلاف دارد.اين تانک به يک توپ 125 ميليمتري بدون خان که در راستاي ارتفاع و سمت، پايدارسازي شده است، يک تيربار 7.62 ميليمتري PKT هم محور با توپ و يک تيربار 12.7 ميليمتري ضدهوايي مجهز مي باشد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

سلاح اصلي اين تانک ، يک قبضه توپ کاليبر 125 ميليمتري از نوع 2A46M است.(کاليبر به قطر داخلي لوله سلاح يا قطر خارجي گلوله گفته مي شود) اين توپ از مهمات متنوعي استفاده مي کند که شامل گلوله هاي عادي، گلوله هاي پر سرعت نفوذگر و موشک زره است. نحوه تغذيه مهمات در اين توپ به هر دو نوع دستي و خودکار است که نواخت تير در اين دو حالت 4 و 8 شليک در دقيقه خواهد بود.ساده ترين نوع مهمات اين تانک از نوع انفجاري شديد است. اين پرتابه با طول 677 ميليمتر و جرم 23 کيلوگرم، 3.4 کيلوگرم TNT حمل کرده و به نهايت برد 12200 متر مي رسد. اين پرتابه با سرعت 850 متر بر ثانيه از لوله توپ خارج شده و داراي پره هاي فولادي پايدار کننده در انتهاي خود است.ديگر مهمات توپ2A46M ، گلوله ضد زره مي باشد. اين پرتابه، در جلوي خود به يک ميله پيزوالکتريک به عنوان حسگر برخورد و فعال کنند فيوز اصلي مجهز است و حدود 1.6 کيلوگرم از جرم 19.34 کيلوگرمي آن را ماده منفجره تشکيل مي دهد. در انتهاي اين پرتابه شش پره فولادي نصب شده که پايداري مناسبي براي آن در حال پرواز به سوي هدف فراهم مي آورد. مهمات ضد زره تانک تي-72 توان نفوذ در 550 ميليمتر زره را داشته با سرعت خروج 905 متر بر ثانيه از لوله به برد 4000 متر دست پيدا مي کند که بردي مناسب براي صحنه نبردهاي امروز است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

موتور تانک تی 72 یک موتور V-12 با قدرت 780 اسب بخار است که سرعتی بیش از 60 کیلومتر بر ساعت را برای این تانک فراهم می آود.برد تانک تی 72 بدون مخزن سوخت اضافی 460 و در صورت اضافه شدن مخزن اضافی 700 کیلومتر است.

 

تی 72 در ایران

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

این تانک در دوران جنگ مدرن ترین تانک لشکر های زرهی ارتش بعث عراق بود و به وسیله آن رزمندگان ایرانی را بسیار آزار داد.در طول دوران جنگ تعدادی از این تانک ها به دست ایران افتاد و به خدمت در ارتش و سپاه مشغول شد و در طول جنگ استفاده اندکی در نقش پشتیبانی از نیروی پیاده انجام گرفت.با پایان جنگ ایران دست به خرید و مونتاژ این تانک در کشور زد و امروزه مقدار قابل توجهی از این تانک ها را در سازمان رزم خود دارد.ایران همچنین دست به مدرن سازی و بهینه سازی تی 72 های خود کرد که قدرت رزمی آن ها را بسیار افزایش داد. مدلی که در ایران مونتاژ می شود به تی 72 اس مشهور است، تي-72-اس طولي برابر 9 متر و 53 سانتيمتر(در حالت رو به جلو بودن توپ)، عرض 3 متر و 37 سانتيمتر و ارتفاع تقريبي 2 متر و 23 سانتيمتر دارد.

اين مدل از تانک تي-72، با ادوات ترازکننده و نشانه گيري ومسافت يابي ليزري بسيار دقيق تجهيز شده به علاوه يک سامانه بارگذاري خودکار که نرخ شليک مؤثر بالايي را تضمين مي کند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

سامانه کنترل آتش نصب شده در اين تانک، هدف گيري اهداف ثابت و متحرک را در شرايط سکون و حرکت تانک، ‌بطور دقيقي ممکن مي سازد. اين سامانه با تمامي مهمات مصرفي در تانک تي-72-اس سازگار بوده و دقت شليک و احتمال اصابت به هدف را براي اين خودروي زرهي رزمي به نحو چشمگيري افزايش مي دهد. توانايي شليک در حال حرکت،‌ باعث کاهش آسيب پذيري تانک در حملات ضد تانک دشمن شده و ارزش رزمي و بقاپذيري اين تانک را در ميدان نبرد افزايش مي دهد. قابليت آسان انتخاب اهداف در شرايط مختلف آب و هوايي و همچنين خط ديد هدف، بطور مستقل از راستاي سلاح نيز به مدد اين سامانه کنترل آتش پيشرفته ممکن گرديده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

سامانه جعبه دنده الکتروهيدروليکي (TAG)نصب شده در اين نمونه در برنامه به روزرساني توسط وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح کشورمان، رانندگي با اين تانک را ساده تر و مانورپذيري آن را افزايش داده است. سامانه هاي مکانيکي در آن با نمونه الکتروهيدروليکي جايگزين شده است. با بهره گيري از اين جعبه دنده، امکان انتخاب هوشمندانه مناسب ترين نسبت دنده با توجه به دور موتور و شرايط مسير حرکت فراهم شده است که به افزايش قابليت هاي ديناميکي اين تانک پرتحرک انجاميده است.انواع سامانه هاي مديريت صحنه نبرد، سامانه هاي مخابراتي پيشرفته ديجيتال با قابليت کارکرد در شرايط جنگ الکترونيکي دشمن، سامانه هاي ديد در شب با پهنه ديد وسيع براي تمام خدمه تانک که باعث حفظ کارايي تي-72 هاي کشورمان در شب مي گردد، توسط صنايع مختلف داخلي توليد شده و در اين وسيله زرهي ارزشمند بکارگيري شده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

مشخصات:

 

کشور سازنده:شوروی

 

در حال خدمت:1973 تا به حال

 

وزن:41 تن

 

طول:9.53 متر(توپ رو به جلو) - 6.95 متر

 

عرض:3.59 متر

 

ارتفاع:2.23 متر

 

جنگ افزار:توپ 125 میلیمتری بدون خان از نوع 2A46M -

 

تیر بار 7.62 میلیمتری هم محور با توپ

 

تیربار 12.7 میلیمتری ضد هوایی

 

موتور:V-12 با قدرت 780 اسب بخار

 

ظرفیت باک:1200 لیتر

 

برد:460 کیلومتر - 700 کیلومتر(همراه با مخزن سوخت اضافی)

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...