رفتن به مطلب

راهنمای خرید تبلت Tablet، بررسی انواع پردازنده در تبلت


ارسال های توصیه شده

پیشنهاد می کنم کل مطلب رو بخونید چون بعد از خوندن این پست ابعاد تازه ای در ذهنتون نسبت به تبلت ها بوجود میاد . ضمنا از کلمات و عبارات قلنبه و سلنبه در متن نترسید . توضیحات رو خیلی ساده نوشتم . ضمنا لازم به ذکره که در این پست نمی خوام بگم این تبلت خوبه یا اون تبلت مناسب نیست . انشالله در پست های بعدی علم فردا درباره راهنمای خرید تبلت بر اساس دیگر ویژگی ها مثل سیستم عامل ، ظاهر و کاربرد و همچنین مارک تبلت توضیحات مفصلی خواهم داد . فعلا در این پست هدفم اینه که بدونید پردازنده های تبلت چه موجوداتی هستن و کدوم CPU بهتر از اون یکی CPU در تبلت هاست .

 

یه روزی بود هر کی آی پد داشت فکر میکرد الان دیگه ته تکنولوژی و گیکو از این حرفاس و اون روز رو من قشنگ یادمه چون یه تبلت آی پد ۲ خریده بودیم تنها چند روز بعد از معرفی و ورودش به ایران . انقدر این تبلت برای من و دوستم تازگی داشت که کارهای واجبمون رو ول می کردیم و باهاش پرندگان خشمگین Angry Bird بازی می کردیم . خب اون موقع اینجوری بود دیگه . هنوز خیلی سیستم عامل اندروید مثل الان گرد و خاک به پا نکرده بود و خبری از این همه تبلت اندرویدی با ظاهر و سخت افزار متنوع نبود . بعد از گذشت چند وقت دیدیم که خیلی هم نمیشه با تبلت اپل کار کرد و یه سری مشکلات داره و فروختیمش . البته شاید برای ما اینجوری بود ولی واقعا برای بازی خیلی خوب بود icon_biggrin.gif .

یکی از چیزهایی که من و ابراهیم رو خیلی شگفت زده کرد ، گرفتن عکس با سرعت خیره کننده تبلت ipad بود . با کلیک های پشت سرهم چندین عکس رو گرفتیم که میتونم بگم نتیجه عکس ها به دلیل سرعت زیاد تقریبا شبیه به فیلم شد . خب موجود عجیب و ناشناخته ای که دستمون بود به خاطر پردازنده قوی که در خود داشت و همچنین نوع معماری اون پردازنده ، دارای سرعت باورنکردنی تو پردازش برخی نرم افزار ها بود . من تا حالا چنین چیزی رو با پردازنده های لپ تاپ یا PC تجربه نکرده بودم و اونجا بود که متوجه تفاوت اساسی در پردازنده های تبلت و لپ تاپ شدم .

لینک به دیدگاه

SoC مخفف عبارت System On a Chip است . سیستم روی یک چیپ یعنی اینکه شرکت تولید کننده ، تمام قطعات لازم برای عملکرد صحیح سیستم رو داخل یک تراشه طراحی کنه . یعنی پردازنده یا CPU ، پردازنده گرافیکی یا GPU ، حافظه رم RAM ، قسمت کنترل کننده رادیویی ، پردازنده های سیگنال آنالوگ ، دیجیتال ، سیگنال های ترکیبی و کلا قطعاتی که برای یک کامپیوتر تعریف شده را داخل یک تراشه می سازند . کل ماجرا همینه . از اینجا به بعد ( در این متن ) هر جا صحبت از پردازنده شد منظور سیستم روی یک چیپ است که به منظور بهینه سازی وقت خودم و شما از کلمه پردازنده استفاده کردم .

لینک به دیدگاه

همونطور که گفتم سیستم هایی که روی تبلت ها ، مودم ها و گوشی های تلفن هوشمند استفاده میشه سیستم روی یک چیپ هست و در این گونه سیستم ها همه چی به همه چی ربط داره . نکته مهم اینه که پردازنده گرافیکی نقش مهمی رو در خروجی نمایشگر تبلت ایفا می کنه . منطورم اینه که همه چی پردازنده یا CPU نیست . CPU به کمک دیگر اجزای مدار مثل رم و گرافیک و عوامل دیگه می تونه بهترین عملکرد خودش رو نشون بده . در ارتباط با پردازنده های گرافیکی ۱ عامل مهم وجود داره که به Fillrate معروفه و با عبارت Pixel/s یا پیکسل بر ثانیه اندازه گیری میشه . و اما Fillrate و Pixel/s چی هستند ؟

 

Fillrate معمولا به تعداد پیکسل هایی که کارت گرافیک می تونه به حافظه خودش در هر ثانیه بفرسته میگن . این عمل رو با عبارت Pixel/s نشون میدن البته کارت های امروزی میلیون ها و یا میلیارد ها پیکسل رو در هر ثانیه به حافظه می فرستن و به همین دلیل عبارت Pixel/s رو خیلی مواقع با MPixel/s یعنی مگاپیکسل بر ثانیه و یا GPixel/s یعنی گیگا پیکسل بر ثانیه هم می بینید .

FLOPS مخفف عبارت FLoating-point Operations Per Second است و مربوط به عملکرد یک پردازنده در محاسبات علمی و تخصصی که محاسبات ممیز شناور رو می طلبه در سیستم کامپیوتری است . خیلی سخت نگیرید به زیان ساده هر چی این عدد بیشتر باشه بهتره . یه جورایی مثل تعداد دستورالعمل های اجرایی پردازنده در یک ثانیه یا ( IPS ( Instuction Per Second هستش . این عدد وابسته به تعداد هسته ، سرعت پردازنده و تعداد FLOP هایی که پردازنده در یک سیکل می تونه انجام بده می باشد . اکثر پردازنده ها می تونن حداقل ۴ فلاپ در یک سیکل رو انجام بدن . طبق فرمول زیر ( فرمول رو از راست بخونید) :

 

عدد FLOPS = تعداد هسته * سرعت پردازنده ( کلاک ) * تعداد فلاپ پردازنده (جمعا تقسیم بر تعداد سیکل )

مثلا یک پردازنده با ۴ فلاپ در یک سیکل و سرعت کلاک ۲٫۵ گیگاهرتز می تونه عدد FLOPS ده گیگا رو بسازه که با عبارت ۱۰GFLOPS نشون میدنش .

پس تفاوت پردازنده های تبلت ها با هم فقط در خود پردازنده CPU نیست . قطعات دیگری که با پردازنده تبلت در ارتباط هستند مثل رم ، کنترل کننده ، چیپ ست ها ، دیکودر و انکودر ها و مخصوصا پردازنده گرافیکی GPU نقش های مهمی دارند .

لینک به دیدگاه

مهمترین بخش و فاکتوری که در قیمت گذاری تبلت ، عملکرد و سرعت تبلت تاثیر مستقیم داره بدون شک cpu یا پردازنده ش هست و طبیعی هم هست . در مورد پردازنده در علم فردا قبلا صحبت کردم و تاثیرش رو سرعت و عملکرد دستگاه رو بررسی کردم . تبلت ها هم از این قاعده مستثنا نیستند . در کل اگه بخوام پردازنده های تبلت رو دسته بندی کنم به دو دسته اصلی می رسیم .

لینک به دیدگاه

کلمه ARM مخفف سه کلمه Advanced RISC Machine است که خود کلمه RISC مخفف ۴ کلمه Reduced instruction set computing می باشد . RISC یک معماری برای طراحی پردازنده هاست و در این معماری به جای دستورالعمل های پیچیده که در معماری CISC ( در ادامه توضیح میدم ) استفاده میشه ، از دستورالعمل های کوتاه ، ساده و بهینه شده بهره می برن که با این کار تعداد ترانزیستور ها در پردازنده به شدت کم میشه . حتما دیگه می دونید که هر چه تعداد دستورالعمل ها زیاد باشه تعداد ترانزیستور های موجود در پردازنده هم طبیعتا بیشتر میشه . هر چه تعداد ترانزیستور بیشتر باشه توان بیشتری هم در پردازنده تلف میشه ولی پردازنده های مبتنی بر ARM که خود مبتنی بر معماری RISC هستند به دلیل اینکه توان کمتری تلف می کنند و سرعت خوبی برای کارهای تبلتی دارند در اکثر تبلت های اندرویدی و سری تبلت های شرکت اپل ipad وجود دارند . معماری ARM توسط شرکت انگلیسی

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در سال ۱۹۸۵ طراحی شده . شرکت ARM امتیاز طراحی خودش رو به شرکت های تولید کننده مثل سامسونگ ، سونی ، شارپ ، توشیبا ، پاناسونیک و … می فروشه و این شرکت ها با دست کاری در این طراحی ، معماری ARM رو به شکلی که دلشون میخواد در میارن . از همین رو تبلت ها امروز دارای انواع و اقسام پردازنده با مشخصات و سرعت و عملکرد متفاوت هستند .

پردازنده های ARM خانواده Cortex -A :

ARM پردازنده های متنوعی داره که معمول ترین و معروف ترین اونا خانواده Cortex -A هست . بعد از حرف A یه عدد میاد که هر چی این عدده بیشتر باشه ، مدل جدید تریه و در سرعت و شرایط یکسان ، عملکرد بهتری از خودش نشون میده . در کل ۵ مدل کلی از خانواده Cortex -A موجوده و در تبلت ها و گوشی های هوشمند استفاده میشه که در زیر نام می برم :

Cortex-A5 : کمترین توان مصرفی رو بین مدل های دیگه داره . سرعت پردازنده بین ۳۰۰ تا ۸۰۰ مگا هرتز . معمولا تک هسته ای

Cortex-A7 : عملکردی بهتر نسبت به Cortex-A5 سرعت پردازنده کمتر از ۱ گیگا هرتز و توان مصرفی تقریبا برابر با نسل قبلی

Cortex-A8 : پردازنده متوسط با سرعت ۶۰۰ مگا هرتز تا ۱٫۵ گیگا هرتز ، تک هسته ای و دو هسته ای . عملکرد بهنر گرافیکی در مقایسه با نسل های قبلی

Cortex-A9 : محبوب ترین پردازنده بین شرکت های تولید کننده تبلت و موبایل . سرعت ۸۰۰ مگا هرتز تا ۲ گیگا هرتز . دو هسته ای و ۴ هسته ای

Cortex-A15 : جدید ترین مدل خانواده Cortex -A که هنوز خیلی جا نیفتاده . سرعت بین ۱ تا ۲٫۵ گیگا هرتز . دو هسته ای و ۴ هسته ای

همونطور که گفتم برخی شرکت ها مثل اپل امتیاز طراحی ARM رو خریداری می کنند و به سلیقه خودشون و بسته به نیاز توقعی که از یک پردازنده دارن ، دست به تغییراتی میزنن و در تبلت و یا موبایل جاساز می کنن . اما تغییرات گسترده ای نمی تونن بدن . مثلا پردازنده A6 اپل با پردازنده Nvidia Tegra 3 خیلی از نظر عملکرد فرقی ندارن اما تفاوتشون کجا دیده میشه ؟ جایی که رم ، گرافیک و چیپ ست های مادربورد از اون یکی محصول بهتر باشه . به عبارت دیگه قدرت پردازنده با وجود قطعات سخت افزاری دیگه بهتر نمایان میشه . البته نقش سیستم عامل و نرم افزار رو هم نباید دست کم بگیریم . سیستم عامل تبلت و یا لپ تا خیلی می تونه به سرعت پردازنده و کارت گرافیک کمک کنه .

لینک به دیدگاه

در طراحی پردازنده های این دسته از معماری CISC استفاده می شه . در معماری CISC دستورالعمل های پیچیده وجود دارد و به همین خاطر باید تعداد ترانزیستور ها زیاد باشه و تعداد زیاد ترانزیستور هم یعنی توان تلف شده بیشتر ، گرمای بیشتر . اما در عوض از این معماری میشه در لپ تاپ ها ، کامپیوتر های رومیزی و تبلت ها استفاده کرد . این معماری دست برنامه نویسان نرم افزار رو بیشتر از معماری RISC باز میذاره . اکثر تبلت هایی که پردازنده های x86 دارن ، سیتم عامل ویندوز ۸ روشون نصبه چون این سیستم عامل برای این معماری طراحی شده البته شرکت مایکروسافت برای اینکه بازار پردازنده های ARM رو هم از دست نده سیستم عامل ویندوز ۸ RT رو هم طراحی کرده . پس تبلت هایی که سیستم عامل ویندوز ۸ دارن ، پردازنده های x86 دارن و تبلت های ویندوز RT هم پردازنده های ARM .

دو شرکت مهم که از معماری x86 پشتیبانی می کنند شرکت های اینتل و AMD هستند . اینتل با پردازنده های اتم Atom سری N و Z و همچنین پردازنده های سری core i و شرکت AMD با پردازنده های معماری Fusion سری C ، E و Z تبلت ها رو برای کار با سیستم عامل ویندوز ۸ آماده می کنن . که در این بین سری Z اتم اینتل و سری Z شرکت AMD مورد قبول ترین پردازنده های این سری پردازنده ها هستند . سری core i اینتل هم که دیگه حرف نداره . از این پردازنده ها برای تبلت پی سی های فوق سریع ( تبلت هایی که هم لپ تاپ هستند و هم تبلت ) و اولترابوک ها استفاده میشه . مثل تبلت جدید شرکت مایکروسافت Surface Pro .

 

Intel Atom Z Series

AMD Fusion C Series

AMD Fusion Z Series

Intel Atom N Series

AMD Fusion E Series

Intel Core i3 ULV Series

Intel Core i5 ULV Series

 

نتیجه : تبلت هایی که اندروید و iOS ، بلک بری و ویندوز RT هستند از پردازنده های ARM استفاده می کنند و تبلت های ویندوز ۸ نیز از پردازنده های اینتل و AMD با معماری x86 استفاده می کنند .

لینک به دیدگاه

گفتم که شرکت های دیگه امتیاز طراحی رو می خرن و نسبت به نیاز خودشون به اصطلاح پردازنده رو customize ( سفارشی و دلخواه ) می کنن . شرکت های اپل ، سامسونگ ، Nvidia ، تگزاس اینسترومنت Texas Instruments و Qualcomm.

[h=2]پردازنده های Apple Ax برای تبلت ؛ شرکت اپل :[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پردازنده اپل Ax برای تبلت ها

 

پردازنده هایی که برای تبلت های اپل یا آی پد در نظر گرفته میشه از نسل اول آی پد تا نسل چهارم و حتی آی پد مینی همگی از خانواده Apple Ax هستند که توسط شرکت سامسونگ طراحی شدن ( جالبه نه ؟ اپل با این عظمت میده پردازنده ش رو به سامسونگ بسازه ) . آی پد یک از apple a4 استفاده کرد ، ای پد ۲ و آیفون ۴ اس از A5 ، آی پد ۳ از A5x ، آیفون ۵ از A6 و آی پد ۴ از پردازنده A6x استفاده می کنه . هر چی عدد بعد از A بیشتر باشه سرعت و عملکرد تبلت بهتره . اگر بعد از عدد ، حرف x بیاد یعنی یک نسل جلوتره و سرعت و عملکرد بهتری داره مثلا apple A6x از apple A6 قوی تر و سریع تره .

پس پردازنده های اختصاصی اپل به ترتیب : apple A4- A5 -A5x – A6 – A6xa

[h=2]جدول مشخصات پردازنده CPU های شرکت اپل[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پردازنده های اپل برای تبلت و موبایل

 

[h=2]پردازنده های Exynos برای تبلت ؛ شرکت سامسونگ :[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پردازنده exynos سامسونگ برای تبلت

 

 

سامسونگ هم مثل اپل امتیاز آرم رو خریده و خودش هم که سازنده قطعات الکترونیکی هست و چه شود . پردازنده های سامسونگ برای تبلت با اسم Exynos شناخته شدن . بعد از کلمه Exynos یک عدد میاد و بعد از اون یک کلمه که یا single ( تک هسته ) هست یا dual ( دو هسته ) و یا quad ( چهار هسته ) و جدیدا هم Octa . مثلا Exynos 4 Dual . طبق معممول هر چی عدد بعد از Exynos و همچنین تعداد هسته ها بیشتر باشه سرعت و عملکرد بهتره .

پردازنده های اختصاصی سامسونگ برای تبلت ها و موبایل ها به ترتیب Exynos 3 Single برای گوشی هوشمند گلکسی اس و گوشی نکسوس اس با سرعتی بین ۰٫۸ تا ۱٫۲ گیگا هرتز . Exynos 4 Dual برای گلکسی اس ۲ ، گلکسی تب ۷ پلاس با سرعت ۱٫۲ تا ۱٫۴ گیگا هرتز، Exynos 4 Quad برای گلکسی اس ۳ و گلکسی نوت ۱۰٫۱ با سرعت ۱٫۴ تا ۱٫۶ گیگا هرتز، گلکسی نوت ۲ . Exynos 5 Dual برای تبلت نکسوس ۱۰ با سرعت ۱٫۷ گیگا هرتز .

