Mina Yousefi 24161 اشتراک گذاری ارسال شده در 15 بهمن، ۱۳۹۱ دوره معماری مدرن متاخر را میتوان بعد جنگ جهانی دوم تااوایل دهه هفتاد محسوب کرد. دراین زمان بسیاری از معماران بزرگ دوران معماری اولیه ومتعالی همچون رایت , کوربوزیه,گروپیوس,میس زنده بودند. انها کماکان فعال بودهو نقش بسزایی در شکل گیری معماری اوانگارد داشتند. رایت در این دوره همچنان به عنوان معروف ترین ومهمترین معمار امریکا شناخته می شدو پیروان بسیاری در اروپا وامریکا داشت.اوتنها معماریاست که در هر سه دوره معماری مدرن ساختمان هایی با شهرت جهانی ساخته است . موزه گوگنهایم فرانک لويد رايت Frank Lioyd Wright کوربوزیه به عنوان استاد مسلم و نظریه پرداز اصلی معماری مدرن در این دوره از عقایددهه 20و30خود فاصله گرفت .وی به جای تکیه بر یک مع8ماری انتزاعی صرف وطراحی مکعب های مدرن به سمت تندیس های احساس گرایانه گرایش پیدا کرد. این موضوع را می توان در کارهای اخر او همچون کلیسای رونشان(54-1950) و ساختمان های ساخته شده در چندیگار هند(64-1951)و بالاخره مرکز هنری کارپنز (64-1961)در دانشگاه هروارد امریکا ملاحظه کرد. نکته حائز اهمیت در مورد این ساختمان های تندیس گونه الن است که همه انها بلا استثنا با بتن احداث شده اند پس از جنگ استقلال هندوستان وجدا شدن پاکستان از این کشور در سال 1947 ایلات پنجاب به دو نیم تقسیم شد و لاهور مرکز این ایالت در قسمت مربوط به پاکستان قرار گرفت.جواهر لعل نهرو نخست وزیر وقت هند از کوربوزیه خوست شهری جدید با نگرش به سمت توسعه واینده در پنجاب هند طراحی کند. برای طراحی این شهر که چندیکار نام گرفت کوربوزیه از جدید ترین ظوابط شهر سازی ومعماری که خود اد مسئول تبیین انها بود استفاده کرد. کلیسای زیارتی نوتردام دوئو در رونشان فرانسه طراح لوکوربوزیه کوربوزیه خود چند ساختمان مهم ایالتی از چمله ساختمان های پارلمان وساختمان های دادگاه عالی را با بتن نمایان طراحی کرد. عملیات اجرای این شهر از سال 1952اغاز گشت. در ایران شهر اکباتان در شمال فرودگاه مهراباد مثال خوبی از شهر سازی مدرن بر اساس عقاید کوربوزیه است. کار اغاز این شهرک از دهه پنجاه شمسی اغاز شد.در شهر اکباتان یک سری از اپارتمان های بلند مرتبه مکعب شکل که همه مشابه هستند با بتن مسلح ساختهو اجرا شده اند ومسکن حدود صد هزار نفر است . میس وندر روهه دیگر معمار صاحب نام مدرن تا پایان عمر خود در سال 1969بسیار فعال بود.میس را شاید بتوان تنها معمار مدرن محسوب کردکه ساختمان های مکعب شکل ساخته شده شیشه وفولاد را همچنان به زیبایی تا پاین عمر خود طرح کرد.از جمله این ساختمان ها ساختمان سیگرم 1959-1956را متوان نام برد که جزو اخرین کارهای او محسوب می شود. اپرای سیدنی طراح یورن اتسن ۱۹۷۳نمونه معماری تندیس گرا فیلپ جانسون معمار معاصر مشهور امریکایی در معرفی میس به جامعه امریکا و نام گزاری سبک بین المللی سهم به سزایی داشت. در این دوره ای.ام.پی- معمار چینی تبار امریکایی وشرکت عظیم اسکید مور اوینگ مریل به تقلید از میس مکعب های شیشه ای در غرب و سراسر دنیا احداث کردند. شعار معروف میس (کمتر بیشتر است) هم اکنون به صورت سبکی به نام مینمالیست مطرح است .در کارهای معمارانی همچون تاداو اندو والوارو سیزا نمونه های از این سبک را متوان مشاهده کرد. دیگر چهره بارز این دوره لویی کان معمار استونی تبار امریکایی است.اگر چه ساختمان های طراحی شده توسط وی اندک است.ولی اپر بسزایی در معماری غرب در طی دو دهه شصت و هفتاد میلادی گزارد. از وی می توان حلقه بین مدرن و پست مدرن نام برد.کان معتقد به تقسیم بندی فضا های سرویس دهنده و فصاهای سرویس شونده و جدا کردن این فضاها از یکدیگر بود. بهترین مثال این نمونه از کارهای وی را می توان در ساختمان مجلس ملی بنگلادش در داکا (1962) وساختمان تحقیقات پزشکی در دانشگاه پنیسیلوانیا(65-1957)ملا حظه کرد.موئسسه علوم اداری در احمد اباد هند(1963) و موزه هنری کیمل(1972-1966)در شهر فورت ورت ایالت تگزاس امریکا از دیگر طرحهای این معمار مهم است. فولر و کان هر دو در کنگره بین المللی معماران در اصفهان تحت عنوان بررسی امکان پیوند معماری سنتی با شیوه های نوین ساختمان در سال 1970دعوت شده بودند.گروپیوس , میس , و ریچارد نوترا نیز به این کنفرانس دعوت شده بودند.منتها به علت مرگ هر سه انها قبل از کنفرانس این کنفرانس بدون حضور انها تشکیل شد و فولر و کان شاخص ترین سخنرانان این کنفرانس بودند. در اینجا باید عنوان شود که معماری مدرن نقطه عطفی در تاریخ معماری غرب و یا به عبارت دیگر در تاریخ معماری جهان به شمار می رود.زیثرا برای اولین بار نگرش از سنت تاریخ وگذشته به عنوان منبع الهام معماری تغیییر جهت دادواینده و پیشرفت به عنوان موضوع و هدف اصلی معماری مطر-ح شد.معماران ونظریه پردازان مدرن سعی می کردند معماری را با علم و فناوری و جهان در حال تحول همگون سازند.انها ساختمان ها وشهرهایی را پیش بینی کردند که پس از مدتی در غرب و سپس در سراسر جهان چهره واقعی به خود گرفت. انها در ذهن خود اینده ای را ترسیم کردند که تا به حال در شکل گیری وگسترش است. 4 لینک به دیدگاه
Mina Yousefi 24161 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 28 تیر، ۱۳۹۳ اصلاح عکس ها : موزه گوگنهایم فران لوید رایت کلیسای زیارتی نوتردام دوئو در رونشان فرانسه طراح لوکوربوزیه اپرای سیدنی طراح یورن اتسن ۱۹۷۳نمونه معماری تندیس گرا 4 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده