رفتن به مطلب

نگاهی به فیلم سرچشمه (The Fountain) اثر آرونوفسکی


Shiva-M

ارسال های توصیه شده

220px-Fountain_poster_1.jpg

سرچشمه

 

کارگردان : دارن آرونوفسکی

بازیگران : هیو جکمن - راشل وایس

استودیو : وارنر برادرز پیکچرز - ریجنسی اینترپرایز - پروتوزوا پیکچرز

سال تولید : ۲۰۰۶ - آمریکا- ۹۶ دقیقه

 

 

خلاصه :

این فیلم سه داستان تودرتو و مرتبط با هم را دنبال میکند. اولین داستان در مورد شوالیه اسپانیایی قرن ۱۶ به نام توماس (هیو جکمن) میباشد ،که برای پیدا کردن درخت حیات، برای کمک به ملکه ایزایل ( راشل وایس) در سرزمین مایاها سرگردان است. داستان دوم و اصلی در زمان حال و درباره تلاش دکتر تام کرئو (هیو جکمن) برای پیدا کردن درمان سرطانی جهت نجات جان همسرش ،ایزی کرئو (راشل وایس) میباشد. و سومین داستان در قرنها بعد روایت میشود، جایی که تامی (هیو جکمن) فضا نوردی تنها در حبابی شناور به سمت یک سحابی در حال حرکت است که در داستان دوم ایزی آن سحابی را مکانی برای آرامش ارواح (جهان پس از مرگ ) نامیده بود.

درباره ی کارگردان :دارن آرونوفسکی متولد ۱۹۶۹ در آمریکا میباشد.او تا سال ۲۰۱۰ کلا ۵ فیلم ساخته (البته به جز ۴ فیلم کوتاهش بین سالهای ۹۱ تا ۹۴). نکته قابل توجه در مورد وی وسواس و دقت در انتخابهایش است. او بسیار گزیده کار میکند و البته خاص. دارن آرونوفسکی به خوبی نماد یک کارگردان است. او هرگز در فیلمهایش یک ژانر را دنبال نمیکند. نگاهی به کارنامه اش نشان دهنده قدرت و توانایی او در کارگردانی است. البته به نظر من بزرگترین نقطه قوت او قدرت و هنرش در به تصویر کشیدن ایده ها تفکرات و احساسات است. بار هنری کارهای او بسیار فراتر از جنبه تکنیکی و فنی کارهایش میباشد. امتیاز بالای ۸ در ۳ فیلم از ۵ فیلم کاری بزرگ است .البته توجه داشته باشید که معمولا فیلمهای اولیه یک کارگردان مورد کم لطفی قرار میگیرد. و بعد از مطرح شدن وی تنها چند نقد خوب نصیبشان میشود. پس یادتان باشد اگر ایده خیلی خوبی دارید در کارهای اولیه به کار نگیرید! فیلم پی (عدد پی) اولین ساخته آرونوفسکی در سال ۹۸ میباشد. مرثیه ای برای یک رویا را در سال ۲۰۰۰ ساخت که با امتیاز ۸.۵ در بین ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ جای گرفت. سر چشمه سومی کار آرونوفسکی است. که انجام آن شش سال وقت برد. (داستان و سناریو این فیلم متعلق به خود آرونوفسکی است). فیلم چهارم او یعنی کشتی گیر با امتیاز ۸.۲ از معدود فیلمهای ورزشی است که توانسته نظرات خوب زیادی را به خود جلب کند. و آخرین شاهکار او قوی سیاه با امتیاز ۸.۶ (رای گیری ادامه دارد) میباشد این فیلم ۱۳ میلیون دلاری تا ۱۶ ژانویه ۲۰۱۰ توانسته به فروش بالای ۷۵ میلیون دلار برسد. در ضمن The Wolverine - Xmen را از وی در سال ۲۰۱۲ خواهید دید.

 

047ggjde792fndn7p4.jpg

و اما این فیلم:

فضای سوررئالیستی در داستان سوم ،حس دراماتیک داستان دوم و نماهای طبیعت و پررنگ داستان اول به همراه گریم های مناسب و دیالوگهای هوشمندانه باعث شده اند که سه داستان به زیبایی از هم تفکیک شوند.

