nazanin.n.z 38 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 فروردین، ۱۳۹۲ مطالبی را که در سایت های مختلف بود مطالعه کردم . از جمله اینکه یاتاقان در تمام وسایل چرخنده وجود دارد و چه انواعی دارد و ... اما هنوز متوجه نمی شوم عملکرد یاتاقان دقیقا چطوری است.مثلا در یکی از سایت ها نوشته شده بود وقتی دو جسم نسبت به هم می چرخند اصطحکاک کم می شود، منظور از نسبت به هم چرخیدن چیه؟یا اینکه اصلا یاتاقان در کجای یک جسم (مثلا یک چرخ دنده) قرار می گیره . و منظور از نیروهای محوری چیه؟ 4 لینک به دیدگاه
Mr. Specific 43573 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 فروردین، ۱۳۹۲ مطالبی را که در سایت های مختلف بود مطالعه کردم . از جمله اینکه یاتاقان در تمام وسایل چرخنده وجود دارد و چه انواعی دارد و ... اما هنوز متوجه نمی شوم عملکرد یاتاقان دقیقا چطوری است.مثلا در یکی از سایت ها نوشته شده بود وقتی دو جسم نسبت به هم می چرخند اصطحکاک کم می شود، منظور از نسبت به هم چرخیدن چیه؟یا اینکه اصلا یاتاقان در کجای یک جسم (مثلا یک چرخ دنده) قرار می گیره . و منظور از نیروهای محوری چیه؟ سلام خيلي خوش اومديد اول اينكه ياتاقان ها (Bearing) انواع مختلفي دارند. بعضي هاشون براي بارهاي شعاعي مورد استفاده قرار ميگيرند و بعضيهاشون براي بارهاي محوري و .... كلا اصلي ترين كار ياتاقان كاهش اصطكاك به عنوان نيروي مزاحم براي انجام كاره. مثلا بصورت ساده شما پروانه كولر آبي رو در نظر بگيريد. يك ميله از مركز اين پروانه ميگذره كه از دو طرف به بدنه كولر متصل است. اين اتصال به بدنه توسط ياتاقان صورت ميگيره كه توسط اون بلبرينگ و البته روانكاري اثر اصطكاك بصورت قابل توجهي كاهش پيدا ميكنه. در مورد نيروي محوري هم بايد عرض كنم نيرويي كه در طول محور وارد ميشه در شكل زير نقاط C و D ياتاقانهاي اين سيستم هستند. حالا اگه سوال ديگه اي هست بگيد تا در حد توان جواب بديم 6 لینک به دیدگاه
Mr. Specific 43573 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 فروردین، ۱۳۹۲ حالا شما ميتونيد در سايت يوتيوب يه سري كليپ ها رو دانلود كنيد. موضوعاتي كه ميتونيد جستجو كنيد: Thrust Bearing - ياتاقان هاي محوري ياتاقان هاي ساچمه اي - Ball Bearing 5 لینک به دیدگاه
Jafar Alishah 6341 اشتراک گذاری ارسال شده در 10 فروردین، ۱۳۹۲ پیرو توضیحات اسماعیل جان کلیت دسته بندی به این صورته : یاتاقان :1- غلتشی 2- لغزشی غلتشی : همانطور که در شکل بالا هم میبینید و انواع مختلفی متناسب با تحمل بار های محوری و شعاعی داره شامل بلبرینگ - رولبرینگ و .... با توجه به اینکه در این نوع یاتاقان ها ساچمه نقش تعیین کننده داره - تحمل بار محوری و شعاعی و همینطور حداکثر دوران اونها وابسته به ساچمه هست و حداکثر تا 7-8 هزار دور میتونن دوران کنن و بیشتر از به خاطر تنش های اصطکاکی و به خصوص افزایش نیروهای جانبی باعث خرد شدن ساچمه میشه ولی بعضی تجهیزات هستن که شفت یا اسپیندل اونها دورهای بالایی دارن مثلا بین 8-9 هزار تا 50-60 هزار دور بر دقیقه در این دور های کاری از یاتاقان های لغزشی استفاده میکنن - که خود همین یاتاقان ها هم دسته بندی های خودشونو دارن و تقسیم بندی اونها بر اساس لایه بابیت داخلی (در تماس باشفت به صورتی که یک لایه فیلم روغن بینشون هست ) یاتاقان هست در بعضی تجهیزات این یاتاقان در مکانهایی مورد استفاده قرار میگیرن که علاوه بر نیروی شعاعی از طرف شفت - با توجه به سیستم عملکرد دستگاه مورد استفاده ممکنه نیروی محوری تاثیر گذاری هم بهشون اعمال بشه - بنابراین باید به گونه ای طراحی بشن که علاوه بر اینکه آسیبی به شفت نرسونه مانع از حرکت شفت بر اثر نیروی محوری هم بشه که همون نیروی تراست (جلوبرنده) گفته میشه فراموش نشه یاتاقان در جای خود ثابته و شفت دوران داره و بینشون فیلم روغن تشکیل میشه و لایه ای نازک از متریالهای نرم به جهت اینکه شفت آسیب نبینه وجود داره در دور های بالاتر از 50-60 هزار دور بر دقیقه هم ممکنه از یاتاقان سرامیکی و بالاتر یاتاقان های مغناطیسی استفاده بشه 7 لینک به دیدگاه
nazanin.n.z 38 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 فروردین، ۱۳۹۲ ممنون دوست عزیز،خیلی مفید بود. فقط اگر ممکنه در مورد نیروهای محوری مثال بزنید ، گفته شده نیروهایی که به دلیل حرکت اتومبیل به چرخ وارد میشه نیروهای محوری هستند پس در این صورت در اجسامی مثل کولر نباید نیروی محوری به یاتاقان وجود داشته باشه، این ناتیجه گیری درسته؟ 4 لینک به دیدگاه
nazanin.n.z 38 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 فروردین، ۱۳۹۲ J.a عزیز توضیحات خوبی بود،ممنون. فقط لطفا در مورد شفت توضیح بدید 4 لینک به دیدگاه
HaMiD.CFD 20379 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 فروردین، ۱۳۹۲ http://www.noandishaan.com/forums/thread43934.html http://www.noandishaan.com/forums/thread72109.html 7 لینک به دیدگاه
Mr. Specific 43573 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 فروردین، ۱۳۹۲ ممنون دوست عزیز،خیلی مفید بود. فقط اگر ممکنه در مورد نیروهای محوری مثال بزنید ، گفته شده نیروهایی که به دلیل حرکت اتومبیل به چرخ وارد میشه نیروهای محوری هستند پس در این صورت در اجسامی مثل کولر نباید نیروی محوری به یاتاقان وجود داشته باشه، این ناتیجه گیری درسته؟ فكر كنم در اين تصوير به وضوح ميشه نيروهاي محوري كه از موتور به چرخ ها هستش رو مشاهده كرد: تاپيك هايي كه حميد عزيز معرفي كردند خيلي مفيد هستند. لطفاً حتماً مطالعه نماييد. 6 لینک به دیدگاه
Jafar Alishah 6341 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 فروردین، ۱۳۹۲ J.a عزیز توضیحات خوبی بود،ممنون. فقط لطفا در مورد شفت توضیح بدید کلیتش همین بود که گفتم - در مورد نیروی محوری اگه نمیتونی تجسم کنی همون کولر رو مثال میزنم مجموعه مکنده کولر متقارنه اما نه صد در صد - کولر وقتی میخواد هوا رو بدمه در راستایی که میدمه نیروی عکس العمل داره و چون صد در صد متقارن نیست نیروی محوری نسبتا کمی بهش وارد میشه و در دور بالا بیشتره و اگه توجه کنید در یک طرف کنار بلبرینگ پیچ تثبیت کننده هست که مجموعه پره ها از جای خود خارج نشه (حرکت محوری نداشته باشه ) " چندین علت داره که عدم تقارن کامل بزرگترینش میتونه باشه " 4 لینک به دیدگاه
al_laf1 454 اشتراک گذاری ارسال شده در 7 دی، ۱۳۹۲ چطور سختی و میرایی یه بیرینگ ، خصوصاً بالبیرینگ رو میشه دونست ؟ تو استانداردهاشون چیزی هست ؟ لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده