رفتن به مطلب

تخریب باغ گیاهشناسی نوشهر و واکنش مردم و فعالان محیط زیست


ارسال های توصیه شده

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:

پرونده تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر در دستور کار مجلس قرار گرفت

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=5]سبزپرس – گروه منابع طبیعی: عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از پیگیری پرونده تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر توسط این کمیسیون خبر داد.[/h] به گزارش سبزپرس و به نقل از باشگاه خبرنگاران، «علی ایرانپور» از پیگیری پرونده تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر خبر داد و گفت: تخریب چنین پارکی تبعات زیادی در پی خواهد داشت.

 

وی در ادامه افزود: قطعا برای تشکیل چنین پارکی هزینه‌های زیادی از بیت‌المال صرف شده و با هدف خاصی ایجاد شده است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس خاطرنشان کرد: توجیهی ندارد که صرفا برای یک هدف خاص مجموعه به این عظمت را تخریب و به محیط زیست منطقه آسیب برسانیم.

ایرانپور در ادامه خاطرنشان کرد: این موضوع را در جلسه بعدازظهر امروز (سه‌شنبه ۴ تیرماه) کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مطرح و آن را پیگیری خواهم کرد.

لینک به دیدگاه

با انتقاد از هرگونه تخريب باغ گياه‌شناسي نوشهر

ابتکار: دولت جلوي تخريب باغ گياه‌شناسي را بگيرد

رييس سازمان حفاظت محيط زيست در دولت اصلاحات با انتقاد از هر گونه تخريب باغ گياه‌شناسي نوشهر، گفت: انتظار داريم دولت هر چه سريعتر اين پروژه را متوقف کند.

 

IMAGE634007879388340707.jpg

 

دکتر معصومه ابتکار، رييس کميته محيط زيست شوراي شهر در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اينکه باغ گياه‌شناسي و اکولوژي نوشهر داراي قدمت بيش از نيم قرن است و يکي از ارزشمندترين ذخاير اکولوژيک خاورميانه و جهان محسوب مي‌شود، افزود: اين باغ موزه بي‌نظيري است که گونه‌هاي گياهي منطقه در آن نگهداري مي‌شود.

 

 

 

وي با اشاره به اينکه از سال 89 بحث تصرف و احداث جاده کمربندي در اين باغ مطرح شد که با اجراي اين پروژه 50 هزار درخت و چندين هکتار از اين باغ تخريب مي‌شد، افزود: در همان سال‌ها پس از آغاز بخشي از عمليات اجرايي و در پي اعتراضات کارشناسان و تشکل‌هاي غيردولتي، کار به دستگاه قضايي کشيده و متوقف شد.

 

 

 

ابتکار با اشاره به اينکه به نظر مي‌رسد توقف اين پروژه به سرانجام نرسيده است، گفت: متاسفانه مطلع شديم که قرار است فردا (چهارشنبه) استانداري مازندران عمليات عمراني احداث اين جاده را از داخل باغ گياه‌شناسي نوشهر آغاز کند که اين امر جاي تعجب و تاسف دارد.

 

 

 

رييس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران با تاکيد بر اينکه معمولا در شرايط پايان کار دولت‌ها بيشترين جاهايي که مورد هجمه و صدمه قرار مي‌گيرد، منابع طبيعي و محيط زيست است، افزود: انتظار داريم با توجه به درخواست کارشناسان و تشکل‌هاي غيردولتي، دولت اين پروژه را متوقف کرده و اجازه دهد تا دولت جديد در مورد اجرا يا عدم اجراي آن تصميم‌گيري کند.

 

 

 

وي افزود: کارشناسان باغ گياه‌شناسي نوشهر هم درخواست کرده‌اند که اين پروژه متوقف شده و تاکيد داشتند که اجراي چنين پروژه‌اي نيازمند موافقت مقامات بالاتر است.

 

 

 

ابتکار ادامه داد: قطعا در شرايط فعلي کشور نيازمند آرامش است و اصلا به صلاح نيست که اجراي چنين پروژه‌هايي علي‌رغم اعتراضات مردمي و تشکل‌هاي غيردولتي ادامه يابد و بهتر است تصميم‌گيري در خصوص اجرا و يا عدم اجراي چنين پروژه‌هايي در فضاي کارشناسي و علمي و در وقت لازمش انجام شود.

