رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

  • پاسخ 91
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

توسط نرم افزارهاي ساده اين بخش محاسبه دبي، گشتاور و توان پمپ، سرعت هيدروموتور، مشخصات سيلندر و سايز لوله و شلنگ امكانپذير ميباشد.

 

 

دبی پمپ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

توان خروجی پمپ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

گشتاور ورودي پمپ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

گشتاور خروجی پمپ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سرعت هیدروموتور

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سیلندر هیدرولیک 1

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سیلندر هیدرولیک2

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لوله و شلنگ

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

دانلود (pdf)

فرمولهاي محاسباتي

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 5
لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...
  • 4 هفته بعد...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

untitled4.jpg

شيرهاي الكترو هيدروليك متداول با سولنوئيدهاي AC داراي عملكرد ديجيتالي(0-1) مياشند. به گونه اي كه متناظر با وضعيت قطع و وصل سولنوئيد، اسپول در يك موقعيت خاص استقرار ميابد. براي مثال يك شير كنترل جهت دو راهه – دو وضعيتي با تحريك سولنوئيد در وضعيت كاملا باز يا كاملا بسته قرار ميگيرد. اين نوع عملكرد ديجيتالي، باعث ايجاد ضربات فشاري و جرياني در مدار هيدروليك ميشود.

اين شيرها در انواع كنترل جهت، كنترل دبي و كنترل فشار در رنج وسيعي وجود دارند.

تصوير زير يك شير برقي و اجزاء آن را نشان مي‌دهد

 

 

valve_with_labels.jpg

 

1. جنس بدنه

2. ورودي

3. خروجي

4. بوبين شير

5. سيم‌پيچ بوبين

6. هادي ورودي

7. پيستون معلق

8. فنر

9. دريچه

 

 

با تشکر از سایت رکسان

  • Like 3
لینک به دیدگاه

بررسي روش اجراي لاينينگ شفتهاي نيروگاه كارون سه با استفاده از سيستم قالب لغزنده و مشكلات اجرايي و راهكارهاي انجام شده

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 4
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

آنچه به عنوان تمیزی روغن مطرح می شود در واقع میزان وجود ذرات معلق بسیار ریز در روغن است که با چشم قابل تشخیص نمی باشند.

چرا باید ذراتی به این کوچکی کنترل شوند؟

 

particulate_before_and_after8.jpg

 

روانکارهای صنعتی مانند توربین و هیدرولیک ، در تجهیزات حساس و گرانقیمت مورد استفاده قرار می گیرند که اغلب، فاصله بین قطعات کم و فشار روی آنها زیاد است. در چنین شرایطی وجود این ذرات در هنگام عبور از بین سطوحی که فاصله های بسیار کم و در حد میکرون دارند باعث بروز سایش در تجهیزات می شود، همچنین در برخی از سیستم های هیدرولیک و گردشی ، شیرهای کنترل سروو وجود دارند که به دلیل دقت بالا از ظرافت بالایی برخوردارند . وجود آلودگی هایی از این دست می تواند آسیب جدی به این تجهیزات بزند که در نهایت منجر به توقف سیستم خواهد شد.

برای جلوگیری از مشکل بالا روشهای آزمون استانداردی برای کنترل تمیزی روغن ها در حین کارکرد ارایه شده است که معروفترین آنها ISO 4406 ، NAS 1638 و SAE 749 هستند. در این استاندارد ها با استفاده از شمارش تعداد ذرا در اندازه های مختلف توسط تجهیزات پیشرفته و دقیق آزمایشگاهی در حجم مشخصی از روغن ، کدهایی را به عنوا کد تمیزی روغن تعریف می کنند که در صورت لزوم در تجهیزات مختلف بر اساس توصیه سازنده ، حدود مجاز انها تعیین می گردد.

در صورتی که در یک سیستم در حال کار کد تمیزی روغن از محدوده مجاز فراتر رود باید با استفاده از ***** های جانبی مناسب که به کمک *****های اصلی سیستم می آیند الودگی های موجود در روغن را حذف کرده و کد تمیزی را به محدوده مجاز برگرداند.

لازم به ذکر است تعیین کد تمیزی و کنترل آن برای تمام روغن ها الزامی نیست و در صورت لزوم کنترل آن توسط سازنده دستگاه در کتابچه راهنمای دستگاه توصیه می گردد.

 

 

منبع:وبلاگ روانکاری

  • Like 2
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

الگوريتم عددي ضمني بر روي شبکه منحني الخط براي شبيه سازي جريان هاي سطح آزاد

 

شبيه سازي عددي جريان هاي با مرز آزاد در کاربردهاي عملي مانند هيدروديناميک کشتي از اهميت خاصي برخوردار است. در اين مقاله جزييات توسعه يک مدل عددي دو بعدي در قائم، به منظور شبيه سازي جريان هاي سطح آزاد دايمي و غير دايمي با استفاده از توزيع فشار غيرهيدروستاتيک ارايه شده است. در اين مدل معادلات رينولدز و شرط مرزي سينماتيکي سطح آزاد همزمان حل شده و تراز سطح آب و ميدان فشار و سرعت با هم محاسبه مي شوند. در فضاي محاسباتي، مولفه هاي دکارتي سرعت و فشار در مرکز و شارهاي حجمي در وسط وجوه حجم کنترل تعريف شده است. براي حل معادلات ممنتم غير دايمي از روش اصلاح فشار زيرمجموعه روش تجزيه زماني و براي محاسبه شارها در وجوه حجم کنترل از روشRhie and Chow (1983) استفاده شده و معادله پواسن اصلاح فشار ناشي از معادله پيوستگي با روش سيستم بلوک هاي سه قطري حل شده است. جزييات نتايج عددي شبيه سازي سطح آزاد موج به وجود آمده روي کانال باز با مانع در بستر و موج هاي استوکس با دامنه کوتاه ارايه شده است. نتايج نشان مي دهد که اين الگوريتم عددي توانايي پيشگويي مناسب سطح آزاد را داشته و براي کاربردهاي عملي قابل استفاده است

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

سيستم روغن هيدروليك فشار بالا، وظيفه جابجا كردن شيرهاي كنترل و شيرهاي قطع اضطراري سوخت های گاز و گازوییل را به عهده دارد . اكچوئيتورها از طريق يك خط تغذيه(X1) يك

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برگشت روغن(X2) و يك خط نشتي روغن(X3) به خط تامین فشار متصل می شوند .

اسکید تامین کننده فشار

اين اسکید شامل كليه اجزاء لازم براي تامين روغن پر فشار مي باشد و اجزاءآن شامل مجموعه پمپ ها، *****ها و مخازن ذخيره است . تجهیزات بر روی اسکید مورد نظر نصب می شوند و جنس مخزن هیدرولیک از جنس فولاد ضد زنگ است . ظرفيت تانك روغن در حدود 400 ليتر است .

اجزاء اصلي اين ايستگاه عبارت است از :

- دو عدد پمپ جهت تامین فشار

- دو عدد اكومولاتور

- دو عدد ***** پمپ های اصلی

- لوپ ثانویه نیز شامل تجهیزات ذیل است :

- يك عدد پمپ

- یک عدد فن خنك كن

- ***** دبي برگشتي

- یک عدد فن

دو پمپ به نحوي طراحي شده اند كه همواره يكي در حال كار و ديگري در وضعيت آماده باشد . پمپ ها از نوع SWASH PLATE مي باشد. پمپهای مورد نظر به صورت غوطه ور از قسمت بالا در تانک روغن قرار می گیرند .پمپ MBX05CP001 به عنوان پمپ اصلی و پمپ MBX05CP002 به عنوان پمپ stand by در نظر گرفته می شوند . این سیستم

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
تجهیزات کنترلی و مانیتورینگ نیز می باشد .پمپ ها مجهز به يك سيستم كنترل وابسته به فشار هستند كه دائماً مقدار روغن تغذيه شده را كنترل مي نمايند. خروجي پمپ بسته به فشار روغن هيدروليك در سيستم تغيير مي يابد. اين امر با تغيير زاويه انحراف ديسك ها در پمپ صورت مي گيرد. به اين صورت تطبيق بهينه روغن تغذيه براي مصرف سيستم بدست آمده و در نتيجه به طور عملي نياز به خارج ساختن روغن اضافي از سيستم را از بين مي برد.

فشار خروجي پمپ ها حدود 160 بار و دبی آنها در حدود 21.5 l/m و دور 1500rpm است ضمن آنكه پمپ ها به شيرهاي اطمينان خود تنظيم داخلي مجهز هستند(MBX05AA031,41) كه در صورت بالا رفتن فشار عمل مي كنند . شیر های رلیف MBX05AA032و MBX05AA042 برای تنظیم فشار خروجی پمپ به کار می روند . فشار خروجی پمپ ها به وسیله یک گیج با مشخصه MBX07CP501,511 مشخص می گردد . در خروجی پمپها ***** هایی به مشخصه MBX07AT001,011 با مش 10 میکرومتر وجود دارد . ***** ها دارای سویچ های DP هستند که در صورت گرفتگی ***** ها آلارم صادر می کند MBX07CP001,011) ( . ***** ها را بوسیله ولو های MBX07AA101,111 و MBX07AA002,112 می توان ایزوله نمود . چک ولو های MBX07AA051,061 برای جلوگیری از برگشت جریان در دو پمپ بکار میروند . آکومولاتورها با کد مشخصه MBX09BB001,002 که ماکزیمم فشار آنها 350 بار و حجم آنها 10 لیتر است برای جبران نمودن افت فشار مخصوصا در زمان چنج پمپ ها به کار می رود . خط فشار در خروجی ***** ها به دو سویچ فشار به کد MBX07CP002,003 (که در 100 بار ست شده اند) و یک ترانسمیتر فشار به کد MBX07CP101 مجهز شده است . گیج فشار MBX07CP502 نیز میزان فشار را در محل نشان می دهد . خط فشار از این لاین به سمت اکچوییتر ولو ها می رود هر مجموعه اکچوییتر شامل یک مسیر رفت ، یک مسیر برگشت و یک مسیر نشتی می باشد .

مسیر های برگشتی روغن از اکچوییتورها باهم جمع می شوند و از طریق یک چک ولو به مشخصه MBX03AA054 و یک ***** به مشخصه MBX03AT003 به تانک برگشت میریزند . در حالتی که ***** به هر دلیلی در مدار نیست روغن مستقیما به تانک بر می گردد . مش این ***** 0.5میکرون است و مجهز به یک سویچ DP به مشخصه MBX03CP002 است که ست آن .5 بار بوده و وقتی به ست رسید آلارم می دهد .

ولو MBX03AA102 برای پر کردن تانک روغن استفاده می گردد و درهنگام پر کردن باید از ***** MBX03AT001 عبور کند .

لوپ ثانویه

***** MBX03AT001 در مسیر ثانویه نیز کاربرد دارد این لوپ دمای روغن را در حد مجاز نگه می دارد .سیرکوله شدن روغن در این سیکل به صورت پیوسته صورت می گیرد . ولی فن از دما فرمان گرفته و با کاهش و افزایش on و off می گردد . پمپ مسیر سیرکولاسیون از نوع دنده ای به مشخصه MBX03AP001 و ماکزیمم فلوی 31.2 l/min و دور1500 و فشار 160 بار می باشد. روغن خروجی پمپ به سمت مسیر فن می رود . on و off شده فن ها از دمای تانک فرمان می گیرد . دبی لوپ ثانویه با دبی مسیر برگشت جمع شده و از طریق ***** به مشخصه MBX03AT001 به تانک بر می گردد . چک ولو های موجود در سیستم (MBX03AA052,54 ) مانع برگشت جریان در مسیر برگشت می شود . فشار لوپ ثانویه به وسیله گیج فشار MBX03CP501 مانیتور می گردد و همچنین یک سویچ فشار نیز در این مسیر به مشخصه MBX03CP001 وجود دارد که در حد پایین .50 بار آلارم می دهد . دما به وسیله گیج فشار محلی MBX01CT501 مانیتور می گردد . ولو هیدرولیکی دو وضعیته MBX03AA101

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ایزوله کردن مسیر کولینگ در زمان پر کردن تانک روغن استفاده می شود .

مانیتورینگ دمای روغن

کنترل دما توسط ترانسمیتر MBX01CT101 صورت می گیرد. وقتی که دمای تانک روغن به 30 درجه سانتی گراد می رسد . هر دو پمپ اصلی شروع به کارکردن می نمایند و وقتی دما به 33 درجه سانتی گراد رسید off می شوند .( به عنوان مثال وقتی واحد Stand still است و پمپ ها در مدار نیستند .)

وقتی دمای روغن به 55 درجه سانتی گراد رسید فن موجود در لوپ ثانویه on شده و روغن را خنک می کند و وقتی دمای روغن به 45 درجه سانتی گراد رسید دوباره off می شود . وقتی دمای روغن به 70 درجه سانتی گراد رسید آلارم دمای بالای روغن مشاهده می گردد . دمای محلی تانک روغن توسط گیج MBX01CT501 قابل مشاهده است .

مانیتورینگ سطح روغن

مانیتورینگ سطح روغن توسط لول سنج محلی MBX01CL501 و سه عدد سویچ به مشخصه های MBX01CL001/CL002/CL003 انجام می شود . این سه عدد سویچ در صورت تشخیص سطح پایین در حالت 2 از 3 موجب شات داون شدن پمپ های هیدرولیک و همچنین تریپ واحد می شوند . همچنین سویچ MBX03CL003 در صورت پایین آمدن سطح از یک میزان مشخص آلارم نیز نشان می دهد .

 

مانیتورینگ فشار

پمپ هاي سیستم هیدرولیک در هنگام راه اندازي توربين و قبل از آنكه جرقه زده شود وارد مدار مي شوند . چون هر دو پمپ در زمان راه اندازي توربين در مدار هستند، فشار روغن در سيستم سريعاً بالا رفته و آكومولاتورهاي روغن هيدروليك خيلي سريع تر پر ميشوند. اگر در زمان بهره برداری سویچ MBX07CP002 فعال شده و ترانسدیوسر MBX07CP101 نیز 125 بار را حس کند پمپ دوم به مدار آمده و آلارم (Hydraulic Pump 2 Running) فعال می گردد . اگر سویچ های فشار MBX07CP002/CP003 فعال شده و ترانسمیتر فشار MBX07CP101 نیز مقدار 100 بار را حس کند واحد تریپ می کند . اگر فشار هدر پمپ 1 از ست سویچ MBX07CP004 پایین بیاید پمپ 2 به مدار می آید و آلارم (Hydraulic Pump 2 Running) در DCS ظاهر می گردد . اگر سویچ هدر پمپ 2 فعال شود آلارمی در DCS مشاهده خواهد شد و هر دو پمپ در مدار خواهند ماند .

لینک به دیدگاه

اموزش هیدرولیک

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

دانلود یک جزوه اموزشی بسیارکامل درزمینه هیدرولیک

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
زبان فارسی به همراه سوالات هیدرولیک وحل تمارین

اموزش ازمقدماتی تا سطح پیشرفته هیدرولیک واصول سیستمهای هیدرولیکی ، تشریح مبانی علم هیدرولیک وتوصیف دقیق وجز به جز

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
هیدرولیک میتونه راهگشای بسیاری ازدوستان باشه

جزوه اموزش هیدرولیک به همراه نمونه سوالات وحل سوالات هیدرولیک را ازلینک زیردریافت نمایید

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

دانلود جزوه درسی هیدرولیک

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 2
لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
  • 1 ماه بعد...

سلام

من در حد اطلاعات خودم هر بار یکی از عیوب سیستمهای هیدرولیک که در کار برام پیش اومده را براتون میگم. امیدوارو به کارتون بیاد.

آمپر کشیدن الکترو موتور در هنگام بالا رفتن جک پرس (کورس برگشت)

در کورس برگشت پرس مسیر روغن به وسیله شیر برقی عوض شده به این صورت که روغن به قسمت پایین جک یا همان زیر سرجک هدایت می شود در این صورت باید مسیر سر جک باز باشد تا روغن موجود در آن به مخزن برگردد.این کار با استفاده از شیر تخلیه سریع انجام میشود که با باز کردن ناگهانی مسیر سر جک را باز میکند. تخلیه سریع دارای پایلوت می باشد که در بعضی پرس ها پایلوت یک انشعاب از مسیر برگشت میگیرد یا جداگانه دارای پمپ می باشد که به وسیله شیر برقی کنترل می شود.

حال اگر پرس در یکی از این تجهیزات موجود در مسیر برگشت یعنی شیر برقی یا تخلیه سریع یا اتصالات هادی روغن دارای مشکل باشد در این صورت روغن در مسیر برگشت با مشکل مواجه شده و پرس با افزایش آمپر مواجه می گردد.

این یعنی اینکه دبی ورودی روغن به پایین جک بیشتر از دبی خروجی در سرجک می باشد و در صورت انسداد کامل مجراهای خروج روغن در نهایت منجر به شکستن سر جک می شود.

  • Like 2
لینک به دیدگاه
سلام

من در حد اطلاعات خودم هر بار یکی از عیوب سیستمهای هیدرولیک که در کار برام پیش اومده را براتون میگم. امیدوارو به کارتون بیاد.

آمپر کشیدن الکترو موتور در هنگام بالا رفتن جک پرس (کورس برگشت)

در کورس برگشت پرس مسیر روغن به وسیله شیر برقی عوض شده به این صورت که روغن به قسمت پایین جک یا همان زیر سرجک هدایت می شود در این صورت باید مسیر سر جک باز باشد تا روغن موجود در آن به مخزن برگردد.این کار با استفاده از شیر تخلیه سریع انجام میشود که با باز کردن ناگهانی مسیر سر جک را باز میکند. تخلیه سریع دارای پایلوت می باشد که در بعضی پرس ها پایلوت یک انشعاب از مسیر برگشت میگیرد یا جداگانه دارای پمپ می باشد که به وسیله شیر برقی کنترل می شود.

حال اگر پرس در یکی از این تجهیزات موجود در مسیر برگشت یعنی شیر برقی یا تخلیه سریع یا اتصالات هادی روغن دارای مشکل باشد در این صورت روغن در مسیر برگشت با مشکل مواجه شده و پرس با افزایش آمپر مواجه می گردد.

این یعنی اینکه دبی ورودی روغن به پایین جک بیشتر از دبی خروجی در سرجک می باشد و در صورت انسداد کامل مجراهای خروج روغن در نهایت منجر به شکستن سر جک می شود.

خيلي ممنون منتظر ادامه آن هستيم

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

با توجه به نفوذ روز افزون سيستم هاي هيدروليکي در صنايع مختلف وجود پمپ هايي با توان و فشار هاي مختلف بيش از پيش مورد نياز است . پمپ به عنوان قلب سيستم هيدروليک انرژي مکانيکي را که توسط موتورهاي الکتريکي، احتراق داخلي و ... تامين مي گردد به انرژي هيدروليکي تبديل مي کند. در واقع پمپ در يک سيکل هيدروليکي يا نيوماتيکي انرژي سيال را افزايش مي دهد تا در مکان مورد نياز اين انرژي افزوده به کار مطلوب تبديل گردد.

فشار اتمسفر در اثر خلا نسبي بوجود آمده به خاطر عملکرد اجزاي مکانيکي پمپ ، سيال را مجبور به حرکت به سمت مجراي ورودي آن نموده تا توسط پمپ به ساير قسمت هاي مدار هيدروليک رانده شود.

حجم روغن پر فشار تحويل داده شده به مدار هيدروليکي بستگي به ظرفيت پمپ و در نتيجه به حجم جابه جا شده سيال در هر دور و تعداد دور پمپ دارد. ظرفيت پمپ با واحد گالن در دقيقه يا ليتر بر دقيقه بيان مي شود.

نکته قابل توجه در در مکش سيال ارتفاع عمودي مجاز پمپ نسبت به سطح آزاد سيال مي باشد ، در مورد روغن اين ارتفاع نبايد بيش از 10 متر باشد زيرا بر اثر بوجود آمدن خلا نسبي اگر ارتفاع بيش از 10 متر باشد روغن جوش آمده و بجاي روغن مايع ، بخار روغن وارد پمپ شده و در کار سيکل اختلال بوجود خواهد آورد . اما در مورد ارتفاع خروجي پمپ هيچ محدوديتي وجود ندارد و تنها توان پمپ است که مي تواند آن رامعين کند.

 

پمپ ها در صنعت هيدروليک به دو دسته کلي تقسيم مي شوند :

1- پمپ ها با جا به جايي غير مثبت ( پمپ های ديناميکي)

2- پمپ های با جابه جايي مثبت

 

پمپ ها با جا به جايي غير مثبت : توانايي مقاومت در فشار هاي بالا را ندارند و به ندرت در صنعت هيدروليک مورد استفاده قرار مي گيرند و معمولا به عنوان انتقال اوليه سيال از نقطه اي به نقطه ديگر بکار گرفته مي شوند. بطور کلي اين پمپ ها براي سيستم هاي فشار پايين و جريان بالا که حداکثر ظرفيت فشاري آنها به 250psi تا3000si محدود مي گردد مناسب است. پمپ هاي گريز از مرکز (سانتريفوژ) و محوري نمونه کاربردي پمپ هاي با جابجايي غير مثبت مي باشد.

 

 

پمپ هاي با جابجايي مثبت : در اين پمپ ها به ازاي هر دور چرخش محور مقدار معيني از سيال به سمت خروجي فرستاده مي شود و توانايي غلبه بر فشار خروجي و اصطکاک را دارد . اين پمپ ها مزيت هاي بسياري نسبت به پمپ هاي با جابه جايي غير مثبت دارند مانند مانند ابعاد کوچکتر ، بازده حجمي بالا ، انعطاف پذيري مناسب و توانايي کار در فشار هاي بالا ( حتي بيشتر از psi)

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پمپ ها با جابه جايي مثبت از نظر ساختمان :

1- پمپ های دنده ای

2 - پمپ های پره ای

3- پمپ های پيستونی

پمپ ها با جابه جايي مثبت از نظر ميزان جابه جايي :

1- پمپ ها با جا به جايي ثابت

2- پمپ های با جابه جايي متغيير

 

در يک پمپ با جابه جايي ثابت (Fixed Displacement) ميزان سيال پمپ شده به ازاي هر يک دور چرخش محور ثابت است در صورتيکه در پمپ هاي با جابه جايي متغير (Variable Displacement) مقدار فوق بواسطه تغيير در ارتباط بين اجزاء پمپ قابل کم يا زياد کردن است. به اين پمپ ها ، پمپ ها ي دبي متغير نيز مي گويند.

بايد بدانيم که پمپ ها ايجاد فشار نمي کنند بلکه توليد جريان مي نمايند. در واقع در يک سيستم هيدروليک فشار بيانگر ميزان مقاومت در مقابل خروجي پمپ است اگر خروجي در فشار يک اتمسفر باشد به هيچ وجه فشار خروجي پمپ بيش از يک اتمسفر نخواهد شد .همچنين اگر خروجي در فشار 100 اتمسفر باشد براي به جريان افتادن سيال فشاري معادل 100 اتمسفر در سيال بوجود مي آيد.

 

پمپ هاي دنده اي Gear Pump

اين پمپ ها به دليل طراحي آسان ، هزينه ساخت پايين و جثه کوچک و جمع و جور در صنعت کاربرد زيادي پيدا کرده اند . ولي از معايب اين پمپ ها مي توان به کاهش بازده آنها در اثر فرسايش قطعات به دليل اصطکاک و خوردگي و در نتيجه نشت روغن در قسمت هاي داخلي آن اشاره کرد. اين افت فشار بيشتر در نواحي بين دنده ها و پوسته و بين دنده ها قابل مشاهده است.

 

 

 

پمپ ها ي دنده اي :

1- دنده خارجی External Gear Pumps

2– دنده داخلی Internal Gear Pumps

3- گوشواره ای Lobe Pumps

4- پيچی Screw Pumps

5- ژيروتور Gerotor Pumps

لینک به دیدگاه

1- دنده خارجي Ext

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
nal Gear Pumps

در اين پمپ ها يکي از چرخ دنده ها به محرک متصل بوده و چرخ دنده ديگر هرزگرد مي باشد. با چرخش محور محرک و دور شدن دنده هاي چرخ دنده ها از هم با ايجاد خلاء نسبي روغن به فضاي بين چرخ دنده ها و پوسته کشيده شده و به سمت خروجي رانده مي شود.

لقي بين پوسته و دنده ها در اينگونه پمپ ها حدود ( (0.025 mm مي باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

افت داخلي جريان به خاطر نشست روغن در فضاي موجود بين پوسته و چرخ دنده است که لغزش پمپ (Volumetric efficiency ) نام دارد.

با توجه به دور هاي بالاي پمپ که تا rpm 2700 مي رسد پمپاژ بسيار سريع انجام مي شود، اين مقدار در پمپ ها ي دنده اي با جابه جايي متغيير مي تواند از 750 rpm تا 1750 rpm متغيير باشد. پمپ ها ي دنده اي براي فشارهاي تا (كيلوگرم بر سانتي متر

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) 3000 psi طراحي شده اند که البته اندازه متداول آن 1000 psi است.

 

2– دنده داخلي Internal Gear Pumps

اين پمپ ها بيشتر به منظور روغنکاري و تغذيه در فشار هاي کمتر از 1000 psi استفاده مي شود ولي در انواع چند مرحله اي دسترسي به محدوده ي فشاري در حدود 4000 psi نيز امکان پذير است. کاهش بازدهي در اثر سايش در پمپ هاي دنده اي داخلي بيشتر از پمپ هاي دنده اي خارجي است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

3- پمپ هاي گوشواره اي Lobe Pumps

اين پمپ ها از خانواده پمپ هاي دنده اي هستند که آرامتر و بي صداتر از ديگر پمپ هاي اين خانواده عمل مي نمايد زيرا هر دو دنده آن داراي محرک خارجي بوده و دنده ها با يکديگر درگير نمي شوند. اما به خاطر داشتن دندانه هاي کمتر خروجي ضربان بيشتري دارد ولي جابه جايي حجمي بيشتري نسبت به ساير پمپ هاي دنده اي خواهد داشت.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

4- پمپ هاي پيچي Screw Pumps

پمپ پيچي يک پمپ دنده اي با جابه جايي مثبت و جريان محوري بوده که در اثر درگيري سه پيچ دقيق (سنگ خورده) درون محفظه آب بندي شده جرياني کاملا آرام ، بدون ضربان و با بازده بالا توليد مي کند. دو روتور هرزگرد به عنوان آب بندهاي دوار عمل نموده و باعث رانده شدن سيال در جهت مناسب مي شوند.حرکت آرام بدون صدا و ارتعاش ، قابليت کا با انواع سيال ، حداقل نياز به روغنکاري ، قابليت پمپاژ امولسيون آب ، روغن و عدم ايجاد اغتشاش زياد در خروجي از مزاياي جالب اين پمپ مي باشد.

 

 

 

5- پمپ هاي ژيروتور Gerotor Pumps

عملکرد اين پمپها شبيه پمپ هاي چرخ دنده داخلي است. در اين پمپ ها عضو ژيروتور توسط محرک خارجي به حرکت در مي آيد و موجب چرخيدن روتور چرخ دندهاي درگير با خود مي شود.

در نتيجه اين مکانيزم درگيري ، آب بندي بين نواحي پمپاژ تامين مي گردد. عضو ژيروتور داراي يک چرخ دندانه کمتر از روتور چرخ دنده داخلي مي باشد.

حجم دندانه کاسته شده ضرب در تعداد چرخ دندانه چرخ دنده محرک ، حجم سيال پمپ شده به ازاي هر دور چرخش محور را مشخص مي نمايد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پمپ هاي پره اي :

به طور کلي پمپ هاي پره اي به عنوان پمپ هاي فشار متوسط در صنايع مورد استفاده قرار مي گيرند. سرعت آنها معمولا از 1200 rpm تا 1750 rpm بوده و در مواقع خاص تا 2400 rpm نيز ميرسد. بازده حجمي اين پمپ ها 85% تا 90% است اما بازده کلي آنها به دليل نشت هاي موجود در اطراف روتور پايين است ( حدود 75% تا 80% ). عمدتا اين پمپها آرام و بي سر و صدا کار مي کنند ، از مزاياي جالب اين پمپ ها اين است که در صورت بروز اشکال در ساختمان پمپ بدون جدا کردن لوله هاي ورودي و خروجي قابل تعمير است.

فضاي بين روتور و رينگ بادامکي در در نيم دور اول چرخش محور ، افزيش يافته و انبساط حجمي حاصله باعث کاهش فشار و ايجاد مکش مي گردد، در نتيجه سيال به طرف مجراي ورودي پمپ جريان مي يابد. در نيم دور دوم با کم شدن فضاي بين پره ها سيال که در اين فضاها قرار دارد با فشار به سمت خروجي رانده مي شود. همانطور که در شکل مي بينيد جريان بوجود آمده به ميزان خروج از مرکز(فاصله دو مركز) محور نسبت به روتور پمپ بستگي دارد و اگر اين فاصله به صفر برسد ديگر در خروجي جرياني نخواهيم داشت.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پمپ هاي پره اي که قابليت تنظيم خروج از مرکز را دارند مي توانند دبي هاي حجمي متفاوتي را به سيستم تزريق کنند به اين پمپ ها ، جابه جايي متغيير مي گويند. به خاطر وجود خروج از مرکز محور از روتور(عدم تقارن) بار جانبي وارد بر ياتاقان ها افزايش مي يابد و در فشار هاي بالا ايجاد مشکل مي کند.

براي رفع اين مشکل از پمپ هاي پره اي متقارن (بالانس) استفاده مي کنند. شکل بيضوي پوسته در اين پمپ ها باعث مي شود که مجاري ورودي و خروجي نظير به نظير رو به روي هم قرار گيرند و تعادل هيدروليکي برقرار گردد. با اين ترفند بار جانبي وارد بر ياتاقان ها کاهش يافته اما عدم قابليت تغيير در جابه جايي از معايب اين پمپ ها به شمار مي آيد .( چون خروج از مرکز وجود نخواهد دا

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ت)

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

حداکثر فشار قابل دستيابي در پمپ هاي پره اي حدود 3000 psi است.

  • Like 3
لینک به دیدگاه

پمپ هاي پيستوني

پمپ هاي پيستوني با دارا بودن بيشترين نسبت توان به وزن، از گرانترين پمپ ها هستند و در صورت آب بندي دقيق پيستون ها مي تواند بالا ترين بازدهي را داشته باشند. معمولا جريان در اين پمپ ها بدون ضربان بوده و به دليل عدم وارد آمدن بار جانبي به پيستونها داراي عمر طولاني مي باشند، اما به خاطر ساختار پيچيده تعمير آن مشکل است.

از نظر طراحي پمپ هاي پيستوني به دو دسته شعاعي و محوري تقسيم مي شوند.

 

پمپ هاي پيستوني محوري با محور خميده (Axial piston pumps(bent-axis type)) :

در اين پمپ ها خط مرکزي بلوک سيلندر نسبت به خط مرکزي محور محرک در موقعيت زاويه اي مشخصي قرار دارد ميله پيستون توسط اتصالات کروي (Ball & socket joints)به فلنج محور محرک متصل هستند به طوري که تغيير فاصله بين فلنج محرک و بلوک سيلندر باعث حرکت رفت و برگشت پيستون ها در سيلندر مي شود. يک اتصال يونيورسال ( Universal link) بلوک سيلندر را به محور محرک متصل مي کند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

ميزان خروجي پمپ با تغيير زاويه بين دو محور پمپ قابل تغيير است.در زاويه صفر خروجي وجود ندارد و بيشينه خروجي در زاويه 30 درجه بدست خواهد آمد.

پمپ هاي پيستوني محوري با صفحه زاويه گير (Axial piston pumps(Swash plate)) :

در اين نوع پمپ ها محوربلوک سيلندر و محور محرک در يک راستا قرار مي گيرند و در حين حرکت دوراني به خاطر پيروي از وضعيت صفحه زاويه گير پيستون ها حرکت رفت و برگشتي انجام خواهند داد ، با اين حرکت سيال را از ورودي مکيده و در خروجي پمپ مي کنند. اين پمپ ها را مي توان با خاصيت جابه جايي متغير نيز طراحي نمود . در پمپ هاي با جابه جايي متغيير وضعيت صفحه زاويه گير توسط مکانيزم هاي دستي ، سرو کنترل و يا از طريق سيستم جبران کننده تنظيم مي شود. حداکثر زاويه صفحه زاويه گير حدود 17.5 درجه مي باشد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پمپ هاي پيستوني شعاعي (Radial piston pumps)

در اين نوع پمپ ها ، پيستون ها در امتداد شعاع قرار ميگيرند.پيستون ها در نتيجه نيروي گريز از مرکز و فشار سيال پشت آنها همواره با سطح رينگ عکس العمل در تماسند.

براي پمپ نمودن سيال رينگ عکس العمل بايد نسبت به محور محرک خروج از مرکز داشته باشد ( مانند شکل ) در ناحيه اي که پيستون ها از محور روتور فاصله دارند خلا نسبي بوجود آمده در نتيجه مکش انجام ميگيرد ، در ادامه دوران روتور، پيستون ها به محور نزديک شده و سيال موجود در روتور را به خروجي پمپ مي کند. در انواع جابه جايي متغيير اين پمپ ها با تغيير ميزان خروج از مرکز رينگ عکس العمل نسبت به محور محرک مي توان مقدار خروجي سيستم را تغيير داد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پمپ هاي پلانچر (Plunger pumps)

پمپ هاي پلانچر يا پمپ هاي پيستوني رفت و برگشتي با ظرفيت بالا در هيدروليک صنعتي کاربرد دارند. ظرفيت برخي از اين پمپ ها به حدود چند صد گالن بر دقيقه مي رسد.

پيستون ها در فضاي بالاي يک محور بادامکي (شامل تعدادي رولر برينگ خارج از مرکز) در آرايش خطي قرار گرفته اند. ورود و خروج سيال به سيلندر ها از طريق سوپاپ ها(شير هاي يک طرفه) انجام مي گيرد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

راندمان پمپ ها (Pump performance):

بازده يک پمپ بطور کلي به ميزان تلرانسها و دقت بکار رفته در ساخت ، وضعيت مکانيکي اجزاء و بالانس فشار بستگي دارد. در مورد پمپ ها سه نوع بازده محاسبه مي شود:

1- بازده حجمي که مشخص کننده ميزان نشتي در پمپ است و از رابطه زير بدست مي آيد

( دبي تئوري كه پمپ بايد توليد كند /ميزان دبی حقيقی پمپ )=بازده حجمي

2- بازده مکانيکي که مشخص کننده ميزان اتلاف انرژي در اثر عواملي مانند اصطکاک در ياتاقان ها و اجزاي درگير و همچنين اغتشاش در سيال مي باشد.

بازده مکانيکي= (قدرت حقيقی داده شده به پمپ /قدرت تئوری مورد نياز جهت کار پمپ )

3- بازده کلي که مشخص کننده کل اتلاف انرژي در يک پمپ بوده و برابر حاصضرب بازده مکانيکي در بازده حجمي مي باشد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

  • Like 3
لینک به دیدگاه

سلام

یه نکته بسیار مهم در تجهیزات هیدرولیک که مهنین عزیزی که در این زمینه علاقه و فعالیت دارن باید توجه کنن

تجهیزاتی که با نیروی هیدرولیک کار میکنند و دارای دو مسیر رفت و برگشت روغن می باشند مانند پرسها باید حتماً دارای یک شیر فشارشکن در مسیر برگشت خود باشند. بسیاری از تعمیرکاران این تجهیزات بدون توجه به ضرورت وجود این شیر در مسیر یا به علت خرابی این شیر اقدام به حذف آن در مسیر میتمایند که اقدام کاملاً اشتباهی است که شاید در ابتدا اثر آن روشن نشود اما با اولین نقص در مسیر برگشت روغن یا در کورس برگشت این شیر خود را نشان داده و با افزایش فشار در زیر جک مسیر روغن را باز کرده و مانع از تخریب فلنج جک می گردد.

این فشارشکن با توجه به دبی شارژ شده توسط پمپ انتخاب می شود و نباید کوچک انتخاب گردد تا در مواقع ضروری جوابگوی تخلیه دبی زیاد روغن باشد

  • Like 2
لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

نرم افزار Automation Studio یکی از قویترین نرم افزارها درزمینه طراحی وتحلیل مدارهای هیدرولیکی وپنوماتیکی ومدارهای کنترلی میباشد

 

یک پروژه پنوماتیک به همراه طراحی مدار پنوماتیک و الکتروپنوماتیک در نرم افزار Automation Studio

 

 

برای دانلود رایگان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
کلیک کنید

لینک به دیدگاه

×
×
  • اضافه کردن...