رفتن به مطلب

صنایع پتروشیمی


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

فراز و نشيبهاي اجراي طرح:

كارهاي مقدماتي اجراي طرح نظير خاكريزي، تسطيح زمين، شمع كوبي، ايجادساختمان هاي موقت، ايجاد تاسيسات، آب و برق و اسكله ها از اوايل سال 1353 به تدريج آغاز گرديد.

عمليات ساختمان واحد هاي اصلي طرح كه از سال 1355 آغاز شده بود،در اسفند ماه 1357 پس از پيروزي انقلاب اسلامي در حاليكه 73 در صد پيشرفت نموده بود، متوقف گرديد.

در سال 1358 اقداماتي جهت شروع مجدد كارها انجام گرفت ولي با وقوع جنگ تحميلي در مهرماه 1359 و متعاقب آن خروج پيمانكاران ژاپني از ايران، عمليات ساختماني طرح بطور كامل متوقف گرديد.

با پذيرش آتش بس و امكان از سر گيري عمليات ساختماني ، شركت ملي صنايع پتروشيمي مذاكرات متعددي جهت ادامه و تكميل طرح با شركاي ژاپني آغاز نمود كه نهايتا پس از هفت دوره مذاكره بين طرفين ، شريك ژاپني به بهانه اقتصادي نبودن طرح از ادامه كار خود داري و در پي آن قرارداد مفارقت بين طرفين در مهرماه سال 1368 به امضاء رسيد و بدين ترتيب كليه سهام آن به شركت ملي صنابع پتروشيمي انتقال داده شد و نام شركت پتروشيمي ايران ژاپن(IJPC)به شركت سهامي پتروشيمي بندر امام (BIPC) تغيير يافت.

 

 

قرارداد مشاركت اوليه

در اريبهشت 1352 قرارداد مشاركتي بين شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران و پنج شركت ژاپني با نمايندگي شركت ميتسويي و شركاء منعقد و تحت عنوان شركت سهامي پتروشيمي ايران ژاپن (IJPC) نامگذاري گرديد.

هدف شركت،توليد و ذخيره،حمل و نقل و بازاريابي،صدور الفين ها،پلي الفين ها آروماتيكها و ساير فرآورده هاي پتروشيمي بوده است.

نحوه مشاركت بطور كلي بين طرفين قرارداد ، مساوي ذكر شده و اعتبار آن براي مدت سي سال از تاريخ اجراو تابعيت شركت ‹‹ايراني›› پيش بيني شده بود.

 

بازسازي و تكميل واحدهاي مجتمع

به منظور اطلاع از وضعيت مجتمع پس از 20 بمباران و حدود 11 سال توقف، مقرر گرديد كه بررسي فني جامعي انجام پذيرد.نتيجه حاصل از اين بررسي، حاكي از وارد آمدن 22 درصد خسارت به مجتمع بود.

پس از انجام مطالعات اوليه،گزارش فني و اقتصادي طرح بازسازي مجتمع در آبان ماه 1368 آماده گرديد.بر اساس اين گزارش، بازسازي و تكميل مجتمع از نقطه نظر فني و اقتصادي، موجه تشخيص داده شد.

با توجه به مفارقت شركاي ژاپني، شركت ملي صنايع پتروشيمي با استفاده از شركت هاي صاحب نام اروپايي در صنعت پتروشيمي و كارشناسان و پيمانكاران ايراني، اين مجتمع را طي يك برنامه پنجساله و در 4 مرحله بازسازي و به بهره برداري رساند.واحد آروماتيك به عنوان آخرين واحد بازسازي شده، منحصرا توسط كارشناسان و پيمانكاران ايراني بازسازي و راه اندازي گرديد و هيچ شركت يا فرد غير ايراني در آن نقش نداشته است.

با راه اندازي اين واحد، كار بازسازي در اين مجتمع عظيم به پايان رسيد و پروژه هاي پارازايلين و MTBE كه به عنوان بخشي از طرحهاي توسعه اي پتروشيمي بندر امام مطرح شده بود، به مورد اجرا گذاشته شد و هم اكنون در حال بهره برداري است.

 

موقعيت جغرافيايي

مجتمع پتروشيمي بندر امام،در زميني به مساحت حدود 270 هكتار،در ضلع شمال غربي خليج فارس در استان خوزستان به فاصله 160 كيلومتري جنوب شرقي اهواز و 84 كيلومتري شرق آبادان در منطقه بندر امام خميني(ره) قراردارد.سهولت دسترسي به خوراك ، سوخت و مواد اوليه استفاده از امكانات جاده اي شبكه راه آهن و حمل و نقل دريايي،وجود فرودگاه،دسترسي به آب مورد نياز و همچنين كـمك به توسـعه و عمران استـان خوزستان به عنوان قطـب صنعت پتروشيمي در كشور ، مهمتر اينكه ايجاد ارزش افزوده و جلوگيري ازسوزانيده شدن گازهاي همراه نفت ويژگيهايي است كه انتخاب اين مكان را توجيه مي نمايد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...