رفتن به مطلب

xDrive به چه معناست؟


ارسال های توصیه شده

bmw-5-series-xdrive_1_.jpg

 

 

 

 

زمانی که یکی از خودروهای ب‌ام‌و جزو خانواده xDrive است بدین معناست که نیروی تولیدی توسط پیشرانه به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. برخلاف سیستم قدیمی که نیروی گشتاور به صورت ثابت بین چرخ‌ها منتقل می‌شد، به کمک سیستم xDrive این نیرو بین چرخ‌ها به صورت متغیر منتقل خواهد شد. xDrive به سیستم‌های ABS و DSC متصل است و به عنوان مثال اگر این دو سیستم لغزیدن یک چرخ را تشخیص دهند، سیستم xDrive به سرعت دست به کار می‌شود و با تقسیم گشتاور، این مشکل را حل خواهد کرد.

این سیستم در مدل‌های X1، X3، X5 و X6 به صورت استاندارد استفاده می‌شود اما در ب‌ام‌و سری3 ازسال 2003، ب‌ام‌و سری 5 از سال 2005، سری 6 از سال 2012 و در سری 7 از سال 2010 می‌توان این سیستم را به صورت آپشن نصب کرد.

در سال‌های اخیر، ب‌ام‌و این سیستم را روی تمامی مدل‌ها پیاده کرده است و در رقابت با حریفان خود یعنی سیستم 4Matic (محصول مرسدس‌بنز) و Quattro (محصول آئودی) بهتر عمل کرده است.

سیستم DPC که مخفف Dynamic Performance Control است نیز به همراه سیستم xDrive کار می‌کند و به کمک این سیستم نه‌تنها نیرو به دیفرانسیل جلو و عقب بلکه به چرخ‌های چپ و راست نیز به صورت متغیر و جداگانه وارد خواهد شد تا پایداری خودرو را بیشتر کند. DPC با توزیع نیرو و کنترل سرعت چرخیدن چرخ‌ها، باعث پایداری بیشتر در مواقع ضروری نیز خواهد شد. اولین سیستم DCP روی سری 6 نصب شده است که از سال 2008 راهی بازار شده بود.

قبل از xDrive ب‌ام‌و سیستم 4WD را به صورت آپشن روی سری 3 و سری 5 در دهه 80 میلادی نصب می‌کرد که نیرو را به صورت ثابت 38 درصد به چرخ‌های جلو و 62 درصد به چرخ‌های عقب می‌کرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...