رفتن به مطلب

آب انبار تاریخی خان طعمه حریق شد


ارسال های توصیه شده

آب انبار تاریخی "خان" در شیراز طعمه حریق شد تا سازه های آبی این شهر تاریخی یک قدیم دیگر به انقراض نزدیک تر شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، وقتی همگان در مراسم یادروز سعدی ، مقام این شاعر شیرین سخن را گرامی می داشتند یکی از آب انبارهای شهر در حال سوختن بود.

 

 

این آب انبار طعمه حریق شد تا سازه های آبی شهر همچنان به انقراض نزدیک تر و از آتش بی توجهی ذوب شوند.

 

 

البته به خاطر محصور بودن بنا و عدم امکان ورود به آن، نمی توان به درستی اعلام کرد که این سازه آبی چقدر آسیب دیده اما مهم این است که با بی توجهی به چنین امکانی، آنها هر روز به نابودی و انقراض نسل نزدیک تر می شوند.

 

 

مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: روز شنبه اواخر شب بود که یک فقره آتش سوزی در آب انبار خان واقع در رو به روی مدرسه تاریخی خان رخ داد و دود غلیظی نیز از آن بیرون می آمد.

 

 

مسعود منیعاتی با اشاره به اینکه آتش نشانان با اقدام سریع خود حریق را مهار کردند، بیان کرد: با وقوع این آتش سوزی بررسی پیرامون علت و جزئیات آن را انجام دادیم و آنچه بیش از همه توجه را جلب می کرد بلوک چینی ورودی آب انبار بود که باعث شد ماموران نتوانند از راه آب انبار وارد بنا شوند و حریق را مهار کنند.

 

 

luddos6vs35er2ozovpi.jpg

 

نمایی از محوطه آب انبار خان

 

 

وی تصریح کرد: این بلوک چینی محل امنی را برای معتادان ایجاد کرده که بتواند در این بنا اقامت کنند.

 

 

مدیر انجمن دوستداران میرث فرهنگی استان فارس فت: علت حریق نیز آتش گرفتن یکی از کرسیهای داخل آب انبار بود که توسط معتادان روشن شده بود.

 

 

وی با اشاره به اینکه این آب انبار ثبت ملی نشده، بیان کرد: درصورتیکه میشد به خاطر مدرسه تاریخی خان که یکی از آثار شاخص شیراز و فارس نیز محسوب می شود این آب انبار نیز با پرونده این مدرسه به ثبت ملی رساند تا مشمول قوانین حفاظت از آثار تاریخی شود.

 

 

سازه های آبی شهر به حال خود رها شده اند

 

 

وی با اشاره به اینکه به غیر از این آب انبار، سازه های آبی زیادی در سطح شهر داریم که آنها نیز دچار مشکلاتی هستند، بیان کرد: حمام شازده محمد در منطقه دروازه کازرون که به حال خود رها شده، آب انبار حاج زالی در بافت تاریخی و... ازجمله سازه های آبی شهر هستند و ما نیز بارها تاکید کردیم که فکری به حال این سازه های تاریخی شود.

 

 

منیعاتی یادآور شد: یک اتفاق خوبی که رخ داده و باید الگوی بقیه سازه های آبی نیز باشد این است که آب انبار هفت تن به گالری تبدیل و باعث استقبال دانشجویان و بازدید کنندگان شده و یا آب انبار وکیل که اکنون موزه آب شده است.

 

 

وی پیشنهاد کرد: چه اشکالی دارد با تغییر کاربری این آب انبارها و با حفظ اصالت آن، بنا را به سونا یا جکوزی و یا حتی اماکنی ماند گالری یا موزه تبدیل کنیم تا هم بنا حفظ شود و هم گردشگران چنین سازه های تاریخی را مورد بازدید خود قرار دهند زیرا این اقدام در تمام دنیا روی می دهد و ما نیز می توانیم از این الگو بهره ببریم.

 

 

وی با اشاره به قدمت آب انباری که طعمه حریق شده، بیان کرد: احتمالا قدمت آن به دوره قاجار یا قبل از آن بر می گردد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...