رفتن به مطلب

دلایل ریزش برجهای دوقلوی تجارت جهانی پس از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر


ارسال های توصیه شده

دلایل ریزش برجهای دوقلوی تجارت جهانی پس از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در سالهای پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱, مهندسین زیادی درباره علت ریزش برجهای دوقلو و عوامل آن تحقیق کرده اند. با بررسی مرحله به مرحله این ریزش میتوانیم عوامل زیر را در توجیه نحوه ریزش برجهای دوقلو ارائه دهیم:

 

 

۱- ضربه وارد شده توسط هواپیماها:

 

زمانی که جتهای بوئینگ به برجهای دوقلو برخورد کردند بیش از ۱۰۰۰۰ گالن سوخت جت باعث ایجاد یک توپ آتشین بسیار عظیم شد. اما چیزی که قابل توجه است این است که ضربه وارد شده توسط هواپیماها باعث ریزش برجها نشد. همانند بسیاری از برجها و ساختمانها, برجهای دوقلو نیز طوری طراحی شده بودند که در صورت شکست یک سیستم باربری, بار آن سیستم به سیستم باربری دیگری وارد شود (گیرداری اضافه). هر یک از برجها دارای ۲۴۴ ستون در حول هسته مرکزی خود بوده اند که با از بین رفتن برخی از این ستونها بار آنها به ستونهای سالم منتقل شد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برجهای دوقلو تجارت جهانی قبل از برخورد هواپیماها

 

 

 

2- حرارت ایجاد شده از آتش:

 

سیستم آبپاش (سیستم هوشمند جلوگیری از آتشسوزی) به دلیل ضربه اولیه وارد شده از کار افتاد اما حتی اگر این سیستم به درستی کار میکرد باز هم قادر به خاموش کردن آتشی با چنین وسعت را نداشت.

سوخت جت در حرارتی بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه فارنهایت میسوزد. این حرارت به اندازه ای نیست که باعث مذاب شدن فولاد ساختمانی شود. اما برای ریزش برجها نیازی به آب شدن فولاد نیست. بلکه چون فولاد با حرارت مقاومت سازه ای خود را از دست میدهد همین حرارت دلیل اصلی ریزش برجها شد. در واقع فولاد بیش از نیمی از مقاومت خود را در دمای ۱۲۰۰ درجه فارنهایت از دست میدهد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
لحظه برخورد هواپیمای دوم به برج جنوبی تجارت جهانی

 

 

 

3- طبقات فرو ریخته شده:

 

بیشتر آتشسوزی در یکی از طبقات رخ داده بود. در واقع آتش ایجاد شده به دلیل سوخت جتها یکی از طبقات برج را به سرعت فرا گرفت و زمانی که طبقه ضعیف شده شروع به ریزش بر روی طبقه زیرین خود کرد, بار اضافه باعث ریزش آن طبقه نیز شد و به همین ترتیب طبقات زیرین به ترتیب فرو ریختند.

 

چرا پس از ریزش برجها, آوارهای بجا مانده انقدر متراکم و کم به نظر می آمد؟

برجهای دوقلو ۱۱۰ طبقه ای از فولاد کم وزن و یک هسته توخالی مرکزی ساخته شده بودند. بیش از ۹۵% حجم این برجها هوا بود که پس از ریزش برجها و از بین رفتن فضای اضافه بین طبقات و هسته مرکزی حجم آوار بجا مانده کم به نظر میرسید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
آوارهای برجهای دوقلو

 

 

اما در آخر یک نکته بسیار مهم هنوز مبهم باقی مانده است: طبق اظهارات مهندسین سازه و طراح برجهای دوقلوی تجارت جهانی, در زمان طراحی این برجها, تحقیقات زیادی درباره ی عملکرد برجها در زمان برخورد احتمالی هواپیما با آنها صورت گرفت. طوری که در زمان طراحی این برجها, نتایج بدست آمده از این تحقیقات همواره مد نظر بوده. آنها پس از طراحی برجهای تجارت جهانی اعلام کردند این برجها قادرند حتی در مقابل برخورد هواپیماهایی همچون ۷۰۷ بوئینگ و DC 8 از خود مقاومت کافی نشان دهند تا ساکنین بتوانند با امنیت کامل خارج شوند. حتی در نشست خبری که برای افتتاح این برجها برگزار شد, آنها اعلام کردند در صورت برخورد چنین هواپیماهایی, نگرانی عمده ما ریخته شدن سوخت جت به داخل ساختمان و سوزاندن ساکنین است نه ریزش برجها.

 

و اما نکته مبهم:

اگر ما مشخصات هواپیمای ۷۰۷ را با ۷۶۷ مقایسه کنیم خواهیم دید این دو هواپیما بسیار به همدیگر شبیه هستند. در واقع در شکل زیر مشخصات کلی آنها آمده است که میتوانید با هم مقایسه کنید:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

گفتنی است هواپیماهایی که در ۱۱ سپتامبر با برجهای تجارت جهانی برخورد کردند, در زمان برخورد دارای ۱۰,۰۰۰ گالن سوخت بودند. یعنی ۴۰% سوخت ماکزیمم بوئینگ ۷۰۷٫ همچنین با توجه به سرعت ماکزیمم بالاتر هواپیمای b707 نسبت به b767, حتی با وجود وزن کمترش, میتوان نتیجه گرفت انرژی جنبشی بیشتری خواهد داشت که یعنی ضربه وارده اثر مخربتری خواهد داشت. با این وجود این دو برج نتوانستند در برابر برخورد هواپیماهای ۷۶۷ مقاومت کنند.

 

منبع: سیویلتکت

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...