رفتن به مطلب

مراوده باکتری ها با یکدیگر برای ایستادگی در برابر آنتی بیوتیک ها


ارسال های توصیه شده

گاهی اوقات ساده ترین اشکال زندگی هم می توانند با پیچیدگی های خود و کشف شگفتی های تازه شان، ما را مجذوب خود کنند. تحقیقات جدیدی در دانشگاه وسترن نشان می دهد برخی باکتری ها (مانند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) برای جان به در بردن از دست آنتی بیوتیک ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند!

بورخولدریا سنوسپاسی نوعی باکتری است که می تواند باعث بروز مشکلات جدی برای بیماران با سیستم ایمنی ضعیف یا مبتلایان به فیبروز سیستیک شود.

دکتر Miguel Valvano و Omar El-Halfaway در تحقیقات خود نشان دادند باکتری هایی که به درمان مقاوم ترند، مولکولهای کوچکی تولید می کنند که اطلاعات و مواد لازم را در اختیار باکتری های با توان مقاومت کمتر قرار می دهد. در حقیقت این مولکول ها به باکتری های ضعیفتر کمک می کنند تا بهتر در مقابل آنتی بیوتیک ها دوام آورده و از خود دفاع کنند.

این مولکولها از آمینو اسیدهای اصلاح شده تشکیل شده اند و نه تنها به کمک باکتری های ضعیف تر هم خانواده می آیند، بلکه یک سپر محافظتی گسترده برای دیگر انواع باکتری ها نیز ایجاد می کنند.

El-Halfaway می گوید:

«این مولکول های کوچک می توانند توسط اکثریت باکتریها تولید شده و برای همه آنها مفید باشند. در این میان تنها چند مورد استثناء وجود دارد. پس می توان گفت که این مولکول ها یک زبان عمومی و عالم گیر هستند که اغلب باکتری ها آن را می فهمند.

 

 

شیوه دیگری که بورخولدریا برای ارتباط و انتشار سطح بالای مقاومت به کار می برد، آزاد سازی پروتئین های کوچکی است که وظیفه گردگیری و محصور کردن آنتی بیوتیک های کشنده را بر عهده دارند. و از این طریق میزان کارایی آنها را تا حد زیادی کاهش می دهند.»

دکتر والوانو می گوید: «این یافته ها فاش می کند مکانیسم جدیدی از مقاومت ضدمیکروبی وجود دارد که بر پایه ارتباطات شیمیایی میان سلول های باکتری بنا شده و از مولکول های کوچکی بهره می برد که در مقابل تاثیرات آنتی بیوتیک ها پایداری می کنند.»

و البته این کشف راه را برای ساخت داروهای جدیدی که این تاثیرات شیمیایی را مسدود می کنند، هموار می سازد. در این صورت به شکل موثری از میزان تحمل و مقاومت ضدمیکروبی این موجودات کوچک و مضر کاسته خواهد شد. البته اگر روش های دفاعی دیگری در چنته نداشته باشند!

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...