رفتن به مطلب

اینفوگراف بهترین ابزار ارائه


ارسال های توصیه شده

دنیای بدون اینفوگراف دنیایی گیج و خسته کننده و خواهد بود. ارائه‌هایی شامل صفحات پی در پی متون سیاه و سفید و اعداد و ارقام بی روح.

( شبیه متن یک کتاب حسابان با فونت 12 یا کمتر !) یا یک فایل پاورپینت پر از متن و clip art در زمینه‌ای تیره !

 

a.jpg

با این وضعیت چه میزان از مفاهیم را می‌توان به درستی انتقال داد؟ چه بخشی از مخاطبان جذب خواهند شد؟

در دنیای امروز که دنیای کمیابی توجه است، طراحان، آموزگاران، خبرنگاران و ... اینفوگرافیک را به عنوان موهبتی یافته‌اند که در رساندن سریع تر و تیزهوشانه‌تر مقاصدشان به مخاطبان آن‌ها را یاری می‌رساند.

(یک انقلاب بصری!)

 

امروزه باید بصری صحبت کنیم ! با تصویر سازی درست، افراد می‌توانند سریعتر و با پشتیبانی اطلاعات بهتر تصمیم سازی کنند....

لینک به دیدگاه

اینفوگراف چیست؟

 

 

واژه اينفوگراف (Info graphic) خلاصه شده‌اي از Information Graphic است .

امروزه اينفوگراف ها را زياد در اطراف خود مشاهده مي‌كنيم، كتاب‌هاي كودكان، اخبار، نقشه‌ها و ارائه اطلاعات علمي، همه به نوعي از اينفوگراف به عنوان يك ابزار كارا استفاده مي‌كنند.

ابزاري كه دو هدف عمده را پوشش مي‌دهد:

 


    [*=right]كمك به نمايش سريع، واضح و زيباي ايده‌هاي پيچيده
    [*=right]نشر اطلاعات و داده‌ها به صورت بصري و سهل‌الوصول

اینفوگرافیک ‌ها یا گرافیک‌های اطلاع رسان، نمایشگران تصویری اطلاعات و داده‌ها هستند.این نگاره‌ها در جاهایی که نیاز به توضیح ساده و یا سریع داده‌ها وجود دارد، استفاده می‌شوند .

 

مغز ما علاقه زیادی به تحلیل و ذخیره اطلاعات به صورت بصری دارد. حتی ارتباط میان اشیا و اطلاعات را به شکل بصری ذخیره می‌کند نه لغوی.

برای مثال با شنیدن سه کلمه تلویزیون،مداد اولین چیزی که به ذهنتان می آید چیست؟شکل فیزیکی آنها؟؟ یا لغات تشکیل دهنده آن؟؟

 

درک و یادگیری صورت فیزیکی و بصری داده‌ها و اطلاعات برای مغز ما به مراتب آسان‌تر از فهم شکل نوشتاری آن‌ها است

 

تحقيقات نشان مي‌دهد كه مردم توجه كمتري به نوشته‌ها و متون دارند و اين توجه كمتر و كمتر مي‌شود و تمايل براي صرف زمان بيش‌تر بر جنبه‌هاي بصري وجود دارد.

 

استفاده از گرافیک‌های اطلاع رسان باعث می‌شود بیننده با نگاهی کوتاه حجم قابل توجهی از اطلاعات را که شکل نوشتاری آن ممکن است مقاله بلند بالایی را تشکیل دهد، به سادگی از طریق بصری دریافت کند و حتی آن را به خاطر بسپارد.

 

شايد به همين دليل باشد كه امروزه گرافیك‌هاي اطلاع رسان همه جا مشاهده می‌شوند، از نشریات گرفته تا علائم راهنمایی و رانندگی...

لینک به دیدگاه

.

تاریخچه اینفوگراف

گذشته از یادآوری این مطلب که زبان‌های اولیه نیز زبان‌هایی تصویری بوده‌اند؛ تاریخچه‌ای مختصر از اینفوگراف را اینگونه می‌توان ذکر کرد؛

 

اولین اینفوگرافیک ها را می‌توان در نگاره های داخل غار انسان‌های نخستین یافت.

 

با گذشت زمان و پیشرفت بشر ، اینفوگرافیک ها جنبه علمی‌تر و کاربردی‌تری به خود گرفتند . به گونه‌ای که اواخر سال 1400 میلادی لئوناردو داوینچی برای بیان ایده‌ها و تشریح مسائل علمی خود از اینفوگرافیک استفاده نمود.

 

یکی از نخستین اینفوگرافیک های مدرن و کاربردی ، در کتاب اطلس سیاسی و تجاری ویلیام سیلوستر مورد استفاده قرار گرفت.این کتاب توسط هیستوگرام‌ها و چارت‌های میله‌ای، اقتصاد انگلستان قرن 18 را توضیح داده بود.

در سال۱۸۶۱ «چارلز ژوزف مینارد» اینفوگراف ابتدایی حمله ناپلئونی فرانسه به روسیه را طراحی كرد كه یك اینفوگراف دو بعدی و چهار متغیره بود.)

 

اوج محبوبيت اينفوگراف به دهه‌ي 1990 بازمي‌گردد،‌زماني كه سازمان‌های خبري تاكيد بر روي ارتباط بصري با مخاطبان داشتند.

 

لینک به دیدگاه

ساختار اینفوگراف

 

 

تهیه اینوگراف یک فن و یک مهارت است، طراح اینفوگراف در قدم نخست باید اطلاعات و اعداد و ارقام را از منابع گوناگون جمع‌آوری کند و بعد با استفاده از اشکال و نمادها آن‌ها را به شیوه‌ای جذاب ارائه کند.

 

سه روش براي انتقال اطلاعات كه در اينفوگراف‌ها زياد استفاده مي‌شود:

 


    [*=right]Timeline
    [*=right]Line Chart
    [*=right]pie Chart

 

برخي اينفوگراف‌ها يك داستان را در يك نگاه كوتاه و خواندن مختصر بيان مي‌كنند.برخي ديگر كمي پیچیده‌تر هستند و نياز دارند که خواننده زمان بیش‌تری به همراه تفكر صرف كند.

 

به یاری اینفوگراف‌ها یا گرافیک‌های اطلاع‌رسان، می‌توان اطلاعات، دانش، اعداد و ارقام را به شیوه تصویری در قالب علایم، نقشه‌ها و تصاویر ارائه کرد.

 

تصور کنید که یک مقاله بلند اقتصادی با اعداد و ارقام فراوان در یکی از روزنامه‌های اقتصادی منتشر شده باشد، خیلی بعید است که این مقاله علیرغم ارزش ذاتی که دارد، از ابتدا تا به انتها خوانده شود.

 

حال تصور کنید در کنار این مقاله به صورت اینفوگراف، آمار و اعداد و اطلاعات داده شوند، در این صورت:

 

1- خواننده با یک نگاه متوجه مطالبی که نویسنده قصد بیان آن را دارد میشود،درصورتیکه در یک مقاله نوشتاری باید یکی، دو پاراگراف خواند تا متوجه شد.

 

2- میتوان امید داشت که درصد بیشتری از مخاطبان به درستی متوجه مطلب بشوند.

 

3- حتی یک خواننده خسته از کار روزانه هم با اینفوگراف ارتباط برقرار میکند،درصورتیکه از همین شخص نمیتوان انتظار داشت یک مقاله بخواند.

لینک به دیدگاه

اینفوگراف‌ها آنقدر در ارائه مختصر و مفید اطلاعات خوب هستند که حتی امید داریم موجودات فرا زمینی هوشمند هم با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

درست به همین دلیل بود که در سال ۱۹۷۲، لوحی در فضاپیمای پایونیر ۱۰ تعبیه کردند که حاوی یک اینفوگراف در مورد ما انسان‌ها، برای موجودات هوشمند فرا زمینی بود زمینی بود. این اینفوگراف را «کارل ساگان» و «فرانک دریک» طراحی کرده بودند و امید داشتند که موجودات فرا زمینی -در صورت وجود و پیدا کردن کاوشگر- بتوانند با این اینفوگراف متوجه کلیت تمدن ما بشوند.

حتی زمانی که فلورانس ناتینگل، با هدف ارتقای سطح بهداشتی و درمانی بیمارستان‌های نظامی، قصد ارائه اطلاعاتی به ملکه ویکتوریا داشت، شیوه‌ای بهتر از اینفوگراف پیدا نکرد.

معمولاً اطلاعاتی كه به تحریر آوردنشان سخت و غیر قابل فهم است را می‌توان در یك طرح گرافیكی اطلاع رسان مختصر به تصویر كشید.

در روزنامه‌ها از این نوع گرافیك می‌توان برای نشان دادن آب و هوا، اخبار حاوی آمار، نقشه و چارت استفاده كرد. معمولاً كتاب‌های كودكان هم مملو از گرافیك اطلاع رسان است.

نمونه‌های زیادی هم در کتاب‌های علمی مشاهده می‌شود؛ مثل سیستم‌های فیزیكی، نمودارها و تصاویر میكروسكوپی. نقشه‌های مدرن به ویژه نقشه راه‌ها برای مسیرهای ترانزیت و نشانه‌های راهنمایی رانندگی اتكای زیادی بر گرافیك اطلاع رسان دارند. همچنین در بیشتر صفحات دفترچه‌های راهنمای استفاده از ابزار و لوازم فنی، نمودارها و تصاویر استاندارد هشدار، خطر یا دیگر علائم!

لینک به دیدگاه

قواعد ساخت اینفوگراف

 

 

سازمان‌دهی ( چه میزان جزئیات نیاز است و کجاها باید تاکید بیش‌تر نمود؟)

 

نمایان سازی ( دیگران باید به سادگی بتوانند اینفوگراف را ببینند و از آن استفاده کنند)

 

زمینه و بافت ( آیا بینندگانتان تحمل دیدن اینفوگراف شما را دارند؟)

 

ساده سازی ( متون و رنگ‌ها نباید بر کلیت کار غالب باشند)

 

تعادل ( اطلاعات خیلی زیادی ارائه نکنید در عوض وضوح را بالا ببرید)

 

رابطه علت و معمولی ( نمایش علت ومعلول‌ها در رابطه‌ها نشان داده شوند)

 

نمایش تضادها و مقایسه‌ها

(چند بعدی بودن این هدف اصلی اینفوگراف است)

 

یکپارچگی (انسجام در طرح موضوعات)

 

و بد نیست اگر به خاطر داشته باشید( گاهی قواعد برای شکسته شدن وضع می‌شوند!)

لینک به دیدگاه

برخی ویژگی‌های اینفوگراف

 

اینفوگرافیک، حجمی متعادل از ترکیب معنادار کلمات، تصاویر و اشکال است که در کنار هم یک واحد یکپارچه از ارتباطات را می‌سازند.

 

عناصر متنی و تصویری به شدت با هم یکپارچه هستند.

 

اینفوگراف یکی دوصفحه معمولی یا یک صفحه بزرگ را شامل می‌شود.

اینفوگراف معمولا اطلاعاتی بیش از یک دیاگرام مفهومی را در بر می‌گیرد.

 

اینفوگرافیک معمولا چند قطعه متن دارد.

 

اینفوگراف نهان‌ها را آشکار می‌سازد.

 

پیچیدگی‌ها را توضیح می‌دهد.

 

ابهامات را روشن می‌سازد.

 

ساختن یک ارائه بصری از اطلاعات تنها ترجمه‌ی آن‌چه میتوان خواند به چیزی که بتوان دید نیست بلکه شامل پایش اطلاعات، برقراری ارتباط بین آن‌ها، تشخیص الگوها و نمایش به روشی که به مخاطب این توانایی را بدهد که از آن اطلاعات برای خود دانش قابل فهم تولید کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...