رفتن به مطلب

مصاحبه


ارسال های توصیه شده

مقدمه

مصاحبه و به ویژه مصاحبه های استخدامی و نحوه پیروزی و موفقیت در آنها یکی از نگرانیها و دغدغه های همگان بوده و هست.از اینرو آگاهی داشتن از دانش و فن مصاحبه و چگونگی اداره و انجام صحیح آن ضروری مینماید.

با توجه به ویژگی انعطاف پذیری مصاحبه ،میتوان این روش را بنیادی ترین و بهترین روش برای جمع اوری اطلاعات کاری برای کارفرمایان دانست.

ارتباط و تماس نزدیک میان مصاحبه گر و مصاحبه شونده ،فضایی مناسب و سرشار از همکاری ایجاد میکند و مصاحبه گران میتوانند اطلاعات واقعی و حقیقی خود را بدست اورند.

اهمیت مصاحبه در ایجاد فضایی آزاد و صمیمانه است که در ان مصاحبه شونده احساس اطمینان و اعتقاد میکند. شروع مصاحبه با صحبت از موضوع مورد علاقه مصاحبه شونده میتواند سبب ایجاد محیطی آرام و مناسب برای بدست آوردن اطلاعات مفید تر باشد.مصاحبه را می توان به نوع عمده زیر دسته بندی کرد.

 

1-مصاحبه منظم

در این نوع مصاحبه ،مصاحبه گر از قبل سوالها ی ضروری و مورد نظر را تنظیم میکند و در زمان مصاحبه ،آنها را در اختیار مصاحبه شونده قرار میدهد.در واقع در این نوع مصاحبه تمامی مصاحبه شوندگان موقعیت مشابهی از نظر سوالات دارند.این مشخص بودن سوالها ،طبقه بندی و تجزیه و تحلیل پاسخها را بسیار آسان میسازد و روش را علمی تر جلوه میدهد.

 

2- مصاحبه آزاد

مصاحبه آزاد یا غیر رسمی بسیار انعطاف پذیر است.بدین معنی که اگر لازم باشد مصاحبه گر میتواند در حین انجام آن تغییراتی در موقعیت به وجود آورد.به این ترتیب جوانب کار مناسب حال مصاحبه شونده بوده و در اغلب موارد اطلاعات واقعی تری ارائه میشوند.نگرشها،توانائیها و تجربیات حرفه ای کارجو و عقاید و سایر ویژگیهای او آزادانه تر ارائه خواهند شد . اگر نکته ای قابل بحث و بررسی بیشتر برای مصاحبه گر باشد،میتواند جهت مصاحبه را عوض کرده ،به بررسی و مطالعه دقیقتر آن بپردازد.

 

لینک به دیدگاه

شاید بیشتر خوانندگان این تاپیک بخوان بدونن که چطوری میشه مصاحبه خوب و موفقی داشت دونستن اصول و فنون مصاحبه و چگونگی طراحی مصاحبه میتونه به این گونه خواننده کمک کنه گرچه در ادامه تاپیک به چگونگی رفتار و گفتگو وپاسخگویی مصاحبه شونده برای ارائه یک مصاحبه خوب و ایده آل پرداخته میشه.

 

انواع مصاحبه ها

مصاحبه برای گزینش افراد ،دارای انواع متعددی است که مهمترین انها عبارتند از:

1-مصاحبه غیر هدایتی

در این نوع مصاحبه هیچ چارچوب ویژه ایبرای اجرای مصاحبه وجود ندارد . مصاحبه گر مختار است موضوع بحث را به هر سوئی بکشاند و سوالاتی از مصاحبه شونده بنماید.در این شیوه مصاحبه گر ،نکات مورد نظر را همچنان که مصاحبه پیش میرود انتخاب میکند.

2-مصاحبه ساختاری

در این نوع مصاحبه همانند مصاحبه های الگو دار سوالات از قبل تعیین میشوند ولی پرسشها بیشتر در باره شغل و حرفه فرد میباشند.در این نوع مصاحبه ،پاسخهای قابل قبول شناسایی شده و از اعتبار بیشتری برخوردار خواهند بود.

3- مصاحبه سری یا مرحله ای

در این نوع مصاحبه چند نفر مصاحبه گر وجود دارد که هر کدام بر اساس نظرات خود پرسشهایی از مصاحبه شونده میپرسند.شکل رسمیتر اینن مصاحبه ،مصاحبه سری میباشد.متقاضی شغل توسط افراد متعددی مصاحبه میشود و هر مصاحبه گر بر اساس یک فرم استاندارد ،متقاضی را مورد ارزشیابی قرار میدهد و با توجه به مجموع نمرات بدست آمده تصمیم گیری میشود.

4-مصاحبه گروهی

در این شیوه متقاضی شغل توسط گروهی مصاحبه گر مورد ارزیابی قرار میگیرد . در این روش مصاحبه گران مختارند بر اساس پاسخهای افراد مصاحبه شونده ،سوالات جدیدی را مطرح نمایند . بنابراین میتوان پاسخهای عمیقتر و پر معنی تری نسبت به مصاحبه های یک نفره بدست آورد. نوع دیگر این روش ،مصاحبه دست جمعی به صورت همزمان با متقاضیان شغل میباشد . در این شیوه مصاحبه گر مساله ای را مطرح میکند و از کارجویان میخواهد که آن را حل کنند. او خود را کنار کشیده و به مشاهده افراد میپردازدکه کدامیک از مصاحبه شوندگان در پاسخگویی رهبری مصاحبه شوندگان را به دست میگیرد و به کارهای گروهی سازمان و انسجام می بخشد.

5- مصاحبه تحت فشار

معمولا توصیه میگردد که در مصاحبه با ایجاد جوی مناسب ،اضطراب و نگرانی مصاحبه شونده کاهش داده شود . ولی در نوعی مصاحبه که مصاحبه تحت فشار خوانده شده است ،عمدا وضعیت دشواری را برای فرد مصاحبه شونده بوجود می آورند تا میزان تحمل فرد و چگونگی عکس العمل وی را در مقابل فشار بسنجند.برای مثال مصاحبه کننده ممکن است مصاحبه ای را که در جو دوستانه انجام میگیرد ناگهان قطع کند و به مصاحبه شونده اعلام نماید که حائز شرایط نیست و نمیتوان او را استخدام کرد و ادامه مصاحبه بی فایده است . نوع مشاغلی که کارجویان را از راه مصاحبه همراه با فشار عصبی بر میگزینند مشاغلی است که در آنها حفظ آرامش شاغل در زیر فشار کار بسیار مهم است.در مصاحبه همراه با فشار عصبی،کارجو را میتوان از روی عمد آزار داد،پریشان کرد یا دلسرد کرد تا واکنشهای وی آشکار گردد.

 

 

 

لینک به دیدگاه

مراحل آماده سازی مصاحبه

به منظور مفید بودن مصاحبه ،در انواع مختلف از مصاحبه باید پنج مرحله زیر مراعات گردد:

 

مرحله اول:طراحی مصاحبه

نحوه اجرای مصاحبه را باید از پیش طراحی کرد و تقاضای استخدام کارجو را مورد ارزیابی قرار داد . همچنین نقاط قوت و ضعف متقاضی را شناسایی نمود و با توجه به ویژگیهای شغل مورد نظر تصویر روشنی از یک متقاضی شغل مطلوب را در نظر مجسم کرد.علاوه براینها باید مکان خاصی برای مصاحبه در نظر گرفت که کمترین مزاحم را داشته باشد و حتی المقدور مکالمات تلفنی قطع گردد.

مرحله دوم:ایجاد تفاهم

در ابتدای مصاحبه بایدبه متقاضی خوش آمد گفت و با استقبال از وی اورا در وضعیت راحتی قرار داد.اتاق مصاحبه باید خصوصی ،خلوت ،آرام و بدون رفت و آمد باشد و چنان باشد که باعث کاهش تنشهای روانی متقاضی گردد.سپس باید با پرسیدن سوالات غیر مباحثه ای شخص را قادر ساخت که کاملتر و هوشیارانه تر به پرسشها پاسخ دهد.در این مرحله باید سعی شود که از متقاضی یک دوست ساخته شود حتی اگر پذیرفته نشود.لذا نه تنها از لحاظ انسان دوستی بلکه به خاطر ایجاد شهرت و اعتبار شرکت ،باید با تمام متقاضیان رفتاری دوستانه و مودبانه داشت.

مرحله سوم :انجام مصاحبه

با توجه به مرحله اول و براساس یکی از انواع مصاحبه ،پرسیدن سوالات شروع میشود،سوالات را باید قبلا در ذهن مرور کرد . از پرسیدن سوالاتی که جواب آن بلی یا خیر است خود داری نمایید. سوالاتی باید پرسیده شود که پاسخ انها مفصل باشد و از الغاء پاسخ به کار جو خودداری گردد. با متقاضی طوری رفتار شود که احساس امنیت و آرامش داشته باشد سعی کنید فقط شما مصاحبه کنید و از پاسخ دادن پرهیز نمائید.به پاسخهای متقاضی گوش فرا دهید و او را تشویق کنید که به طور کامل پاسخ خود را بیان نماید.

مرحله چهارم:ختم مصاحبه

باید بدون توجه به زمان سعی شود که به تمام پرسشهای متقاضی پاسخ داده شود و در خاتمه مصاحبه از متقاضی بخواهید که اگر ابهامی در زمینه شغل دارد بیان نماید. چنانچه فرد متقاضی مقبول نیست و قصد اعلام نظر بلافاصله دارید ،باید به صورت محترمانه و با سیاست مطلب را بیان نمود . چنانچه قرار است بعدا تصمیم گیری شود باید نتیجه را ظرف چند روز بعد از مصاحبه به صورت کتبی به متقاضی اعلام نمود.

مرحله پنجم: مرور مصاحبه

بعد از ترک متقاضی باید مصاحبه گر یادداشتهای خود را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد و با در نظر گرفتن اشتباهات رایج در مصاحبه ،نظر خود را درباره متقاضی به صورت کتبی بنویسد.

علاوه بر رعایت مراحل پنجگانه مذکور ،موارد زیر را نیز باید مورد توجه قرار داد:

1-از یک فرم ساخت یافته و اماده استفاده شود.

2-عجولانه تصمیم گیری نشود .

3-به نکات مثبت متقاضی توجه بیشتری شود.

4-مصاحبه شونده به صحبت دعوت شود.

5-با همه متقاضیان یکسان مصاحبه شود.

 

لینک به دیدگاه

آنچه لازم است مصاحبه گر پیش از مصاحبه بداند

 

مصاحبه گر و مصاحبه شونده باید هم زبان و فرهنگ باشند. اگر مصاحبه گر احتمال دهد که ممکن است مصاحبه شونده به هر دلیلی،در باره او به گونه ای نامناسب تصمیم بگیرد ،بهتر است مصاحبه را به شخص دیگری واگذار نماید.

مصاحبه گر باید هدف و منظور مصاحبه را به خوبی بداند تا بتواند جهت و مسیر مصاحبه را هدایت کند.

مصاحبه گر همچنین باید از روش ارزش گذاری و طبقه بندی پاسخها آگاهی داشته باشد تا بتواند روش مشابهی را برای تمام مصاحبه شونده ها در نظر بگیرد.

مصاحبه گر باید شرایطی آرام برای مصاحبه شونده گان فراهم نماید.

مصاحبه گر باید در تمام مراحل مصاحبه ،از اعمال نظرها و تمایلات شخصی خود پرهیزکندو هرگز در مقام بحث و جدل و مخالفت با نظرات مصاحبه شونده بر نیاید.

مصاحبه کننده باید مراقب باشد که شرایط برای تمامی مصاحبه شوندگان یکسان باشد.

 

چند توصیه به مصاحبه گران برای انجام مصاحبه

 

1-قبل از شروع مصاحبه و برخورد با مصاحبه شونده ،در صورت امکان اطلاعاتی از روحیات ،طرز زندگی و خصوصیات روانی او کسب گردد.وجود چنین اطلاعاتی کار مصاحبه را بسیار آسان میکند.

 

2-چنانچه میسر باشد قبل از شروع مصاحبه مقدمه ای ارائه کنید که مصاحبه شونده متوجه شود نظراتش مهم است.به این ترتیب موجبات همکاری مصاحبه شونده را فراهم مینماید.

 

3-سعی ذر مطرح نمودن تدریجی سوالات داشته باشیدو در به پایان رساندن مصاحبه عجله نداشته باشید.حتی اگر مصاحبه شونده مطالبی اضافه بر انچه مورد نیاز است مطرح میکند ،با صبر و حوصله به وی اجازه دهید حرفهایش را بزند . در غیر اینصورت از گفتن مطالب بعدی طفره خواهد رفت.

 

4-مصاحبه کننده باید قادر باشد در همان دقایق اول مصاحبه ،اعتماد مصاحبه شونده را به خود جلب نماید و در هر مورد بسته به ذوق و علاقه مصاحبه شونده محیطی را فراهم نماید که مطالبش ازادانه بیان شود.

 

5-در سوالات مربوط به مصاحبه باید دقت شود که نظرات شخصی مصاحبه گر در نحوه بیانش منعکس نگردد . در غیر اینصورت مصاحبه شونده برای احراز شغل ،در جهت علائق مصاحبه گر سخن خواهد گفت.

 

6-ممکن است مصاحبه کننده ضمن مصاحبه متوجه شود تعدادی از جوابهای مصاحبه شونده درست نیستند،در اینگونه موارد باید بدون اشاره به این آگاهی ،مطلب را به صورت دیگری مطرح کند و جواب صحیح را دریافت نماید.

 

7- کاربرد مصاحبه آزاد به مراتب بیشتر از مصاحبه منظم است .زیرا در منظم،محقق ناچار است از کلیه افراد همان سوالاتی را که نوشته شده است بپرسد.ولی با توجه به تعریف مصاحبه آزاد،میتوان جای سوالات را متناسبا عوض کرد و به بهترین طریق ممکن جواب کلیه سوالات را بدست آورد.

 

8-هرگز نباید با مصاحبه شونده مخالفت کرد ،حتی اگر مطلبی که میگوید مخالف میل مصاحبه گر باشد.باید توجه داشت که مخالفت با مصاحبه شونده عدم همکاری ایشان را موجب میشود.

 

9-اگر مصاحبه با افراد زیادی انجام میگیرد باید مصاحبه گر سعی کند حتی الامکان ،از همه انان در شرایط یکسان و مشابهی سوال نماید تا جوابها قابل مقایسه با یکدیگر باشند.

 

10-حسن ختام مصاحبه ،هم از نظر رعایت ادب و هم تامین همکاری آتی مصاحبه شونده ،از ضروریترین نکات فنی مصاحبه است.

 

11-مصاحبه گرانی که اطلاعات کافی در مورد شغلی که قرار است برای آن فردی که استخدام شود ندارند،استنباط های نادرستی نسبت به کارجویان خواند داشت.به عبارت دیگر چون مصاحبه گران درک درستی از این که سازمان به دنبال چه فردی و با چه مشخصاتی میگردد ،ندارند ارزیابی دقیقی از مصاحبه شوندگان نخواهند داشت.در تحقیقاتی که دراین باره انجام گرفته است روشن شده که مصاحبه گرانی که اطلاعات بیشتری از شغل مورد نظر داشتند موفقیت بیشتری در استخدام فرد مناسب داشته اند.

 

12-چنانچه مصاحبه گران برای استخدام کارکنان بیشتری تحت فشار باشند در مصاحبه خود دقت کمتری خواهند کرد . نتیجه این امر نیز خطای درجه بندی متقاضیان خواهد بود.

 

 

لینک به دیدگاه

بایدها و نبایدهای مصاحبه

 

بایدهای مصاحبه

  • در مورد ماهیت شرکت و زمینه فعالیت آن تحقیق کنید . همچنین اطلاعاتی در مورد مصاحبه کننده بدست آورید.
  • برای پاسخ مناسب به سوالاتی که احتمالا از شما پرسیده میشود استراتژی و تدابیر ویژه ای در نظر بگیرید.
  • سوالاتی که مایلید از مصاحبه کننده بپرسید ،مرتب و آماده نمایید.
  • در مورد هنر،تحصیلات و تجربیات خود صحبت نمایید.
  • همواره بر اینکه چه کارهای مفیدی میتوانید برای شرکت انجام دهید تاکید داشته باشید.
  • خود را مشتاق و علاقه مند نشان دهید.

نبایدهای مصاحبه

  • پاسخهای مناسب را حفظ نکنید و منتظر سوال مصاحبه کننده باشید.
  • برای انجام مصاحبه از بقیه نامزدها پیشی نگیرید.
  • هیچگاه کار مورد نظر را در زمانی کوتاه قبول نکنید ،حد اقل برای 48 ساعت آینده زمان بخواهیدتا در مورد آن فکر کنید .
  • جلسه مصاحبه را بدون دلیل روشن ترک نکنید.

نبایدهای رفتاری مصاحبه

  • دیر رسیدن به مصاحبه .
  • توضیح دلیل دیر رسیدن به جهت مناسب نبودن مسیر و جهت.
  • پریشان و اشفته بودن و یا لباس نا مناسب پوشیدن.
  • خمیده بر روی صندلی نشستن.
  • نداشتن اتصال بینایی خوب با مصاحبه کننده.
  • پرسیدن این سوال از مصاحبه کننده که شما دراین سازمان چه میکنید.
  • خطاب کردن مصاحبه کنده با اسم کوچک و یا اشتباه.
  • بد گویی درباره رئیس و سازمانی که قبلا در آن فعالیت میکردید.
  • پرسیدن "آیا شما من را استخدام خواهید کرد؟".
  • پاسخهای کوتاه "بله" یا "خیر" به بیشتر سوالات مصاحبه کننده.
  • بروز حداقل مبلغ حقوق در هر ماه ،تقریبا در ابتدای مصاحبه.
  • جویدن آدامس.
  • بی حوصلگی در حین انجام مصاحبه.

لینک به دیدگاه

مزایا و معایب مصاحبه

 

مزایای مصاحبه

  • پاره ای از مردم به ایجاد ارتباطات شفاهی و رو در رو علاقه دارند و در صورتیکه مصاحبه گر در زمینه مصاحبه مهارت کافی داشته باشد ،به سادگی میتواند با فراهم نمودن شرایط مناسب اطلاعات مفیدی کسب کند.
  • حضور داشتن مصاحبه گر در موقعیت مصاحبه سبب میشود که مصاحبه شونده منظور و هدف اورا از طرح سوالات مصاحبه بهتر درک کند و متناسبا پاسخهای موثری ارائه نماید. در مصاحبه میتوان مصاحبه شونده را در مسیر واقعی تحقیق،راهنمایی و ارشاد کرد.
  • مطالب محرمانه را غالبا نمیتوان از طریق پرسشنامه و به صورت کتبی از مصاحبه شوندگان بدست آورد. حال انکه در مصاحبه ،میتوان به مصاحبه شونده اطمینان داد که گفته های او در جای دیگر منعکس نخواهد شد.
  • چنانچه مصاحبه کننده مجرب باشد ،میتواند سوالات را در مسیر مورد نیاز قرار دهد و به هدف برسد.

معایب مصاحبه

  • روش مصاحبه وقت گیر است و نمیتوان افراد زیادی را در مدت کوتاهی بررسی نمود.
  • تجزیه،تحلیل و تعبیر اطلاعات حاصل از مصاحبه دشوار است.
  • با توجه به فشاری که روی مصاحبه شونده خواهد بود ،ممکن است نظرات ابراز شده تا حدی دور از واقعیت باشند.
  • برای انجام مصاحبه به افراد مجرب و ماهری نیاز است که بتوانند اطلاعات را طبقه بندی کرده و قابل استفاده جمع آوری نمایند.

لینک به دیدگاه

نمونه پرسشهایی که معمولا در یک مصاحبه استخدامی پرسیده میشود:

در اینجا نمونه هایی از سوالاتی که معمولا در مصاحبه های استخدامی مطرح میشوند،ارائه گردیده و منظور مصاحبه کننده از مطرح کردن هر یک از آنها بیان شده:

پرسش:فکر میکنید بزرگترین نقطه قوت شما چیست؟

منظور از پرسش:تا چه اندازه میتوانید چهره موفقی از خود ترسیم نمائید؟

واکنشی که باید نشان داد:کلی صحبت کنید.

 

پرسش:فکر میکنید بزرگترین نقطه ضعف شما چیست؟

منظور از پرسش: آیا استخدام شما کار اشتباهی است؟

واکنشی که باید نشان داد: باید به عنوان نقطه ضعف خود چیزی را بیان کنید که از نظر سازمان نقطه قوت باشد .مثلابگوئید" وسواسی هستم چون دوست دارم کارم همیشه بهتر از همه باشد".

 

پرسش:درباره خودتان بگوئید؟

منظور از پرسش:سنجیدن وقار،متانت،تواضعو طرز بیان شما.

واکنشی که باید نشان داد: باید به طور شمرده ،خلاصه ای از مهارتهای خود را شرح دهید.

 

پرسش:آینده خود را دراین سیستم چگونه میبینید؟

منظور از پرسش:آیا درباره پیشرفت و ترقی خود درساززمان واقع بین هستید.

واکنشی که باید نشان داد: با مطالعه و شناختی که از سازمان باید داشته باشید ،انتظارات خود را درباره پیشرفت و طی مدارج ترقی در سازمان بطور واقع بینانه بیان نمایید.

 

پرسش:به چه دلیلی شغل قبلی خود را ترک کرده اید؟

منظور از پرسش:سنجش راستگویی و درستکاری شما.

واکنشی که باید نشان داد:بدون عصبانیت از تصمیم خود درباره ترک شغل قبلی دفاع کنید.

 

پرسش:اوقات فراغت خود را چگونه میگذرانید؟

منظور از پرسش:بررسی تنوع فکری و علائق شما.

واکنشی که باید نشان داد:فهرستی از سرگرمیهای مختلفی بدهید که نشان دهد آدم تک بعدی نیستید.

 

پرسش:چه جنبه ای از شغل قبلی خود را دوست داشتید؟

منظور از پرسش:دنبال چه هستید و چه جو و محیطی را دوست دارید.

واکنشی که باید نشان داد:صریح باشید

 

پرسش:فکر میکنید سرپرستتان چه تعهدی در قبال شما دارد؟

منظور از پرسش:متکی به سرپرست هستید یا مستقلید؟

واکنشی که باید نشان داد:واقعیت را بگوئید.

 

پرسش:آیا به غیر از این شغل در این سازمان،برای مشاغل دیگری نیز درخواست کرده اید؟

منظور از پرسش:تا چه اندازه ای درباره تغییر شغل فعلی خود،جدی و مصمم هستید.

واکنشی که باید نشان داد: باید خاطر نشان سازید که تخصص و مهارتهای شما میتواند در انواع سازمانها و مشاغل مختلف کاربرد داشته باشد .

 

پرسش: فکر میکنید حقوق شما باید در چه حدی باشد؟

منظور از پرسش:آیا سازمان استطاعت استخدام شما را دارد؟

واکنشی که باید نشان داد:به جای یک رقم دقیق ،حداقل و حد اکثری را به عنوان حقوق مناسب تعیین نمایید.

 

پرسش: مصاحبه کننده ناگهان سکوت میکند.

منظور از پرسش:آیا تحمل فشار را داری؟

واکنشی که بایید نشان داد:دستپاچه نشوید.ساکت و منتظر بمانیدتا او دوباره صحبت را آغاز نماید.

 

پرسش:مصاحبه کننده سوالات خصوصی از شما مینماید.

منظور از پرسش:زمیینه اصلی و فکری شما چیست.

واکنشی که باید نشان داد:با آرامش و متانت پاسخ دهید و ازکوره در نروید.

 

 

 

لینک به دیدگاه

مراحل موفقیت آمیز مصاحبه استخدامی

1- فکر کنید با طرف مقابل تفاهم دارید ،حتی اگر این تفکر برای شما مشکل باشد . این موضوع به طرف مقابل هم منتقل میشود.

2-با نگاه ارتباط برقرار کنید.به زمین یا مدارک کنار دستتان یا بیرون از پنجره چشم ندوزید.برقرار نکردن ارتباط غیر کلامی،در شخص مقابل احساس ناخوشایندی ایجاد میکند.سعی کنید توجه مصاحبه کنندگان را به خود معطوف سازید.

3-وقتی با نگاه ارتباط برقرار میکنید،حالت نگران به خود نگیرید.چهره شاد و همراه با اعتماد به نفس باعث ایجاد همفکری در طرف مقابل میشود.

4-با دقت گوش دهید و بلند و واضح صحبت کنید.

5-در حین صحبت ،گاهی طرف مقابل را با نام خانوادگی خطاب کنید. این عمل باعث ایجاد رابطه شخصی میشود.

6-مصاحبه به این معنی است که شرکت ،مشکل پرسنلی دارد . خود را به عنوان حلال این مشکل در نظر بگیرید.

7-سعی نکنیید شخصیت دیگری از خود نشان بدهید. مدیران با تجربه را نمیتوان به اشتباه انداخت.وانمود کردن ،فقط انرژی لازم برای مصاحبه را تلف میکند.

8-کسی که به خود مطمئن نیست،با تکان دادن دست و پای بیموقع توجه دیگران را به خود جلب میکند . به جای اینکه روی جلوگیری از این عمل تمرکز کنید و از مصاحبه چیزی نفهمید ،بهتر است به علتها پی ببرید.

 

با آگاهی از جریان مصاحبه و آمادگی قبلی و وضع ظاهری مناسب ،میتوانید از خود تاثیری مناسب بر جای بگذارید.

 

لینک به دیدگاه

مذاکره برای حقوق و دست مزد

 

اگر قصد دارید در مورد کارمزد یا افزایش کارمزد مصاحبه ای انجام دهید ،به نکته های زیر توجه نمایید.

 

  1. برخی افراد از مطرح کردن میزان کارمزد درخواستی خود در برابر کارفرما هراس دارند و در انتظار آن هستند که کارفرما این نکته را مطرح نماید.
  2. برخی افراد بعلت نداشتن اطلاعات مقایسه ای کافی در باره مقدار کارمزد پرداختی توسط کارفرماهای دیگردر دادن پاسخهای هوشمندانه و زیرکانه به سوالهایی که در رابطه با کارمزد میشود در مانده اند.
  3. ناتوانی در محک زدن ارزش و بهای واقعی کار خود.
  4. هنگامی که از شما سوال شود خواستهای شما در رابطه با کارمزد چیست فقط یک جنبه از خواستهای خود را به نمایش نگذارید،به عبارت دیگر تک بعدی فکر نکنید.
  5. صلاحیتها و قابلیتهای شما ،بطور مستقیم بر میزان کارمزد تاثیر دارد.
  6. اگر گمان کنید که کارفرما از قبل میزان مزدها را تعیین کرده است ،اشتباه کرده اید.
  7. به خود باور دهید که کارفرما به خاطر تخصصهای شما ،ریسک از دست دادن شما را نمیکند و به خواستهای شما تن میدهد.
  8. کار خود را کم مپندارید و ارزش کار خود را پایین نیاورید.
  9. اگر توانائیهای خود را بیش از حد جلوه دهید،این امر موجب میشود تا کارفرما احساس کند شما به او رجهان دارید.
  10. هنگام مواجهه شدن با مذاکره هایی در مورد کارمزد ،مقام کارفرما را در حد دوست خود و فردی که آشنا به نیازهای شماست بپندارید.
  11. به جای تکیه بر توانائیها و قابلیتهای خود ،با دیدگاهی طمعکارانه وارد بحث درباره کارمزد شوید.
  12. مقدار کارمزد را بر اساس نیازهای مادی خود محک بزنید و براین باور باشید که بر اساس جایگاه و تخصص شما حقوق به شما نسبت داده شده.
  13. تو جه نکردن به راهنمایی و کمک دیگران.
  14. قبل از مطرح کردن تواناییها ی کاری خود و صحبت درباره موقعیت کاری و زمینه های شغلی ،موضوع کارمزد را به میان نیاورید.
  15. نداستن چگونگی جمع بندی و تمام کردن مصاحبه.
  16. اگر در مورد حقوق صحبت میکنید ،بحث در مورد مزایا را فراموش نکنید.
  17. تاکید زیاد بر روی مزایا بجای متمرکز شدن روی اصل موضوع یعنی کارمزد مخاطره آمیز است.
  18. داشتن تصویری نامتناسب از کار مزد خطر ناک است.
  19. کارفرمایانی که با یک برچسب مناسب با عنوان پرداخت مزد بالا شروع به صحبت میکنند ممکن است مزایا و خدمات پشتیبانی مناسبی را ارائه ندهند و هر بار بحث در مورد مزایا پیش می اید مبلغ بالای حقوق را بهانه میکنند.
  20. مطرح کردن مقدار حقوق درخواستی در متن رزومه یا نامه های اداری خطاب به کارفرمایان صحیح نمیباشد.
  21. انجام مذاکره از پشت تلفن صحیح نمیباشد.
  22. در پذیرش پیشنهاد اول و یا دوم کارفرما عجله نکنید.
  23. اگر شما زمانبندی صحیحی را به کار فرما ارائه ننمائید در این صورت کارفرما نخواهد توانست ارزیابی واقعی را بر روی کار شما اعمال نماید.
  24. عدم موفقیت در ارائه یک بیان مناسب که نیازهای کارفرما را بطور مستقیم با مقدار نیاز شما به حقوق ربط دهد.
  25. عدم توانایی در مطرح کردن سوالهای زیرکانه راجه به حقوق،کار و کارفرما.
  26. از اشتباهات شما آنست که به سوالهای کارفرمادر مورد مسائل مربوط به کارمزد پاسخ مناسبی نداشته و یا جواب اشتباه بدهید.
  27. ندادن فضا به کارفرما برای گسترش مصاحبه درست نمیباشد.
  28. ندانستن اینکه چه موقع باید یک شغل یا یک شرکت برای دریافت مزد بهتر ترک کرد اشتباه بزرگی است.
  29. وقتی مهارت و تخصصی ندارید که به آن تکیه کنید ،با صحبتهای بی مورد در زمینه حقوق ،وضعیت و موقعیت را برای خودتان دشوار نکنید.
  30. در مذاکرات حقوقی ،دروغ در مورد سابقه کاری و مبلغ مزدها ی دریافتی قبلی شیوه پسندیده ای نمیباشد .

 

 

مدیر افزار راهنمای سریع برای مدیران،جلد دوم،127و137 ،اسماعیل مهدور

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

کاملا برای مصاحبه آماده شوید

کارهای زیادی هست که میتوانید برای هرچه موفقتر بودن یک مصاحبه انجام بدهید.هر کدام از این قدمها در کمک به شما برای رسیدن به شغل دلخواهتان تاثیر دارد.

 

1- سر وقت بروید.برای خودتان به اندازه کافی برای رسیدن به انجا وقت بگذارید و ادرس و ترافیک را در نظر بگیرید . به عنوان یک قانون عمومی به کارفرماها توصیه میشود که هرگز کسی را که برای یک مصاحبه دیر می اید استخدام نکنند.

 

2-برای مصاحبه کاری لباس خوب بپوشید.95% تاثیر اولیه ای که روی کارفرمای احتمالیتان میگذارید می تواند بخاطر لباستان باشد.زیرا تاثیر اولیه معمولا بصری است و لباستان حتی در یک روز گرم 95% بدنتان را میپوشاند. همانطوری لباس بپوشید که میخواهید در شغلی که برایش درخواست داده اید لباس بپوشید.خیلی افراد فقط به این دلیل استخدام میشوند که خوش پوشترین داوطلبی بودهاند که مصاحبه شده اند.

 

3-قبل از رفتن به مصاحبه چند نفس عمیق بکشید و شانه هایتان را شل کنید. در واقع شش یا هفت با نفس عمیق کشیدن ،در مغزتان اندروفین آززاد میکند و به شما احساس سرحال بودن و ارامش میدهد.

 

4-بعد از نفس عمیق کشیدن ،چند دقیقه چشمتان را ببندید و خودتان را مجسم کنید که اسوده ،مطمئن و ارام هستیید. از خودتان یک تصویر ذهنی روشن ایجاد کنید که طی مصاحبه خندان،مثبت و کاملا مسلط بر خودتان و احساساتتان هستید.

 

5-وقتی با مصاحبه کننده روبرو شدید ،لبخند بزنید و محکم دست بدهید ! مستقیم در چشمانش نگاه کنید و بگوئید: "حالتان چطور است؟".دست دادن خوب ،کامل و محکم است که تمام دست را میگیرید و به نحوی محکم اما بی تحمیل میفشارید.

وقتی کسی را برای اولین با میبینیدباید دستش را کامل بگیرید ،لبخند بزنید ،در چشمانش نگاه کنید و بگویید "حالتان چطور است؟".

 

6-شما با مصاحبه کننده مصاحبه کنید.بیشتر مصاحبه کننده ها با یک سری سوال شروع میکنند که هدفشان حرف کشیدن از شما و رسیدن به شناخت بیشتر شما است.شما باید در عوض با سوال کردن درباره این شرکت ،این صنعت و آن نوع شخصی که مصاحبه کننده به دنبالش است ،بتوانید کنترل مصاحبه را در دست بگیرید.

هر چه بیشتر سوال کنید و بیشتر کمک کنید که نیازهای واقعی کارفرمای احتمالی مشخص شود احتمالش بیشتر میشود که به چشم او از همان نوع اشخاصی بیایید که میتوانند این نیازها را براورده کنند.

لینک به دیدگاه

مثل یک قهرمان مصاحبه کنید

مصاحبه کاری در واقع یک ملاقات فروش است . وقتی دنبال کار میگردید ،در کار فروش هستید. میروید که خودتان را به کارفرما بفروشید.کاری که گیرتان می آید و حقوقی که تائیدش را میگیرید ،معیار این است که دراین نقطه مهم مسیر شغلیتان ،خودتان را خوب فروخته اید.

همه کارفرماها نیازهایی دارند که هنوز برآورده نشده اند .همه کارفرماها نشانه یک فرصت برای شما هستند . در واقع خیلی وقتها کارفرماها برای کسی که بتواند قانعشان کند که میتواند به انها کمک کند تا نیازهایشان را رفع و مشکلاتشان را حل کنند،کار بوجود می آورند.

کارفرمای احتمالی شما در زمان مصاحبه استخدامیتان فقط یک سوال در ذهنش دارد.این همان سوالی است که هر خریداری در زمان بررسی خریدن یا نخریدن یک محصول یا خدمات میپرسد.کارفرمای شما هم یک مشتری است . شما محصول یا خدماتی هستید که به فروش گذاشته شده است.سوال خریدار احتمالیتان این است :"چه فایده ای برای من دارد؟" خریدار احتمالیتان میخواهد بداند که "از استخدام شما چه سودی به او میرسد".میخواهد بداند که "دقیقا چه کاری میتوانید برایش انجام دهید".و بالاخره کارفرمای احتمالیتان میخواهد بداند "چطور میتواند مطمئن باشد که حرفهایتان درست است".

هدف شما در مصاحبه استخدامی باید این باشد که نشان بدهید میتوانید برای کارفرمایتان چیزی کسب،حفظ یا دور کنید.باید برایتان واضح باشد که توقع دارید چه چیزی را کسب ،حفظ و یا دور کنید.

هدف اصلیتان دریک مصاحبه استخدامی این است که کارفرما را قانع کنید که میتوانید در مقابل هزینه استخدامتان،به نتیجه ای که او احتیاج دارد برسید یا موقعیتی که با ان مواجه شده را بهبود بدهید. هر چه بهتر برنامه بریزید و آماده شوید،بهتر میتوانید کارفرما را قانع کنید که شما شخص ایده آل برای اینکار هستید.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

شما در یک مصاحبه استخدامی در اصل دارید برای فروش خود تبلیغ میکنید.شاید قویترین ابزار در مصاحبه استخدامی خود گزینی باشد.اشتیاق شدید شما برای شغل پیشنهاد شده - که از آنچه که میگویید و میکنید معلوم میشود- در رسیدن به شغل دلخواهتان بسیار موثر و تاثیر گذار است.وقتی دارید برای شغل دلخواهتان به فروش خاتمه میدهید،کارتان این است که کارفرما رابه نحو مقاومت ناپذیری قانع کنید که این کار مناسب برای شماست و شما شخص مناسب برای اینکار هستید.

تجربه های تان که به این جایگاه شغلی مربوط میشود را شرح دهید . آنچه فکر میکنید میتوانید برای این کارفرما انجام بدهید را شرح بدهید.کمکی که فکر میکنید میتوانید به این کارفرمای احتمالی و به این شرکت بکنید را شرح بدهید . نترسید که در فروختن خودتان به کارفرمای احتمالی ،مشتاق و مصر باشید.

در مصاحبه تان فعال،صریحو رک باشید. لبخند بزنید،سر تکان بدهید و مشخص کنید که تمام حواستان به این گفتگو است . نشان بدهید که واقعا مشتاق هستید این شغل را در این شرکت بدست بیاورید.به ویژه به کارفرمای احتمالی بگوئید که واقعا این شغل را میخواهید.گاهی همین کار به تنهایی آنقدر تاثیر گذار است که باعث میشود او شما را به جای کس دیگری استخدام نماید.احتمالا هیچ چیزی نمیتوانید به یک کارفرما بگوئید که تاثیر گذارتر از این جمله باشد:"من واقعا این شغل را میخواهم . اگر در این شغل به من فرصتی بدهید ،قول میدهم که کارم در آن عالی باشد .پشیمان نخواهید شد".

یادتان باشد که کارفرماها هم احساساتی هستند و احساسات هم مسری است .هیجان و شوق شما برای یک شغل ،میتواند بیشتر از تمام رزومه هایی که مینویسید روی تصمیم کارفرما تاثیر بگذارد. کیفیت شغلی که میگیرید و حقوقی که بخاطر آن شغل دریافت میکنید ،بیشتر از هر عامل دیگری به موفقیت تان در قانع کردن کارفرما به این که شما شخص مناسب هستید بستگی دارد.

به خاطر داشته باشید هرگز نگوئید بخاطر مشکلات مالی و بیکاری به این شغل نیاز دارید بلکه اشتیاقتان را به توانمندی و مهارت و سازگاری با شغل مورد نظر ربط بدهیدو اینکه چقدر میتوانید در این شغل برای پیشرفت خودتان و شرکت مفید باشید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...