رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

ارسال شده در

آسیب‌شناسی لرزه‌ایِ شبکه‌ی ارتباطی و به‌ویژه گذرها و معابر شهری، به‌عنوان یکی از عناصر کالبدی شهر، از اهمیتی ویژه برخوردار است. این پژوهش تلاش دارد با به‌کارگیری روش‌های نوین آماری وGIS ، مدلی بسط‌پذیر برای تعیین آسیب‌پذیریِ لرزه‌ایِ گذرهای شهری ارائه کند.

99qtarh3jvfutexh3f.jpg

 

نام مقاله :

آسیب‌شناسیِ لرزه‌ای گذرهای شهری

 

پدیدآورندگان :

محمدمهدی عزیزی ، میلاد همافر

 

چکیده :

برنامه‌ریزی شهری با هدف کاهش آسیب‌پذیری، ناگزیر از شناخت چگونگی و علل آسیب‌پذیریِ هر یک از عناصر کالبدیِ شهر است. در این راستا، آسیب‌شناسی لرزه‌ایِ شبکه‌ی ارتباطی و به‌ویژه گذرها و معابر شهری، به‌عنوان یکی از عناصر کالبدی شهر، از اهمیتی ویژه برخوردار است.

این پژوهش تلاش دارد با به‌کارگیری روش‌های نوین آماریِ مرتبط و AHP و نیز بهره‌گیری ازGIS ، مدلی بسط‌پذیر را برای تعیین آسیب‌پذیریِ لرزه‌ایِ گذرهای شهری ارائه کند. برای تدقیق پیشنهادهای یادشده، محله‌ی کارمندان واقع در شهر کرج به‌عنوان مطالعه‌ی موردی، ارزیابی شده است. بر پایه‌ی دستاوردها و نتایج تحلیل سلسله‌مراتبی، از میان 10 معیار آسیب‌پذیریِ گزیده در این پژوهش، معیارهایِ جمعیتِ مرتبط با گذر، موقعیت و ویژگی‌های زیرساخت‌های شهری و شیب گذر، از بیش‌ترین اهمیت، و معیارهای دسترسی و کیفیتِ کفِ گذر، از کم‌ترین اهمیت در تعیین سطح آسیب‌پذیری گذر برخوردارند.

بررسی روابط همبستگی، نشان از همبستگی درونی میان معیارها، هم‌پوشانی داده‌ها و نبود امکان تعیین حد آستانه به‌صورت منفرد برای معیارها دارد. بنابراین، آسیب‌پذیریِ لرزه‌ایِ گذرهای شهری، معلول یک معیار نبوده و برآیند مجموعه‌ای از عوامل است. برای تعیین آسیب‌پذیری لرزه‌ای، ضروری‌ست از روش‌هایِ تحلیلیِ مبتنی بر تحلیل توأمان معیارها سود جست، که این امر نشان‌دهنده‌ی مطلوبیت و کارآیی مدل ارزیابی پیشنهادیِ این پژوهش است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

×
×
  • اضافه کردن...