رفتن به مطلب

دیسیپلین‌های rup


ارسال های توصیه شده

دیسیپلین مجموعه‌ای از کارهای به هم مرتبطی است که برای انجام جنبه خاصی از یک پروژه انجام می‌شوند. متدولوژی RUP دارای 6 دسیسپلین اصلی (مربوط به تولید محصول) و 3 دیسیپلین كمكی (مربوط به تیم و محیط تولید) است كه در ادامه به ترتیب معرفی خواهند شد.

 

1- Business Modeling (مدل‌سازی كسب و كار)

2- Requirements (نیازمندی‌ها)

3- Analysis & Design (تحلیل و طراحی)

4- Implementation (پیاده‌سازی)

5- Test (آزمون)

6- Deployment (استقرار)

 

7- Environment (محیط)

8- Project Management (مدیریت پروژه)

9- Configuration & Change Management (مدیریت پیكربندی و تغییرات)

  • Like 1
لینک به دیدگاه

- Business Modeling (مدل‌سازی كسب و كار) اهداف مدل‌سازی كسب و كار عبارتند از:

 

- شناخت ساختار و دینامیك‌های سازمانی كه در آن یك سیستم باید استقرار یابد(سازمان هدف).

- شناخت مشكلات فعلی در سازمان هدف و تشخیص پتانسیل‌های بهبود

- تضمین اینكه مشتری، كاربر نهایی و تولید كنندگان یك شناخت مشترك از سازمان هدف دارند.

- هدایت نیازمندی‌های سیستم كه برای حمایت از سازمان هدف مورد نیازند.

 

دیسیپلین‌ مدل‌سازی كسب و كار توضیح می‌دهد كه برای رسیدن به این هدف چگونه می‌توان یك تصویر كلی از سازمان را تولید نمود، و براساس این تصویر كلی فرآیندها، نقش‌ها و مسؤولیت‌های آن سازمان را در یك مدل Use-case كسب وكار و یك مدل شیء كسب و كار تعریف كرد.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

2- Requirements (نیازمندی‌ها) اهداف دیسیپلین نیازمندی‌ها عبارتند از :

 

• تشخیص و نگهداری موارد توافق با مشتری‌ها و سایر ذینفعان در مورد كارهایی كه سیستم باید انجام دهد.

• فرآهم آوردن شناخت بهتر از نیازمندی‌های سیستم برای تولید كنندگان سیستم

• تعریف مرزهای و حدود سیستم

• فراهم كردن یك پایه برای طرح ریزی مفاهیم تكنیكی تكرارها

• فراهم كردن یك پایه برای تخمین مخارج و زمان تولید سیستم

• تعریف یك واسط كاربر برای سیستم با تمركز بر روی نیازها واهداف كاربران

 

برای دستیابی به این اهداف، ابتدا فهم تعریف و محدوده‌ی مسأله‌ای كه سعی داریم با این سیستم آن را حل كنیم، حائز اهمیت می‌باشد. قوانین كسب و كار، مدل Use-Case كسب و كار و مدل شیء كسب و كار كه در طول مدل‌سازی كسب و كار تولید شده به عنوان ورودی با ارزشی برای این تلاش خواهند بود. در این راستا ذینفعان تشخیص داده می‌شوند و درخواستهای ذینفعان استخراج، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل می‌شوند.

یك مستند تصویر كلی، یك مدل Use-Case، Use-Case ها و مشخصه‌های تكمیلی برای توضیح كامل سیستم تولید می‌شود. این توضیح در واقع كاری را كه سیستم انجام خواهد داد بیان می‌كند. این مستندات بعنوان منابع مهم اطلاعات تولید می‌شود. در تولید این مستندات باید خواسته‌های همه ذینفعان را در نظر گرفت.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

3- Analysis & Design (تحلیل و طراحی) اهداف تحلیل و طراحی عبارتند از:

 

• تبدیل نیازمندی‌ها به طراحی سیستم كه قرار است بوجود آید.

• پیدایش یك معماری مستحكم برای سیستم

• سازگار ساختن طراحی برای هماهنگ شدن با محیط پیاده‌سازی و طراحی آن برای كارایی بهتر

 

در اوایل فاز Elaboration، بر ایجاد یك معماری ابتدایی برای سیستم تمركز می‌شود، كه یك معماری كاندیدا برای فراهم كردن یك نقطه‌ی شروع برای تحلیل اصلی ارائه شود. اگر معماری قبلا وجود دارد (یا بدلیل اینكه در تكرارهای قبلی، در پروژه‌های قبلی تولید شده یا از یك چارچوب كاربردی بدست آمده)، تمركز كار برای اصلاح معماری، تحلیل رفتار و ایجاد یك مجموعه‌ی اولیه از عناصر است كه رفتار مناسب را فراهم می‌آورند.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

4- Implementation (پیاده‌سازی) اهداف پیاده‌سازی عبارتند از :

• تعریف سازمان كد، برحسب زیر مجموعه‌ای از مجموعه‌های پیاده‌سازی سازمان یافته در لایه‌ها

• پیاده‌سازی كلاس‌ها و اشیاء بوسیله مؤلفه‌ها (فایل‌های منبع، باینری‌ها، فایل‌های اجرایی و ...)

• تست اجزاء تولید شده به عنوان واحد‌ها

• مجتمع‌سازی نتایج تولید شده توسط پیاده سازان فردی‌ (یا تیم‌ها) به صورت یك سیستم قابل اجرا.

دیسیپلین پیاده‌سازی مرز خود با تست را به اینكه تك تك كلا‌س‌ها چگونه تست واحد می‌شوند، محدود می‌كند. تست سیستم و تست مجتمع سازی در دیسیپلین تست انجام می‌گیرد.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...