 

 

 

رييس سازمان حفاظت محيط زيست در دولت اصلاحات با تاکيد بر اينکه ارزش خدمات اين باغ در بخش تنوع زيستي به عنوان يک ذخيره ژنتيکي قطعا بالاتر از ارزش اقتصادي احداث اين جاده است، گفت: بديهي است اين جاده را مي‌توان از مسيرهاي ديگري عبور داد و يا در طرح آن بازنگري کرد.

 

 

 

وي به احداث پروژه کنارگذر انزلي و جاده پارک ملي گلستان اشاره کرد و گفت: در اين پروژه‌ها دولت همراه با محيط زيست بود و هم‌اکنون نيز انتظار مي‌رود تا اجراي اين پروژه با توجه به درخواست تشکل‌هاي غيردولتي و فعالان اين عرصه متوقف شود.

 

 

 

ابتکار تاکيد کرد: تقاضاهايي نيز از سوي تشکل‌هاي غيردولتي و فعالان و کارشناسان عرصه محيط زيست منابع طبيعي از رييس‌جمهور منتخب در اين خصوص شده است تا در صورت امکان، اجراي اين پروژه را از راهکارهاي مقتضي متوقف کند.

 

 

 

رييس کميته محيط زيست شوراي شهر تهران با اشاره به اينکه علاوه بر باغ گياه‌شناسي نوشهر، يکي از باغ‌هاي گياه‌شناسي مهم در تهران قرار دارد، گفت: در عين حال پارک پرديسان نيز به عنوان يک پارک باارزش به حساب مي‌آيد که در مقطعي، موضوع فروش و واگذاري آن به بخش خصوصي مطرح شد و ديوارکشي نيز در داخل اين پارک انجام شده است، ولي اميدواريم اين دخل و تصرف‌ها به وضعيت زيستي اين پارک صدمه وارد نکند.

 

 

 

وي تاکيد کرد: ديوان عدالت اداري دستور توقف احداث ديوار در پارک پرديسان را صادر کرده است و شوراي شهر تهران نيز به شدت مخالف بوده و هنوز هم پيگير اين موضوع هستيم.

لینک به دیدگاه

در مخالفت با احداث راه در حریم باغ؛

فعالان محیط زیست در ورودی باغ گیاهشناسی نوشهر تجمع کردند

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=5]سبزپرس – گروه منابع طبیعی: از ساعات اولیه صبح امروز، گروهی از فعالان محیط زیست و منابع طبیعی جلوی اقدام به تجمع در جلوی ورودی باغ گیاهشناسی نوشهر کرده‌اند. [/h] به گزارش سبزپرس، این تجمع در پی نامۀ چند روز قبل معاون استاندار مازندران مبنی بر آغاز عملیات راه‌سازی صورت گرفته است. طبق این نامه قرار بود عملیات راه‌سازی در حریم باغ گیاه‌شناسی نوشهر و تخریب بخش دیگری از این باغ امروز (چهارشنبه 5 تیر) و از ساعت 10 صبح آغاز شود.

بنا بر اظهارات خبرنگار ما از مقابل باغ گیاهشناسی، تا لحظه تنظیم این خبر جمعیتی بالغ بر 300 نفر مقابل باغ گیاهشناسی تجمعی آرام را برگزار کرده‌اند. هنوز هیچ‌یک از مسئولان فرمانداری، اداره بنادر و یا استانداری مازندران در جمع تجمع کنندگان حاضر نشده‌اند.

 

تجمع‌کنندگان که عمدتاً از استان‌های شمالی کشور خود را باغ گیاهشناسی نوشهر رسانده‌اند با حمل پلاکاردهایی خواستار توقف عملیات راه‌سازی و «اجرای گزینه جایگزین و مصوب در سفر استانی دولت» شده‌اند.

گزینه جایگزین مسیر دسترسی بندر نوشهر، از خیابان ملت این شهر و با تخریب چند ساختمان قابل اجرا است اما به دلیل هزینه‌های این گزینه، استانداری و مسئولان اداره بنادر و دریانوردی تمایلی به اجرای آن ندارند.

این گزینه هفت سال قبل مطرح شد اما توجهی به آن نشد و در سال 1389، عوامل اداره بنادر و دریانوردی با یورش به باغ گیاهشناسی نوشهر بخشی هشت هکتاری از آن را تخریب کردند که واکنش گستردۀ فعالان محیط زیست و منابع طبیعی کشور را در پی داشت و باعث توقف این عملیات شد.

تجمع‌کنندگان پلاکاردهایی را حمل می‌کنند که روی آنها شعارهایی از جمله «قطع هر درخت=کشتن انسان»، «تخریب باغ گیاهشناسی نوشهر غیر قانونی است» و «جان از اکسیژن درخت آغاز می‌شود» در حمایت از باغ گیاه‌شناسی نوشهر نوشته شده است.

همچنین طوماری نیز در مخالفت با تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر تهیه شده که تجمع‌کنندگان در حال امضای آن هستند.

لینک به دیدگاه

بیانیه تجمع کنندگان مقابل باغ گیاهشناسی نوشهر؛

طرح جاده‌سازی در باغ گیاه‌شناسی نوشهر برای همیشه متوقف شود

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

[h=5]سبزپرس – گروه منابع طبیعی: تجمع کنندگان مقابل باغ گیاه‌شناسی نوشهر با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف کامل طرح جاده‌شناسی در این باغ شدند. [/h] به گزارش سبزپرس، متن کامل این بیانیه که صبح امروز به امضای شرکت کنندگان در این تجمع رسیده، به شرح زیر است:

ما فعالان محیط زیست، نمایندگان سازمانهای مردم نهاد، پژوهشگران منابع طبیعی، و دوستداران طبیعت سرسبز شمال کشور، با تجمع در برابر باغ گیاه شناسی نوشهر خواستار حفظ تمام و کمال این

اثر ارزشمند ملی و جلوگیری از تعرض به آن هستیم.

در شرایطی که پس از انتخابات پرشور 24 خرداد نور امیدی در دل همه ایرانیان روشن شده تا علاوه بر کاربست تدبیر برای ارتقای وضع اقتصادی، بهسازی محیط زیست کشور و توجه به حفظ منابع طبیعی کشور هم مورد عنایت دولتمردان قرار گیرد، طرح غیرمنطقی جاده سازی در حریم قدیمی ترین باغ گیاه شناسی خاورمیانه موجی از نگرانی را در میان همه دلسوزان این آب و خاک به راه انداخته است.

ما معتقدیم که این باغ، یک سرمایه گرانقدر برای شهر نوشهر و تمامی کشور است که می تواند علاوه بر خدمت به امر پژوهش و تربیت کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست، کمک موثر و پایداری باشد به افزایش درآمد شهر و منطقه. از این رو، ضمن اعلام مخالفت جدی با کمترین تجاوز به محدوده باغ گیاه شناسی نوشهر، از مقام های مسوول و همچنین از جناب آقای دکتر حسن روحانی، رییس جمهور منتخب و مشاوران ایشان درخواست داریم تا به هرطریقی که صلاح می دانند، طرح جاده سازی در این باغ را برای همیشه متوقف کنند.

مردم ایران، شایستگی حفظ آثار بی مانند ملی شان را دارند!

لینک به دیدگاه

گزارش یکی از حاضران در تجمع امروز نوشهر؛

آیا باغ گیاهشناسی نوشهر تخریب نمی شود؟

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

[h=5]سبزپرس – گروه منابع طبیعی: تجمع امروز فعالان محیط زیست در نوشهر و در اعتراض به دستر تخریب بخشی از باغ گیاه‌شناسی نوشهر با صدور دستور تعلیق این عملیات به پایان رسید. [/h] به گزارش سبزپرس، «حر منصوری» فعال محیط زیست و از حاضران در تجمع امروز گزارشی از این برنامه در اختیار ما قرار داده که در ادامه می‌خوانیم:

آیا باغ گیاهشناسی نوشهر تخریب نمی شود؟

امروز چهارشنبه 5 تیر 1392 نوشهر

با ارسال نامه مورخ یکم تیر ماه 92 به شماره 26893/4/86 از استانداری مازندران خطاب به فرماندار نوشهر، مدیر کل امنیتی انتظامی استان، مدیر کل دفتر بازرسی، امور حقوقی استانداری مازندران و رئیس ایستگاه تحقیقات جنگل و مرتع مازندران با محتوای «در راستای دستور استاندار محترم جناب آقای مهندس طاهایی در هامش نامه نماینده محترم مردم شریف نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی و در اجرای مصوبه دولت مبنی بر احداث راه دسترسی به بندر نوشهر به کمربندی از بخشی از اراضی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع نوشهر ، بدینوسیله در روز چهارشنبه 5/4/1392 راس ساعت 10 صبح عملیات اجرایی صورت می پذیرد. لطفا راس ساعت مقرر در محل فرمانداری نوشهر حضور بهم‌رسانید.» قصد تخریب بخشی از باغ اکولوژی نوشهر را داشتند.

باغ اکولوژي نوشهر با عرصه‌ای 35 هکتاري، قدمت تاسيسش به سال 1310 مي رسد و در آن درختاني وجود دارد که تا 200 سال از عمرشان مي گذرد. افزون بر کارکرد موزه‌اي باغ، پايه‌هايي کهنسال از «بلند مازو»، «نمدار»، «توسکا» و «ممرز در این باغ وجود دارند. علاوه بر این تنها پايه «بلوط چوب‌پنبه» در ايران، قديمي‌ترين پايه‌هاي «دارتالاب» و «ژينکو» در کشور، 25 گونه کاج و حدود 30 گونه اکاليپتوس هم در اين عرصه 35 هکتاري وجود دارند. عرصه‌اي که به دليل حساسيت بي‌مانند و ارزش والايش به عنوان يک اثر ملي به شماره 17795 در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کشور ثبت شده است.

همچنين تنها مکاني در جهان که دو گونه جديد و منحصر به فرد، يعني «اسپيره نوشهري» و «افراي مازندراني» به‌ طور همزمان در آن زيست مي‌کنند.

پس از صدور نامه مذکور از استانداری مازندران فعالان زیست محیطی و سازمانهای مردم نهاد از سراسر کشور ، نسبت به این نامه استانداری مازندران اعلام اعتراض کرده و اقدام به برگزاری یک کمپین اینترنتی حمایتی از این باغ کردند.

با پیشتر رفتن این حمایت‌ها قرار بر حضور و تجمع فیزیکی جهت جلوگیری از تخریب این باغ شد، که این تجمع به 5 تیر 92 یعنی وقت اجرایی شدن پروژه تخریب همزمان شد.

طی این تجمع فعالین محیط زیست و سازمان های مردم نهاد با در دست داشتن پلاکارد هایی با عناوین "نگذارید بمیرد جنگل»، «هر انسان = یک درخت» و... مخالفت خود با تخریب بزرگترین و با ارزشترین ذخیره ژنتیکی کشور و خاورمیانه اعلام کردند.

این تجمع در سکوت و رعایت کامل قوانین جاری کشور بدور از هر گونه گرایش و حاشیه غیر زیست محیطی توسط تجمع کنندگان و همکاری کامل با پلیس و حمایت و حضور پر رنگ مردم بومی منطقه نوشهر در ساعت 12:20 ظهر به پایان رسید. در آخر پیش از اعلام پایان تجمع، یک بیانیه به امضا کلیه شرکت کنندگان رسید و به مراجع ذی صلاح جهت پیگیری درخواست ارائه شد.

با اعلام پایان برنامه توسط برگزار کنندگان تجمع ، کلیه شرکت کنندگان با آرامش محل را ترک نمودند.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

لینک به دیدگاه

خبر فوری/

تعلیق راه‌سازی در باغ گیاه‌شناسی نوشهر

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

[h=5]سبزپرس – گروه منابع طبیعی: برابر اطلاعات به دست آمده از نوشهر، فرمانداری این شهر عملیات راه‌سازی در باغ گیاه‌شناسی نوشهر را به حالت تعلیق درآورده است. [/h] به گزارش سبزپرس، تجمع‌کنندگانی که صبح امروز در جمایت از باغ گیاه‌شناسی نوشهر، جلوی این باغ حاضر شده بودند طی تماس تلفنی با فرمانداری نوشهر، خبر تعلیق این عملیات راه‌سازی را دریافت کردند.

هم‌اکنون جمعی از این تجمع‌کنندگان جهت گفت و گو با مسئولان فرمانداری نوشهر به طرف این فرمانداری به راه افتادند.

هنوز مشخص نیست که تصمیم‌گیری درباره تعلیق عملیات راه‌سازی توسط فرمانداری نوشهر صورت گرفته و یا اینکه دستور تعلیق از سوی استانداری مازندران و یا سایر نهادها صادر شده است.

روز گذشته چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از جمله اعضای کمیسیون کشاورزی در حمایت از باغ گیاه‌شناسی نوشهر و مخالفت با عملیات راه‌سازی در این باغ گفت و گوهایی را با رسانه‌ها انجام داده بودند.

همچنین روز گذشته، «علی ایرانپور» نماینده مردم مبارکه و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از پیگیری پرونده تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر در این کمیسیون خبر داده بود.

اخبار تکمیلی متعاقبا ارسال می‌شود.

لینک به دیدگاه

به دنبال تخريب باغ گياه‌شناسي نوشهر

آغاز تحقيق و تفحص از سازمان محيط زيست

ايرن- عضو فراکسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي گفت: چنانچه باغ گياه‌شناسي نوشهر مورد تعرض قرار گيرد و تخريب شود بدون شک مجلس تحقيق و تفحص از سازمان محيط زيست را آغاز مي‌کند.

 

IMAGE634333583032187500.jpg

کمال‌الدين پيرمؤذن در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس، اظهار داشت: تمامي سازمان‌ها از جمله سازمان محيط زيست بايد تا دقيقه 90 دولت فعلي وظايف و تکاليف خود را به درستي انجام دهند و در جهت پيشبرد اهداف خود حرکت کنند.

 

عضو فراکسيون محيط زيست مجلس شوراي اسلامي افزود: سازمان محيط زيست بايد تا روزهاي پاياني دولت دهم جلسات کارگروه کاهش آلودگي هوا را برگزار کرده و همچنين برنامه‌ريزي در جهت مبارزه با ريزگردها و حفاظت و صيانت از منابع طبيعي و چهارگانه را در دستور کار خود قرار داده و ادامه دهد.

 

وي درباره حفاظت از باغ گياه‌شناسي نوشهر و جلوگيري از تخريب آن بيان داشت: تأسيس اين باغ به سال 1310 برمي‌گردد و اين باغ قديمي‌ترين باغ گياه‌شناسي نه تنها در ايران بلکه در کل خاورميانه است.

 

به گفته پيرمؤذن در اين باغ گياه‌شناسي گونه‌هايي وجود دارد که در هيچ جاي جهان اثري از آ‌نها باقي نمانده است.

 

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه، اين باغ در سال 1385 در سازمان ميراث فرهنگي ثبت ملي شده و نبايد اجازه تخريب اين گونه سرمايه‌هاي ملي داده شود خاطرنشان کرد: چنانچه اين باغ مورد تخريب قرار گيرد بدون شک مجلس شوراي اسلامي تحقيق و تفحص را از سازمان محيط زيست آغاز مي‌کند.

لینک به دیدگاه

در پی درخواست تشکلهای زیست محیطی از رییس جمهور منتخب

روحانی، دولت احمدی نژاد را از تخریب باغ گیاه‌شناسی نوشهر منصرف کرد

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

[h=5]سبزپرس- گروه قوای سه گانه: در پی درخواست جمعی از تشکل های زیست محیطی کشور از رییس جمهور منتخب مردم ایران مبنی بر مداخله وی در جلوگیری از تخریب باغ گیاه شناسی نوشهر، دکتر حسن روحانی، با هماهنگی با دولت احمدی نژاد موفق شد دستور توقف تخریب باغ را اخذ کند. [/h] به گزارش سبزپرس، پس از آنکه استانداری مازندران دستور از سر گیری عملیات راه‌سازی در باغ گیاه‌شناسی نوشهر را صادر کرد، جمعی از سازمان‌های مردمی فعال در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی، در نامه‌ای خطاب به «حسن روحانی» رئیس جمهوری منتخب، به عنوان «نخستین اقدام دولت تدبیر و امید»، خواستار توقف این عملیات در دولت یازدهم شدند.

نامه تشکهای مردمی زیست محیطی کشور روز سه شنبه توسط معصومه ابتکار، رییس اسبق سازمان محیط زیست ایران و رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در اختیار دکتر حسن روحانی قرار گرفت.

بر اساس گزارشهای دریافتی ، دکتر حسن روحانی پس از کسب اطلاع از وضعیت این باغ از اکبر ترکان به عنوان نماینده خود خواست تا با هماهنگی با حمید بقایی نماینده ویژه احمدی نژاد برای پیگیری امورانتقال دولت دهم به دولت جدید، دستور توقف عملیات تخریب باغ گیاه شناسی را اخذ کند.

بدین ترتیب روز چهارشنبه و در حالی که صدها نفر از طرفداران محیط زیست با اجتماع مقابل باغ گیاه شناسی نوشهر خواستار جلوگیری از تخریب باغ شده بودند، از فرمانداری نوشهر به دوستداران طبیعت اعلام شد که تخریب باغ گیاه شناسی نوشهر برای احداث راه ملغی اعلام شده است.

باغ گیاه شناسی نوشهر قدیمی ترین باغ گیاه شناسی ایران و گنجینه ای از ذخایر ارزشمند ژنی است که در سالهای گذشته و بدون ممانعت سازمان محیط زیست و وزارت جهاد کشاورزی بارها مورد هجوم لودرهای وزارت و راه و ترابری و سازمان بنادر و کشتیرانی ایران قرار گرفته بود امابه دلیل اعتراضات گسترده طرفداران محیط زیست و اعضای هیئت علمی این باغ تخریب کامل باغ عملا امکان پذیر نشد.

اکنون به نظر می رسد دولت تدبیر و امید در نظر دارد به جای مقابله با گروههای زیست محیطی، خواسته های به حق طرفداران محیط زیست را لااقل شنیده و در صورت امکان پاسخی شایسته دهد که موفق شده اینچنین دستور توقف تخریب باغ گیاه شناسی را از دولت احمدی نژاد اخذ کند.

لینک به دیدگاه

[h=4]آخرین جزئیات پرونده باغ گیاه شناسی نوشهر؛

مهلت 10 روزه به هیئت امنای سازمان تحقیقات کشاورزی/ دستور آماده باش به سازمان بنادر برای آغاز عملیات راهسازی

[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

[h=5]سبزپرس – گروه منابع طبیعی: وکیل پرونده باغ گیاهشناسی نوشهر با اشاره به آخرین جزئیات پرونده این باغ گفت: به دنبال دستور خلاف قانون استانداری مازندران در تاریخ پنجم تیر ماه سال جاری شورای تامین شهر نوشهر در مقر فرمانداری تشکیل و قرار شد به هیئت امنای سازمان تحقیقات کشاورزی که شامل معاونین رئیس جمهور و وزرا است مهلت داده شود ظرف ده روز از تاریخ پنجم تیر ماه نظر خود را در رابطه با چگونگی اجرائی شدن طرح عبور راه از باغ گیاهشناسی نوشته و به مقامات استانی و شهرستانی اعلام کنند.[/h] به گزارش سبزپرس و به نقل از خبرگزاری مهر، «غلامعلی ریاحی» افزود: به اداره بنادر نوشهر نیز دستور آماده باش داده شده که پس از طی مهلت ده روز اقدام به فنس کشی به منظور گشایش راه عبور کنند.

ریاحی اظهار داشت: در این جلسه دادستان نوشهر نیز حضور داشته ولی از چگونگی اقدام ایشان اطلاعی در دست نیست.

وکیل پرونده باغ گیاهشناسی نوشهر تصریح کرد: این در حالی است که هیئت امنای سازمان تحقیقات کشاورزی به موجب بند 9 مصوبه 1389 مخالف خود را صریحا اعلام و وزیر جهاد کشاورزی نیز این مصوبه را امضاء کرده که از دیدگاه حقوقی تصمیم مورخ پنجم تیر ماه 1392 منطبق با موازین قانونی نیست.

وی با اشاره اینکه مالک و اختیار دار باغ گیاهشناسی مخالفت خود را پیش از این با عبور راه از داخل باغ اعلام کرده اند، تأکید کرد: مقامات استان و شهرستان قانونا حق ندارند از محل باغ راه عبور باز کنند به ویژه اینکه در همین مصوبه نوشته شده بعد از ورود به باغ گیاهشناسی اداره بنادر نسبت به خرید و تملک اراضی دیگر موجود در مسیر اقدام کند.

