رفتن به مطلب

تانک tk-x سامورایی جنگجوی ژاپن


FARHUD

ارسال های توصیه شده

91m6wx9p44lyq37y4iss.jpg

مقدمه:

 

این تانک که با نام تایپ 10 نیز شناخته میشود، طی طرحی به نام MBT-X تولید شد هدف از این طرح ، طراحی و تولید یک تانک جدید برای جایگزین کردن تانک قدیمی ژاپنی تایپ 74 بود. در سال 1990 نیروهای ژاپن به فکر تولید یک تانک جدید به منظور جایگزینی Type-74 بودند و در همان سال با تخصیص بودجه این طرح رسما اغاز شد. در 15 اکتبر سال 2001 طرح این تانک تکمیل شد و در همان سال تعداد 35 دستگاه از ان ساخته و تحویل نیروها ینظامی این کشور در هوکایدو قرار داده شد تا عملیات بازبینی و بازنگری انرا انجام دهند در 13 فوریه سال 2008 یک سری بازبینی هایی بر روی این طرح اغاز شد و یک سری سیستم های ان اصلاح شد. بنابر اعلام مقامات ژاپن تولید این تانک در سال 2011 اغاز خواهد شد. بنابر اعلام رسمی مقامات ژاپن این تانک در ابتدا تنها برای نیروهای ژاپنی تولید خواهد شد و تا تکمیل نیاز نیروهای نظامی ژاپن برای جایگزینی تانکهای قدیمی خود ، این کشور قصد صادرات تانک خود را نخواهد داشت . تولید قطعات مکانیکی این تانک به صنایع سنگین میتسوبیشی سپرده شد شرکت اصلی طرف قرارداد نیز گروه تحقیقات صنعتی TRDI در استان ساگامی هارا میباشد. هزینه های اولیه این طرح تا سال 2001 که نمونه های اولیه این تانک عرضه شد ، معادل 48 میلیارد ین ژاپن ( معادل 450 میلیون دلار به ارزش زمانی سال 2001) هزینه داشته است بنابه اعلام مقامات ژاپنی قیمت این تانک در حدود 6.5 میلیون دلار خواهد بود. به عقیده اکثر کارشناسان نظامی در جهان ، ساخت این تانک توسط ژاپن در واقع پاسخی بود به ساخت تانک پیشرفته Type 99 توسط چین ، که با ساخته شدن این تانک مدرن توسط ژاپن موازنه زرهی بین دو کشور مجددا برقرار شد. این تانک بطور متوسط 20 تن سبک تر از تانکهای مطرح جهان میباشد. علت این امر نیز فشار مسئولین بدلیل رعایت مقررات محدودیت وزن در جاده های ژاپن میباشد. تانک تایپ 90 به دلیل داشتن وزن سنگین در بسیاری از موارد مجاز به خارج شدن از هوکایدو نبود.

 

1x2ckz4rt2bei36p0du_thumb.jpg

 

حفاظت زرهی :

این تانک باریک و جمع و جور بیشتر به منظور استفاده در مناطق کوهستانی طراحی شده است. هرچند از این تانک میتوان در انواع مناطق ژئوگرافیک مثل مناطق کویری ، مناطق جنگلی و مناطق شهری نیز استفاده کرد ولی با این حال بهترین کارایی این تانک در مناطق کوهستانی است. می بایست توجه کرد که اکثر تانکهای غربی مثل ابرامز و لئوپارد و لکلرک بیشتر به منظور استفاده در مناطق شهری و کویری طراحی شده اند و قابلیت نبرد در مناطق کوهستانی تانک های غربی به اندازه این تانک TK-X نیست.

در طراحی این تانک به چهار عامل توجه خاصی شده است ، این چهار عامل عبارتند از: افزایش قابلیت های اجرایی ، قدرت اتش ، دفاع و تحرک.

رگه هایی از برجک این تانک با تانک لکلرک و Leopard2A5 دیده میشود و طرح قرار گرفتن زره های برجک و همچنین نوع محافظت برجک بسیار به تانک لکلرک ولئوپارد شباهت دارد. طراحی برجک از دو پهلو و پشت شبیه برجک تانک لکلرک میباشد و طرح جلوی برجکنیز شبیه به برجک تانک Leopard2A5 می باشد. طراحی مدولار سیستم حفاظت این تانک در مقایسه با تانک قبلی ژاپن ، یعنی تانک Type 90 باعث افزایش حفاظت و بقاپذیری این تانک شده است. طراحی مدولار زره این تانک این قابلیت را فراهم می اورد بسته به نوع ماموریت و شدت خطری که تانک را تهدید میکند ، زره های مورد نیاز بر روی این تانک نصب شود. به عنوان مثال در جنگ های شهری که بیشترین خطر متوجه تانک است ، از حداکثر زره ممکن به علاوه زره های واکنش گر می توان بر روی این تانک استفاده کرد. در شرایط پیشروی و دفاع در برابر لشگر های زرهی دشمن ، که در این موارد تانک نیازمند شتاب و تحرک بیشتر است ، از زره های معمولی و متعارف و بدین وسیله با متعادل ساختن تانک باعث افزایش قدرت تحرک تانک می شود. زمانی هم که از تانک به عنوان پشتیبانی و نفوذ نقطه ای در استحکامات دشمن استفاده می شود از زره های سبک به علاوه ی زره های واکنشگر (RA) استفاده میشود. زره اصلی این تانک در جهان تانک های رزمی بی نظیر است. این تانک از زره های فولادی نانو کریستال استفاده می کند که درجه ی سختی ان در حد کولار است ولی از ان سبک تر است. از اینرو می توان این تانک را اولین تانک در جهان دانست که از فناوری نانو در ساخت زره ان استفاده می شود.

بر روی زره نانو کریستال این تانک ، زره های سرامیکی بصورت مدولار نصب شده است که وظیفه ان دفع خطر حملات گلوله های انرژی جنبشی ( مثل گلوله های APFSDS که از تانکها شلیک می شوند) است. بر روی این زره های سرامیکی نیز لایه ای از قالب های مواد پلیمری فشرده تعبیه شده است که این لایه های پلیمری با جذب انرژی تسلیحات ضد تانک ، خطر ان ها را دفع می کند.

بر روی این لایه پلیمر نیز یک لایه زره از جنس ترکیبات بسیار سخت کولار و کبالت قرار دارد که این لایه وظیفه محافظت در برابر گلوله های انرژی شیمیایی (مثل گلوله های خرج گود و راکت های ضد تانک)

را دارا می باشد.این چهار لایه زره اصلی تانک را تشکیل می دهند و حداقل زره مورد نیاز تانک را این چهار لایه زره تشکیل می دهند. همانطور پیشتر اشاره شد درصورتی که تانک بنا به نوع ماموریت خود نیاز به حفاظت بیشتری داشته باشد ، یک لایه زره اضافی که ترکیبی از زره های کولار و سرامیک است بر روی چهار لایه زره قبلی نصب می شود . سرانجام در صورت نیاز زره های واکنشگر از نوع ERI-L

را نیز می توان بر روی خارجی ترین لایه زره تانک نصب کرد. زره های واکنشگر در این تانک وظیفه ی مقابله با موشک ها و راکت های ضدتانک از نوع تاندم (دو مرحله ای) مثل RPG-29 را بر عهده دارند. این تانک در حالت معمولی و با زره اصلی بدنه (سه لایه اول زرهی) دارای 40 تن وزن خالص می باشد که بسته به نوع ماموریت و نوع زرهی که بر روی این تانک نصب می شود می تواند تا 48 تن افزایش یابد به این صورت که اگر حداکثر زره تقویتی ممکن بر روی این تانک نصب شود دارای حداکثر وزنی در حدود 48 تن خواهد بود.

این تانک مجهز به سیستم هشدار قفل لیزری می باشد و زمانی که تسلیحات ضد تانک لیزری بر روی این تانک نشانه گیری شود، در این حالت این سیستم با هشدار دادن به خدمه انها را از خطر تسلیحات ضدتانک دشمن اگاه می سازد با کیت های مخصوص مقابله با تسلیحات لیزری و با پراکنده کردن دود اگزوز خود به مفابله می پردازد.

5klbmkgroejqfd8gfh6.jpg

 

منبع : مجله جنگ افزار شماره 80

نویسنده : علی محمدی

  • Like 1
لینک به دیدگاه

سیستم کنترل اتش

 

 

 

سیستم کنترل آتش پیشرفته این تانک شامل یک کامپیوتر مرکزی می باشد که در اختیار فرمانده تانک است، این کامپیوتر شامل یک صفحه LCD بزرگ با وضوح تصویر بالا می باشد. تمامی اطلاعات داخل و خارج تانک بر روی این LCD نمایش داده می شود. همچنین توپچی تانک نیز به یک صفحه LCD کوچکتر مجهز شده است که اطلاعات مربوط به تسلیحات تانک بر روی آن نمایش داده می شود. این نمایشگر ها به صورت لمسی طراحی شده اند و به این وسیله باعث افزایش سرعت عمل خدمه تانک می شوند. این تانک مجهز به سیستم مکان یاب ماهواره ای (GPS) می باشد. یک سیستم مسافت یاب لیزری بر روی برجک تانک نصب شده است که دارای دقت و حساسیت فوق العاده ای می باشد و تا مسافت های 9500 متر می تواند به خوبی و با دقت بسیار بالا مسافت تانک تا هدف را تعیین کند. این سیستم مسافت یاب لیزری در همه شرایط آب و هوایی می تواند به خوبی وظیفه خود را انجام دهد. همچنین یک سنسور مخصوص تعیین جهت و سرعت جریان باد و یک سنسور دیگر مخصوص تعیین میزان فشار هوا که بر روی برجک تانک نصب شده است. پریسکوپ مرکزی این تانک نیز به صورت دیجیتال طراحی شده است و قابلیت زوم بسیار قوی را دارا می باشد و می تواند در روز مسافت 6000 متر را به خوبی و با وضوح بالا نمایش دهد. این پریسکوپ به صورت Wide طراحی شده است و با کمک لنز های بسیار قوی خود می تواند تصویری گسترده از محیط بیرون تانک را نمایش دهد. از دیگر ویژگی های این پریسکوپ ، چرخش 360 درجه آن است که به وسیله این قابلیت ، خدمه تانک می توانند تمام محیط اطراف تانک را با دقت زیر نظر داشته باشند. همچنین پریسکوپ این تانک مجهز به یک سنسور فرو سرخ می باشد که می تواند کوچکترین اثرات گرمایی را با طول موج های کوتاه 6.5 تا 14 میکرون را به راحتی کشف کند. حساسیت این سنسور به قدری بالا است که حتی در مناطق بسیار سردسیر ( مثل مناطق قطبی ) هم می تواند اثرات گرمایی را کشف کند. با کمک این سنسور فرو سرخ مشکل دید تانک در شب به خوبی حل شده است و قابلیت های رزم شبانه تانک به میزان زیادی افزایش یافته است. به جز پریسکوپ اصلی تانک ، دو پریسکوپ جداگانه نیز برای تانک در نظر گرفته شده است که به وسیله آن طرفین و محوطه پشت تانک به خوبی نمایش داده می شود. همچنین راننده تانک نیز یک پریسکوپ مجزا در اختیار دارد که به وسیله آن می تواند از داخل تانک ، آنرا هدایت کند. توپچی تانک نیز یک پریسکوپ مجزا در اختیار دارد که از آن جهت هدفگیری تیربار تانک استفاده می کند. یک سنسور هوشمند شناسایی نفرات نیز بر روی این تانک نصب شده است (به تقلید از آبرامز آمریکایی) که به کمک این سنسور می توان کلیه نفراتی را که در فاصله 50 متری این تانک قرار دارند را شناسایی کرد. به این ترتیب امکان کمین کردن و نزدیک شدن به این تانک و چسباندن بمب و مین به بدنه آن توسط نفرات دشمن و انجام هر گونه عملیات کامیکازه و انتحاری علیه این تانک کاملا منتفی است. سیستم های ارتباطات رادیویی این تانک نیز تماما توسط صنایع الکترونیک نظامی ژاپن بر اساس استانداردهای ارتباطات رادیویی جهانی ، طراحی و ساخته شده است.

 

تسلیحات

 

 

 

این تانک با یک توپ 120 میلیمتری مدل L44 ساخت صنایع فولاد ژاپن مسلح شده است. این کارخانه پیش از این لوله مدل L44 ساخت راین متال آلمان را تحت لیسانس این کارخانه مخصوص تانک های Type 90 تولید می کرد. در نمونه جدید این توپ که مخصوص تانک TK-X طراحی شده است ، لایه خارجی این توپ از آلیاژهای مس ساخته شده است که دارای رسانایی گرمایی بسیار بالایی می باشد و حرارت ایجاد شده توسط لوله توپ را به خود جذب می کند و باعث کاهش حرارت توپ می شود. همچنین شبکه ای از مجرا های باریک در این توپ تعبیه شده است که مواد سرد کننده در آن جریان دارند و حرارت ایجاد شده توسط توپ را کاهش می دهند. این لوله توپ مجهز به یک دماسنج دیجیتال می باشد و در صورتی که حرارت لوله توپ از حد مجاز بیشتر شود ، مواد سرد کننده توسط یک پمپ مخصوص به داخل مجراهای توپ ارسال می شود و باعث کاهش حرارت لوله توپ می شود. این تانک به لحاظ دارا بودن طراحی خاص توپ و سیستم های جاذب گرما ، دارای مداومت شلیک بیشتری نسبت به تانک های هم رده خود می باشد و از این لحاظ با تانک های مطرح جهان مثال مرکاوا ، لکلرک و لئوپارد برابری می کند. همچنین لوله توپ تانک مجهز به یک استابلایزر دو محور از نوع پنوماتیک می باشد که برای تانک امکان شلیک در حال حرکت را با دقت بالا فراهم می سازد. استابلایزر این تانک نیز می تواند از زاویه منفی 35 درجه الی مثبت 35 درجه ، تکان های لوله توپ را خنثی کند و به لحاظ استفاده از سیستم پنوماتیک دارای درجه لختی بسیار بالایی می باشد و از این رو این تانک در شرایطی که در حال حرکت است می تواند با دقت بسیار بالایی شلیک کند. با توجه به اینکه این کارخانه تجربه ساخت لوله های درجه یک تانک را دارا می باشد ، به احتمال قوی توپ این تانک نیز از نظر کیفیت در حد تولیدات راین متال باشد. (توضیح : راین متال یک شرکت آلمانی است که به طور تخصصی در زمینه ساخت لوله توپ مخصوص تانک ها و هویتزرها فعالیت دارد. این شرکت با کیفیت ترین لوله های توپ را تولید می کند و اکثر تانک ها و هویتزرهای برتر جهان از توپ های ساخت این شرکت استفاده می کنند) البته این تانک به جز توپ L44 قابلیت استفاده از توپ L55 را نیز دارا خواهد بود . این قابلیت این امکان را برای تانک فراهم می آورد که در شرایط مختلف ، بهترین حالت تسلیحاتی را انتخاب کند. همه گلوله های استاندارد 120 میلیمتری ناتو از این توپ قابل شلیک می باشند. به جز گلوله های استاندارد ناتو ، انواع گلوله های انرژی جنبشی و انرژی شیمیایی نیز توسط صنایع نظامی ژاپن مخصوص شلیک در این تانک طراحی شده است. به جز این توپ این تانک مجهز به یک تیربار کالیبر 7.62x51 می باشد که موازی لوله توپ قرار دارد و توسط توپچی تانک از داخل کنترل و شلیک می شود. این تیربار بر روی استابلایزر تانک قرار دارد و می تواند در حال حرکت تانک نیز شلیک خود را انجام دهد. یک تیربار سنگین کالیبر 12.7x99 نیز بر روی برجک نصب شده است که توسط فرمانده تانک به منظور مقابله با هواگردهای دشمن و همچنین استحکامات نیمه سنگین دشمن کنترل و شلیک می شود. این تانک به یک Autoloader مجهز شده است که وظیفه بارگذاری مجدد گلوله توپ را به طور خودکار انجام می دهد. این Autoloader می تواند 16 گلوله را در نوار نقاله لودر خود حمل کند و 26 گلوله دیگر نیز در قسمت انبارک تانک ذخیره می شود و در مجموع این تانک می تواند 42 گلوله توپ با خود حمل کند. محل نگهداری مهمات اصلی تانک به وسیله زره های بسیار قوی و مستحکم از جنس فلزات سنگین مثل تنگستن و کبالت (علاوه بر زره اصلی) محافظت می شود. محل نگهداری این مهمات از محل استقرار خدمه تانک جدا است. این نوع طراحی به این دلیل است که اگر مهمات تانک در اثر برخورد موشک های ضد تانک منفجر شود ، آسیبی به خدمه تانک وارد نشود. تیربار کالیبر 7.62x51 هم محور لوله توپ با 3000 گلوله بار گذاری می شود و همچنین تبربار سنگین 12.7x99 نیز با 900 گلوله بار گذاری می شود. توپ اصلی تانک می تواند در هر 7.4 ثانیه یک گلوله شلیک کند. ریتم آتش تیربار کالیبر 7.62 معادل 750 گلوله در دقیقه و ریتم آتش تیربار کالیبر 12.7 نیز معادل 600 گلوله در دقیقه می باشد. این تانک همچنین دارای سه خدمه می باشد که عبارتند از : راننده ، فرمانده و گانر.

 

 

ویژگی های مکانیزه تانک

 

 

 

سیستم تعلیق این تانک در نوع خود بی نظیر است. سیستم تعلیق این تانک از نوع نیوماتیک است و به تانک این امکان را می دهد که ارتفاع تانک را بسته به نوع نیاز و مکانی که تانک در آن قرار دارد تغییر دهد. سیستم تعلیق این تانک بسیار حساس بوده و همانند نسل جدید سیستم های تعلیق هوشمند ساخت کارخانجات ساب سوئد می تواند به طور اتوماتیک تنظیم شود. به این صورت که یک سمت تانک بیشتر از سمت دیگر به زمین نزدیک شود. تانک می تواند بسیار به زمین نزدیک شود ، یا زانو بزند و یا ارتفاع شاسی خود را زیاد کند و هر کار دیگر که بخواهد می تواند انجام دهد. این سیستم تعلیق می تواند در حالت اجرای اتوماتیک نیز قرار بگیرد. به این صورت که ( همانند سیستم های تعلیق هوشمند سوئدی ) تانک وقتی از پهلو در یک سراشیبی قرار گرفت به طور خودکار آن سمت تانک که در قسمت بالاتر قرار گرفته است ، زانو بزند و به زمین نزدیک شود و سمت دیگر تانک که در سمت پایین سراشیبی قرار دارد ، ارتفاع خود را از زمین بیشتر کند. به این صورت می تواند در شرایط شیب های تند تعادل خود را تا حدود زیادی حفظ کند و از واژگون شدن تانک جلوگیری کند. این قابلیت این تانک امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به این صورت که در شرایط کوهستانی که تانک در شرایط بسیار دشوار قرار می گیرد ، می تواند تعادل خود را در دشوار ترین شرایط حفظ کند. همچنین در برخی شرایط جغرافیایی که تانک های معمولی قادر به انجام وظیفه در آنجا نیستند ، این تانک می تواند به راحتی به ایفای نقش بپردازد. این تانک به سیستم مرکزی تهویه هوا مجهز شده است. این سیستم وظیفه تهویه و تصفیه هوای داخل تانک را بر عهده دارد. همچنین یک سیستم مولد اکسیژن نیز در این تانک تعبیه شده است که به وسیله آن هوای داخل تانک را مطبوع می کند و به این ترتیب از خستگی زود رس خدمه تانک می کاهد و این امکان را برای خدمه فراهم می آورد که بتوانند در مسافت ها و ماموریت های طولانی بدون احساس خستگی به فعالیت خود ادامه دهند. چرخ ها و شنی (زنجیر) تانک از ترکیبات بسیار مستحکم ساخته شده است. شنی های این تانک به وسیله کفشک های مخصوص پوشانده شده است که به این وسیله قابلیت تحرک تانک در مسیر های سنگلاخ و کوهستانی افزایش می یابد. یک موتور دیزل 12 سیلندر V شکل به عنوان پیشران بر روی این تانک نصب شده است. این موتور دارای 1200 اسب بخار قدرت می باشد و همچنین دارای خاصیت Multi Fuel می باشد و در صورت نبود گازوئیل می تواند از بنزین ، نفت سفید ، سوخت جت و انواع سوخت های سبک و سنگین فسیلی استفاده کند. این موتور با به کار گیری آخرین فناوری های موتورهای دیزلی ساخته شده است و از نظر کیفیت و بهینگی در سطح بسیار بالایی قرار دارد. مخازن سوخت این تانک گنجایش 280 گالن (معادل 1050 لیتر) سوخت را دارد و با این میزان سوخت این تانک می تواند مسافت 580 کیلومتر را طی کند. طول بدنه این تانک معادل 6.9 متر و با احتساب لوله توپ معادل 9.5 متر می باشد. همچنین عرض این تانک معادل 3.24 متر و ارتفاع آن نیز معادل 2.31 متر می باشد. این تانک در مسیر های جاده ای هموار می تواند تا 70 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد و در مکان های بیابانی و ناهموار نیز می تواند تا 40 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد.

 

تانک TK-X به طور متوسط 20 تن سبک تر از تانک های هم رده خود است. وزن خالی این تانک حدود 40 تن و وزن رزمی آن با زره فول و مهمات و سوخت حدود 48 تن است. برای مقایسه بد نیست بدانید تانک آبرامز آمریکایی ، مرکاوا اسرائیلی و لئوپارد آلمانی به طور متوسط بیش از 60 تن وزن رزمی دارند. تنها رقیب این تانک از نظر وزن ، تانک روسی T90 با وزن خالی 46.5 تن است. تانک TK-X از نظر قابلیت های رزمی در حد تانک های مطرح غربی است و تنها مشکلی که به نظر می رسد در آینده پیش روی این تانک در مسیر صادرات به سایر کشورها ، فراروی این تانک باشد ، قیمت سنگین آن است. این تانک بنا به اعلام مقامات ژاپنی حدود 6.5 میلیون دلار قیمت دارد. برای مقایسه بد نیست بدانید که اکثر تانک های مطرح جهان امروزه حدود 3.5 الی 5 میلیون دلار قیمت دارند. هر چند مقامات ژاپنی اعلام کرده اند که تا زمانی که نیازهای داخلی این کشور تامین نشود قصد فروش این تانک را به کشورهای خارجی ندارند ، اما به نظر می رسد این بیشتر یک حربه تبلیغاتی باشد. چرا که با این قیمت سنگین هیچ کشوری حاضر نخواهد شد که این تانک را خریداری کند. در بازاری که قیمت یک دستگاه تانک مدرن و کارآمد 3.5 الی 5 میلیون دلار می باشد ، یک تانک 6.5 میلیون دلاری هیچ شانسی برای رقابت با سایر تانک ها ندارد. در هر صورت این تانک هم اینک جزء تانک های برتر جهان به شمار می رود و می تواند به خوبی نیازهای لشکرهای زرهی یک کشور به یک تانک کارآمد را برآورده کند. چندی پیش شبکه ملی تلویزیون ژاپن با پخش یک گزارش تصویری از آغاز تولید انبوه این تانک در ماه فوریه سال جاری میلادی خبر داد.

 

 

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...