EN-EZEL 13039 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 اردیبهشت، ۱۳۸۹ در این تاپیک هر سوال یا مشکلی در درس طراحی اجزاء 1و2 دارید بپرسید در اسرع وقت به سوالات شما پاسخ داده می شود موفق باشید 8 لینک به دیدگاه
EN-EZEL 13039 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 خرداد، ۱۳۸۹ سوالات تعریفی درس طراحی اجزاء سوال1-مفهوم مکانیسم چیست؟یک مثال از مکانیسم ذکر کنید. از بهم پیوستن تعدادی از اجزای ماشین که نحوه ارتباط انها با هم حرکت معینی را بوجود می اورد مکانیسم ایجاد می شود.در یک مداد تراش رومیزی قطعات و اجزائی که مداد را می تراشند مکانیسم مداد تراش نامیده می شوند. سوال2-چه فرقی بین اتصال موقت و دائم وجود دارد؟ در اتصال دائم برای جدا سازی آنها وسیله اتصال و قسمتی از قطعات متصل شده یا تمامی انها اسیب می بینند ولی در جدا سازی قطعات اتصال موقت قطعات پایه و قطعات اتصال دهنده هیچ آسیبی نمی بینند. سوال3-نقطه جوش جزء چه گروهی از جوشکاری ها می باشد؟فرایند عمل را مشخص نمایید. نقطه جوش جزء جوشکاری های مقاومتی می باشد در این طریق جوشکاری ورقهای مورد اتصال بین دو الکترود مسی قرار می گیرد و عبور جریان الکتریسیته در محل تماس الکترود ها با ورقهای مورد اتصال ایجاد حرارت می کند هنگامی که حرارت به حد کافی رسید با ایجاد فشار توسط الکترودها قسمت حرارت دیده را در هم فشرده پس از خنک شدن اتصال بر قرار می شود. سوال4-سه نقش مهمی را که روانسازها در لحیم کاری ایفا می کنند را بنویسید. نقش های روانسازی 1- اکسید زدایی و جذب اکسید های موجود در محل اتصال 2- جلو گیری ازاکسید مجدد در هنگام گرم شدن قطعات و لحیم کاری 3- ایجاد سیلان و چسبندی مواد پر کننده در محل اتصال سوال5-پیچهای دنده ذوزنقه ای دارای چه مشخصاتی هستند؟ پیچهای دنده ذو زنقه ای به صورت ذو زنقه متساوی الساقین با زاویه راس 30درجه می باشد ارتفاع دنده این دسته در حدود نصف گام پیچ است دنده کاری این پیچ ها بر اساس سیستم بین المللی متری پایه گذاری شده است. سوال6-پیچهای حرکتی چه نوع پیچهایی هستند و شکل دندانه آنها به چه صورت است؟ پیچ های حرکتی پیچهایی هستند که حرکت دورانی انها به کمک مهره به حرکت خطی تبدیل می شود پیچهای حرکتی معمولا دارای دنده های ذو زنقه ای - گرد و اره ای می باشند در مواردی که زاویه گام پیچ بیشتر از 20درجه باشد می توان حرکت خطی مهره را به کمک پبچ به حرکت دورانی نیز تبدیل نمود در مته های کوچک منبت کاری و یا پیچ گوشتی ها ی خود کار استفاده می شود. سوال7-میله محورهای مفصلی چه نوع میله هایی هستند؟یک نمونه از موارد مصرف آن را ذکر کنید. میله محور های مفصلی میله هایی هستند که محور انها نسبت به هم دارای زاویه باشند و انها برای انتقال نیرو های پیچشی بین دو محور که در یک امتداد نیستند و تحت زاویه های مختلف قرار دارند استفاده می شود ماشین های فرز - ماشین های کشاورزی. سوال8-یاتاقانهای غلتشی دارای چه خواصی می باشند؟ یاتاقانهای غلتشی احتیاج به گشتاور کمتری برای شروع حرکت دارند و به علت نیاز کمتر به روغن کاری مراقبت چندانی نیاز ندارند به علت استاندارد بودن اندازه ها به راحتی تعویض می شوند مقدار کمتری در امتداد محور جا می گیرند در نتیجه میتوان محور را کوتاهتر در نظر گرفت حرارت زیاد تولید نمی کنند کارایی خوبی دارند در صورتی که به صورت مناسب انتخاب شوند قابلیت تحمل نیروهارا در جهات مختلف دارند و در صورت خراب شدن با سرو صدای غیر عادی بروز اشکال را اعلان میکنند این یاتاقانها مخصوص حرکت ارام و دورهای کمتری هستند ودر مقابل ضربه و ار تعاش حساس اند و عمر انها نسبت به دورشان محدود است در مقابل الودگی ها حساسیت زیادی داشته برای اب بندی در مقابل نفوذ الودگی ها احتیاج به هزینه بیشتری دارند. سوال 9-از فنرهای پیچشی مارپیچی در کدام قسمت اتومبیل استفاده می شود و کار گرفته شده به چه نیرویی تبدیل می شود؟ در داشبورد اتو مبیل استفاده می شود در این فنر ها کار گرفته شده به نیروی ارتجاعی تبدیل گشته باعث پیچش حلقه های فنر در محور طولی ان می شود. سوال10-انتقال حرکت با سیستم پیچ حلزون و چرخ حلزون دارای چه محاسنی می باشد؟ محاسن بکارگیری پیچ حلزون و چرخ حلزون 1- یک طرفه بودن حرکت از پیچ حلزون به چرخ حلزون 2- ارام کردن انها 3- خفه کردن ارتعاشات. سوال11-در چه مواقعی از دستگاه چرخ و تسمه باز با چرخ هرزگرد استفاده می کنند؟ از دستگاه چرخ و تسمه باز با چرخ هرز گرد در مواقعی استفاده می گردد که میزان اصطکاک موجود بین تسمه و چرخ و یا به عبارت دیگر مقدار در گیری برای سرعت معین و مناسب و نیروی مورد نظر کافی نباشد به کمک چرخ هرز گرد مقدار فشار بر روی تسمه به وسیله یوزنه ای که در روی بازوی دیگر قرار دارد میزان در گیری را به حد مناسب می رسا نیم. سوال12-در زنجیرهای دنده ای پشت بندهای راهنما در کجا قرار گرفته و چه نقشی دارند؟ بست های پشت بندها قلاب وار هر کدام با دو دنده از جنس فولاد قابل بهسازی با انطباق دقیق با سطوح پهلوی دو دنده مجاور چرخ زنجیر در گیر می شود که به این ترتیب عمل در گیری و خروج از در گیری زنجیر با چرخها بدون لغزش انجام می گیرد پشت بند های راهنما اغلب در وسط زنجیر و یا در طرفین زنجیر از لغزش جنبشی زنجیر جلو گیری می نمایند. سوال13-مزیت کلاچهای سانتریفوز نسبت به کلاچهای دیگر چیست؟ در کلاچ سانتریفوژ در یک سرعت مشخص ارتباط بین دو محور محرک و متحرک را به طور اتو ماتیک برقرار می کند. سوال14-چه نوع کلاچهایی به کلاچ سینوسی مشهورند و علت بکار بردن ورقهای فنری نازک در این نوع کلاچها چیست؟ کلاچهای چند صفحه ای به کلاچهای سینوسی مشهورند ورقهای نازک در فنر ها باعث میشوند تا کلاچ تدریجا و براقی قطع و وصل شود فنرها در موقع بر قراری ارتباط باعث می شوند که در سطح تماس فشار زیاد شود این فشار باعث میگردد گشتاور اصطکاکی نیز تدریجا زیاد شود. سوال15-آبکاری سیمهای کابل با روی (Zn ) چه مزایا و معایبی دارد؟ برای جلو گیری از زنگ زدگی بهترین روش ابکاری سیمهای کابل بر روی zn می باشد معایب مقاومت سیم ابکاری اندکی کم می شود ولی از عمر کابل کاسته نمی شود از زنگ زدگی مقابل گازها و بخارها و اب و رطوبت جلو گیری می کند. سوال 16-اجزای ماشین را تعریف کرده یک مثال برای آن بزنید. اجزای ماشین به قطعاتی از ماشین گفته می شود که هر کدام بنابر وظیفه و کار خود دارای شکل معین بوده و می توانند ثابت یا متحرک باشند.مثال:پیچ و مهره و خار , چرخ دنده ها , چرخ زنجیرها و گوه ها سوال17-اتصالات در اجرا به چند دسته تقسیم بندی می شوند؟نام ببرید. به سه دسته تقسیم می شوند: 1)اتصالات مکانیکی 2)اتصالات شیمیایی 3)اتصالات متالوژیکی سوال18-فرایند عمل را در سیستم جوشکاری با قوس الکتریکی و حفاظت با پودر (زیر پودری) را مشخص کنید. در سیستم جوشکاری زیر پودری از سیم بدون پوشش استفاده می شود که به طور متوالی از قرقره مخصوص رها می گردد و ضمن تشکیل قوس نقش واسطه اتصال را نیز بر عهده دارد.برای جلوگیری از تاثیر عناصر مضر هوا , پودر مخصوصی از یک مخزن به محل تشکیل قوس هدایت می شود و هنگام ایجاد مذاب پودر نیز ذوب شده و محل اتصال را مانند پوشش الکترود حفاظت می کند. سوال19- چهار مورد ازامتیازات لحیم کاری سخت نسبت به جوشکاری را بنویسید. 1)هر فلزی را می توان با نوعی لحیم سخت به فلز دیگر اتصال داد. 2)در لحیم کاری به گرمای کمتری نسبت به جوشکاری نیاز است از این رو می توان سریعتر و با هزینه کمتر اتصال را ایجاد نمود. 3)به علت کم بودن حرارت, تغییرشکلهای ناخواسته حرارتی مانند تاب برداشتن, پیچیدگی و غیره کاهش می یابد. 4)در لحیم کاری سخت, اتصال قطعات پیچیده, کج و قطعات ظریف امکان پذیر است.در لحیم کاری سخت از مفتولهای پر کننده با جنسهای مختلف استفاده می شود. سوال20- چهار مورد از ویژگیهای اتصالات چسبی را بنویسید. 1)کم هزینه بودن ایجاد اتصال و تلرانس کمتر قطعات به هم متصل شونده. 2)جذب لرزشها و تکانها 3)جذب نیروهای حاصل از اختلاف ضرایب انبساط مواد مختلف به هم چسبیدنی 4)نشت بندی بهتر در مقابل فشار یا ورود رطوبت یا دیگر مواد ناخواسته. سوال21-از پرچ پین دار و پرچ ترقه ای برای چه نوع اتصالاتی استفاده می شود؟ پرچ پین دار برای اتصالات ضعیف قابل استفاده است و از پرچ ترقه ای در مواردی استفاده می شود که قطعات فقط از یک طرف قابل دسترسی باشند. سوال22-از گوه دماغه دار و گوه رانشی ساده در چه مواقعی استفاده می شود؟ گوه دماغه دار مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد که کار گذاشتن گوه تنها از یک طرف اتصال امکان پذیر باشد.از گوه رانشی ساده زمانی استفاده می شود که دو طرف قطعه سوار شونده برای جا زدن و خارج کردن گوه جای کافی وجود داشته باشد. سوال23-میله محورهای قابل خمش را توضیح داده و یک نمونه از کاربرد آنرا بنویسید؟ این میله محورها از مفتولهای فولادی مارپیچی تشکیل یافته و به طور چپ و راست روی همدیگر پیچیده شده اند.برای محافظت و همچنین امکان حرکت, آنها را در داخل پوسته محافظ فلزی و قابل خمش قرار می دهند.سیم کیلومترشمار اتومبیل سوال24-در چه مواردی از یاتاقانهای لغزشی استفاده می شود؟ 1)در مواقعی که تعداد دوران زیاد است و عمر و دوام طولانی یاتاقان در مقدار نیروهای بالا مورد انتظار است و در محلهایی که بتوان با اجرای عمل روغنکاری مناسب فرسایش و ساییدگی را کاهش داد. 2)در مواقعی که تعداد دوران کم است و یاتاقان در محل ثابت به همراه ضربه و ارتعاش کار می کند. 3)زمانی که فقط به یک هدایت ساده نیاز باشد و انتخاب اهمیت زیادی نداشته باشد. سوال25-برای جلوگیری از انحراف سیستم های موجود بر روی سطوح راهنما از چه روشی استفاده می شود؟ برای جلوگیری از انحراف سیستمهای موجود بر سطوح راهنما از سیستم کلید کردن سیستم, بر روی سطوح راهنما استفاده می شود. سوال26-ساختمان و عملکرد فنرهای حلقه ای فشاری را توضیح دهید. این فنرها ترکیبی از حلقه های عمودی هستند و چنانچه تحت اثر نیروی فشاری قرار گیرند حلقه های خارجی آن تغییر مکان داده , حلقه های داخلی را می پوشانند و در نتیجه حلقه های خارجی منبسط شده, حلقه های داخلی منقبض می شوند.همزمان با این عمل طول فنر کاهش می یابد و بعد از این که نیروی خارجی گرفته شده منتقل گردید نیروی ارتجاعی(کشسانی)فنر باعث برگشت مجدد آن به حالت اولیه می شود. سوال27-نحوه انتقال حرکت و نیرو را در چرخ دنده ها مشخص نمایید. تماس یک دندانه با دندانه مشابه خود در چرخ دنده مقابل انتقال حرکت را عملی می سازد و جهت حرکت در چرخ دنده های خارجی مخالف یکدیگر می باشد.در چرخ دنده های داخلی جهت حرکت چرخ دنده ها موافق یکدیگر و در چرخ دنده های شانه ای هم جهت هم می باشند. سوال28-به چه دلیلی دستگاههای چرخ و زنجیری را در داخل جعبه ها نگهداری می کنند؟ برای جلوگیری از ورود آلودگیها , نگهداری روغن , داشتن ایمنی و همچنین جلوگیری از انتشار سروصدای ایجاد شده. سوال29-نحوه برقراری ارتباط و انتقال گشتاور را در کلاچهای با پنجه مکعب مستطیل مشخص کنید. کلاچهای با پنجه مکعب مستطیل در هر دو جهت می توانند گشتاور را منتقل نمایند در مواردی که محور محرک در حال حرکت نبوده, یا هر دو نیمه کلاچ دارای یک سرعت باشند می توانند ارتباط را برقرار نمایند. سوال30-راندمان عمل ترمزهای نواری به چه عواملی بستگی دارد؟ 1)زاویه پیچش نوار در اطراف چرخ 2)ضریب اصطکاک و تنش موجود در نوار سوال31-جوشکاری ترمیت را شرح دهید. در فرایند جوشکاری ترمیت از تبدیل انرژی شیمیایی به حرارتی برای تامین گرمای لازم جوشکاری استفاده می شود.اما در این روش مانند جوشکاری با شعله گاز از سوختن و فعل و انفعال گازها استفاده نمی شود بلکه حرارت لازم از فعل و انفعال شیمیایی بین دو پودر فلزی بدست ی آید.به طور مثال برای جوشکاری فولاد معمولی از پودر آلومینیوم استفاده می شود.دو پودر مذکور داخل مخزن دستگاه ریخته می شود و با یک جرقه زن جرقه ایجاد می گردد و پودرهای مذکور مشتعل شده, ضمن سوختن و ذوب شدن اکسید آهن توسط پودر الومینیوم احیاء شده و موجب اتصال می شود. Fe2o3+2AL->2O3+2Fe+18500cal سوال32-حد استحکام کششی و ارتجاعی پیچی که با عدد 9-10 نشان داده شده را محاسبه نمایید. اولین عدد استحکام کششی و با ضریب 100 می باشد و نیوتن بر میلیمتر مربع 1000=100*10 حاصل ضرب اولین و دومین عدد با ضریب 10 حد ارتجاعی پیچ می باشد, نیوتن بر میلیمتر مربع 900=10*9*10 سوال33-انواع گوه ها را نام ببرید. 1)گوه دماغه دار 2)گوه جا سازی شده 3)گوه رانشی ساده 4)گوه تخت 5)گوه قوس دار سوال34-انواع یاتاقانهای لغزشی را نام ببرید. 1)یاتاقان چشمی 2)یاتاقان دو تکه 3)یاتاقان قابل تنظیم سوال35-فنرهای پیچشی مارپیچی را توضیح دهید و موارد مصرف آن را بنویسید. فنرهای پیچشی مارپیچی از یک میله و فنر که در انتها به یک دسته متصل است تشکیل می گردد.در این فنرها کار گرفته شده به نیروی ارتجاعی تبدیل گشته , باعث پیچش حلقه های فنر در محور طولی آن می شود.از این فنر برای در داشبورد اتومبیلها استفاده می گردد. سوال36-از چرخ دنده های پیشانی , نوع ساده آن را شرح دهید. در چرخ دنده های ساده, انتقال حرکت از دندانه یک چرخ دنده به دندانه چرخ دنده دیگر به صورت ناگهانی صورت می گیرد زیرا تماس و درگیری دنده ها خطی می باشد و در دورهای زیاد ایجاد سر و صدا می کند.از میان انواع مختلف چرخ دنده ها چرخ دنده ساده , ساده ترین نوع چرخ دنده ها می باشد. سوال37-روش اتصال دستگاه چرخ و تسمه متقاطع و دستگاه چرخ و تسمه نیمه متقاطع را ترسیم کنید. سوال38-انواع کوپلینگهای متحرک را نام ببرید. 1)کوپلینگهای پنجه ای متغیر طولی (منبسط شونده طولی) 2)کوپلینگهای اولدهام(متغیر مقطعی) 3)کوپلینگهای گاردان (متغیر زاویه ای) 4)کوپلینگهای دنده ای سوال39-کلاچ را تعریف کنید. کلاچها, اجزایی از ماشینها هستند که به هنگام نیاز ارتباط یک محور را به محور دیگر , برقرار و قطع می کنند و سرعتهای آن دو محور را به یک سرعت تبدیل می نمایند.همچنین با گشتاور ایجاد شده , انرژی را منتقل می کنند.ابعاد کلاچها متناسب با قطر محورها به صورت استاندارد ساخته می شود. سوال40-ویژگیهای لنتهای ترمز را بنویسید. 1)ضریب مالشی بالا و یکنواخت داشته باشند. 2)نفوذ ناپذیری آنان نسبت به شرایط محیط (رطوبت)در نظر گرفته شود. 3)در برابر گرمای زیاد, توانایی پایداری داشته باشند و بتوانند گرما را خوب هدایت کنند. 4)برگشت پذیری آنها خوب باشد. 5)در مقابل سایش, خراش, باد کردن, مقاومت زیاد داشته باشد. سوال41-روش های اتصال کابلها را نام ببرید. 1)اتصال فشنگی 2)اتصال ورقی 3)اتصال به وسیله بست و پیچ سوال42-جوشکاری G.T.A.W (جوشکاری قوس الکتریکی ا استفاده از الکترود تنگستن و حفاظت گاز)را شرح دهید. در این روش قوس الکتریکی بین یک الکترود دیر ذوب از جنس تنگستن و قطعه تشکیل می گردد و گاز حفاظت کننده که معمولا از گازهای بی اثر مانند آرگون, هلیوم, و ترکیبات آنها می باشد که از طریق کپسول مربوطه تامین می شود و توسط شیلنگ مخصوص به محل تشکیل قوس هدایت می گردد و گاز مذکور به علت بی اثر بودن, نقش مخرب در جوش را ندارد و از تاثیر عناصر مضر هوا در جوش جلوگیری می کند. سوال43-متداولترین چسبها را نام ببرید. 1)چسبهای رزین اپوکسی 2)چسبهای آکریلیک 3)چسبهای سرامیکی 4)چسبهای کائوچو 5)چسبهی سریشم 6)چسبهای اورتان سوال44-موارد استفاده از پرچ کاری را بنویسید. الف-مختلف بودن جنس قطعات و تعداد آنها(اتصال سه یا چهار قطعه به یکدیگر) ب)عدم امکان استفاده از حرارت(به طور مثال نازک بودن قطعات) ج)امکان تاثیر نامطلوب حرارت در قطعات(به طور مثال پیچیدگی-تاب برداشتن) د)نیاز به انعطاف پذیری در اتصال(مانند پلها, شاسی اتومبیل و غیره) پرچکاری در صنایع مختلف مانند اتومبیل سازی, کشتی سازی, صنایع هوایی, ساخت مخازن تحت فشار, دیگهای بخار و اسکلتهای فلزی پل سازی استفاده می شود. سوال45-انواع پین ها را نام ببرید. 1)پین استوانه ای 2)پین مخروطی 3)پین شیار دار 4)پین فنری سوال46-یاتاقانهای تفلونی(پلی تترا فلوئورواتبلن) را توضیح دهید. ضریب اصطکاک تفلون به قدری کم است که احتیاج به روغنکاری ندارد.این نوع یاتاقانها می توانند زیر بار سنگین و سرعتهای کم یا نوسانی کار کنند و با پر کردن این ماده با الیاف شیشه ای, پودر کربن, برنز یا اکسیدهای فلزی مقاومت آن را افزایش می دهند.در شرایط وجود خورندگی , سایش و چسبندگی می توان از این یاتاقانها استفاده کرد در بیشتر موارد تکه هایی از نوار یا ورقهای تفلون بریده, از آنها یاتاقان می سازند. 5 لینک به دیدگاه
EN-EZEL 13039 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 28 خرداد، ۱۳۸۹ من برای طراحی 2 همچین پروژه ای دارم ولی نمی دونم باید محاسباتمو از کجا شروع کنم طراحی یک جک مکانیکی با محرک موتور الکتریکی با ظرفیت نیرویkgf 500و سرعت حرکت حدودا 20 سانتی متر بر دقیقه و کورس در محدوده 20-50 سانتی متر شامل: - تعیین ظرفیت و انتخاب موتور - طراحی سیستم حرکتی و مکانیزم - تعیین جنس اجزا - طراحی تمام اجزا - برآورد قیمت - نقشه های اجرایی اینو اضافه کنم که میخوام جکم حلزون و پیچ حلزون باشه و موتور و جنس چرخدنده هامو درآوردم اگه راهنمایی بفرمایید متشکر میشم سلام مهندس این تاپیک برای مطرح کردن سوالات و مشکلات درسی هستش در خواست خود را برای کمک در مورد پروره اینجا اعلام کن موفق باشی 2 لینک به دیدگاه
M!Zare 48037 اشتراک گذاری ارسال شده در 14 مرداد، ۱۳۸۹ سلام.برای ارشد مطالعه چه کتابی و از چه انتشاراتی را توصیه میکینید؟ 2 لینک به دیدگاه
EN-EZEL 13039 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 15 مرداد، ۱۳۸۹ سلام.برای ارشد مطالعه چه کتابی و از چه انتشاراتی را توصیه میکینید؟ با سلام خدمت مریم عزیز برای مطالعه: کتابهای انتشارات ماهان و جزوات دستنویس ماهان و پارسه به همراه کتاب طراحی اجزاء انتشارات راهیان ارشد 5 لینک به دیدگاه
just work 12354 اشتراک گذاری ارسال شده در 15 مرداد، ۱۳۸۹ با سلام خدمت مریم عزیزبرای مطالعه: کتابهای انتشارات ماهان و جزوات دستنویس ماهان و پارسه به همراه کتاب طراحی اجزاء انتشارات راهیان ارشد مراجعه نمایید : http://noandishaan.com/forums/showthread.php?p=212474#post212474 4 لینک به دیدگاه
baybak 4434 اشتراک گذاری ارسال شده در 15 مرداد، ۱۳۸۹ می خاستم نحوه محاسبه بار مجازی رو در روی یک شفت که از یک طرف داخل یاتاقان برینگی هست رو بدونم؟ممنون میشم ؟ 4 لینک به دیدگاه
Ehsan 112346 اشتراک گذاری ارسال شده در 22 اسفند، ۱۳۸۹ می خواستم نحوه محاسبه بار مجازی رو در روی یک شفت که از یک طرف داخل یاتاقان برینگی هست رو بدونم؟ممنون میشم ؟ میشه منظورتون را با نشان دادن یک شکل توضیح بدهید؟ لینک به دیدگاه
baybak 4434 اشتراک گذاری ارسال شده در 23 اسفند، ۱۳۸۹ میشه منظورتون را با نشان دادن یک شکل توضیح بدهید؟ شکل خاصی نداشتم ....فقط می خاستم بدونم بارهای دینامیکی وارد بر یک شفت که مثلا یک بلبرینگ بر آن سوار هست چطور میشه محاسبه کرد؟ 2 لینک به دیدگاه
میلاد 24047 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 تیر، ۱۳۹۰ فصل 9...جوششش بخش 9-3 و 9-4 چه موقع از MC/I استفاده میکنیم و چه موقع از MC/J ؟ مرسیییییی 1 لینک به دیدگاه
میلاد 24047 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 تیر، ۱۳۹۰ سلام استاد سوال 20 فصل 8: -چرا l (طول درگیری پیچ) رو 45 گرفته؟ مگه 40 نمیشه؟ -Km رو از اون فرمول آزمایشگاهی 8-23 حساب کرده بعدش چراتقسیم 2 کرده تا Ks به دست بیاد؟ سوال 8 فصل 9 چرا تنش برشی اولیه صفره؟ چرا تنش برشی ثانویه رو اینجوری نوشته؟ : Mr/2J اون 2 واسه چیه؟ 2 لینک به دیدگاه
Ehsan 112346 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 تیر، ۱۳۹۰ فصل 9...جوشششبخش 9-3 و 9-4 چه موقع از mc/i استفاده میکنیم و چه موقع از mc/j ؟ مرسیییییی کلا ما در این بحث با دو جور بارگذاری روی جوش روبرو هستیم. 1- بارگذاری پیچشی،که سبب تنش برشی میشود و مقدار این تنش برابر tc/j 2- بارگذاری خمشی،که سبب تنش خمشی میشود و مقدار این تنش برابر mc/i اگر به شکل 12-9 در این فصل دقت شود،در بارگذاری پیچش،راستای جوش و راستای نیرو در یک صفحه هستند. یعنی اگر جوش را امتداد بدی،راستای نیرو را قطع میکند. اما اگر به شکل 17-9 دقت شود،راستای جوش،نسبت به راستای نیرو،مثلا دو خط متنافر هستند. یعنی نیرو و جوش در دو صفحه متفاوت قرار دارند،پس در این حالت در جوش خمش به وجود میاد. 5 لینک به دیدگاه
میلاد 24047 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 تیر، ۱۳۹۰ کلا ما در این بحث با دو جور بارگذاری روی جوش روبرو هستیم. 1- بارگذاری پیچشی،که سبب تنش برشی میشود و مقدار این تنش برابر tc/j 2- بارگذاری خمشی،که سبب تنش خمشی میشود و مقدار این تنش برابر mc/i اگر به شکل 12-9 در این فصل دقت شود،در بارگذاری پیچش،راستای جوش و راستای نیرو در یک صفحه هستند. یعنی اگر جوش را امتداد بدی،راستای نیرو را قطع میکند. اما اگر به شکل 17-9 دقت شود،راستای جوش،نسبت به راستای نیرو،مثلا دو خط متنافر هستند. یعنی نیرو و جوش در دو صفحه متفاوت قرار دارند،پس در این حالت در جوش خمش به وجود میاد. آهااااا...مرسی یعنی میشه تو یه جوش جفتشو داشته باشیم؟ 4 لینک به دیدگاه
Ehsan 112346 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 تیر، ۱۳۹۰ سلام استادسوال 20 فصل 8: -چرا l (طول درگیری پیچ) رو 45 گرفته؟ مگه 40 نمیشه؟ -km رو از اون فرمول آزمایشگاهی 8-23 حساب کرده بعدش چراتقسیم 2 کرده تا ks به دست بیاد؟ سوال 8 فصل 9 چرا تنش برشی اولیه صفره؟ چرا تنش برشی ثانویه رو اینجوری نوشته؟ : Mr/2j اون 2 واسه چیه؟ فصل هشتم از کتاب طراحی اجزای شیگلی سوال 20: فکر کنم اینجا که نوشته 45 با مسئله 22 همین فصل اشتباه گرفته،چون هیچ واشری داده نشده،باید 40 در نظر بگیریم،غلط نوشته !!! تقسیم بر دو نکرده که،ضرب در 2 کرده،چون یکدسته پیچ سمت راست داریم و یک دسته پیچ سمت چپ!! فصل نهم از کتاب طراحی اجزای شیگلی سوال 8: علت اینکه تنش برشی اولیه صفر است،اینست که نیروی f در اینجا تنها سبب گشتاور پیچشی میشود. یعنی مثل یک آچار،که فقط سبب پیچیدن میشود عمل میکند،نقش برشی مستقیم ندارد. اما اینکه چرا نوشته mr/2j چون اگر به شکل فلش نشان دهنده جوش دقت کنی،دو طرف اون استوانه جوش خورده است،یعنی گشتاور پیچشی،دو تا جوش سرتاسر دایره ای را تحت تاثیر قرار میدهد،یکی روبرو و یکی پشت اتصال. 5 لینک به دیدگاه
Ehsan 112346 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 تیر، ۱۳۹۰ آهااااا...مرسییعنی میشه تو یه جوش جفتشو داشته باشیم؟ اگه چند تا نیرو داشته باشی،یکی در صفحه جوش و دیگری در صفحه دیگر،میشود. کاملا بستگی به نیرو دارد. 4 لینک به دیدگاه
m.ali.saeedi 10 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 دی، ۱۳۹۰ با سلام لطفا در مورد تحلیل نیرو ها در چرخدنده ها به خصوص helical و worm-gear و تعیین جهت نیروهای محوری در روی شافت در راستگرد و چپگرد بودن آن(در سوالات کنکور ارشد) راهنمایی کنید لینک به دیدگاه
آنا.م 34 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 فروردین، ۱۳۹۱ دوستان عزیزم - ضمن عرض سلام و خسته نباشید و تبریک سال نو ببخشید که بی مقدمه سوالم رو مطرح می کنم اما اگر من رو در تحلیل نیرو ها یا به طور کلی هر اقدامی که حتی یک قدم به جواب نزدیکتر شوم راهنمایی کنید، بی نهایت ازتون ممنون می شوم. سوال: یک مکانیزم انبرسیمی برای بلند کردن بار 800kg با مرکز جرم G به کار رفته است. با انجام آنالیز صحیح نیرو و بدست آوردن مقطع بحرانی، مطلوبست طراحی ضخامت کلیه اهرم ها و میله های موجود شامل BD, AE, ABK, FC و FG. مکانیزم متقارن بوده و فقط طراحی یک طرف کافی است. جنس کلیه ی اجزا A516Gr70 با Sy=360Mpa و Sut=600Mpa است. پین های اتصالی در نقاط C, B, A,... به صورت دایروی و از همین جنس هستند، قطر آنها را بدست آورید. 2 لینک به دیدگاه
Jafar Alishah 6341 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 فروردین، ۱۳۹۱ دوستان عزیزم - ضمن عرض سلام و خسته نباشید و تبریک سال نو ببخشید که بی مقدمه سوالم رو مطرح می کنم اما اگر من رو در تحلیل نیرو ها یا به طور کلی هر اقدامی که حتی یک قدم به جواب نزدیکتر شوم راهنمایی کنید، بی نهایت ازتون ممنون می شوم. سوال: یک مکانیزم انبرسیمی برای بلند کردن بار 800kg با مرکز جرم g به کار رفته است. با انجام آنالیز صحیح نیرو و بدست آوردن مقطع بحرانی، مطلوبست طراحی ضخامت کلیه اهرم ها و میله های موجود شامل bd, ae, abk, fc و fg. مکانیزم متقارن بوده و فقط طراحی یک طرف کافی است. جنس کلیه ی اجزا a516gr70 با sy=360mpa و sut=600mpa است. خوب روال اینطوریه : 1- رسم دیاگرام ازاد و به دست اوردن نیروهای وارده به هر عضو (وزن جسم رو که داری به نیرو تبدیل کن به هر طرف نیمی وارد میشه) 2-بعد از به دست اوردن نیروهات قسمت های بحرانی طراحی تا حدودی مشخص میشه 3- با توجه به مقادیر تنش تسلیم و تنش نهایی کشش میشه فهمید جنس مد نظر نرمه 4- یکی از ضریب اطمینان ها رو با توجه به یکی از معیار های تسلیم برای مواد نرم انتخاب کن 5-یه ضریب اطمینان برای سازه ات در نظر بگیر که بخوای با اون جلو بری 6- از مورد 5 تنش ماکزیمم رو به دست بیار (برای هر عضو سوا) 7- با توجه به ماکزیمم نیرو در هر عضو و انتخاب مقطع مورد نظر (کنار پین) و با دارا بودن تنش و نیرو a رو باید به دست بیاری پس یه قطر فرضی برای پینت انتخاب کن (سعی کن منطقی باشه) و تنش لهیدگی رو حساب کن تا ضخامت در اون عضوت به دست بیاد (از دوستان دیگه هم مشورت بگیر) 8-از اونجاییکه پینت هم از همین جنسه با توجه به تنش مجاز از ضریب اطمینان و نیروی وارده تنش برشی در پین رو هم میتونی به دست بیاری باید قطر پین با فرضت بخونه 9-برای تک تک اعضا به همین صورت ممکنه جایی رو اشتباه گفته باشم - حتما از دوستان دیگه هم مشورت بگیر.. 3 لینک به دیدگاه
آنا.م 34 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 فروردین، ۱۳۹۱ در همین مرحله که می خوام بار 800 kg رو در دیاگرام آزاد شکل رسم کنم یک سوال برام پیش اومده! توی مسئله نقطه ی G رو برای ما مشخص کرده آیا این یعنی در میله ی ABK ما باید یک گشتاور ساعتگرد برای بار در نظر بگیریم؟ ببخشید اگه سوالام یکم پیش پا افتاده ست! 1 لینک به دیدگاه
Ehsan 112346 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 فروردین، ۱۳۹۱ در همین مرحله که می خوام بار 800 kg رو در دیاگرام آزاد شکل رسم کنم یک سوال برام پیش اومده! توی مسئله نقطه ی G رو برای ما مشخص کرده آیا این یعنی در میله ی ABK ما باید یک گشتاور ساعتگرد برای بار در نظر بگیریم؟ ببخشید اگه سوالام یکم پیش پا افتاده ست! شما برای خود وزنه پایینی ابتدا دیاگرام آزاد میکشین. چون متقارن هست، دو نیروی عمود بر سطح به k , L وارد میشود. حالا بلوک رو حذف کرده و نصف نیروی وزن که به صورت عمود روی لبه های گیره میوفته را در نظر میگیریم. مسئله متقارن هم هست و تحلیل مثلا سمت چپ با نیمی از وزن کافیست. 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده