رفتن به مطلب

معرفی معدن سنگ آهک پیر بکران


ارسال های توصیه شده

به گزارش خبرنگار دنياي اقتصاد، شركت سنگ آهك و نسوز پيربكران همزمان با شروع به‌كار احداث كارخانه ذوب‌آهن اصفهان در سال‌هاي 1351-1346 و در جهت تامين مواد اوليه غير فلزي اين صنعت تحت عنوان واحد اكتشافي شركت ملي ذوب‌آهن ايران شروع به‌كار نموده و نسبت به اكتشاف و راه‌اندازي تعدادي از معادن، از جمله سنگ آهك، دولوميت و كوارتزيت اقدام نموده است.

 

از سال 1351 به علت گستردگي تعداد معادن و افزايش حجم فعاليت‌هاي معدني محوله، مجموعه معادن به مركزيت پيربكران تحت عنوان بخش تهيه مواد غير فلزي به كار خود ادامه داد. پس از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي و تشكيل شركت ملي فولاد ايران (از ادغام شركت‌هاي ملي ذوب آهن ايران و ملي صنايع فولاد ايران در سال 1358)، كليه واحدهاي تابعه هر كدام تحت عنوان يك شركت مستقل به ثبت رسيدند و اين شركت نيز به ادغام دو واحد اكتشافي و بهره‌برداري و تمركز كليه امور اكتشافي و بهره‌برداري معادن غير فلزي، شركت ملي فولاد ايران، با نام شركت تهيه مواد غير فلزي اصفهان با مركزيت پيربكران در سال 1362 به ثبت رسيد.با وجود انتقال مركز اصلي شركت به تهران و تغيير نام شركت به تهيه و توليد مواد اوليه فولاد ايران (در سال 1374) و نهايتا تهيه و توليد مواد معدني ايران (در سال 1381) كه به منظور تجميع كليه واحدهاي معدني كشور صورت گرفته است، واحد پيربكران كماكان با همان هدف اوليه در بيش از 14 معدن بزرگ و كوچك (زير زميني و روباز) و در 6 استان (اصفهان، يزد، فارس، چهار محال و بختياري، خراسان و مركزي) مشغول فعاليت بوده و مجموعه‌اي از كليه امور معدني، اعم از پي‌جويي و اكتشاف و نهايتا بهره‌برداري از آنها با حجم عمليات خاكي و سنگي در سطحي گسترده و با متراژ بالا به انجام رسانيده است و علاوه بر آن در انجام امور پيمانكاري در پروژه‌هاي جديد از جمله سدسازي نيز فعاليت‌هاي قابل توجهي داشته است.

با واگذاري اكثر معادن تابعه در سال‌هاي گذشته، واحد پيربكران از اواخر سال 82، تنها با سه معدن روباز سنگ آهك پيربكران، دولوميت و كوارتزيت زفره در استان اصفهان فعاليت مي‌نمايد.

 

 

 

تجهيزات شركت:

1 - تجهيزات اكتشافي شركت شامل دستگاه‌هاي روسي و بلژيكي است كه مي‌توان همزمان حداقل 3دستگاه حفاري را در مناطق مختلف به روش‌هاي وايرلاين و متريك به كار گرفت.

2 - تجهيزات حفاري: آتشباري دپو و بارگيري در عمليات سنگي و خاكي و استخراج معادن روباز شامل ماشين‌آلات با ظرفيت بيش از 5ميليون تن در سال است.

3 - خطوط توليد در شركت كه شامل سنگ‌شكن‌هاي زير مي‌باشند، هر كدام با ظرفيت‌هاي مختلف توليدي توانايي خردايش و دانه‌بندي انواع محصولات استخراج معادن شركت مانند آهك، دولوميت، كوارتزيت و آندزيت را به تناژ حدود 2ميليون تن در سال دارد كه با توجه به نياز مشتري در فراكسيون‌هاي مختلف توليد مي‌شود.

خط شماره 1 (سنگ شكن آهك)

خط شماره 2 (سنگ شكن دلوميت)

خط شماره 3 (سنگ شكن ماسه سنگ)

خط شماره 4 (سنگ شكن شماره 1 معدن زمزه)

خط شماره 5 (سنگ شكن شماره 2 معدن زمزه)

مشخصات معدن و محصولات

معدن سنگ‌آهك پيربكران:

اين معدن در فاصله 23كيلومتري جنوب‌غربي اصفهان و در مجاورت پيربكران واقع شده است.

اداره مركزي و تاسيسات سنگ‌شكن‌ها نيز در نزديكي آن قرار دارد.

ذخيره اكتشاف شده آن حدود يكصد ميليون تن برآورد شده است. سنگ‌آهك استخراج شده، پس از خردايش و دانه‌بندي در سنگ‌شكن‌ مربوطه براي تهيه آگلومره جهت كوره بلند و آهك پخته جهت فولادسازي به كارخانه ذوب‌آهن اصفهان حمل مي‌شود.

از لحاظ مشخصات شيميايي و فيزيكي، جهت كاربرد در صنايع متالورژي (به عنوان كمك ذوب) و در صنايع قند، شيشه، لاستيك و ... مناسب است.

دانه‌بندي‌هاي 5-0 و 8-0 و 12-0ميليمتر جهت ملات‌هاي سيماني، ساخت بتن، موزائيك و ... مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

علاوه بر آن دانه‌بندي 12-0ميليمتر جهت تهيه آسفالت گرم و نيز به عنوان مصالح اساس ابنيه و ساختمان و دانه‌بندي

12-5ميليمتر به عنوان دانه نخودي به جاي شن رودخانه‌اي در تهيه بتن كاربرد فراوان دارد.

همچنين به علت ناچيز بودن ميزان محتواي فلورين، به عنوان دان مرغي نيز مصرف شده است.

محل تحويل انواع دانه‌بندي‌ها در ميدانچه صنعتي پيربكران مي‌باشد.

معدن دلوميت زمزه:

اين معدن در فاصله 80كيلومتري شمال شرقي اصفهان به سمت نائين واقع شده است، ذخيره قطعي و احتمالي آن حدود 17ميليون تن برآورد شده است. دلوميت استخراج شده به ميدانچه صنعتي واقع در پيربكران حمل و در تاسيسات سنگ شكن مربوط به خرد و دانه‌بندي مي‌شود. دانه هاي ريز آن جهت تهيه آلگومره به كارخانه ذوب آهن ارسال مي‌شود و دانه‌هاي درشت‌تر در تهيه آجرهاي دلوميتي در فرآورده‌هاي نسوز قليايي به مصرف مي‌رسد. محل تحويل دلوميت دانه‌بندي شده، در ميدانچه صنعتي پيربكران و نيز در معدن زمزه مي‌باشد.

معدن كوارتزيت زمزه:

اين معدن در فاصله 80كيلومتري شمال شرقي اصفهان به طرف نايين واقع گرديده است. ذخيره اكتشاف شده آن حدود 5/1ميليون تن برآورده شده است.كوارتزين استخراج شده خردايش و دانه‌بندي شده و جهت تهيه آلگومره به كارخانه ذوب آهن اصفهان ارسال مي‌شود. اين كوارتزيت جهت مصرف در صنايع سيمان و توليد سيمان ضد سولفاته بسيار مرغوب مي‌باشد. همچنين در صنايع ساختماني در ساخت بتن‌هاي بسيار سخت و نيز در صافي تصفيه خانه‌هاي فيزيكي آب كاربرد فراوان دارد.

 

 

u1d6hhc2n4ixrbo9fe0z.jpg

 

 

 

aophyd13t9n60vdikbw.jpg

 

 

دنیای اقتصاد

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...