رفتن به مطلب

۴۰ هزار متر از بقایای ساسانیان در جندی شاپور با خاک یکسان می‌شود؟


ارسال های توصیه شده

3gqzsp5i7fjle9rqxlat.jpg

 

 

گفته می‌شود مجوز ساخت ۴۰ هزار متر واحد مسکونی بر عرصه شهر ساسانی جندی شاپور داده شده‌است.

 

این مجوز یکی از مهم ترین محوطه‌های تاریخی ایران را مورد تهدید جدی قرار می‌دهد. این‌درحالی‌است که ضوابط محدوده عرصه و حریم شهر باستانی جندی‌شاپور عیان و هرگونه تغییر کاربری، توسعه ساختمان در وضع موجود را مطلقا ممنوع کرده است.

 

mh4ka4std03wlag168rg.jpg

گفته می‌‎شود مجوز ساخت ۴۰ هزار متر مربع واحد مسکونی در عرصه جندی‌شاپور توسط مدیر میرا‌ث‌فرهنگی دزفول داده‌ شد. امضاء و موافقت مجوز ساخت وساز در این محوطه، قوانین اساسنامه میراث‌فرهنگی را به زیر سوال می‌برد. از طرفی ۳۰ هزار متر مربع دیگر هم به صورت مصالحه به شورا و بخشداری واگذار شده است.

شهر ساسانی جندی‌شاپور در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ثبت و عرصه آن نیز در سال ۸۹ به تصویب رسید. با این‌حال گویا قرار نیست این محوطه از دست ساخت‌وسازها و تهدیدات بی‌امان جان سالم به‌در برد.

 

 

«مجتبی‌گهستونی» فعال‌میراث‌فرهنگی و دبیر انجمن تاریانا در این‌رابطه به خبرگزاری میراث خبر می‌گوید: «۷ هکتار از محوطه ۱۰۰۰ هکتاری جندی‌شاپور باغ و تحت‌مالکیت شخصی به‌نام ( غ.د ) است. این فرد با رایزنی‌هایی که با شورای روستای اسلام آباد و بخشداری منطقه کرده درصدد ساخت ۴۰ هزار متر (۴ هکتار) واحد مسکونی از آن ۷ هکتار است و جریان آن ۳۰ هزار متر مربع (۳ هکتار) دیگر هم در هاله ای از ابهام است.»

 

 

 

این فعال‌میراث‌فرهنگی معتقد است، زمین مورد نیاز برای ساخت ۴۰ هزار متر واحد مسکونی درست روی عرصه محوطه تاریخی جندی‌شاپور واقع شده و نکته قابل توجه این است که مدیر میراث‌فرهنگی دزفول غیرباستانی بودن این محوطه را تایید و با مجوز ساخت و ساز موافقت کرده است. آقای (غ.د) توانسته مجوز تغییر کاربری بگیرد و مدیر میراث‌فرهنگی دزفول در نامه‌ای به مالک اعلام کرده، غیرباستانی بودن ۷ هکتار از زمین‌ وی که روی عرصه جندی‌شاپور است محرز شده و می‌تواند حداکثر ۶ متر و با ارتفاع ۲ متر با استفاده از مصالح بومی ساخت و ساز کند.»

 

 

این‌درحالی‌است، محوطه تاریخی جندی‌شاپور در سال ۱۳۱۰ ثبت ملی و سال ۱۳۸۹ عرصه آن به تصویب رسیده‌است. حال فعالان میراث‌فرهنگی معترض این اتفاق هستند. به‌گفته آن‌ها چگونه است که هنوز یک سال از تصویب عرصه نمی‌گذرد که مدیر میراث‌فرهنگی دزفول در نامه‌ای به مالک غیرباستانی بودن بخشی از محوطه را اعلام می‌کند.

گهستونی همچنین به اختلاف‌نظر باستان‌شناسانی که محوطه را بررسی کردند اشاره می‌کند. وی می‌‎گوید، شنیده‌ها حاکی از آن است ‌که دونفر از باستان‌شناسان، غیرباستانی بودن این بخش از محوطه را تایید نکرده‌اند. به گفته گهستونی وقتی عرصه مشخص و باغ روی عرصه واقع شده، بر چه مستنداتی گفته می‌شود این محوطه غیرباستانی است؟

 

 

سال ۸۹ مسعود علویان‌صدر معاون میراث‌فرهنگی کشور در نامه‌ای به استاندار خوزستان به بند دوازدهم از ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث اشاره و اعلام کرد؛ آنجایی‌که نقشه محدوده حریم و ضوابط حفاظتی و معماری مربوط به آثار تاریخی محوطه جندی‌شاپور و آرامگاه یعقوب لیث واقع شده هر گونه دخل و تصرف در محدوده حریم جرم محسوب شده و مجازات دارد. این نامه به ۱۴ اداره و نهاد دولتی ابلاغ شده است.

 

 

باتوجه به اینکه ضوابط محدوده عرصه عیان و حریم شهر باستانی جندی‌شاپور مشخص شده، هرگونه تغییر کاربری، توسعه ساختمان در وضع موجود مطلقا ممنوع شده است. حتی در تبدیل راه‌های خاکی به آسفالته در درون عرصه شهر باستانی جندی شاپور ممنوع اعلام شده و حفر هر گونه چاه آب و کانال جدید به منظور توسعه و گسترش و نصب هر گونه دکل و تیرهای برق مطلقا ممنوع است.

 

 

جندی شاپور در تاریخ ۲۴/۶/۱۳۱۰ به شماره ۴۶ درفهرست آثار ملی به‌ثبت رسید. این‌درحالی‌است که آرامگاه یعقوب لیث در کنار آن واقع شده و این اثر تاریخی هم در سال ۱۳۷۸ به شماره ۲۵۵۰ درفهرست آثار ملی قرار گرفته است.

 

 

منبع : تارگاه میراث فرهنگی تاریانا خوزستان

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...