sam arch 55879 اشتراک گذاری ارسال شده در 3 مرداد، ۱۳۹۲ [TABLE=width: 95%] [TR] [TD=colspan: 2]نويسنده:شعيب حسيني هنر ،شماره پياپي 169، ،سال 15،، شماره در سال 1، مهر، 1391، صفحه 58-65 کلید واژه ها : گرافيك,ايران,قبل از انقلاب,بريراني,مميز نوع مطلب: مقاله [/TD] [/TR] [TR] [TD=colspan: 2, align: right]چكيده پژوهش حاضر نگاهي دارد به چگونگي شكلگيري گرافيك در ايران، قبل از انقلاب اسلامي، كه توانست سيماي هنرهاي تجسمي در ايران را متحول كند. براي شكلگيري گرافيك قبل از انقلاب اسلامي ايران، افراد بسياري، شدايد و زحماتي را متحمل شدهاند. افرادي كه با تحصيل در كشورهاي اروپايي، نگاهي جديد را وارد هنرهاي تجسمي و بهخصوص گرافيك آن نمودند. اين امر قبل از كمالالملك، در چاپهاي دستي ايران، و سپس با ورود ماشينهاي چاپ، در اين دستگاهها بروز و ظهور پيدا ميكند. بعدها هم هنرمندان از خصلت دستگاههاي چاپ و ورود عكاسي براي تكامل گرافيك بهره ميبرند، به گونهاي كه در اواخر دهه 50 هجري شمسي، افراد و بنگاههاي فراواني به اين امر مشغول ميشوند. در اين پژوهش، به شيوه تاريخي – توصيفي به چگونگي شكلگيري هنر گرافيك در ايران و تاثير برخي هنرمندان در ايجاد آن، پرداخته شده است. در مورد سابقه اين تحقيق، فقط ميتوان به اشارات و مصاحبههايي در اين باب استناد كرد. افرادي همچون مرتضي مميز، فرشيد مثقالي و ديگران در مورد اين تاريخ بياناتي ارائه دادهاند، كه دسترسي به اين تاريخ، بايد پس از تدوين اين مطالب صورت گيرد. بررسي اين امر باعث ميشود كه از تاريخ سر درگم هنرهاي تجسمي در ايران با خبر شويم و تاثيرات هنرها، آكادميها و دستگاههاي غربي را بر هنر اين مرز و بوم دريابيم. همچنين با بيان تاريخي اين تحقيق، متوجه ميشويم چه عوامل و گروه هايي براي اعتلاي اين دوره از هنرهاي تجسمي ايران، كه اكنون بدين شكل و با پيشرفتهاي فراوان، در اختيار نسل جوان قرار گرفته، تاثيرگذار بودهاند. واژگان كليدي: گرافيك، ايران، قبل از انقلاب، چاپ، بريراني، مميز برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام [/TD] [/TR] [/TABLE] لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده