shahdokht.parsa 50877 اشتراک گذاری ارسال شده در 7 شهریور، ۱۳۹۲ [TABLE=class: contentpaneopen] [TR] [TD=class: contentheading, width: 100%, align: center] دارایی بافی [/TD] [/TR] [/TABLE] [TABLE=class: contentpaneopen] [TR] [/TR] [TR] [TD=class: createdate][/TD] [/TR] [TR] [TD] دارايي پارچه اي ابريشمي است ، با نقوش درهم هندسي که در يزد بافته مي شود علت انتخاب اين نام بدين جهت است که قواره هايي از اين پارچه را به همراه ترمه ، هنگام تهيه جهيزيه به عنوان دارايي عروس به او هديه مي دادند . رشته هاي الياف به صورت گره بسته شده و درون خم رنگ فروبرده مي شود ، بعد از رنگرزي با رنگهاي متفاوت ، الياف باز شده و روي دستگاه دارايي بافي بسته مي شود و با عبور پودها ، نقوش هندسي بارنگهاي درهم پديد مي آيد . از پارچه هاي دارايي براي رويه لحاف ، روتختي ، روميزي ، پرده اي و ... استفاده مي شود . دارايي داراي طرحهاي تک گل ، چهارگل ، چهارخانه و دراندازه هاي خاص است . دارايي بافي درشهر يزد رواج دارد . از بافته های زیبا و منحصر به فرد یزد دارایی است پارچه ای که ماده اولیه آن از ابریشم طبیعی بوده است اما در حال حاضر در بافت آن از نخ ویسکوز استفاده می شود . دارایی بافی به عنوان هنر اصیل یزد بقایش در دستان پیرمردی به نام آقای رمضان رضایی است که با بیش از 80 سال سن اکنون تنها میراث دار هنر 800 ساله دارایی بافی است و پس از او دیگر صدای دار دارایی بافی از هیچ کارگاهی به گوش نمی رسد. دارایی بافی هنری با هشت قرن قدمت و از هنرهای متداول استان یزد بوده است، هنری که سینه به سینه از پدر به پسر به ارث رسید و سرپنجه های هنرمند مردمان سختکوش کویر، دارایی را در زمانی به اوج رساند. دارایی بافی پارچه ای دستباف است که با کارگاهی ساده و با در هم تنیدن تار و پودهای رنگی از جنس نخ و ابریشم، شکل می گیرد. [/TD] [/TR] [/TABLE] 1 لینک به دیدگاه
shahdokht.parsa 50877 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 شهریور، ۱۳۹۲ از بافته های زیبا و منحصر به فرد یزد دارایی است پارچه ای که ماده اولیه آن از ابریشم طبیعی بوده است اما در حال حاضر در بافت آن از نخ ویسکوز استفاده می شود . دارایی که واژه غیر فارسی آن ایکات نام دارد واژه مالایایی است به معنی بستن ، گره زدن یا پیچانیدن است و منظور از آن شیوه بستن تار و پود از روی الگویی که از پیش آماده شده است .در کشور ایران این شیوه بافت از گذشته های دور در مناطق مختلفی وجود داشته است ولی در حال حاضر ایکات ( دارایی ) را تنها می توان در کارگاههای محدود شهر یزد مشاهده کرد. در مورد وجه تسمیه آن گفته می شود نام دارایی از آن جهت برای آن مصطلح شده که در قدیم این پارچه جهیزیه هر عروس و جز وسایل سرمایه ای او بوده است به این دلیل به آن دارایی گفته اند . قدیم این پارچه در جهیزیه عروس جزء وسایل سرمایهای بوده و دارایی عروس محسوب میشده است و چون اشخاصی که این نوع پارچه را میخریدند ثروتمند بوند به این سبب به آن دارایی میگفتند.ویژگی خاص پارچه های دارایی نوع نقش آن است . پارچه زیبا و رنگارنگ دارایی با رنگهای گرم و پرشوری مانند زرد ، سبز ، قرمز و بنفش ناخودآگاه آدمی را به یاد گرمای سوزان کویر می اندازد و این گمان را به ذهن می آورد که شاید انتخاب رنگهای گرم از طرف هنرمندان دارایی باف یزدی امری غریزی و تحت تاثیر آب و هوای گرم و خشک این استان بوده است . نقشی که در پارچه دارایی دیده میشود نقشی است که در هنر سنتی ایران به چلیپا موسوم است که سابقهی این نقش در هنر سنتی ایران به چندین هزار سال میرسد. با روش ایکات، انواع پارچه که مورد استفاده رولحافی،بقچه،بقچه سوزنی،آستری لحاف و رومیزی است،تولید میگردد. دارایی بافی به عنوان هنر اصیل یزد بقایش در دستان پیرمردی به نام آقای رمضان رضایی است که با بیش از 80 سال سن اکنون تنها میراث دار هنر 800 ساله دارایی بافی است و پس از او دیگر صدای دار دارایی بافی از هیچ کارگاهی به گوش نمی رسد. دارایی بافی هنری با هشت قرن قدمت و از هنرهای متداول استان یزد بوده است، هنری که سینه به سینه از پدر به پسر به ارث رسید و سرپنجه های هنرمند مردمان سختکوش کویر، دارایی را در زمانی به اوج رساند. دارایی بافی پارچه ای دستباف است که با کارگاهی ساده و با در هم تنیدن تار و پودهای رنگی از جنس نخ و ابریشم، شکل می گیرد. 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده