رفتن به مطلب

تحلیل سایت و روند طراحی موزه


ارسال های توصیه شده

عنوان پروژه: ساختمان اداری نویه راین اشتراسه با مهد کودک و رستوران

مقدمه:

امروزه یکی از مباحث مهم در معماری پایدار برخورد نواورانه و ابداع مصالحی با خصوصیات جدید در راستای سبک سازی ساختمان ایجاد پلاستیسیته و یکپارچگی فرم فضا و سازه است انتخاب و معرفی این بنا به واسطه برخورد کل نگر و زیبایی شناسانه با اجر در اجرا می باشد اتخاذروش های ساخت ویژه بر گرفته از خصوصیات ان مصالح در اتخاذ روش های ساخت ویژه برگرفته از خصوصیات ان مصالح برای الگویی در یک معماری پایدار باشد

سازگاری بنا با محیط هم زمان با مدرنیست هایی که بحث منطقه گرایی را کاملا کنار گذاشته و از خصوصیت بارز بناهایی با ای تکنیک درست سایه اندازی در فرم و استفاده هنرمندانه از نور طبیعی ارزان سازی بنا و مباحث اخلاقی – اقتصادی از دیگر موارد شاخصساختمان اداری نویه راین اشتراسه می باشد در این بنا همچنین تمامی استانداردها و کدهای کشورهای توسعه یافته نیز رعایت گردیده است

C:\DOCUME~1\B\LOCALS~1\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image002.jpg

نام ساختمان: ساختمان اداری نویه راین اشتراسه با مهد کودک و رستوران

صاحب ملک و پیمانکار: شرکت توسعه نویه راین اشتراسه با مسئولیت محدود

معماران:شرکت معماری BRT با مسئولیت محدود

مدیر پروژه:میشائلا هاوزر برند مولی

دست اندر کاران : یان فرومه .فیلیپ گوبکین. ایلگا دلس. روبرت ارلاک. اندراس یوخو لویزا دیکر هوف

سال اغاز ساخت:می 2011

کاربری: ساختمان اداری با مهد کودک و رستوران

زیر بنا: 13700متر مربع روی سطح زمین7200متر مربع زیر سطح زمین

مکان اجرای پروژه: هامبورگ

عوامل نحوه بکارگیری درست با اقلیم – تابش نور خورشید– جهت وزش باد در بنا توضیح داده شده است

اهمیت تاثیر اقلیم بر معماری،انجام مطالعات و پژوهش های جامعی را در این زمینه ایجاب می کند.بویژه در کشور اروپایی که تنوع شرایط اقلیمی در آن کاملا مشهود است .انجام تحقیقات گسترده در این زمینه امری اجتناب ناپذیر است.

بطورکلی،این پژوهش ها به دو صورت نظری وعملی انجام می گیرد.دروجه اول،مباحث نظری مربوط به اقلیم واین ساختمان بخصوص ،مورد بررسی قرارمی گیرد و در وجه دوم،با بهره جستن از آمار آب و هوایی مناطق مختلف و انجام تقسیم بندی های اقلیمی،همچنین با استفاده از نمونه های ساختمانی مناطق مختلف اقلیمی،آزمایش ها و محاسبات دقیق جهت نوع کاربری خاص بنا صورت می گیرد.از آنجا که ازمایش ها عملی در چار چوب وظایف موسسات تحقیاقات ساختمانی انجام می گیرد واین امر تنها با تخصیص بودجه وزمان کافی از سوی سازمانهای مربوطه امکان پذیر است،

معماری واقلیم، پیوندشان بیشتر به رابطه نوزاد وآغوش می ماند، یا نسبت هر رستنی با خاک ، بستر بالیدن. با بستگی ای تکامل آفرین؛ الهام بخش والبته ، نه محیط زا. در این معنا، آغوش، خاک واقلیم ، رابط حیات وسرزندگی ونبودشان نمود میرایی است . تجربیات معماری اروپایی در پهنه جهان وآروین های آن در معماری کشور المان نیز ، خود گواه تاکیدی بر اندیشه ی فرم زایی ملاحظات اقلیمی در معماری است

میزان متفاوت وترکیب گوناگون عوامل اقلیمی که خود ناشی از تفاوت موقعیت جغرافیای مناطق مختلف است، حوزه های اقلیمی متفاوتی در جان پدید آورده که هریک ویژگی های خاصی دارد. محیط زیست ، شهرها وحتی بناهای مربوط به این حوزه های اقلیمی، ویژگیهای خاصی متناسب با شرایط اقلیمی خود به دست آوردند. هدف این گزارش ، تعیین حوزه های مختلف اقلیمی کشورهای اروپایی در ارتباط با معماری وارائه اطلاعاتی است که برای دست یابی به طرحهای منطقی معماری وهماهنگ با اقلیم مورد نظر است .

تاثیر هریک از عناصر اقلیمی(تابش آفتاب، رطوبت وباد) برساختمان مورد بررسی قرار می گیرد. در بین این عناصر، تابش آفتاب- که نور وحرارت طبیعی را به وجودمی آورد- مهمترین عنصر محسوب می شود.

 

اقلیم و ساختمان

نکته قابل توجه اینکه،اگر چه عناصر اقلیمی تمام ساختمان ها را تحت تأثیر قرار می دهد و اصول مطرح شده در این قسمت در مورد تمام آنها صدق می کند،ولی در بکار گیری این اصول باید توجه داشت که در برخی ساختمان های خاص ممکن است تأثیر عناصر اقلیمی نسبت به تأثیر عوامل داخلی آن ساختمان ها (مانند حرارت ناشی از وجود افراد،چراغ های روشنایی و دستگاه های حرارت زا )بسیار اندک بوده،نقش تعیین کننده ای نداشته باشد. بنابراین،نتایج به دست آمده در این فصل،در مورد ساختمان هایی صدق می کند که عوامل داخلی عمده ای در آنها دخالت ندارد.

تابش آفتاب و تأثیرآن بر ساختمان و استفاده از سنسورهای حساس به حضور افراد در دفاتر اداری نور را بسته به نیازهای دفتر و ساعات مختلف روز تنظیم می کنند.

C:\DOCUME~1\B\LOCALS~1\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image004.gif

کنترل و نظارت بر میزان کارایی

میزان تولید و مصرف انرژی دراین ساختمان ماهانه از طریق ابزارهای اندازه گیری به صورت جداگانه اندازه گیری میشود به همین ترتیب حجم گرمای به دست امده از طریق زمین نیز ثبت می گردد تا از وجود ذخایر بلند مدت انرژی اطمینان حاصل شود به منظور ایمن سازی و اندازه گیری نیازهای اولیه به انرزی باید سیستم کنترل و نظارت به مدت دو سال در ساختمان نصب شده و طی این مدت نیز مرتبا بهینه سازی شود.

منابع تامین انرژی ساختمان

انرژی مورد نیاز ساختمان از طریق یک منبع گرمایی با فاصله و یک سیستم گرمایش وابسته به حرارت مرکزی زمین تامین می شود این دو سیستم تمام نیاز به حرارتی ساختمان را براورده می کنند سیستم حرارتی وابسته به حرارت مرکزی زمین به شکل گرمایش از کف می باشد که در تمام طبقات اعمال گردیده و نیاز به رادیاتور در اتاق ها و رستوران و مهد کودک را از بین می برد و نیروی محرک ان توسط یک پمپ گرم کننده اب تامین میشود الکتریسیته مورد نیاز ساختمان هم از طریق شبکه برق شهری و هم سیستم فوتو ولتاییک نصب شده روی بام تامین می شود

[TABLE=class: MsoNormalTable, width: 100]

[TR]

[TD]

C:\DOCUME~1\B\LOCALS~1\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image006.jpg

سیستم فوتو ولتاییک:

فوتوولتاییک ها بیشتر به عنوان روشی برای تولید نیروی برق با استفاده از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(که کارشان تبدیل انرژی خورشید به برق است) شناخته می شوند سیستم فوتوولتائیک یا (Photovoltaic (PV در حوزه ی فن آوری و تحقیقات درباره ی استفاده از برای تولید انرژی از طریق تبدیل انرژی خورشیدی به برق قراردارد.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

فوتوولتاییک ها بیشتر به عنوان روشی برای تولید نیروی برق با استفاده از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(که کارشان تبدیل انرژی خورشید به برق است) شناخته می شوند سیستم فوتوولتائیک یا (Photovoltaic (PV در حوزه ی فن آوری و تحقیقات درباره ی استفاده از برای تولید انرژی از طریق تبدیل انرژی خورشیدی به برق قراردارد. در واقع فوتوولتائیک تکنولوژیی است که نور خورشید را مستقیما به الکتریسیته تبدیل می کند. با توجه به رشد تقاضا برای منابع انرژی تمیز ، تولید سلول های خورشیدی و ارائه ی سیستم فوتوولتائیک به طور چشمگیری در سال های اخیر افزایش یافته است. امروزه تولید انرژی فوتوولتائیک هر دو سال به 2 برابر میزان تولید قبل خود میرسد تا آنجا که این افزایش ، از سال 2002 هر ساله به طور میانگین رشد 48 درصد را نشان می دهد که همین امر این انرژی را به سریع ترین انرژی از لحاظ رشد مصرف در جهان تبدیل کرده است.در پایان سال 2008 ، تاسیسات انباشته ی فوتوولتائیک در جهان به میزان تولید15,200 مگاوات رسید که نمایانگر یک رشد سالانه ی 94 درصدی است. محل نصب این تاسیسات می تواند روی زمین، سقف و یا دیوار ساختمان باشد.

امروزه اکثر ماژول های فوتو ولتائیک برای تولید نیروی شبکه های متصل استفاده می شود. در این حالت به اینورتر برای تبدیل DC به AC نیاز است.

اندازه گیری خالص و انگیزه های مالی ، بهانه ی خوبی برای استفاده ی کشورهایی چون استرالیا، آلمان، ژاپن، چین و آمریکا از این انرژی یعنی انرژی فوتوولتاييک خورشیدی است.

C:\DOCUME~1\B\LOCALS~1\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image008.jpgC:\DOCUME~1\B\LOCALS~1\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image010.jpg

پوسته ساختمان و عایق سازیC:\DOCUME~1\B\LOCALS~1\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image012.jpg

این ساختمان به روش متراکم ساخته شده است. استاندارد عایق سازی حرارتی ساختمان به قدری پیشرفته است که ضوابط استانداردEnEV2012 نیز پیشی می گیرد و اتلاف انرژی را به حداقل میرساند.

موقعیت خورشید:

در هر نقطه از سطح زمین،مسیر حرکت خورشید در آسمان در روزهای مختلف سال متفاوت است.برای مثال ،حرکت خورشید نسبت به ساختمانی که در نیم کره شمالی و رو به جنوب قرارگرفته،بدین طریق است که در تابستان خورشید از شمال شرقی محوطه ی این ساختمان طلوع و در شمال غربی آن غروب می کند.در زمستان، طلوع خورشید از جنوب شرقی و غروب آن در جنوب غربی محوطه ساختمان مزبور صورت می گیرد و فقط در اول فروردین و اول مهر ماه، خورشید بطور کلی کاملاً شرق طلوع کرده،در غرب غروب می کند.

موقعیت خورشید را در هر منطقه ودر هر زمان می توان به و سیله ی دو زاویه یکی ((زاویه تابش )) و دیگری ((جهت تابش )) مشخص کرد.زاویه تابش زاویه ای است که بین امتداد پرتوی خورشید و سطح افق تشکیل می شود و جهت تابش زاویه ای است که بین تصویر امتداد پرتو خورشید بر صفحه افق و شمال واقعی پدید می آید. تغییرات روزانه و سالانه ی این دو زاویه به عرض جغرافیایی محل بستگی دارد. در بسیاری از کشورها،مقاذیر این دو زایه برای نقاط گوناگون و در زمان های مختلف محاسبه شده و به صورت جدول ها و منحنی هایی ارائه شده است. ولی چنانچه موقعیت خورشید براتی نقاط خاصی مورئ نظر باشد، آنها را می توان از طریق محاسبات ریاضی به دست آورد.

اولین عامل موثر در محاسبه ی موقعیت خورشید ، زاویه ی چرخش خورشید است. این زاویه، زاویه ی است که بین دو صفحه ای که از خط استوا می گذرد و خطی که مرکز زمین و خورشید را به هم متصل می کند، ایجاد می شود و در طول سال از 23.5 درجه به طرف بالای صفحه ی استوا تا 23.5 درجه به طرف پایین صفحه ی استوا یعنی 47 درجه تغییر می یابد. دیگر عوامل موثر در تعیین زاویه ی تابش و جهت تابش، عرض جغرافیایی و زمان مورد نظر است.

تابش آفتاب

به طور کلی، تابش آفتاب با ساطع شدن پنج نوع پرتو یک ساختمان را تحت تأثیر قرار می دهد. این پنج نوع پرتو به ترتیب اهمیت عبارتند از:

• پرتو مستقیم با طول موج کوتاه

• پرتو پراکنده از آسمان با طول موج کوتاهC:\DOCUME~1\B\LOCALS~1\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image014.jpg

هرچقدر جمعیت در شهرها افزایش پیدا می کند و برای مقابله با کمبود فضا شهرها به سوی رشد عمودی پیش می روند ، رشد عمودی شهر می تواند تاثیرات مثبت و منفی بر زیر ساختها ، جرائم شهری ، آب و هوا ( اقلیم ) ، ترافیک و بسیاری مسائل دیگر داشته باشد ؛ بیایید نگاهی داشته باشیم به تاثیر افزایش ارتفاع شهر بر تغییر اقلیم :

یک ساختمان بلند از چهار طبقه تا چهل ، پنجاه طبقه در آب و هوای محل خود اثرات مختلفی بر جای می گذارد ، هرچند بررسی موردی در این خصوص انجام نشده است اما می توان به بعضی از این تاثیراتِ شناخته شده به صورت خلاصه اشاره کرد :

 

  • هرچقدر ساختمانهای یک شهر بلندتر و تعداد آنها نیز بیشتر باشد با جذب نور خورشید و سایه انداختن بر خیابانها باعث تاخیر در گرم شدن هوای مجاور سطح زمین و پایین آوردن چند درجه ای دمای شهر می شود ، هرچند این وضعیت با تردد خودروها ، فعالیت انسان و افزایش co2 محیط جبران می شود و باعث افزایش دمای محیط می گردد
  • ساختمانهای متعدد بلند در یک شهر در شبهای سرد زمستان که وزش باد وجود دارد ، باعث جدا شدن لایه ی سطحی هوای شهر از قسمت بالایی آن شده ، و در اثر تشعشع زمین و سرد شدن لایه سطحی نسبت به لایه ی بالایی باعث ایجاد وارونگی تربولانسی در شهر و افزایش آلودگی در سطح شهر می شود
  • همانطور که همه می دانیم وزش باد باعث جابجایی آلودگی و دودهای ایجاد شده در اثر فعالیت انسان و تصفیه هوای شهر می شود ، ساختمانهای بلند با ایجاد محیطهای حایل در میان خود و شکستن باد ، آلودگی را به دام انداخته و باعث افزایش آلودگی در سطح شهر می شوند
  • گاهی عدم توجه به باد غالب منطقه و ساخت ساختمانهای بلند در زاویه های نامناسب باعث ایجاد تونل هوا ( کریدور ) برای باد شده که این وضعیت باعث افزایش سرعت باد در میان ساختمانها و ایجاد مشکل برای منطقه ای خاص در شهر می گردد ( توضیح : مثل فوت کردن در یک لوله و بیرون آمدن هوا از انتهای دیگر آن ، وقتی بادی با سرعت 2 یا 3 متر در ثانیه در میان این ساختمانها به دام می افتد ، هوا درون آنها فشرده شده و در انتهای ساختمانها سرعتی بیشتر از 5 یا 6 متر بر ثانیه پیدا می کند ) بر اساس این وضعیت در محیطی که باد در بیشتر مدت سال آرام است با ساخت دو یا چند ساختمان بلند ، بادهای نسبتا شدید در پیرامون ساختمانها در بیشتر مواقع سال ایجاد می گردد

مقررات و اصول بهره وری کار امد انرژی در ساختمان:

-نسبت مطلوب سطح به حجم

-تناسب مساحت پنجره ها

-محافظت در برابر تابش افتاب در فضاهای خارجی

-امکان تهویه طبیعی در تمام دفاتر اداری

-تخلیه گرما توسط سیستمهای ازاد یا مکانیکی برودت شبانه

-سطوح گرمایی ساکن و با قابلیت تنظیم مستقل

-نورپردازی بهینه در مصرف انرژی بر اساس حضور افراد در مکانها و شرایط نوری فضای خارج

-تهویه کنترل شده فضاهای اداری با سیستمهای بهینه بازیافت حرارتهای تلف شده

-استفاده از هسته های حرارتی بتنی فعال در فضاهای اداری

-سیستم مرکزی کنترل ساختمان

C:\DOCUME~1\B\LOCALS~1\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image016.jpg

جمع بندی:

تمامی پدیده های طبیعی مثل کوه ، دشت ، رودخانه و پدیده های مصنوعی مثل پل ، سد ، ساختمان و .... به صورت ماکرو یا میکرو ( وسیع یا محدود ) در محیط اطراف خود تاثیر می گذارد بر اساس بزرگی پدیده یا عارضه ، محل قرار گیری و شرایط خاص ، این تاثیر گذاری تغییر خواهد کرد ، ساختمانهای بلند بیشتر به صورت میکرو و محدود در محیط اطراف خود از لحاظ آب و هوایی تاثیر گذار است اما با توجه به شرایط خاص و افزایش تعداد ساختمانها تاثیر گذاری آنها بر آب و هوای شهر می تواند افزایش پیدا کرده و در ردیف ماکرو قرار گیرد.

منابع:

1-فرهنگ تصویری معماری - فرانسیس دی کچینگ –ترجمه محمد احمدی نژاد

2-مجله معماری دیدی نو به استفاده از مصالح در معماری

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...