نکته جالب این است که مهمترین ارتباط این سه داستان بازی سه گانه هیو جکمن نیست. بلکه درخت حیات (که اشاره مستقیم به درخت حیات در اعتقادات ادیان ابراهیمی است) حلقه ارتباطی این داستان است. اگرچه هر سه شخصیت به دنبال یک چیز هستند ولی دلایل آنها متفاوت است. توماس برای دست آوردن چیزی تلاش میکند و تام برای نگهداشتن. در مورد تامی از بعد شخصی فاصله میگیرد و این ذهنیت را ایجاد میکند که هدف وی نجات و حفظ زندگی و امید است. پایان سه داستان بسیار جالب توجه است. آرونوفسکی به صراحت تکامل بشر را نشان میدهد. که این مسئله با خط زمانی داستان همسو است. هر چند از دستمایه ای مذهبی برای داستان اشاره شده است ولی هرگز داستان بعد مذهبی ندارد و عرفان انسانی بیشترین نمود را دارد.

امید ،وفاداری، شجاعت، تلاش، محبت پیام های این فیلم هستند هر چند که آرونوفسکی به شعار محض روی نمیاورد و بر خلاف داستانهای دیگر شخصیت های سفید و سیاه ندارد. همه انسانهای معمولی هستند. درکنار صفات گفته شده همه شخصیتها دارای نکات منفی هم هستند. طمع ،خشم، ناامیدی نیز دارند. و جالب اینجاست که بنظر میرسد به خاطر همین ضعفها هم مجازات میشوند.

بزرگترین نکته داستان در انتهای هرکدام است. جایی که داستانها به هم پیوند میخورند. تامی در قالب توماس ظهور میکند. و حباب فضاییش به سمت رویاهای ایزی میرود. این فیلم یک شعر سینمایی است و شما اگر حال تجزیه و تحلیل این فیلم را ندارید میتوانید با آرامش آن را نگاه کنید و از تصاویر زیبا و سکانسهای تاثیر گذار و صحنه های رومانتیکش لذت ببرید. مطمئن باشید اگر مفهوم فیلم را و یا حتی روایت داستان را متوجه نشوید ، باز هم این یک فیلم زیباست.

اگر میخواهید این فیلم را بدون دانستن پایانش ببینید ادمه این نقد را نخوانید. jvte40v3oddlg7je8n.jpg

 

بیشترین چیزی که در این فیلم جلب توجه میکرد این بود که در انتها همه به هدف خود میرسند ولی به صورتی دیگر و نه چیزی که مورد نظر آنهاست. توماس میخواهد به حیات ابدی برسد ،خودش میمیرد ولی با تبدیل شدن به گیاه (اصل حیات) همین اتفاق میافتد.

تام میخواهد با درمان سرطان جان همسرش را نجات دهد، ولی وقتی به نتایج مثبت میرسد دیر شده و همسرش درگذشته است. تامی برای نجات جان درخت حیات میخواهد او را به سحابی برساند. (که با توجه به استعاره های فیلم به معنی بازگشت به اصل است و در واقع تامی تلاش دارد درخت حیات"در واقع بشریت" را به بهشت بازگرداند) میرسد ولی دیر. دو پیام اصلی این فیلم را میتوان به اینگون بیان کرد که :۱- انسان بر اساس ذات انسانیش ایراداتی دارد ولی این باعث بی ارزش بودن او نیست ۲-در هرکاری که ما میکنیم این هدف والای آن کار است که ارزش دارد .

 

لینک به دیدگاه

جوایز:

برنده جایزه ی بهترین موسیقی از انجمن منتقدان آن لاین، جایزه بهترین موسیقی از انجمن منتقدان شیکاگو، نامزد جایزه ی بهترین بازیگر مرد/هیو جکمن. بهترین فیلم علمی تخیلی و جایزه بهترین جلوه های ویژه از آکادمی فیلم های علمی تخیلی -فانتزی و ترسناک، نامزد جایزه ی بزرگ جشنواره فلاندر، نامزد گلدن گلاب بهترین موسیقی، نامزد جایزه بهترین فیلمبرداری و جلوه های ویژه از مراسم نامزد ساتلایت، نامزد شیر طلایی جشنواره ونیز و ...

 

 

کارگردانی در این فیلم فوق العادست. ریتم و روند فیلم و همچنین کات های بجا بگونه ای هست که حتی تماشاگران عادی هم جذب فیلم میشن.

 

اما موسیقی در این فیلم نقش بسیار تعیین کننده ای داره. کلینت منسل اینجا هم شاهکاری دیگه رو ارائه داده. موسیقی خاص این فیلم با تصویر تلفیق شده و حس رو به زیبایی هرچه تمام تر به بیننده منتقل میکنه.این موسیقی به گونه ای هست که اگر موسیقی رو جدا و بدون صحنه های فیلم بشنوید مفهومش رو کامل نمیرسونه .نقطه ی اوجش هم پایان فیلم هست که با این موسیقی یکی از سکانس های به یاد ماندنی رو رغم میزنه.

 

لینک دانلود موسیقی متن این فیلم رو میتونید

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
ببینید

 

 

 

 

3fpycwy916t2rjtd50dh.jpg

لینک به دیدگاه

ارنوفسکی شاید محدود به ژانر خاصی نباشه ولی اغلب کاراش یک فضای بی نقص سورئالیستی رو به تصویر میکشه

همونطوری که تو تاپیک دیشبی اوردم فیلم عدد پی یکی از شاهکارهای سینمای سورئال به حساب میاد ومتن وداستان فیلم بسیار زیبای مرثیه ای برای یک رویا هم اصلا همونطوری که از اسمشم مشخصه تلفیق واقعیات با رویاهاست وبه شدت تاثیرگذار وجذاب از اب دراومده

متاسفانه این فیلمش رو هنوز ندیدم ولی فیلم قوی سیاه رو هم زیاد دوست نداشتم هرچند نمیتونم اعتراف نکنم که اشکالی تو کار ندیدم فقط با سلایق من کامل جور نبود!

والبته نکته مهم کارهای ارنوفسکی تاثیر بسیار زیاد موسیقی در فیلم هست گاهی جوری میشه که اگه موسیقی فیلم رو از فیلم اگه حذف کنی فیلم به شدت افت پیدا میکنه واینم از نکات برجسته کارهای ارنوفسکی هست

لینک به دیدگاه
ارنوفسکی شاید محدود به ژانر خاصی نباشه ولی اغلب کاراش یک فضای بی نقص سورئالیستی رو به تصویر میکشه

همونطوری که تو تاپیک دیشبی اوردم فیلم عدد پی یکی از شاهکارهای سینمای سورئال به حساب میاد ومتن وداستان فیلم بسیار زیبای مرثیه ای برای یک رویا هم اصلا همونطوری که از اسمشم مشخصه تلفیق واقعیات با رویاهاست وبه شدت تاثیرگذار وجذاب از اب دراومده

متاسفانه این فیلمش رو هنوز ندیدم ولی فیلم قوی سیاه رو هم زیاد دوست نداشتم هرچند نمیتونم اعتراف نکنم که اشکالی تو کار ندیدم فقط با سلایق من کامل جور نبود!

والبته نکته مهم کارهای ارنوفسکی تاثیر بسیار زیاد موسیقی در فیلم هست گاهی جوری میشه که اگه موسیقی فیلم رو از فیلم اگه حذف کنی فیلم به شدت افت پیدا میکنه واینم از نکات برجسته کارهای ارنوفسکی هست

 

من متاسفانه فیلم پی و کشتی گیر رو هنوز ندیدم، ولی تا اینجا بهترین اثرش رو مرثیه ای برای یک رویا میدونم.

خودم اخیرا با این کارگردان آشنا شدم . به نظرم یک نابغه است آرونوفسکی، کارگردانیش هم بینظیره

توصیه میکنم حتما این فیلمش رو هم ببینید

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...