laden 4758 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 بهمن، ۱۳۹۱ جشن بهمنگان در روز دوم بهمن ماه به مناسبت همنام شدن روز و ماه برگزار ميگرديد. هماکنون به دليل تغييراتي كه در گاهشماريها به وجود آمده است، برخی مانند زرتشتیان روز دوم بهمن ماه كه بهمنگان بوده است را به 26 ديماه تغيير داده و در تقويم ثبت کردهاند. گرچه اخترباستانشناسانی مانند دکتر رضا مرادی غیاثآبادی بر این باورند که نباید در تقویم دستکاری کرد، بنابر این هنوز هم بایستی جشن بهمنگان در همان روز باستانی خود یعنی 2 بهمن برگزار گردد. در ترجمه خرده اوستا چنين امده است: در جشن بهمنگان، ايرانيان به مناسبت اينكه امشاسپند بهمن در جهان مادي نگهبان چارپايان سودمند است از خوردن گوشت پرهيز ميكنند. ايرانيان باستان اين روز رابه احترام آن جشن ميگرفتند و شادي ميكردند و خود را براي پيروي از صفات پسنديده آن كه راهنماي پيشرفت وسعادت است، آماده ميساختند. (جشنهاي باستان ايران / علي خوروش ديلماني). درباره اين جشن علي بن توسي (اسدي طوسي) شاعر قرن 5 هجري در كتاب واژهنامه لغت فرس زير واژه بهمنجه مينويسد: بهمنجه رسم عجم است، چون دو روز از ماه بهمن ميگذشت، بهمنجه ميكردند و اين عيدي بود كه در آن روز طعام ميپختند و بهمن سرخ و بهمن زرد بر كاسهها ميافشاندند. فرخي ميگويد: فرخش باد وخداوندش فرخنده كناد / عيدفرخنده و بهمنجه و بهمنماه انوري نيز ميگويد: بعد ما كز سرعيش همه روز افكندي / سخن رفتن و نارفتن ما در افواه / اندر آمد از در حجره من صبحدمي / روز بهمنجه يعني دوم بهمن ماه. 3 لینک به دیدگاه
laden 4758 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 بهمن، ۱۳۹۱ بحدمي / روز بهمنجه يعني دوم بهمن ماه. ابوريحان بيروني در آثارالباقيه در مورد جشن بهمنجه چنين مينويسد: روز دوم آن روز بهمن عيد است كه براي توافق دو نام آن را بهمنجه ناميدهاند، بهمن نام فرشته موكل بر بهايم است كه با آنها براي عمارت زمين و رفع حوايج نيازمند است و مردم فارس در ديگهايي از جميع دانههاي ماكول با گوشت غذايي ميپزند و آن را با شير خالص ميخوردند و ميگويند كه حافظه را اين غذازياد ميكند و اين روز را در چيدن گياهان و كنار رودخانهها و جويها و روغن گرفتن و تهيه بخور و سوزاندنيها خاصيتي مخصوص است و براين گمانند كه جاماسب وزير گشتاسب اين كارها را در اين روز انجام ميداد و سود اين اشياء در اين روز بيشتر از ديگر روزهاست. ابوريحان در كتاب التفهيم خود آورده است: بهمن نام گياهي است كه اكنون در اطراف خوزستان و دشت ميشان ميرويد. ايرانيان در روز جشن اين گياه را با شير مخلوط ميكردند و ميخوردهاند . (اصل ونسب ودينهاي ايرانيان باستان / عبدالعظيم رضايي / ص 499 ). چنانكه از عبارت ابوريحان و اسدي توسي برميآيد، بهمن نيز نام گياهي است كه بهویژه در جشن بهمنجه خورده ميشده كه به رنگ سفيد يا سرخ وبه شكل زردك بود. (يشتها – جلد اول / ابراهيم پورداوود / ص/ 90 ) امروز نيز بين مردم ما در زمستان به خصوص ماه بهمن خوردن برف وشيره مرسوم است ومعنقدند كه خاصيت دارويي دارد. 3 لینک به دیدگاه
laden 4758 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 بهمن، ۱۳۹۱ بهمن نخستین و برترين امشاسپند است وصورت اصلي اين كلمه وهومن است كه مركب از دو واژه است. به معني نيك و به معني وجدان و مصدر انديشه و به عبارت ديگر وجدان نيك و خرد كامل وآن دو لفظ مصطلح اخير هم مركب از دو كلمه است: وهو: نيك، من: ضمير و وجدان. از روایتهای اوستا چنان فهمیده ميشود كه تندرستی و خوشبختی و نيكي همه ضماير و دلها به اين امشاسپند مربوط است؛ ستودن و ستایش اين امشاسپند عبارت از استقبال نيكضميري و دارای وجدان نيك شدن؛ وهومن امشاسپند از هركس نا خشنود باشد در دنيا سعادت و در آخرت بهشت و درجات عالي نصيب آن شخص نخواهد شد. غرض از تحصيل خوشنودی آن امشاسپند، تهذيب وجدان و پاکی ضمير است كه انسان را از هرگونه خواری و نكبت و مرتبه نشيب رهانيده و به درجههای بالا رهبري نموده و رستگاري خواهد بخشود. او كردار مردمان را در واپسين داوري در روز رستاخیز (قیامت) ميسنجد، بهشت خانه اوست. زرتشت از طريق اوست كه به نزد اهورامزدا بار مييابد. 3 لینک به دیدگاه
laden 4758 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 بهمن، ۱۳۹۱ بهمن نخستین و برترين امشاسپند است وصورت اصلي اين كلمه وهومن است كه مركب از دو واژه است. به معني نيك و به معني وجدان و مصدر انديشه و به عبارت ديگر وجدان نيك و خرد كامل وآن دو لفظ مصطلح اخير هم مركب از دو كلمه است: وهو: نيك، من: ضمير و وجدان. از روایتهای اوستا چنان فهمیده ميشود كه تندرستی و خوشبختی و نيكي همه ضماير و دلها به اين امشاسپند مربوط است؛ ستودن و ستایش اين امشاسپند عبارت از استقبال نيكضميري و دارای وجدان نيك شدن؛ وهومن امشاسپند از هركس نا خشنود باشد در دنيا سعادت و در آخرت بهشت و درجات عالي نصيب آن شخص نخواهد شد. غرض از تحصيل خوشنودی آن امشاسپند، تهذيب وجدان و پاکی ضمير است كه انسان را از هرگونه خواری و نكبت و مرتبه نشيب رهانيده و به درجههای بالا رهبري نموده و رستگاري خواهد بخشود. او كردار مردمان را در واپسين داوري در روز رستاخیز (قیامت) ميسنجد، بهشت خانه اوست. زرتشت از طريق اوست كه به نزد اهورامزدا بار مييابد. گل یاسمن از تیره «یاسمنها» یا (oleaceae) گونههای مختلفی دارد که یکی از آنها «یاسمن سپید» با نام علمیJasminum officinaleاست که بومی ایران است و در شمال ایران به ویژه نوشهر، جنگل های نور، دره چالوس، رشت، لاهیجان، تنکابن، و همچنین در همدان، کرمان، خراسان (بین نیشابور و مشهد) و تهران نزدیک دربند، پراکنش دارد. در کتابهای گیاهان دارویی برای یاسمن سفید خواص درمانی نیز برشمردهاند. 3 لینک به دیدگاه
laden 4758 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 1 بهمن، ۱۳۹۱ جشن بهمنگان بر همه ی اعضای نواندیشان مبااااااااااااااااااااااااااارک:hapydancsmil: 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده