رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

فونت "زنگار"

 

طراحی فونت «زنگار» در مجموعه گروه مجلات همشهری انجام شد. این فونت که جهت استفاده در مجله همشهری پایداری و بر اساس ساختار پایه قلم «تیتر» طراحی شده است در تمام نرم‌افزارهای Windows قابل اجراست.

 

به گزارش گروه پژوهشي عفراوي وجود بافت‌هایی که فضای بصری فرسوده و ناشی از سائیدگی را تداعی می‌کنند، در طراحی این قلم لحاظ شده است. این قلم با ایجاد تغییرات در فونت پایه و طراحی‌های دستی شکل گرفته و سپس در نرم‌افزارIllustrator در قالب Curve ساخته شده است. شکل نهایی تمام کاراکترهای حروف و علائم و اعراب‌ها در نرم‌افزار Fontlab Studio به فرمت TTF درآمده است.

اجزاء طراحی شده در این قلم بسیار کامل‌تر از فونت پایه آن است و فواصل بین حروف و خطوط کرسی تا حد زیادی اصلاح شده است. هر کاراکتر در این قلم برای غنای بصری بیشتر، طراحی انحصاری دارد و مثلا حرف «پ» با استفاده از طراحی حرف «ب» ساخته نشده است.

نام کامل این قلم که برای استفاده در مجموعه گروه مجلات همشهری طراحی شده Zangar_Hamshahri است.

طراح این قلم فارسی معتقد است برای پر کردن فاصله بین فضای متنوع و پر شمار فونت‌های لاتین در برابر محدوده‌ کم‌تعداد قلم‌های فارسی قابل استفاده، عزم و خلاقیت ویژه‌ای نیاز است. فراوانی و تنوع فونت‌های دست‌نویس لاتین (Handwriting) و قلم‌های تایپی بافت‌دار، (Typewriter) فضای گرافیک کامپیوتری غربی را به شدت غنی و متنوع ساخته است.

در این سو اما یکدستی فضای تایپ فارسی و تکرار نوعی از تایپوگرافی که مبدعان آن را هم به شکوه وا داشته است، تلاش طراحان و سرمایه‌گذاران فضای گرافیک را جهت ایجاد اتمسفرهای تازه طلب می‌کند.

«روح‌اله گیتی‌نژاد» طراح این قلم جدید، ناظر هنری مجموعه گروه مجلات همشهری است

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

منبع:عفراوی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...