رفتن به مطلب

تبادل بيش از 10 هزار مگاوات برق در شش روز نخست امسال


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

اكنون ديگر كلماتي مانند تبادل، صادرات، واردات و ترانزيت در ادبيات صنعت برق به خوبي نهادينه شده و به كار مي رود.

شبكه هاي سراسري برق كشورها هر روز بيشتر از ديروز به هم وصل و شاهراه هاي ارتباطي همسايگان گسترده مي شود.در اين ميان ايران نيز از اين قاعده مستثني نيست و توانسته از ظرفيت هاي خود در اين خصوص بهره مناسبي ببرد. اگرچه همچنان جاي كار بسياري در اين حوزه وجود دارد.

صرفه جويي در سرمايه گذاري و كاهش اعطاي اعتبارات زياد به توسعه صنعت برق، از جمله مزاياي تبادل برق با كشورهاي همسايه به شمار مي رود.

بنابراين مبادله انرژي الكتريكي بين ايران و كشورهاي همسايه نياز به سرمايه گذاري هاي سنگين را براي احداث نيروگاه هايي كه پيك بار را تامين كنند، تا حدي كاهش مي دهد. افزون بر آن، خريد برق در ساعات پيك با توجه به اينكه انرژي ساعات پيك گرانتر تمام مي شود، مقرون به صرفه است.

از ديگر مزايايي كه اتصال الكتريكي ايران را به كشورهاي همسايه سبب مي شود افزايش ضريب اطمينان شبكه است. به طور حتم خريد يا تبادل انرژي برق با كشورهاي همجوار سبب قدرت توليد و ذخيره مناسب براي بالابردن ضريب اطمينان شبكه سراسري مي شود.

در همان حال صادرات و تبادل انرژي ايران با كشورهاي همسايه باعث تقويت نقش ايران به عنوان فراهم كننده بستر تجارت انرژي برق در منطقه غرب آسيا مي شود و از طرف ديگر ارتباط شبكه هاي الكتريكي در كشورهاي منطقه باعث پايداري و اطمينان بيشتر شبكه هاي برق در منطقه مي شود.

مبادله انرژي الكتريكي ايران با كشورهاي همجوار، افزون بر اينكه مزاياي فني - اقتصادي براي اين كشورها دربر دارد سبب ايجاد اشتغال هرچه بيشتر، صدور خدمات مهندسي، صدور كالا و تجهيزات برقي به كشورهاي مختلف مي شود.

به گزارش پايگاه خبري توانير، نگاهي به ميزان مبادله برق ايران با كشورهاي همسايه درهمين چند روز سپري شده از سال جاري نشان مي دهد كه بالغ بر 10 هزار مگاوات برق با كشورهاي همسايه آن هم تنها در شش روز نخست سال 92 صورت گرفته است.

اين مهم از آن رو اهميت مي يابد كه در نظر گيريم به واسطه نياز مصرف برق كه به صورت عمده در فصل پيك مصرف برق خود را نشان مي دهد و تمام ظرفيت نيروگاهي كشور را به يكباره در جنب و جوش مي اندازد، در ديگر فصول سال غيرقابل استفاده بماند.

درحالي كه اكنون به دليل وجود ظرفيت هاي مهم صادرات و واردات و خطوط انتقال برق، تبادل برق با كشورهاي همسايه صورت مي گيرد و از ظرفيت هاي ايجاد شده به خوبي است استفاده مي شود.

آمارهاي ارائه شده توسط شركت مديريت شبكه برق ايران، نشان مي دهد كه در شش روز نخست سال 92 ايران به ميزان 7 هزار و 857 مگاوات برق صادر و 2 هزار و 182 مگاوات برق وارد كرده است.

" شبكه بهم پيوسته برق علاوه بر آنكه در سطح كشور پهناور ايران جاري است با كشورهاي همجوار تركيه، ارمنستان،پاكستان، افغانستان، آذربايجان، تركمنستان، عراق و نخجوان مبادله انرژي مي نمايد.

عمده صادرات برق ايران به كشورهاي افغانستان، عراق، پاكستان، ارمنستان و تركيه است.

همچنين واردات برق نيز از كشورهاي تركمنستان و در بخشي ديگر از ارمنستان صورت مي گيرد.

نكته جالب توجه در اين زمينه صادرات و واردات برق به كشور ارمنستان است. به اين معنا كه با اين كشور صادرات و واردات به صورت همزمان انجام شود. در حال حاضر ايران با ارمنستان دو خط انتقال درحال بهره برداري با ولتاژ 230 كيلوولت دارد.

اين دو كشور همچنين دو خط انتقال برق ديگر را نيز در سطح ولتاژي 400 كيلوولت در حال احداث دارند كه با بهره برداري ازآن ميزان تبادل برق ايران و ارمنستان بسيار بيشتر از ميزان كنوني خواهد بود.براساس اين آمارها بيشترين ميزان برق در روز دوم فروردين ماه جاري به ميزان يكهزار و 773 مگاوات بوده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...