ریاحی افزود: بنابراین اقدامات فوق خلاف قانون است و چنانچه عملیاتی شود آمران و ماموران اجرا کننده چنین مصوبه ای قابل تعقیب و شکایت خواهند بود.

وکیل پرونده باغ گیاهشناسی نوشهر اظهار داشت: با توجه به اینکه دادستان نوشهر در این پرونده سابقه اقدام دارد و پرونده ای در شعبه دوم بازرسی نوشهر مفتوح است و در پرونده سال 1389 نیز دستور توقف عملیات صادر شده که به اعتبار خود باقی است از دادگستری شهرستان نوشهر به ویژه دادستان نوشهر توقع و انتظار قانونی داریم که برای این گونه تصمیمات بدون اینکه مالک و صاحب اختیار باغ گیاهشناسی اذن و اجازه بدهد اعتباری قائل نشود و به وظیفه ذاتی دادسرا که جلوگیری از تجاوز و اقدامات خلاف قانون است قیام و اقدام کند.

به اعتقاد وی، تیجه چنین اقدامات شتابزده و بی نتیجه ای که در روزهای پایانی دولت دهم رخ می دهد به نفع کشور نیست و باعث ایجاد تنش در جامعه می شود.

باغ گیاه شناسی نوشهر (اکولوژی) با درختانی با عمر 90 سال حدود 54 سال پیش به عنوان اولین باغ پژوهشی و اکولوژیک در ایران و خاورمیانه ساخته شد که پرورش 1400 گونه گیاه در آن باغ موزه را به یک موزه تبدیل کرده بود.

ولی در روز هشتم آبان ماه سال 89 اداره بنادر نوشهر اقدام به تصرف بخشی از این باغ برای احداث جاده کمربندی کرد که در صورت اجرای این عملیات حدود 50 هزار درخت و درختچه و چندین هکتار زمین زیرکشت گیاهان دارویی تخریب می شد. به دنبال تجاوز به باغ گیاه شناسی نوشهر پرونده ای در دادسرای شهرستان نوشهر تشکیل شد و چون متشاکی در حد مدیرکل بود پرونده با قرار عدم صلاحیت به دادسرای مرکز استان (ساری) منتقل شد.

 

پس از انتقال پرونده شعبه 5 بازپرسی ساری پرونده را مورد مطالعه قرارداد و قرارمجرمیت برای متهم پرونده (مدیرکل بندر نوشهر) به دلیل قطع اشجار و تصرف عدوانی صادر کرد. این قرارمجرمیت باموافقت دادستان ساری در مرحله صدور کیفرخواست قرار گرفت.

بر اساس این گزارش مدیرکل اداره کل بنادر نوشهر به عنوان متهم در جلسه دادگاه مورخ اول اردیبهشت 92 در شعبه 106 ساری حاضر شد اما اسنادی ارائه کرد مبنی بر اینکه در تاریخ تخریب باغ گیاهشناسی و قطع درختان توسط اداره کل بنادر نوشهر برای انجام مأموریت اداری خارج از کشور بوده است لذا مسئولان باغ گیاهشناسی شکایت خود را پس گرفتند. بر اساس اسناد جدید اعلام شد دو تن از معاونان اداره کل بنادر و یکی از مسئولان حراست در این پرونده دخیل بوده و قرار شد پرونده دوباره مورد بررسی قرار گیرد.

هر چند این پرونده همچنان در حال بررسی بود ولی استانداری مازندران در یک اقدام فوری دستور داد تا ساعت 10 صبح روز چهارشنبه پنجم تیر ماه سال جاری با حضور فرماندار نوشهر، مدیرکل انتظامی استانداری، مدیرکل بازرسی و رئیس ایستگاه تحقیقات جنگل و مرتع استان جلسه فوق العاده برای تخریب باغ گیاه شناسی تشکیل شود که این اقدام با موج گسترده ای از اعتراض و مخالفت مردم، سازمان های مردم نهاد ، فعالان محیط زیست، اساتید دانشگاه اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس، سازمان محیط زیست و دیگر صاحبنظران این حوزه روبه رو و در نهایت تخریب باغ گیاهشناسی نوشهر در روز پنج تیر ماه سال جاری متوقف شد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...