رفتن به مطلب

مورمون ها


ارسال های توصیه شده

مورمون ها یکی از فرقه های مذهبی هستند که خود را پیروان راستین عیسی مسیح می دانند.ایشان جماعت خود را به نام کلیسای عیسی مسیح وابسته به مقدسین روزه های آخر می خوانند.

 

» حجم 71.35 کیلوبایت; زمان لازم برای دریافت 9.13 ثانیه با ISDN

» نوع فایل کتاب: PDF

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخر الزمان یا "مورمون‌ها" اقلیتی مذهبی از مسیحیان هستند که خود را پیروان راستین عیسی مسیح می‌دانند. آنها آیین خود را به نام کلیسای عیسی مسیح وابسته به مقدسین روزهای آخر می‌خوانند. این فرقه با داشتن مکاشفات جدید و اعتقاد به کتاب‌های دیگر در کنار کتاب مقدس، خود را از شاخه ارتدکس مسیحیت جدا کردند. مورمون واژه‌ای است که برای توصیف پیروان شعب مختلف جنبش قدیسان آخر الزمان بکار می‌رود. این واژه بیشتر به اعضای کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخر الزمان (که کلیسای مورمون‌ها خوانده می‌شود)، اشاره می‌کند. این فرقه نوپا ١١ میلیون پیرو در دنیا دارد.

 

w89i1ir97iy7oqa87i2.jpg

 

 

 

 

oo06upodagqw6yfygnn6.jpg

 

معبد اصلی مورمون ها در سالت لیک دیسی

 

ژوزف اسمیت؛ پیامبری آمریکایی:

این کلمه برای نخستین بار در کتاب مورمون که توسط "ژوزف اسمیت" در سال ۱۸۳۰ چاپ شد به کار رفت. براساس این کتاب، مورمون نام پیامبر مورخ بومی آمریکایی است که بیشتر کتاب را گردآوری کرده‌است. این فرقه معتقد است که عیسی پس از برخاستن به آمریکا آمده و مردم انجا را هدایت نموده است. همچنین این کتاب سرگذشت تخیلی دو قوم سفید و سرخ پوست را ذکر می کند که خوب و بد بودند.که سرانجام قوم بد خوب ها را منقرض نمود.

لینک به دیدگاه

kl9d1z5yokcnipyle05z.jpg

 

کتاب مقدس مورمون؛ نوشته ژوزف اسمیت

 

رهبر این فرقه اعتقاد داشت که توسط فرشته ای به نام مورمون عینک مخصوص و الواحی به وی داده شد تا این سرگذشت و معجزات عیسی در این سفر را بیان کند.فرشته سپس دستور انهدام الواح و عینک را داده است.

 

 

pue4br329ztbc0qmn05.jpg

این فرقه به خدا بودن عیسی و نوع پیچیده ای از تثلیث معتقد است. این گروه به تعدد زوجات معتقد است.ژوزف اسمیت، بنیانگذار فرقه مورمون‌هاست. او در سال ۱۸۲۰ زمانی که ۱۵ ساله بود، به گفته خود رویایی از جانب خدا دریافت کرد که در آن به او گفته شد همه کلیساها در اشتباهند و او نباید به هیچ‌کدام بپیوندد. ژورف مجدداً در ۱۸ سالگی رویایی دیگر دریافت کرد که در آن از جانب فرشته‌ای به نام مورونی به او ماموریتی عظیم داده شد تا به دنبال الواح طلایی و لوحه‌های قدیمی بگردد. سرانجام در سال ۱۸۳۰ پس از به دست آوردن این الواح و ترجمه آنها این کتاب‌ها به عنوان کتاب‌های مورمون‌ها انتشار یافت. اگر چه ژورف اسمیت از شرایط تحصیلی خوبی برخوردار نبود، اما با پیدا کردن عینک مخصوص در کنار الواح طلایی و گذراندان سه سال در خلوت و در پس پرده موفق به ترجمه متون شد و در انتها الواح طلایی را به فرشته باز پس داد. اسمیت و برادرش، هیرام از طرف حکومت ایالتی ایلینوی بازداشت و در سال ۱۸۴۴ توسط افرادی مسلح که به زندان نفوذ کردند، کشته شدند. بدین شکل اسمیت به عنوان اولین پیامبر و شهید این فرقه نام گرفت. گفته شده که اسمیت در هنگام مرگ دارای ۴۸ همسر بود. همچنین او و برادرش هر دو ماسون بودند.

 

i4yaaf6j8h98sahgwgm.jpg

 

تصویری از ژوزف اسمیت؛ بنیانگذار فرقه مورمون ها که در هنگام مرگ 48 همسر داشت

لینک به دیدگاه

خدای مورمون ها:

برخی معتقدند آموزه‌های مورمون‌ها در مورد خدا در مغایرت با کتاب مقدس است. خدای مورمون‌ها زمانی یک بشر بوده و در اثر تکامل به مقام خدایی رسیده‌است. در صورتی‌که کتاب مقدس صریحا اعلام می‌کند که خدا روح است و هر که او را پرستش کند، باید به روح و راستی بپرستد، همچنین گفته می‌شود در تعالیم مورمون‌ها خدایان زیادی وجود دارند. همچنین مورمون‌ها به تثلیث معتقد هستند، اما تفسیر آنان از این آموزه با تفسیر مسیحیت ارتدکس در تضاد است. در تعلیم مورمون پدر، پسر و روح‌القدس سه خدا هستند که در ذات و ماهیت متفاوتند. پدر دارای گوشت و استخوان است که زمانی انسان بوده و سپس به مقام خدایی رسیده‌است. بر این اصل، هر انسانی این توانایی را در خود دارد که خدا شود. آنان می‌گویند که خدای پدر نیز دارای پدری بوده و به طور جسمانی از مادرش متولد شده‌است. خدای مورمون‌ها اسیر تکامل و تغییرپذیری است.

چنین گفته می‌شود که تعالیم کلیسای مورمون از آغاز تا کنون دستخوش تغییرات زیادی شده‌است. انبیای زنده این کلیسا بارها نظرات انبیای قبل از خود را نقض کرده‌اند. به عنوان مثال بریگهام یانگ بر این اعتقاد بود که آدم همان خدای پدر است که در اثر رابطه جنسی با مریم باکره، پدر جسمانی مسیح شد. این تعلیم چند سال بعد توسط یکی دیگر از انبیا رد شد. با اینکه یانگ این گفته خود را مکاشفه‌ای از جانب خدا می‌دانست، ولی امروز کلیسای مورمون این تعلیم را رد می‌کند.

 

q651nkkf08yyhry3qzc.jpg

 

بریگهام یانگ، از رهبران اولیه مورمون ها

اعتقاد جدید مبنی بر این است که آدم اولین فرزند خدا بود که جسم خاکی پوشید و در زمین زندگی کرد. امروزه کلیسای مورمون اعلام کرده‌است که هیچ پیامبری حق آوردن پیامی را از طرف خدا ندارد، مگر آنکه به تأیید شورای رهبران کلیسا برسد. نیوت‌ها در این کلیسا بر دو نوع است: گفته‌هایی که از طرف خدا بر آنها نازل شده‌است، و سخنانی را که مورمون‌ها آنها را صرفاً عقاید شخصی پیامبران خوانده‌اند. برای مثال اسمیت مدعی شده بود که در کره ماه آدم زندگی می‌کند و یانگ مدعی وجود موجودات زنده در خورشید شد. ایمان در کلیسای مورمون چنین تعریف شده‌است: اعتقاد به این حقیقت که عیسی نجات‌دهنده جهان و ژوزف اسمیت پیامبر حقیقی و راستین خداست. مقام اسمیت در کلیسای مورمون بسیار بالاست، به طوری‌که در کنار ایمان به عیسی برای نجات، وساطت ژوزف اسمیت نیز نقش مهم و حیاتی دارد. امروزه بانی این فرقه حتی مقام بسیار بالاتری از یک پیامبر را در این کلیسا دارد.

ارتباط مورمون ها با فراماسونری:

بحث ارتباط بین مورمون ها و فراماسونری از همان اوایل زندگی پیامبر و بنیانگذار این فرقه یعنی "جوزف اسمیت جونیور" مطرح بوده است. بنابر آنچه که در تاریخچه کلیسای مورمون ها موجود است، جوزف اسمیت در اواخر دهه 1820 میلادی به صورت رسمی در ناحیه یورک غربی به عضویت ماسون ها درآمد. او در سال 1831 به منظور تاسیس شهری تخیلی به نام "صهیون" (Zion)به غرب اوهایو نقل مکان کرد ولی توسط مهاجران میسوری از آنجا اخراج گردید. علاوه بر اسمیت بسیاری دیگر از رهبران مورمون ها نظیر بریگهام یانگ و جان سی بنت از اعضای بلند پایه لژهای فراماسون بوده اند. نکته بسیار مهم دیگر در مورد ارتباط مورمون ها و ماسون ها شباهت بسیار زیاد در نمادها، نشان ها و همچنین برخی رفتارها و تشریفات است.

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...