رفتن به مطلب

نخستین ماده نیمه‌رسانای پلاستیکی ساخته شد


ارسال های توصیه شده

اسپاکویتز به همراه دو دستیار خود در دانشگاه UC Berkeleyموفق شدند به صورت تئوری سطح ملکولی پلیمرها را به گونه‌ای مدیریت کنند که بتوان از آن برای ساخت مواد نیمه‌رسانای پلاستیکی استفاده کرد.

 

قطعات الکترونیکی از جمله تراشه‌ها، نمایشگرها و سیم‌ها در حالت کلی از فلز و مواد نیمه‌رسانای غیراورگانیک ساخته می‌شوند. مواد نیمه‌رسانای غیراورگانیگ مجهز به سیستم‌های فیزیکی پیچیده به صورت سفت و شکننده ساخته می شوند.

 

آن دسته از کاربران امروزی که عادت دارند گوشی هوشمند خود را در جیب پشتی شلوار بگذارند، آرزو می‌کنند که این محصول به یک دستگاه الکترونیکی انعطاف‌پذیر تبدیل شود. سیستم‌های الکترونیکی انعطاف‌پذیر این روزها نسل جدیدی از محصولات از جمله لباس‌های هوشمند مجهز به سیستم‌های گرم‌کننده و خنک‌کننده، رایانه‌های لوحی با قابلیت تا شدن شبیه روزنامه و ... را روانه بازار کرده‌اند.

 

تاکنون دانشمندان بسیاری برای انعطاف‌پذیر شدن این مواد تلاش کرده‌اند و سعی داشته‌اند سیستم‌های نیمه‌رسانا را از جنس پلاستیک یا انواع پلیمرها تولید کنند تا امکان خم شدن و کش آمدن آن‌ها فراهم شود.

 

"اندرو اسپاکویتز"(Andrew Spakowitz) از پروفسرورهای مهندسی شیمی در دانشگاه استنفورد آمریکا در این خصوص توضیح داد: «سطح ملکولی پلیمرها شبیه به یک کاسه اسپاگتی است. این سطح ساختار غیریکسان دارد و از آن می‌توان برای ساخت مواد هادی و در نهایت محصولات نیمه‌رسانای پلیمری استفاده کرد».

 

اسپاکویتز به همراه دو دستیار خود در دانشگاه UC Berkeley موفق شدند به صورت تئوری سطح ملکولی پلیمرها را به گونه‌ای مدیریت کنند که بتوان از آن برای ساخت مواد نیمه‌رسانای پلاستیکی استفاده کرد.

 

این محققان بر این باورند که در آینده نزدیک می‌توان از این محصولات نیمه‌رسانای پلاستیکی در ساخت دستگاه‌های الکترونیکی انعطاف‌پذیر استفاده کرد.

منبع : پینا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...