رفتن به مطلب

علت سوزش چشم موقع بریدن پیاز


ارسال های توصیه شده

علت سوزش و اشک ریزش چشم ها هنگام خرد کردن پیاز به علت وجود آنزیم آلیناز و آمینو اسید سولفوکساید موجود در سلول های پیاز می باشد. آمینو اسید سولفوکساید توسط آنزیم های پیاز به سولفینیک اسید h2s2o4 تبدیل می شود، که بسیار ناپایدار بوده و فورا به گاز فرار so2 تبدیل می گردد. هنگامی که این گاز با آب درون چشم(اشک) h2o ترکیب می گردد تولید اسید سولفوریک ملایمی h2so4 را می کند که باعث سوزش و اشک ریزش می شود. با افزایش تولید اشک بدن سعی می کند تا اسید سولفوریک را رقیق و از چشم ها بشوید.

برای کاهش اشک آوری پیاز:

1- قرار دادن پیاز به مدت نیم ساعت در یخچال قبل از پوست کندن آن: کاهش دما فعالیت آنزیمهای پیاز و انتشار گاز را کاهش میدهد.

2- پوست کندن پیاز در آب: بخش اعظم ماده اشک آور پیاز با آب شسته می‌شود

3- خیس کردن پیاز و دستان پیش از بریدن پیاز: بخشی از گاز تولید شده با رطوبت دستان شما و همچنین رطوبت پیاز، واکنش نشان داده و شدت سوزش چشم کمتر خواهد بود.

4- از چاقوی تیز برای بریدن و خرد کردن پیاز استفاده کنید تا سلول های کمتری در پیاز دچار پارگی شوند.

منبع :وبلاگ دبیران شیمی هشتگرد

لینک به دیدگاه

با تشکر ویژه:love070:؛

برای اینکه دستامونم بوی پیاز نگیره، میتونیم بعد از اینکه کارمون با پیاز تموم شد، انگشتامونو با ماده‌ای از جنس فولاد ضدزنگ تماس بدیم! فولاد ضد زنگ باتركیبات حاوی سولفور یا گوگرد موجود در پیاز که بوی خاصی رو در انگشتان دستمون ایجاد میکنه، وارد واکنش شیمیایی میشه و با این کار بوی نامطبوع اون به میزان قابل توجهی کاهش پیدا میکنه! :w16:

باور نمیکنین؟؟ امتحانش مجانیه!:ws3:

لینک به دیدگاه

در تکمیل صحبتهای دوست گلم باید بگم که فولاد زنگ نزن آلیاژی هست مرکب از آهن و کربن و ما داخل خونه زیاد ازش استفاده میکنیم مثل چاقو و دستگیره در و موادی مشابه اونها پس دستتون رو به چاقو بزنید دیگه بوی پیاز نمیده مرسی zb مفید بود :icon_gol:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...