رفتن به مطلب

چرا به مراجع قضایی مراجعه می کنیم ؟


ارسال های توصیه شده

چرا به مراجع قضایی مراجعه می کنیم ؟ مراجعه ما به مراجع قضایی یا برای شکایت از جرمی است یا برای مطالبه حقی .

جرم فعل یا ترک فعلی است که قانون برای آن مجازاتی تعیین کرده باشد . نظیر سرقت ، کلاهبرداری ، ضرب و جرح . وقتی نسبت به ما جرمی واقع شود به (( دادسرای عمومی )) شکایت می کنیم . برای این منظور (( شکواییه )) ای می نویسیم .

مورد دیگر مراجعه به مرجع قضایی (( دادگاه عمومی )) وقتی است که با کسی (( دعوای حقوقی )) یا (( دعوای مدنی )) داریم ( در مقابل (( دعوای جزایی )) یا (( دعوای کیفری )) که همان موضوع (( شکواییه )) است ) .

در دعوای حقوقی یا مدنی ، سخن از تحقق جرمی نیست . بلکه مشکلی در روابط اقتصادی یا اجتماعی ما پیش آید که حل آن را از دادگاه می خواهیم . مثلاً مستاجر ما خانه مسکونی استیجاری را با این که مدت اجاره تمام شده ، تخلیه نمی کند . یا کسی که به ما بدهکار است ، طلب ما را نمی دهد . یا در شناسنامه ما ، سن مان را کم یا زیاد نوشته اند یا سازمان زمین شهری زمین متعلق به ما را (( موات )) اعلام کرده است . در این حالت ما تخلیه ملک یا تصحیح شناسنامه یا دریافت طلب یا رفع تعرض از زمین خود را از دادگاه می خواهیم و تقاضا می کنیم طرف را به انجام این موارد وادار (( محکوم )) کند . این تقاضای ما باید در یک نوشته که (( دادخواست )) نامیده می شود . منعکس شود .

گاه مراجعه ما به دادگاه جنبه دعوی ندارد . بلکه انجام کاری یا تصدیق کردن چیزی را از دادگاه می خواهیم . مثلاً وقتی کسی فوت کرده است از دادگاه می خواهیم پس از احراز اینکه چه کسانی وارث او هستند ، اسامی وراث و طرز تقسیم میزاث متوفی را بین آنها در یک گواهی رسمی بنویسد و به ما بدهد . در این جا ما از دادگاه (( صدور گواهی انحصار وراثت )) را (( درخواست )) می کنیم .

(( دادخواست )) یعنی تقاضایی که در آن (( محکوم کردن )) طرف ، درخواست می شود باید روی فرم مخصوص نوشته شود ، اما (( درخواست )) را می توان روی کاغذ معمولی نوشت .

فرم دادخواست را از اوراق فروشی وزارت دادگستری یا مجتمع های مختلف قضایی ( نواحی قضایی ) می توان تهیه کرد .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...