رفتن به مطلب

کشت خیار گلخانه ای


shirin.agro

ارسال های توصیه شده

خیار چنبر از نظر املاح از خیار معمولی غنی تر بوده و تخمه آن مفید تر است .

و تنها عیبش این است که کمی دیر عضم بوده و در بعضی ها تولید نفخ و قرقر کردن شکم می کند

 

و

 

یکی از مشخصاتش این است که در اراضی و آب و هوایی که دارای رادیو آکتیو زیاد باشد . بهتر به عمل آمده و قدش درازتر می شود

و

چنانچه دیدید ُ پس از جنگ جهانی دوم و نابود شدن شهر هیرو شیما در اثر بمب اتمی دراراضی دهات آن شهر خیار چنبر هایی به عمل آمد که چندین متر طول داشت .

برای جلو گیری از نفخ خیار چنبر می توانید از نبات داغ ُ عسل ُ عرق نعناع استفاده نمایید.

 

خیار چنبر دارای ویتامین ٍ - ب - آ - می باشد .

 

خواص خیار چن بر: حل کننده اورات و اسید اورویک است و نقرس را درمان می کند.

 

ادار آور است و برای رفع سوزش ادار بسیار مفید است

 

خون را تصفیه می کند - ملین است - چین و چروک صورت را از بین می برد.

 

 

 

 

 

me589231.jpg

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...
شیرین جون آخه چرا منو به تاپیک "خیار چنبر" دعوت میکنی؟ :persiana__hahaha:

 

 

نکته اصلی این مطلبه که خواستم در جریان باشی یکی از مشخصاتش این است که در اراضی و آب و هوایی که دارای رادیو آکتیو زیاد باشد . بهتر به عمل آمده و قدش درازتر می شود .

تا

مراقب سلامتییت باشی،حواست جمع باشه :ws3:

 

لینک به دیدگاه

خیار چنبر که چمبر یا خیارشنگ نیز خوانده می‌شود، کم‌عطرتر، باریک‌تر، درازتر و با انحناتر ازخیار سبز است و گاه طولش به حدود یک متر می‌رسد. مصرف آن در دفع بعضی از انواع سنگ کلیه و مثانه مفید است.

خیار چنبر از نظر املاح از خیار سبز (معمولی) غنی تر بوده و تخمه آن مفیدتر است و تنها عیبش این است که کمی دیر هضم بوده و در بعضی افراد تولید نفخ و قرقر شکم می کند.

 

یکی از مشخصات خیار چنبر این است که در اراضی و آب و هوایی که دارای رادیو آکتیو زیاد باشد بهتر به عمل آمده و قدش درازتر می شود (چنانچه پس از جنگ جهانی دوم و نابودی شهر هیرو شیما بر اثر بمباران اتمی، در اراضی شهر خیار چنبرهایی به عمل آمد که چندین متر طول داشت.برای جلو گیری از نفخ خیار چنبر می توانید از نبات داغ، ُ عسل ُ یا عرق نعناع استفاده نمایید. همچنین خیار چنبر دارای ویتامین های سری ب و آ می باشد. از لحاظ گياه شناسي در خانواده خيار سبز است.

لینک به دیدگاه

تو اينترنت منابع انگليسي به عنوان " محوطه ارمنی خیار طولانی " ناميده مي شود گیاهشناسی نام و نام خانوادگی: کوکومیس زعفران است

خیار خوشمزه میانه شرقی است که در واقع یک خربزه در لباس مبدل. نور طولانی میوه سبز با عطر و طعم ترد ملایم هضم بسیار آسان. بهترین در داربست کشت به میوه راست. برداشت جوان 30cm طولانی و یا ترک بر روی زمین رشد می کنند به منحنی به اشکال غیر معمول است. تحمل شرایط خشک اما گیاهان در خاک غنی و مرطوب محصول سنگین تر خواهد شد.

 

دارایی منقولی که باری رسیده باشد؛ 21-25 درجه 6-10 روز تی: تقریبا 100cm از هم جدا، مناقصه، 1.2، پیوند، 70 دانه، خوراک شناس.

لینک به دیدگاه

دلیل تلخی خیار تولید مواد شیمیایی به نام cucurbitacins، که بسیار تلخ است

بسیاری از اوقات، این مواد شیمیایی در برگ و ساقه گیاه محدود است،

اما می تواند راه خود را به میوه های این گیاه باز کند

 

 

 

دلایل:

 

استرس های حرارتی شدید

تنش خشکی و دوره های نامنظم در آبیاری خیار

نوسانات درجه حرارت

وراثت

 

 

 

 

راه کار ها:

دوره های منظم آبیاری به طوری که با تنش خشکی مواجه نشود

و کاشت خیار در مناطقی که نوسانات حرارتی کم باشد

 

 

 

cucumber.jpg

لینک به دیدگاه

بوته خيار گياهي سالانه است كه بومي منطقه شمالي هند مي باشد. نوع كشت شده آنكه نسبت به نوعي وحشي آن تلخي كمتر دارد حدود 3000 سال است در چين مورد استفاده است.خانواده خيار، داراي انواع و نژادهاي متعددي مي‌ّباشد و انواع مختلف آن هر روز به بازارمعرفي مي‌گردد.

خيار درواقع يك ميوه نارسيده مي‌باشد كه تخمهاي رشدنيافته آن در 6 رديف درون خيار قرار گرفته‌اند. پيشرفتهايي كه در زمينه اصلاح نژادخيار به عمل آمده باعث به وجود آمدن بوته‌هايي با بيشترين مقدار گل‌هاي ماده شده واين موضوع باعث كم شدن تلخي خيارها گرديد.

خيار گياه بومي هندوستان است و از آنجابه نقاط ديگر جهان راه يافته است. حدود بيستقرن قبل از ميلاد مسيح مصريان قديم از آن استفاده مي کرده اند.

خيار از آن دسته ميوه هايی است که پيامبرگرامي اسلام از آن تناول فرموده و خوردن آن را با کمي نمک توصيه مي فرمودند.

خيار گياهي است علفي و يکساله داراي ساقهي خزنده و پوشيده از خارهاي نازک و خشن است.

برگ هاي آن بزرگ و داراي زاويه و دندانهدار است. گل هاي آن زرد رنگ که به دو صورت نر و ماده روي يک پايه قرار دارند. ميوهآن سبز رنگ و بسته به نوع و نژادهاي مختلف ممکن است کوچک يا بزرگ باشد.

در کتاب هاي علمي قديمي اسم عربي خيار،قثه است. قثا خيار چنبر است که در گذشته به آن «خيارزه» مي گفتند. خيار چنبر در قديمنام ميوه ديگري بوده که در حال حاضر عطاران و دارو فروشان آن را فلوس مي نامند و ازمسهل هاي بسيار مفيد و مشهور است و درخت آن به بزرگي درخت گردو است که در هندوستانمي رويد.

لینک به دیدگاه

كشورهاي توليدكننده اصلي:

اصلي‌ترين توليدكنندگان خيار جهت صادرات عبارتند از:‌

چين،ایران، كشورهاي تازه استقلال يافته مشترك المنافع، ژاپن، تركيه و روماني.

 

 

استانداردهاي موجود:

براي تجارت خيار در بين كشورهاي اتحاديه اروپا بايد كالا با استاندارد شماره 23 اتحاديه اروپا مطابقت داشته باشد درضمن طبقه‌بندي استاندارد ايالات متحده نيز در اين زمينه نظريه مخصوصي دارد ولي در سطح بين‌المللي الزامي براي رعايت آنها وجود ندارد.

 

حداقل ملزومات:

خيار بايد تميز، سالم و كامل، محكم و تازه و سبز رنگ (بستگي به نژادهاي مختلف) باشند. اين ميوه نبايد تلخ بوده و نبايد مزه و بوي ديگري داشته باشد. خيار نبايد پلاسيده و پژمرده يا خم شده و ضربه خورده يا داراي رنگ يا مريضي خاصي باشد.

 

لینک به دیدگاه

عمر نگهداري:

بستگي به دماي نگهداري، عمر نگهداري آن نيز متفاوت است. در دماي 3 درجه سانتيگراد زمان نگهداري با كيفيت 3 روز در دماي 6 درجه زمان نگهداري 6 روز – در دماي 9 درجه زمان نگهداري 8 روزه در دماي 14 درجه زمان نگهداري به 10 روز مي‌رسد.

 

وضعيت ايده آل:

براي خيار وضعيت ايده‌آل 13 درجه سانتيگراد همراه 1/9 تا 5/9 درصد رطوبت هوا (rh) مي‌ّباشد.

 

دماي پيشنهادي:

دماي پيشنهادي براي خيار بين 12 تا 16 درجه سانتيگراد مي‌باشد. خيار به رطوبت هوا (rh)، اتيلن و صدمات سرمايش بسيار حساس مي‌باشد. بيشترين مقدار پيشنهادي تهويه هواي تازه براي خيار 15 سانتيمتر مكعب در ساعت مي‌ّباشد.

لینک به دیدگاه

خواص گياهي:

خوردن، بوبيدن و ماليدن خيار بر پيشاني جهت رفع سردرد، اگر ناشی از غلبه صفرا باشد، مفيد است. قطره قطره ريختن آب خيار در بيني و بوييدن آن جهت رفع گرفتگي، بي حوصلگي وکم خوابي مفيد است. خيار جهت رفع اکثر تب هاي شديد، تسکين حرارت صفرا و خون، التهاب معده، رفع تشنگي، پاک کردن کبد، زياد شدن ادرار، دفع سنگ کليه و مثانه و بهبود يرقان سودمند است.خوردن مغز خيار، درمان خوبي براي يرقان است.

 

يک ليوان آب خيار با نيم سير نبات، مسهل خوب و گوارايي است و صفرا و سودا را از معده به خوبي خارج مي نمايد که براي اين کار آب خيار رسيده که کمي ترش مزه مي باشد، بهتر است.

 

اگر مقداري ميخک را در آب خيار خيسانده و پس از 24 ساعت آن را صاف کرده و با عسل نوش جان نماييد، رنگ رخسارتان باز مي شود؛ در حقيقت به کبد شما جلا مي دهد و روح را شاداب مي نمايد.اگر مبتلا به مرض قند هستيد تا مي توانيد از خيار و تخم خيار استفاده کنيد.خيار از نظر طب قديم ايران سرد و تر است و خنک کننده بدن مي باشد و به هضم غذا کمک مي کند.خیار سالادی را رنده کنید و آن را با سکنجبین عسلی خوب مخلوط کنید. یک پذیریی بسیار خوشمزه برای فصل تابستان است که عطش و تشنگی را به سرعت بر طرف می کند.

لینک به دیدگاه

1) حل کننده اورات و اسيد اوريک است، بنابراين برای درمان بيماري نقرس مفید است.

 

2) ادرار آور است و براي رفع سوزش ادرار مفيد است.

 

3) خون را تصفيه مي کند.

 

4) خيار براي درمان مبتلايان به سوزش و بند آمدن ادرار مفيد است.

 

5) عصاره برگ هاي له شده خيار ايجاد تهوع مي کند، بنابراين در مسموميت ها و اختلالات دستگاه گوارش مصرف مي شود.

 

6) خيار عطش را تسکين مي دهد.

 

7) خيار ملين است.خيار کبد را جلا مي دهد و صفرا را از معده به خوبي خارج مي کند.

 

8) اگر خيار را حلقه حلقه کرده و روي پوست صورت بگذاريد، چين و چروک هاي صورت را از بين مي برد و صورت را جوان مي کند.

 

9) اگر پوست شما چرب است خيار را با آب مقطر بپزيد و با اين آب صورت خود را شست و شو دهيد.

 

10) آب خیار چنبر را به صورت بمالید، صورت را نرم و لطیف و شفاف می کند. خوردن زیاد خیار چنبر می تواند ایجاد نوعی تب نماید.

 

11) گوشت و مغز خیار را له کنید و به صورت ماسک روی صورت بگذارید. برای جوشهای همراه با خارش و سوزش و همچنین برای ترک خوردگی پوست مفید است و باعث شفافیت پوست می شود.

 

کاملاً رسیده را بکنید و به صورت پهن کنید و پس از یک ساعت بردارید و بعد صورتتان را با کرم مناسب چرب کنید، درهم رفتگی یا چین و چروک پوست صورت را برطرف می کند.

 

مضرات :

اشخاصي که ناراحتي معده دارند، نبايد در مصرف خيار زياده روي کنند زيرا ممکن است باعث اختلال در دستگاه گوارش گردد.

خيار نفاخ است، چون سريعا در معده فاسد مي شود. براي رفع نفخ و دل درد ناشي از خوردن خيار مي توانيد مقداري عرق نعنا يا کمي آبجوش و نبات بخوريد.

هميشه بايد خيار را قبل از غذا خورد که به هضم غذا کمک کند. کساني که نمي توانند خيار را خوب هضم کنند، بايد آن را با نمک بخورند.

مصلح خیار بوته ای: نمک، رازیانه، زنیان، مویز، عسل، زیره، پوست کندن

مصلح خیار چنبر: مصطکی و انیسون

 

تذکر : خیار رسیده باید به اندازه یک سوم خربزه بزرگ شود و بعد خورده شود در غیر این صورت خوردن خیار به صورت کال مانند خوردن هر میوه کال باعث سوء هاضمه و بزدلی می شود و ترسویی می آورد.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

خیار تلخ یا Bitter Cucumber

 

گیاهی با پوست خشن

 

طعم آن تلخ اما حاوی مواد مغذی قابل توجهی است.

بلوغ ( رسیدگی) این گیاه در طی 40-45 روز است.

 

 

 

که اغلب در آشپزی چینی برای عطر و طعم تلخ آن استفاده می شود.

 

 

 

thai-bitter-cucumber.jpg

 

 

 

 

 

 

bitter_cucumbers.jpg

 

 

 

هر گونه کپی برداری با ذکر منبع بلا مانع است

لینک به دیدگاه
ببخشید میشه بیشتر توضیح بدی ! چه عطری داره؟ چیز خاصیه؟:ws52:یا همین خیار خودمونه منتها پوستش زبر ه:ws38:

و ممنونم بابت این مطلب:icon_gol:

 

 

این گیاه جز سبزیجاته اغلب در آسیای جنوب شرقی ازش استفاده می کنن نوعی خیار هست مزه ی خاصی نداره فقط تلخه و به عنوان طعم دهنده در غذا هااستفاده می شه خصوصا چین .

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

انتخاب زمان کشت :

قبل از هر اقدامی در مورد کشت خیار ابتدا بهتر است اطلاعاتی از قبیل آمار هواشناسی منطقه نظرات و تجربیات مهندسین کشاورزی و کشاورزان با تجربه و مهمترین مورد قیمت این محصول در بازار کسب کرده و آنگاه زمان کشت را انتخاب نمایید زیرا زمان کشت در بهره برداری محصول تاثیر مستقیم داشته و باعث بالا رفتن روحیه کار و تلاش می گردد. مثلا در مناطق جنوبی کشور زمان کشت از اوائل مهرماه شروع می شود و در خرداد ماه سال بعد برداشت محصول پایان می یابد. و در مناطق شمالی و مرکزی کشور که در آذر ماه و دی ماه دارای هوای ابری و سرد می باشند زمان کشت را به نحوی انتخاب می کنند که این زمان یا آخر فصل برداشت و یا آغاز کشت باشد . به طور کلی زمان هایی که شرایط جوی نامساعد است باید از دوره کشت حذف گردد و اگر چنین کاری صورت نگیرد و زمانهای نامساعد در میان زمان برداشت قرار گیرد کشت با مشکلات عدیده ای روبرو می شود.

__________________

 

انتخاب بذر:

بعد از انتخاب زمان کشت باید بذر مناسب و خوبی انتخاب کنیم که بر اساس تقسیم بندی اقلیم های مناسب صورت می گیرد.مثلا برای مناطق جنوبی که زمان کشت از اوائل مهرماه شروع می شود و تا آخر خرداد سال بعد می توان برداشت محصول داشت و یا مناطق شمالی و مرکزی که کار کشت از اوائل دی ماه شروع می شود بذرهای تک گل پیشنهاد می شود که دارای برگ های کوچک و مقاوم به سرما بوده و جهت دوره های طولانی مناسب می باشد ولی در اقلیم های که دو فصل کشت دارند بهتر است از واریته های پرگل که محصول زیادی در زمان کوتاه دارنداستفاده گردد. شایان ذکر است که بسیاری از کشاورزان بدون توجه به نوع واریته و زمان کشت آن و تنها به علت پر گل بودن آن اقدام به کشت در فصولی می نمایند که مناسب حال آن بذر نیست در نتیجه با مشکلاتی مواجه می شوند که برای آنها اندکی ناشناخته و غریب می نماید.کشاورزانی که آشنایی با خواص واریته های مختلف ندارند اشتباه عمده ای را مرتکب می شوند و آن این است که واریته های پر گلی را که برای فصول بهاره کشت نموده اند و محصول خوب و زیادی برداشت کرده اند مجددا برای کشت پائیزه انتخاب می کنند. با شروع فصل سرما و کوتاه شدن طول روز تعداد زیادی میوه های کوچک در هر بوته مشاهده می کنند که به علت ریز ماندن میوه ها بر روی ساقه محصولی برداشت نمی کنند و با تصوراتی که دارند کود و سم را به گیاه تحمیل می کنند در حالی که بذر های تک گل بوده و از آن میوه کمتری مشاهده می کنند اما محصول بیشتری برداشت می شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...