پس پردازنده های اختصاصی سامسونگ به ترتیب : Exynos 3 Single - Exynos 4 Dual – Exynos 4 Quad – Exynos 5 Dual

[h=2]جدول مشخصات پردازنده CPU های شرکت سامسونگ[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مشخصات پردازنده های سامسونگ برای تبلت

 

[h=2] پردازنده های Tegra برای تبلت ؛ شرکت انویدیا Nvidia :[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پردازنده تگرا ۳ برای تبلت ها

 

 

پردازنده های این شرکت با نام تگرا Tegra شناخته شدن . تگرا ۲ ، تگرا ۳ ، تگرا ۴ و Tegara 4i . که تگرا ۲ خودش ۴ تا مدل داره که همگی با Tegra 250 نامگذاری شدن . فرکانس کاری این نسل بین ۱ تا ۱٫۲ گیگا هرتز هست و تمامی مدل هاش ۲ هسته ای اند . نسل بعدی تگرا ۳ هست که محبوب ترین پردازنده شرکت انویدیا برای تبلت هاست . کلا ۳ تا مدل داره که tegra 3 T30L کم مصرف ترین مدل و سرعت ۱٫۲ گیگاهرتز و گرافیک ۴۱۶ مگا هرتز ، Tegra 3 T30 با سرعت ۱٫۴ گیگ و گرافیک ۵۲۰ مگا هرتز و مدل Tegra 3 T33 با سرعت ۱٫۶ گیگا هرتز و گرافیک ۵۲۰ مگا هرتز همگی ۴ هسته ای هستند . تگرا ۴ هم خیلی در تبلت ها دیده نمیشه .

L مخفف حرف Low Power است به معنی کم مصرف . این نکته کنوکوری این که فعلا در حال حاضر هر چی پردازنده توان کمتری مصرف کنه سرعت و عملکرد ضعیف تری نسبت به مدل های استاندارد داره .

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

[h=2]پردازنده های OMAP برای تبلت ؛ شرکت تگزاس اینسترومنت :[/h]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پردازنده OMAP شرکت تگزاس برای تبلت

 

پردازنده های شرکت تگزاس برای تبلت با نام OMAP شناخته شدن که مخفف Open Multimedia Applications Platform یا پلت فرم اپلیکیشن های چند رسانه ای باز است ( خداییش نمیشه به فارسی ترجمه کرد خیلی چیزارو ، اصن تکنولوژی که اونا تولید می کنن رو باید به انگلیسی بگیم ) .

از OMAP1 شروع میشه تا OMAP5 . محبوب ترین مدل OMAP4 هست که خودش به ۳ زیر مجموعه تبدیل میشه . OMAP4430 با سرعت ۱ تا ۱٫۲ گیگاهرتز , گرافیک ۳۶۵ مگاهرتزی ، OMAP4460 با سرعت ۱٫۲ تا ۱٫۵ گیگاهرتزی و گرافیک ۳۸۴ مگا هرتز و OMAP4470 با سرعت ۱٫۳ تا ۱٫۸ گیگا هرتز و گرافیک ۳۸۴ مگاهرتز که همگی این ۳ مدل دو هسته ای هستند . سری OMAP4 بیشتر از مابقی مدل های OMAP در تبلت ها استفاده شده .

پس هرچی عدد بعد از کلمه OMAP بیشتر باشه پردازنده جدید تر و سرعت و عملکرد بهتری داره . اگر قبل از عبارت OMAP عبارت TI رو دیدید جدی نگیریدش ، TI مخفف Texas Instrument هست .

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

[h=2]پردازنده های Snapdragon برای تبلت ؛ شرکت Qualcomm :[/h]

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
پردازنده qualcomm برای تبلت

 

 

پردازنده های شرکت Qualcomm برای تبلت با نام Snapdragon شناخته شدن . خانواده های Snapdragon S1 تا S4 و خانواده های Snapdragon 200 , 400 , 600 , 800 . سی پی یو های زیر مجموعه سیستم روی چیپ Snapdragon با نام هایی مثل Scorpion و Krait شناخته شدن . cpu scorpion شباهت بسیار زیادی به سی پی یو Cortex-A8 داره و سی پی یو Krait هم شباهت زیادی به سی پی یو Cortex-A15 داره .

پس پردازنده اسکورپین Scorpion از پردازنده Krait ضعیف تره .

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

با بررسی که انجام دادم موقعی که مشخصات یک تبلت رو می خونید و به پردازنده می رسید می تونید تفاون بین پردازنده ها و مفاهیم به کار رفته در آنها رو بخوبی تشخیص بدید در نتیجه انتخاب درستی داشته باشید . اگر سوالی یا مشکلی در پست دیدید حتما بگید در خدمتم .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...