رفتن به مطلب

رده بندی کیفی خودروهای داخلی


Mr.101

ارسال های توصیه شده

ارزیابی کیفی خودروها در تیر ماه بین 18 خودروی تولید داخل، نشان می دهد که صدر جدول همچنان در اختیار نیسان تیانا می باشد. پارس خودرو نیز در تناقضی آشکار، همزمان سازنده با کیفیت ترین و بی کیفیت ترین خودروی داخلی است! در این رده بندی خودروها تحت ارزیابی در 9 معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، سیستم موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهیزات الکتریکی، تزئینات داخلی و خارجی، صداهای غیرعادی بدنه، نفوذ آب و رنگ، مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و بر حسب میزان نمره منفی، در دو دسته “خیلی خوب” و “خوب” دسته بندی شده اند.

lexus-paint-quality.jpg

رتبه بندی خودروها توسط موسسه استاندارد ایران دچار تغییراتی بنیادین شده و چیزی به اسم خودرو با کیفیت متوسط و پایین در آن به چشم نمی خورد. همه خودروها رتبه خوب و یا خیلی خوب را بدست آورده اند. اگر استاندارد ایران به پراید رتبه خیلی خوب اعطا کرده چنین رتبه ای را به نیسان تیانا هم داده که متاسفانه باعث بی اعتباری بیش از پیش نتایج برای خریداران خودرو می گردد. بنظر می رسد که استاندارد ایران زیر فشار کارخانه ها مجبور شده به همه خودروها امتیاز بالا بدهد حتی اگر به بی اعتباری این موسسه و لوث شدن این بررسی ها بیانجامد.

نکته دوم در این بررسی ها تفاوت بین مرغوبیت و کیفیت است. ساز و کار مبتنی بر اعطای امتیاز بر اساس نمرات منفی ساده ترین شیوه برای امتیاز دهی است اما نشان دهنده ارزش کیفی واقعی یک محصول نیست و گاهی خودرویی با داشتن مرغوبیت پایینتر مواد مصرفی، از رقبای خود با مرغوبیت بالاتر امتیاز منفی کمتر و رتبه بالاتری دریافت می کند! البته این مسئله بیانگر این موضوع است که حتی مواد مرغوب نیز در مونتاژ نادرست و سهل انگارانه، ممکن است تبدیل به نمره های منفی شوند. اما در سوی مقابل مثلا یک قطعه پلاستیکی بسیار بی کیفیت نمره منفی نمی گیرد چون خریدار انتظاری از آن ندارد.

نیسان تیانا همچنان ماههاست که در صدر جدول کیفی ترین خودروی کشور جای گرفته و قصد ترک کردن موضع را هم ندارد. در این ماه مشکلات تزئینات تیانا برطرف شده و در مجموع تنها 2.5 نمره منفی کسب کرده است.

سوزوکی گراند ویتارا با 17.5 نمره منفی یک پله صعود کرده و مدال برنز را با نقره عوض کرده است.

در غیاب نیسان ماکسیما که دیگر تولید آن متوقف شده و مزدا 3 جدید رتبه سوم به رنو مگان رسیده است.

پارس تندر یا همان L90 فیس لیفت شده پارس خودرو برای اولین بار توانسته جایگاه در خور توجه چهارم را از آن خود کند.

تندرهای ایران خودرو و پارس خودرو هر دو افزایش کیفیت را نشان می دهند. کیفیت رنگ، سیستم پیشرانه و تزئینات نمونه ایران خودرویی تندر بهتر از رقیب آن است اما کیفیت بدنه، صداهای غیر عادی و تجهیزات الکتریکی تندر پارس خودرو بهتر از آب درآمده است.

مکان بعدی در اختیار لیفان X60 است که جای ماه قبل توجوی را گرفته است. جک توجوی که تا اینجای جدول بالا آمده ماه قبل در رتبه بالاتری قرار داشت و البته امتیازات منفی آن با رتبه های قبلی قابل قیاس نیست و حدود 35 نمره منفی بیشتر از تندر دارد. لیفان 620 نیز همچنان در تعقیب توجوی است!.

سمند هم کیفیتی در حد همین چینی ها دارد و البته رتبه پایین تر آن و همچنین تیبا نیز جای تاسف برای یک خودروی ملی دارد. سمند اکنون 61 نمره منفی دارد که 2 نمره بهتر از ماه گذشته است. ام وی ام 530 نیز با کاهش کیفیت به جایگاه 16 جدول سقوط کرده است. تیبا یا آهوی ایرانی هم در تمام معیارها نمره منفی به دست آورده و بیشترین آن به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود. پرایدها هم که طبق معمول آن انتهای جدول خوش و سرگرم اند.

به امید ارائه خودروهایی که لیاقت ایرانی ها را داشته باشند.

k50fcg14655kn3izul.png

xgm64nvpgccfd6owktet.png

منبع: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...