رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

کانبان مشتق شده است از دو کلمه ژاپنی کان ( دیدنی ) بان ( کارت یا تخته ) که معمولا تابلوی اعلانات یا تابلوی برجسته معنی میشود.در انگلیسی این واژه را خیلی تخصصی کرده اند و معنای تخصصی به آن داده اند به این صورت که کانبان فرایندی از تولید یا کار در سازمان است که موجودی را کنترل میکند.کانبان به زمان تولید و زمانبندی تقاضا اشاره میکند. کانبان واژه ای صنعتی است که توسط تویوتا در اواخر دهه 1940 و اوایل 1950 توسعه داده شد. در طی یک دوره تویوتا فروشگاههای آمریکایی و فنون آنها را مورد مطالعه قرار داد .تایچی اونو با توسعه JIT ( تولید به هنگام ) رابطه بین فروشگاه و مشتریانش را به عنوان یک وسیله کارآمد تولید سازمان موشکافی نمود. اساس پشتیبانی سازمان یک علامت دیدنی است ، یک کانبان است. مثلا یک فروشگاه بزرگ پرتقالش در یک مخزن قرار دارد و زمانی مقدار پرتقال کم میشود و به زیر علامت مطمئن میرود ، این علامت در واقع کارمند فروشگاه را متوجه میکند که موجودی پرتقال بیشتری نیاز است. اونو متوجه شد که میتواند از این روش در شرکت تویوتا استفاده کند و از 1953 این کار شروع شد. در 1970 با بد شدن شرایط اقتصادی کانبان راهش را در طول اقیانوس آرام به ایالت متحده در پیش گرفت. در 1977 پایه تولید به هنگام (JIT) شد و در تمام شرایط و محیط های کاری بکار گرفته شد . اجرای یک سیستم کانبان به خوبی دیگر روشهای تولید مانند 5s و کایزن میتواند منافع معنی داری را برای تقریبا هر نوع کاری بوجود آورد. به عنوان مثال سیستم کانبان سریع تر و کارآمد تر از سایر مدلهای دیگر تولید است. کانبان مخصوصا برای حجم بالا و اقلام کم هزینه مفید است و برای حجم پایین و اقلام پرهزینه و عملیات بلند مدت کم تر اختصاص میابد. همچنین سیستم کانبان مسئولیت پاسخگویی به نیاز مشتریان را بهتر انجام میدهد. کانبان در واقع نشان میده که چه موقع باید شروع کنیم به تولید و چه موقع باید تولید را متوقف کنیم.

• کانبان در موارد زیر کمک میکند :

کاهش دادن موجودی : کانبان موجودی را به طور متوسط بین 25 تا 75 درصد کاهش میدهد و شرکت به طور موثری دراجاره ، برق و فضای ذخیره سازی صرفه جویی میکند.به علاوه با اجرای این سیستم میتوان از فرصتهای بوجود آمده استفاده نمود و آینده را گسترش داد.

• جریان کار بهتر میشود.

• پرهیز از تولید اضافه : چون همه بخش ها دارای برچسب کانبان هستند ، احتمالا موجودی برای تولید اضافه خیلی کمتر است بنابراین دارایی موجودی پس انداز میشود.

• بهبود تفاهم برای تغییرات در تقاضا : کانبان فوری به محیط واکنش نشان میدهد.

• احتمال خطر موجودی کهنه به حداقل میرسد زیرا موجودی تنها به مقداری که نیاز است ایجاد میشود.

 

 

 

منبعشم سایت دانشگاه خواجه نصیر

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

محاسبه تعداد کانبان ها در زنجیره تامین

چکیده:

در این مقاله روش برآورد تعداد ظروف و پالت های مورد نیاز در زنجیره تامین قطعات، با الهام گرفتن از فرمول محاسبه تعداد کانبان ها، ارائه شده در کتاب Toyota Production system مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

با ترکیب مفاهیم ارائه شده در آن فرمول و تجربیات موجود، الگوریتمی بدست می آید که ضمن برخورداری از سهولت کاربرد، با تقریب قابل قبول می توان تعداد کانبان ها و در نتیجه تعداد ظروف مورد نیاز در زنجیره تامین را برآورد نمود.

نویسنده: علیرضا احمدی، فوق لیسانس مهندسی صنایع، اداره بسته بندی شرکت سایپا (مقاله برگزیده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)

pdf.gif

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
(این مقاله 6 صفحه pdf و با حجم 222 کیلو بایت می باشد)

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...