Amir R. Haddadi 9164 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 مرداد، ۱۳۹۲ آسیبشناسی لرزهایِ شبکهی ارتباطی و بهویژه گذرها و معابر شهری، بهعنوان یکی از عناصر کالبدی شهر، از اهمیتی ویژه برخوردار است. این پژوهش تلاش دارد با بهکارگیری روشهای نوین آماری وGIS ، مدلی بسطپذیر برای تعیین آسیبپذیریِ لرزهایِ گذرهای شهری ارائه کند. نام مقاله : آسیبشناسیِ لرزهای گذرهای شهری پدیدآورندگان : محمدمهدی عزیزی ، میلاد همافر چکیده : برنامهریزی شهری با هدف کاهش آسیبپذیری، ناگزیر از شناخت چگونگی و علل آسیبپذیریِ هر یک از عناصر کالبدیِ شهر است. در این راستا، آسیبشناسی لرزهایِ شبکهی ارتباطی و بهویژه گذرها و معابر شهری، بهعنوان یکی از عناصر کالبدی شهر، از اهمیتی ویژه برخوردار است. این پژوهش تلاش دارد با بهکارگیری روشهای نوین آماریِ مرتبط و AHP و نیز بهرهگیری ازGIS ، مدلی بسطپذیر را برای تعیین آسیبپذیریِ لرزهایِ گذرهای شهری ارائه کند. برای تدقیق پیشنهادهای یادشده، محلهی کارمندان واقع در شهر کرج بهعنوان مطالعهی موردی، ارزیابی شده است. بر پایهی دستاوردها و نتایج تحلیل سلسلهمراتبی، از میان 10 معیار آسیبپذیریِ گزیده در این پژوهش، معیارهایِ جمعیتِ مرتبط با گذر، موقعیت و ویژگیهای زیرساختهای شهری و شیب گذر، از بیشترین اهمیت، و معیارهای دسترسی و کیفیتِ کفِ گذر، از کمترین اهمیت در تعیین سطح آسیبپذیری گذر برخوردارند. بررسی روابط همبستگی، نشان از همبستگی درونی میان معیارها، همپوشانی دادهها و نبود امکان تعیین حد آستانه بهصورت منفرد برای معیارها دارد. بنابراین، آسیبپذیریِ لرزهایِ گذرهای شهری، معلول یک معیار نبوده و برآیند مجموعهای از عوامل است. برای تعیین آسیبپذیری لرزهای، ضروریست از روشهایِ تحلیلیِ مبتنی بر تحلیل توأمان معیارها سود جست، که این امر نشاندهندهی مطلوبیت و کارآیی مدل ارزیابی پیشنهادیِ این پژوهش است. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده