FrnzT 18194 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 اردیبهشت، ۱۳۸۹ پرسش و پاسخهاي صنعت چاپ يكي از راههاي درك بهتر مطالب تخصصي، طرح پرسشها و ارايه پاسخهاي علمي به آنهاست. به اين منظور يك منبع معتبر انتخاب و 205 پرسش از مطالب آن استخراج شد. موسسه پايرا كه يكي از مراكز معتبر در زمينه پژوهشهاي صنعت چاپ است، عموميترين مطالب مورد نياز دستاندركاران پيش از چاپ، چاپ و پس از چاپ را در يك كتاب دم دستي به نام The Print and Production manual طبقه بندي كرده است. از اين پس طي چند شماره مجله، به تدريج پرسشهاي برگرفته از اين كتاب به همراه پاسخهايشان منتشر خواهند شد. گفتني است كه در پاسخها، به منظور انتقال هر چه بهتر مطالب، نكاتي اضافه شده و توضيحات محدود به منبع پايرا نيست. 1- فايلهاي گرافيكي بر چند نوع هستند؟ فايلهاي گرافيكي به طور كلي بر دو نوعاند: - رستري (Raster) - وكتوري (Vector) فايلهاي رستر متشكل از يك شبكه شطرنجي از پيكسلها هستند كه هر يك از اين پيكسلها نمايش دهنده مشخصات تصوير در آن نقطه خاص است. بدين ترتيب تصاوير رستر از كنار هم قرار گرفتن تعدادي پيكسل- كه در خصوصياتي نظير اندازه و عمق رنگ (Bit depth)مشترك و در خصوصياتي نظير رنگ متفاوت هستند- بوجود ميآيد. در مقابل فايلهاي وكتور شامل اطلاعات پيكسلي نيستند و تنها شامل يكسري داده، روابط و فرمولهاي رياضي هستند كه به هنگام بازكردن يك فايل وكتوري، برنامهاي كه مسئول ترجمه اطلاعات داخل فايل وكتور است به كمك دادههاي درون آن و فرمولهاي رياضي ذخيره شده به رسم شكل اقدام ميكند. 2- حجم يك فايل رنگي رستر (فايل فتوشاپي) به چه عواملي بستگي دارد؟ حجم يك فايل رستري به عوامل متعددي از جمله تعداد پيكسلهاي تعريف شده در آن (Pixel Dimentions)، عمق رنگ پيكسل (Bit Depth)، مود رنگي تصوير بيان شده توسط آن فايل (Color Mode)و فرمت فايل بستگي دارد. 3- اصطلاح عمق رنگ (bit-depth)به چه معناست؟ عمق رنگ به تعداد بيتهايي كه براي ذخيره اطلاعات رنگي هر پيكسل به كار ميرود گفته ميشود. هر چه عمق رنگ بيشتر باشد تعداد رنگهاي قابل نسبتدهي به پيكسلهاي يك تصوير رستر بيشتر است. براي مثال به پيكسلهاي يك تصوير رستري كه عمق رنگ پيكسلهاي آن يك بيت است تنها دو رنگ (مثلا سفيد و سياه) ميتوان نسبت داد. 4- چشم انسان به طور طبيعي قادر به ديدن چه تعداد سايه از يك رنگ است؟ چشم انسان قادر به ديدن و تفكيك 256 سايه يا تن از يك رنگ است. 5- رابطه (lpi)خروجي با (ppi)تصوير رستر چيست؟ بر طبق يك حساب سرانگشتي ميتوان گفت كه رزولوشن چاپ (Print Resolution)يك تصوير رستر بر حسب واحد ppiبايد دو برابر فراواني ترام گذاري خروجي (Screen Frequency)بر حسب lpiباشد. 6- چرا فايلهاي وكتوري مستقل از رزولوشن هستند؟ از آنجايي كه محتواي يك فايل وكتوري در داخل فايل به صورت اطلاعات پيكسلي ذخيره نميشود بنابراين برنامهاي كه وظيفه رسم محتواي فايل رستر بر اساس فرمولهاي درون فايل را دارد بر اساس ظرفيت محيط خروجي نظير مونيتور يا پرينتر به تعداد كافي دادههاي نقطهاي ميسازد و درنتيجه اين قابليت آنها به رزولوشن دستگاه خروجي بستگي ندارد. 7- در طراحيهاي گرافيكي، فونتهاي رستر بيشتر به كار ميآيند يا وكتور؟ يك فونت بيت مپ ( منظور فايل مرتبط با يك قلم الكترونيك است) نظير يك فايل رستر براي ذخيره اطلاعات مربوط به قلم، از يك شبكه شطرنجي استفاده ميكند و در نتيجه از همان محدوديتهاي فايلهاي رستر برخوردار است و هر فونت رستر تنها براي چند اندازه فونت خاص تعريف ميشود كه كاربري آنها را بسيار محدود ميكند. بنابراين فونتهاي بيتمپي چندان مناسب كارهاي گرافيكي نيستند و بهتر است از فونتهاي وكتوري كه نظير فايلهاي وكتوري به رزولوشن خاصي محدود نبوده و در هر اندازهاي قابل بكارگيري هستند، استفاده كنيم. 8-. فونت وكتوري (Vector font)به چه معني است و فونتهاي وكتور به چند گروه تقسيم ميشوند؟ PostScript)، TrueTypeو( OpenType، شكل هندسي يا محيط (Outline)يك قلم (Typeface)را با استفاده از فرمولهاي رياضي ذخيره كرده و به هنگام نياز در هر اندازه دلخواه، شكل قلم بر بستر خروجي نمايش داده ميشود. 9- فونتهاي پست اسكريپت (PostScript fonts)بر چند قسم هستند؟ فونتهاي پست اسكريپت از دو قسمت تشكيل شدهاند: قسمت اول ساختار بيتمپي داشته و براي نمايش حروف بر روي صفحه نمايش مونيتور يا به هنگام چاپ متن توسط يك پرينتر غير پستاسكريپت استفاده ميشود. قسمت دوم كه به آنها فونتهاي چاپگر (Printer Fonts) گفته ميشود نوعي فونت وكتوري هستندكه به هنگام چاپ متن، توسط يك چاپگر پستاسكريپت از آنها استفاده ميشود. 10- فونتهاي OpenTypeچه ساختاري دارند؟ فونتهاي OpenTypeنوعي فونت پستاسكريپت هستند كه به فرمت TrueTypeترجمه شدهاند. اين فونتها دوبايتي بوده و براي حروف غير لاتين بسيار مورد استفاده قرار ميگيرند. شكل قلمهايي كه با اين نوع فونتها عرضه ميشوند سازگار با فونتهاي پستاسكريپت تيپ دو هستند. 11- چند نوع ترامگذاري (screening)داريم؟ دو روش اصلي براي ترام گذاري (Screening)وجود دارد. بر طبق اولين روش كه ترام گذاري هافتون ( AM) ناميده ميشود، تصوير به طور مجازي به شبكهاي شطرنجي از خانههاي كوچك تقسيم ميشود كه در هر يك از اين خانهها يك ترام قرار ميگيرد. اين ترامها از صفر تا صد درصد هر يك از خانهها را ميتوانند پوشش دهند. در روش جديدتر ترامگذاري كانتون (FM)، كه ترام گذاري تصادفي نيز خوانده ميشود، از ترامهايي با اندازه ثابت اما با فواصل متغير استفاده ميشود. 12- چه رابطهاي بين فراواني ترام (lpi)و تعداد سايههاي خاكستري وجود دارد؟ با يك دستگاه خروجي ديجيتال نظير پرينتر يا ايميجستر، با فرض ثابت بودن رزولوشن پرينتر، هر چه مقدار فراواني ترامگذاري بيشتر و در نتيجه ترامها ريزتر باشند، سايههاي خاكستريكمتري از يك رنگ قابل بازسازي است. 13- محاسن ترامگذاري به روش FMچيست؟ در روش ترامگذاري FM، بهدليل ريزتر بودن ترامها در مقايسه با ترامهاي هافتون، در خروجي توانايي بازسازي جزئيات بيشتري از تصوير اورژينال وجود دارد. از آنجاييكه در اين روش از شبكههاي منظم شطرنجي خبري نيست با مشكل پيچازي نيز روبرو نيستيم. 14- به چه علت مركب مشكي (k)به رنگهاي اصلي چاپ (CMY)افزوده ميشود؟ چون در عمل از تركيب سه رنگ سايان، ماژنتا و زرد به مشكياي با خلوص كافي نخواهيم رسيد، بنابراين از مركب چهارم كه مركب مشكي است براي توليد سايهها و رنگهاي تيره استفاده ميشود. حرف Kبراي نشان دادن مركب مشكي و تداعي كننده كليدي بودن (key color)اين رنگ است. مزيت ديگر اين است كه مركب مشكي از سه رنگ ديگر ارزان قيمتتر است و در چاپ، متن واضح و دقيق را به ما ميدهد. 15- اصطلاح تفكيك رنگ (color separation)به چه معناست؟ تفكيك رنگ به معناي تبديل اطلاعات رنگي يك فايل ديجيتال به چهار كانال رنگي مجزاي سايان، ماژنتا، زرد و مشكي است تا امكان انتقال يك تصوير ديجيتال بر روي چهار فيلم مجزا يا چهار پليت مجزا به ازاي هر رنگ فراهم شود. 16 - آيا تبديل يك تصوير وكتور به رستر امكانپذير است؟ بله. در اكثر برنامههاي گرافيك وكتوري امكان تبديل اطلاعات وكتوري داخل فايل به فايلي با فرمت رستر از طريق دستور Exportوجود دارد. 17- چرا براي چاپ مركبهاي مختلف يك كار چاپي از زواياي ترام مختلف استفاده ميكنيم؟ از آنجايي كه در چاپ، از رويهم قرارگرفتن دو يا چند شبكه هافتون، زاويه پيچازي (Moire Effect)حادث ميشود و كيفيت تصوير نهايي را به شدت مخدوش ميكند، با تغيير زاويه شبكههاي هافتون رنگهاي مختلف، سعي در حذف يا غيرقابل مشهود شدن اين اثر نامطلوب ميشود. 18 - اصطلاح (printing rosette)در ترامگذاري به چه معني است؟ به الگويي گفته ميشود كه از كنارهم قرار گرفتن ترام رنگهاي مختلف چاپ حاصل ميشود. 19- بازسازي سايههاي رنگ (tone reproduction)به چه مفهومي است؟ بازسازي سايه هاي خاكستري عبارتست از ايجاد تفاوت نسبي بين تنهاي خاكستري در مرحله توليد يك تصوير چاپي بر اساس تيرگي و روشني تصوير ارژينال. اگر پروسه چاپي قادر به تطابق دادن خود با دامنه دانسيته (Density Range)ارژينال باشد، در اين صورت بين سايههاي خاكستري نسخه چاپي با سايههاي خاكستري ارژينال يك تناظر يكبهيك وجود خواهد داشت. 20- (Undercolor Removal) UCR به چه كاري گفته ميشود و چه كاربردي دارد؟ UCRبه معناي كاستن از حجم مركبهاي سايان، ماژنتا و زرد در نواحي خنثي (خاكستري) يا بسيار تيره يك تصوير و جايگزيني آن با مركب مشكي به مقدار متناسب است. اين عمل در مرحله تفكيك رنگ (Color separation)يا توليد رنگ مشكي (Black Generation)بر اساس تنظيمات برنامه فتوشاپ يا ريپ قابل اعمال است. منبع: Iranprint.com 3 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده