رفتن به مطلب

سهم یک زن از زندگی،هیچ..


Gandom.E

ارسال های توصیه شده

این سناریو را شاید بارها و بارها شنیده باشید که مردی فوت می کند و با وجود این که ثروت بسیاری در اختیار داشته تنها سهم الارث ناچیزی، آن هم طبق نظر کارشناسان به همسر او تعلق می گیرد و زن می ماند و کوه بزرگی از مشکلات مالی که مسلما قادر به از میان برداشتن آنها نیست.

 

تازه پس از کلی خون دل خوردن و ذره ذره پس انداز کردن در جوانی، حالا باید با میزان ارثی که به او تعلق می گیرد سرپناهی را برای خود اجاره کند. این وضعیت گاه در شرایطی رقم می خورد که در طول سال های زندگی زن و مرد در کنار هم به فعالیت های اقتصادی پرداخته اند و هر آنچه ماترک مرد محسوب می شود حتما دست زن خانه نیز در آن حضور داشته است.

 

اما به یکباره با فوت مرد همه چیز فرو می ریزد. زن می ماند و زحماتش که به جایی نرسیده. او اگر خود ممر درآمدی داشته باشد، سختی روزگار را راحت تر تحمل می کند؛ اما اگر او نیز در شمار یکی از زنان خانه دار باشد، آن وقت مشکلات اگرچه برایش بیشتر نقاب مادیات به چهره می زند اما غمی بزرگ که ناشی از عدم تساوی حقوق مرد و زن زندگی است، گلویش را می فشارد.

 

معمولا در اغلب خانواده ها، زنان در کنار سایر نقش ها، نقش کلیدی را در مدیریت مخارج ایفا می کنند. اما با این وجود سهم در خور توجهی از دارایی های مشترک عایدشان نمی شود و با فوت همسر خود باید به سخاوت دست های فرزندان خود چشم بدوزند.در گذشته مطالبه بخشی از ثروت مرد از سوی زن نوعی توهین قلمداد می شد؛ بنابراین، این قبیل درخواست ها از جانب جامعه زنان رواج چشمگیری نداشته است. تا جایی که زنان با نادیده انگاشتن حق طبیعی خود موجبات بروز مشکلات بعدی را فراهم می کردند.

 

سرای سالمندان

 

طبق قانون مدنی در صورت فوت شوهر، سهم زن از ارث یک هشتم اموال شوهر است در حالی که مرد از کلیه ماترک زن می تواند ارث ببرد.

 

در صورتی که زن و مرد فاقد فرزند باشند، زن وارث یک چهارم اموال همسر خود خواهد بود. این درحالی است که طبق قانون پس از فقدان مرد حتی فرزندان زن می توانند او را از خانه ای که در آن زندگی می کرده است، بیرون کنند.

 

البته این سناریو وقتی به روی سن می رود که سهم الارث ناچیز مادر، قدرت تهیه سرپناه را از آنها (فرزندان) سلب می کند، پس بچه ها ناگزیر سرای سالمندان را برای او انتخاب می کنند.

 

اما گویا با گذشت زمان همه چیز تغییر شکل می دهد حتی عرف جامعه. اخیرا در برخی از ازدواج ها زنان به جای مهریه، نیمی از اموال همسر خود را مطالبه می کنند که مجلس شورای اسلامی نیز تا حدودی به آن شکل قانونی بخشیده است.

 

چندی پیش، فراکسیون زنان و خانواده مجلس برای اصلاح روند نحوه ارث بری زن از اموال همسر متوفی دست به کار شد و طرحی را تقدیم هیات رییسه کرد. این طرح براساس فتوای برخی از مراجع تقلید تنظیم شده و یک فوریت آن در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب رسید که در صورت تصویب نهایی، زنان از کل اموال همسر خود ارث خواهند برد. در حالی که برخی از مراجع تقلید از جمله آیت ا… صانعی معتقدند که در زمان حاضر دیگر منقول ها ارزشی ندارد و این روند- ارث بری زن از اموال منقول- سبب می شود که نصف جمعیت از حقوق خود، محروم شوند.

 

محمدعلی دادخواه وکیل پایه یک دادگستری در این خصوص می گوید: اما قبل از هر چیز باید به این نکته توجه داشت که پیش از اصلاح این قانون، بسیاری از فقها اعتقاد داشتند، زن از عرصه نیز ارث می برد و حتی در فقه اهل تسنن نیز زن از عرصه و اعیان هر دو ارث می برد؛ اما در استنباط برخی از فقهای شیعه عرصه را قابل ارث برای زن قلمداد نکرده اند که در بسیاری از اوقات از این ناحیه اجحاف بسیاری به حق زن وارد می شود. برای نمونه چنانچه مردی ده ها هزار مترمربع زمین داشته باشد که فاقد ساختمان است، در هنگام فوت، هیچ ارثی عاید زن نمی شود؛ به این ترتیب هر چقدر که مال غیرمنقول ارزش وافری داشته باشد، زن عملا از ارث محروم است.

 

این حقوقدان معتقد است: این اقدام مجلس گامی در جهت عدالت میراث به زن تلقی می شود، ضمن اینکه برخی از علمای شیعه صاحب رساله، امروز از این هم فراتر رفته و بر این باورند که می توان برای ایجاد تغییرات دیگری در قانون مدنی نسبت به افزایش ارث زن از ماترک مرد، تلاش و تحقیق بیشتری کرد. از همین رو، ضرورت ایجاب می کند که بسیاری از ممنوعات، حلال تلقی شود، چنانچه در برهه ای از زمان برخی از علما نه تنها انتخاب کردن زنان را برای نمایندگی مجلس روا نمی داشتند، که حتی رای دادن آنها را خلاف شرع قلمداد می کردند، در صورتی که اکنون در روزگار ما زنان حتی به معاونت ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس و بسیاری از مراتب که قبلا برای زنان جایز شمرده نمی شد، دست می یابند.

 

باید به این نکته توجه داشت که عرف و ضرورت، مبادی و مبانی سابق را درهم می شکند که گاهی باید از این پیشامد استقبال کرد.

 

از دیگر سو برخی از جامعه شناسان تصویب چنین طرحی را یکی از عوامل موثر در جلوگیری از طلاق و تشنج در خانواده ها تلقی می کنند. در عین حال برای مهار آسیب های اجتماعی که در اثر نابسامانی های خانوادگی به وجود می آیند شریک کردن زن را در اموال شوهر نوعی اهرم می دانند.

 

لایحه حقوق خانواده و ارث

 

چندی پیش قوه قضاییه لایحه ای را تحت عنوان حمایت از خانواده تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد که دولت نیز ماده ای را به آن افزود. براساس این ماده مرد برای ازدواج مجدد دیگر نیازی به اجازه همسر اول خود نخواهد داشت و دادگاه در صورت صلاحدید، اجازه ازدواج مجدد را برای وی صادر خواهد کرد. این ماده که ماده ۲۳ لایحه خانواده نام گرفت، واکنش های بسیاری را از جانب فعالان حقوق زن و همچنین فعالان حوزه اجتماعی برانگیخت چرا که از آن به عنوان عاملی برای تضعیف بنیان خانواده یاد می کنند؛ که خوشبختانه هنوز به تصویب نمایندگان مجلس نرسیده است.

 

برخی طرح اخیر مجلس که در راستای تغییر نحوه ارث بری زن از اموال همسر متوفی است را نقطه مقابل ماده ۲۳ لایحه حمایت از خانواده به شمار می آورند، گروهی دیگر نیز معتقدند این دو هیچ ارتباطی با هم نمی توانند داشته باشند.

 

اگر از زاویه ای دیگر، به این مقوله بنگریم، ممکن است مردان موقعیت خود را در خطر ببینند. از آنجایی که چند سال ابتدایی زندگی زناشویی معمولا با بحران مواجه است این واهمه برای مردان به وجود می آید که مبادا همسران آنها با کوچک ترین تنش، تقاضای طلاق کرده و بخشی از اموال مردان را در همان سال های ابتدایی از آن خود کنند.

 

اما باید گفت این قانون در صورت تصویب نهایی تنها مختص زنانی است که همسران آنها در قید حیات نباشند. به علاوه احتمال می رود با تصویب این قانون معضل مهریه های هنگفت که امنیت بسیاری از خانواده ها را به مخاطره انداخته رو به کمرنگ شدن برود.

 

به هر روی بحث، بحث حقوق زن است و به راحتی نمی توان از آن چشم پوشی کرد. در جامعه ای که داعیه دار حفظ بنیان خانواده است قانون گذار باید به این نکته توجه داشته باشد که چگونه می توان بخشی از حقوق زنان را به آنها بازگرداند و در شرایطی که در این راه موانع جدی و شرعی وجود ندارد و در نص قرآن نیز مخالفتی با این مقوله نشده، احقاق حقوق زنان باید با سرعت بیشتری پیش برود.


منبع:سایت بیت العدل

لینک به دیدگاه

طبق قانون مدنی در صورت فوت شوهر، سهم زن از ارث یک هشتم اموال شوهر است در حالی که مرد از کلیه ماترک زن می تواند ارث ببرد.

در صورتی که زن و مرد فاقد فرزند باشند، زن وارث یک چهارم اموال همسر خود خواهد بود. این درحالی است که طبق قانون پس از فقدان مرد حتی فرزندان زن می توانند او را از خانه ای که در آن زندگی می کرده است، بیرون کنند.

 

البته این سناریو وقتی به روی سن می رود که سهم الارث ناچیز مادر، قدرت تهیه سرپناه را از آنها (فرزندان) سلب می کند، پس بچه ها ناگزیر سرای سالمندان را برای او انتخاب می کنند.

 

 

 


منبع:سایت بیت العدل

 

این یعنی چـــــــــــــــــــی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :jawdrop::whistles:

خیلی بیخود متنفرم از این تبعیض قایل شدنا :w000:

لینک به دیدگاه

البته ببخشید من نمی خواهم اسپم کنم این نتیجه گیریه که تا الان من از این چند پیست هست که در مورد زن گذاشته اند

• زن شرعاً و قانوناً مکلف به انجام اموری که در جامعه معمول است، نمی باشد، زن در خانه ی شوهر، مکلف به تهیه غذا، نظافت، شستشوی لباس، نظافت و........برای شوهر و فرزندان خود نیست و در صورت تمایل می تواند برای انجام این امور مطالبه ی دستمزد یا اجرت نماید، همانطور که دادگاه می تواند بنا به درخواست زن برای وی اجرت المثل تعیین کند، این مبلغ جدای از نفقه ای است که به عهده مرد است.

 

• مادر مجبور نیست به فرزند خود شیر دهد، مگر تغذیه فرزند به غیر شیر مادر ممکن نباشد.« ماده ی1176قانون مدنی»

 

• زن مالک اموال خود می باشد و مستقلاً می تواند در دارائی خود هر تصرفی بنماید و شوهر حق هیچ گونه دخل و تصرفی در آن ندارد.« ماده ی 1118 قانون مدنی»

 

• قانوناً و شرعاً زن تا قبل از دریافت مهریه تعیین شده، مکلف به تمکین خاص«مقاربت» با شوهر نیست «حق حبس» ولی اگر قبل از وصول مهریه تمکین نماید، حق حبس زائل می شود. «ماده1085قانون مدنی» • زن هروقت بخواهد می تواند مهریه ی خود را مطالبه کند، مگر شرایطی دیگری فی مابین مقرر شده باشد.

 

• نحوه محاسبه ارزش روز مهریه : با توجه به شاخص تورم اعلامی از طرف بانک مرکزی : عدد شاخص سال قبل از سال وقوع طلاق تقسیم بر عدد شاخص سال وقوع عقد ضربدر مبلغ مهریه = ارزش مهریه در سال جاری

 

• زنان بواسطه ی عقد نکاح موقت مستحق نفقه و ارث نمی باشند و تنها این حقوق به واسطه ی عقد دائم بوجود می آید. «ماده ی 1106قانون مدنی»

 

• ثبت نکاح موقت قانوناً الزامی است و عدم ثبت آن مسئولیت کیفری دارد، ولی در اعتبار آن تأثیری ندارد.

 

• طبق شرط مندرج در عقدنامه در صورتیکه مرد بدون دلیلی که از عمل زن ناشی شود، بخواهد او را طلاق دهد، زن می تواند تا نصف دارائی مرد را که بعد از ازدواج تحصیل کرده مطالبه کند، بدون تردید استحقاق و عدم استحقاق زن و یا میزان آن، بستگی به نقش زن در تحصیل دارائی دارد.

 

• چنانچه مردی بدون اجازه ی همسر خود، مجدداً ازدواج کند، زن می تواند به این علت درخواست طلاق نماید، ضمن اینکه رضایت زن تأثیری در صحت یا عدم صحت ازدواج دوم مرد ندارد، چنانچه علت ازدواج موقت تقصیر زن باشد و مرد با اجازه ی دادگاه ازدواج مجدد نماید، این حق از زن سلب می شود.

 

• شوهر نمی تواند زن خود را از حرفه یا شغلی منع نماید، مگر برخلاف مصالح خانوادگی یا حیثیت خود یا زن باشد.«ماده1117قانون مدنی» البته تشخیص آن به عهده ی دادگاه است.

 

• می دانید اگر زن و شوهر از هم جدا شوند، مادر زن به داماد و پدر شوهر به عروس تا ابد به یکدیگر محرم اند.«ماده ی1047قانون مدنی» • در صورتی که مرد حکم عدم امکان سازش « طلاق» بگیرد، اجرای حکم طلاق موکول به پرداخت مهریه است.

 

• طلاق فقط مخصوص عقد دائم است و عقد موقت به صرف پایان مدت تعیین شده یا بذل آن از طرف شوهر خاتمه می یابد.«ماده1139قانون مدنی»

 

تعیین نکردن مهریه در صیغه موقت موجب بطلان آن می شود «ماده 1095قانون مدنی»

 

• چنانچه مرد علیرغم بضاعت مالی از انفاق زن خود امتناع نماید، مسئولیت کیفری متوجه شوهر خواهد بود.

 

عٌسر و حَرَج، یعنی دشواری و مشقت، سختی و صعوبت. این عبارت در رابطه زناشوئی طبق تبصره ی الحاقی 24/9/1381 مجمع تشخیص مصلحت نظام، عبارت است از بوجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد. دو نکته ی جالب توجه اینکه جهت تسهیل امر برای بانوان، مشکل شدن زندگی ملاک تحقق عسروحرج قرار گرفته نه غیرممکن شدن آن، و دیگر اینکه در شمردن مصادیق عسروحرج، محصور به چند مورد نشده است، به عبارتی اگر دادگاه به هردلیل از جمله موارد پنج گانه ی تبصره ی الحاقی، عسر و حرج زن را احراز نماید، می تواند حکم طلاق صادر کند.........موارد مندرج در این ماده مانع از آن نیست که دادگاه در سایر مواردی که عٌسروحَرَج زن در دادگاه احراز شود، حکم طلاق صادر نماید.

 

 

در صورتى که مهر عندالمطالبه باشد (حال باشد) و اجل و مدتى براى آن معلوم نشده باشد، زن به مجرد عقد ، مالک مهر مى شود و مى تواند آن را از همسر خود مطالبه کند در صورت امتناع شوهر از پرداخت مهریه ، زن مى تواند از حق حبس استفاده نماید. ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی مقرر مى دارد: «زن مى تواند تا مهر به او تسلیم نشده باشد از ایفاى وظایفى که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.» حق امتناع یا حق حبس عبارت از این است که زن مى تواند تا زمانى که مهر خود را از شوهر دریافت نکرده است از تمکین و انجام وظایف زوجیت در مقابل شوهر خوددارى نماید و مادام که زن از حق حبس استفاده مى کند شوهر باید نفقه زن را پرداخت نماید و در این حالت مرد نمى تواند الزام زن به تمکین را از دادگاه درخواست نماید. اگر مهریه حال نباشد و مؤجل (مدت دار) باشد. بنابراین شرط به وجود آمدن حق حبس این است که مهریه از نوع مهرالمسمى و ضمناً عندالمطالبه باشد در غیر این صورت زن حق امتناع ندارد.

 

 

زوال حق حبس

اگر زن پیش از دریافت مهر به اراده خود، از شوهر خود تمکین نماید، حق حبس از او سلب مى شود. طبق ماده ۱۰۸۶ قانون مدنی: «اگر زن قبل از اخذ مهر ، به اختیار خود به ایفاى وظایفى که در مقابل شوهر دارد قیام نمود، دیگر نمى تواند از حکم ماده قبل استفاده کند. مع ذالک حقى که براى مطالبه مهر دارد ساقط نخواهد شد.» در این صورت زن فقط مى تواند مهر خود را از شوهر خود مطالبه نماید ولى نمى تواند از حق حبس استفاده نماید و از تمکین خوددارى کند.

 

به نظر من شما برابری رو توی چی میبینید شما با اوردن این قانونها ثابت کردین که تمام حقها برای شماست توی سالهای زندگی که از قبال مرد روزی می خورید وزندگی میکنید تمام حق وحقوقتون هم که واجبه بدیم اگه یک روز به شما کم محلی بشه شما مردو بیچاره میکنید اون وقت مرد به نظر شما یک کارخانه پول سازیه که باید تمام عمرشو کار کنه و خرج شما رو بده تا شما خوش باشید

چطور تا وقتی مرد زنده هست شما قدر زندگی رو با اون نمی دونید همچین که مرد شما تازه یاد ارث ومیراث میفتید

این انصافه

در اخر میخوام این نکته رو بگم یکی از دلایل زیاد شدن طلاق توی جامعه دانستن این قانونهاست مگه پدر و مادر ما این قانونها رو می دونستندو تا الان باهم به خوشی زندگی میکنند

بسه شما هم توی گناه دیگران شریک نشید

مرد برای خودش یک شخصیتی داره که اون اگه شکسته بشه با هیچ چیزی درست نمیشه و میزنه زیر تمام عهد و پیمانی که بسته حالا بازم میگید ما زنها قشر ستم دیده ای هستیم و چشم به ارث شوهرمون داریم

لینک به دیدگاه

به نظر من اگه قرار بود زن از مرد به طور کامل یا بیشتر از فرزندان ارث ببره امنیت واستحکام خانواده کمتر از وضعیت کنونی بود ..چون محبت زن نسبت به شوهروحتی بالعکس فطری نیست وبیشتر تو شرایط مختلف متفاوت میشه بدون اغراق عرض میکنم ممکن بود امنیت جانی مردا کمتر بشه وحتی بعضی از ازدواجها با همین نیتها شکل میگرفت که ثروت مرد تماما توسط زنها تصاحب بشه ...

لینک به دیدگاه
به نظر من اگه قرار بود زن از مرد به طور کامل یا بیشتر از فرزندان ارث ببره امنیت واستحکام خانواده کمتر از وضعیت کنونی بود ..چون محبت زن نسبت به شوهروحتی بالعکس فطری نیست وبیشتر تو شرایط مختلف متفاوت میشه بدون اغراق عرض میکنم ممکن بود امنیت جانی مردا کمتر بشه وحتی بعضی از ازدواجها با همین نیتها شکل میگرفت که ثروت مرد تماما توسط زنها تصاحب بشه ...

 

چرا شما مردا عادت دارید دوست داشتن خانم هارو همش با پول مقایسه کنید اخه.:icon_razz:

لینک به دیدگاه
m_a[/MENTION]rch;1311738]چرا شما مردا عادت دارید دوست داشتن خانم هارو همش با پول مقایسه کنید اخه.:icon_razz:

چون دوست داشتنشون متأسفانه خرج داره:whistle:

لینک به دیدگاه
چون دوست داشتنشون متأسفانه خرج داره:whistle:

 

خرج که داره ولی کسی حاضر نیست فقط بخاطر پول با مردی ازدواج کنه!!!!که ایشون جان مردارو در خطر دیدن:vahidrk:

لینک به دیدگاه
m_a[/MENTION]rch;1311738]چرا شما مردا عادت دارید دوست داشتن خانم هارو همش با پول مقایسه کنید اخه.:icon_razz:

گفتم بعضی از ازدواجها ....نگفتم همه که ...من تو این تاپیک حقوقی نظر پیرامون موضوع رو اعلام کردم نه اینکه بسط بدم به کل ازدواجا ..:w16:

لینک به دیدگاه

مطمین باشید زنانی که الان از نظر شما فقط دنبال پولتون هستند. مطمین باشید از نظر محبت یا اخلاق کم گذاشتید که اونم خواسته بهونه گیری کنه حرف پول رو زده.

اگر مردها خودخواهی رو کنار بزارند زندگیشون درست میشه.:banel_smiley_4:

زنان خیلی لطیف تر از اونی هستند که بخوان بد باشند،بجز عده کمی از اونها

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...
مطمین باشید زنانی که الان از نظر شما فقط دنبال پولتون هستند. مطمین باشید از نظر محبت یا اخلاق کم گذاشتید که اونم خواسته بهونه گیری کنه حرف پول رو زده.

اگر مردها خودخواهی رو کنار بزارند زندگیشون درست میشه.:banel_smiley_4:

زنان خیلی لطیف تر از اونی هستند که بخوان بد باشند،بجز عده کمی از اونها

 

من هم با نظره شما موافقم...:a030: برای یه زن در مقابل چیزی مثله پول، عاطفه و احساس مهمتره...

اگر اینطور نبود مادر نمیشد... باید به احساس عاطفیه فوق العاده ای که خداوند به زنان داده احترام گذاشت..

لینک به دیدگاه

خداوند وظایف سنگینی رو بر دوش زنان گذاشته..

رفتار یه دختر نسبت به پسرها حدود مشخص تری داره... گاهی یه اشتباه کوچیک به ضرر دختر تموم میشه شاید انتهای زندگیش باشه و لی این محدودیت شامل مردها نمیشه..

درد دختر بودن.. این درد خیلی دردها رو شامل میشه..

درد مادر شدن..

یه جایی توی نت خوندم نوشته بود قدرت بدنی که یک زن موقعه زایمان از دست میده

برابر یک روز کاره شانزده کارگره معدنه...

درد بیوه شدن...

خیلی جای فک کردن داره...

اونوقت پای خیلی بحث ها و قوانین که میشه حقوق زن نصف میشه یا به صفر میرسه...

لینک به دیدگاه

اگه به جای تفکراتی که به زور تو مغزمون فرو کردن کمی بیاندیشیم مطمئن باشید همه چی رو براه میشه

در تفکراتی که به ما القا کردن مرد یه وسیله ی پول سازیه و زن یه کالا که در عوض مقداری پول با کسی که شوهرشه زندگی میکنه

همه چی رو در یه جز کوچیک از زندگی خلاصه کردن و دوست داشتن و عشق درش هیچ معنی نداره

عشق مادر به بچه رو نمیشه قیمتی گذاشت که مادر به خاطر شیری که به بچه ش میده از شوهرش پولی مطالبه کنه

عشق پدر به زن و بچه ش که در بدترین شرایط ممکن برای بدست آوردن یه لقمه نون کار میکنه رو در کلمه ای به نام هوس و شهوت خلاصه میکنن

کدوم مادریه که شیر داشته باشه ولی به بچه ش شیر نده؟؟؟؟

کدوم پدریه که خانواده ش رو در عذاب ببینه و خودشو فدای اونا نکنه؟

وقتی زن رو کالا بدونی و تنها دغدغه مردهارو چیزی جز شوت ندونیم مطمئنا" قوانینی بهتر از این هم وضع نمیشه

این قوانین برای 1400 سال پیش و در اون زمان کارایی داشت و شاید برای مردم اون زمان یک انقلاب فکری بزرگ بود.

برای مردمی که دخترانشون رو زنده به گور میکردن دادن حقی به اندازه یک دوازدهم ثروت مرد خودش قدمی خیلی بزرگ بود اما 1400 سال بعد هم همون قوانین رو وضع کردن کاری بیهوده ست چون دیگه نه مردم این زمان با مردم 1400 سال پیش اشتراکی دارن و نه افکارشون

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...