رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

fh05_20.jpg

 

 

علی نیک رفتار: پس از دو سال و نیم تلاش، شرکت پتروشیمی تبریز و شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران موفق به بومی‌سازی کامل تکنیک ریخته‌گری لاست فوم برای اولین بار در کشور شدند.

 

توانایی تولید ریخته‌گری لاست فوم که یک صنعت بسیار پیچیده و ارزشمند در صنایع مهم از جمله پتروشیمی بوده است، تا کنون در انحصار تنها چهار کشور پیشرفته جهان شامل آمریکا، آلمان، ژاپن و چین بوده است که در پی تحریم‌های صورت گرفته به کشورمان مهندسان و کارشناسان دو شرکت با تشکیل تیمی مجهز توانستند پس از دو سال و نیم و با صرف هزینه 300 میلیون تومان به تکنیک کامل بومی سازی ریخته‌گری لاست فوم در کلانشهر تبریز دست یابند.

این تکنولوژی نسبت به روش‌های قبل مزایای زیادی دارد و پیشرفت مهمی نسبت به قبل محسوب می‌شود. در این تکنیک هزینه ماشین‌کاری و مونتاژ قطعات ریخته شده بسیار کمتر است. این تکنیک باعث کاهش 30 الی 50 درصد در هزینه تجهیزات و 10 تا 39 درصد در هزینه‌های تولید می‌شود و درصد قطعات معیوب تا 3 درصد پایین می‌آید.

فرآیند لاست‌فوم نسبت به سایر روش‌های ریخته‌گری سنتی روش سبز (سازگار با محیط زیست) شناخته شده است.

در این تکنیک از تعداد زیادی مواد جدید استفاده می‌شود که شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی به دنبال تولید همه آنها در داخل کشور بوده است.

عمده ترین و با‌ارزش‌ترین ماده که تولید آن چالش اصلی بومی‌سازی بوده، خود ماده پلیمری لاست فوم است. (که نام خود را به کل تکنیک نیز داده است) این ماده این خصوصیت را دارد که ضمن داشتن استحکام ساختاری، در حین مذاب‌ریزی هیچ‌گونه خاکستری از خود باقی نمی‌گذارد و توانایی تولید آن در انحصار سه یا چهار کشور پیشرفته جهان (آمریکا، آلمان، ژاپن و چین) است و ارزان‌ترین قیمت آن حدود 17 دلار برای هر کیلو در بازارهای جهانی است.

 

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد - شماره ۲۹۹۲

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...