faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 بهمن، ۱۳۹۱ مسجد جامع سنندج یا دار الاحسان در دوره قاجار ساخته شده و در قلب این شهر قرار دارد این مسجد که شکوه عینی معماری اسلامی دوره قاجار است، توسط والی وقت این شهر بنا شد و به دلیل ویژگیهای خاص یکی از آثار تاریخی و دیدنی استان کردستان به شمار میرود.مسجد - مدرسه دارالاحسان با حمایت فتحعلی شاه قاجار و توسط امان الله خان اردلان والی وقت کردستان ساخته شد و امروزه مسجد جامع سنندج نام دارد. این مسجد باشکوهترین و زیباترین مسجد استان کردستان، به لحاظ سبک معماری و تزیینات وابسته به معماری است. مسجد جامع سنندج در بافت قدیم و در مجاورت و نزدیکی قلعه حکومتی قرار داشته است. از جمله ویژگیهای بارز این مسجد استفاده از عالیترین مصالح ساختمانی در ساخت و تزیینات آن است، که با کاشیکاری خشتی وسیعی توام با کتیبه و نوشته همراه است و در متن کتیبهها هریک به مضمون خاصی اشاره شده است. استفاده از آیات قرآنی در سطح وسیعی از نماها، ستون ها و دیوارهای داخلی و خارجی مسجد به وفور دیده میشود. در بنای دارالاحسان شاعرانی همچون میرزا فتح الله کردستانی متخلص به خرّم، میرزا صادق اصفهانی متخلص به ناطق، مجدالممالک متخلص فرهی و جوهری اشعار نغزی سروده اند که در شعرشان تمجید از والی، شکوه و عظمت، وجه تسمیه و کارکرد بنا در دو نقش مدرسه و مسجد مورد توجه است. بر اساس تاریخهای موجود در کتیبهها و اشعار فارسی، مسجد طی سالهای 1226 تا 1232 هجری قمری ساخته شده است. مسجد جامع دارای یک حیاط، شبستان ستوندار و دو ایوان است که یکی رو به شرق و دیگری رو به سمت قبله، حجره ها، مدرسهها، مدخل ورودی، راهروهای جانبی، فضای مردهشوی خانه و دو مناره این بنا روی ایوان رو به شرق ضلع غربی حیاط مدرسه ساخته شده است. 4 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 بهمن، ۱۳۹۱ ایوان رو به شرق مسجد که در ضلع غربی حیاط مدرسه قرار دارد، علاوه بر عملکرد یک ایوان با شکوه، مدخل ورودی به داخل شبستان مسجد است. در نمای بیرونی ایوانهای شرقی و جنوبی مسجد، آیات بسیاری به کار برده شده. این مسجد دارای 24 ستون سنگی با سر ستونهای مزین به مقرنس کاری است. بدنه این ستونهای سنگی به طور قابل توجهی با تزیینات طنابی شکل حجاری شده و در روی پایه آنها طرح گل و بوته نقش بسته است و در بخش فوقانی آن ها از آیات و سوره های مختلف ولی متناسب استفاده شده است. از دیگر تزئینات زیبای این مسجد - مدرسه می توان به آجر های لعاب داده شده این مجموعه اشاره کرد که با تبحر خاصی در کنار کاشی ها قرار داده شده اند و در قسمت حیاط این مجموعه به صورت گره چینی نمونه هایی از تزینات این بنا را می توان به وفور دید همچنین استفاده از چوب های تزیینی در پنجره ها که به صورت فخر و مدین در حجره ها اجرا شده است نمونههایی از تزیینات این مسجد - مدرسه است. در کاشی کاریهای 7 رنگ نمای ایوانهای مسجد، طرحهای گل و بوته و اسلیمی به صورت ترنج و نیم ترنج و کاشیهای با طرحهای هندسی به صورت ستارههای 8 پر ایرانی و یا گلهای هندسی کار شده اند. تزئینات سنگی ستون ها نیز یکی دیگر از شاخص های این بنا می باشد نوع حجاریهای صورت گرفته بر روی سنگها و همچنین مقرنسهای سنگی که بر روی سر ستون اجرا شده است درون مسجد را بسیار زیبا کرده است در کنار این گچبریهای قوسهای درونی این بنا نیز یکی دیگر از شاخص های این مسجد - مدرسه است 5 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 بهمن، ۱۳۹۱ مسجد حظیره در شهر یزد قرار دارد. بنای اولیه روضه محمدیه یا حظیره، بقعهای برای عبادت و سکونت فقرا بود و در سال 843 قمری از اموال حاج شمس الدین میبدی ساخته شد. این بنا به مسجد حظیره شهرت دارد و جز سنگ مرمر محراب آن، سایر قسمتهای بنا نسبتاً نوساز است. مسجد حظیره دارای ۳ درب ورودی است که درب اصلی آن درب بزرگ فلزی است که به خطوط هندسی تزئین یافتهاست. پیشخوان و 2 مناره قطور و زیبای مسجد مزین به کاشی معرق با نقوش گل وبوته اسلیمی ـ ختایی ـ ترنجی، کتیبه ثلث، فتیله پیچ شیاری یکپارچه، گلدان وطاق نما(نغول) گلچین با رگ چین آجری، خطوط کوفی بنایی ( معقلی ) ولوز میباشد. روی ترنجیهای آن اسماء خدا و 5 تن آل عبا (ع) حک شدهاست. نمای بیرونی مسجد آجری است .کف مسجد و صحن آن با سیمان(بتن) مفروش شدهاست. مسجد، صحن وسیع وزیبایی دارد که در میان آن حوضی دیده میشود . بخش دیگر تابستانخانه دو اشکوبه، در ضلع شرقی آن در دوردیف فوقانی و تحتانی پنجرههای فلزی مشاهده می شود. این بخش دارای ستونهای قطور وسقف آن مزین به خطوط کوفی بنایی و لوزی و گلچین و رگ چین آجری میباشد. گنبد و مقصوره که به خطوط کوفی بنایی و رسمی بندی تزئین یافته استوار بر ستونهایی مزین به نقوش هندسی و با قوسهای جناقی میباشد. پوشش خارجی گنبد آجری دارای قوس شبدری کند می باشد . نمای خارجی مزین به خطوط کوفی بنایی و لوز دو اشکوبه و پنجره فلزی مشبک رنگین وخط ثلث میباشد. 5 مناره کوچک در قسمت بدنه مسجد واقع شده است. منارهها با خطوط کوفی بنایی ولوز وگل چین آجر مزین شده است که پایههای آن سنگی است. دو سنگ قبر در کنار یکدیگر در داخل مسجد وجود دارد . که بر پیشانی یکی ازآنها لا اله الالله ومحمد رسول الله ودو بیت شعر نوشته شده است. همچنین آرامگاه سومین شهید محراب حضرت آیت الله صدوقی در کنار این مسجد قرار دارد. 6 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 بهمن، ۱۳۹۱ مسجد جامع اردکان، متعلق به قرن دهم هجری قمری و از بناهای تاریخی، مذهبی بافت قدیمی شهر است بنای خشت و گلی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام شبستان بزرگ، ایوان رفیع و گنبدی به وسعت ۶۴ متر مربع دارد که در ۵۰۰ سال گذشته 5 بار مرمت شده است. قدیمیترین اثر این مسجد زیرانداز - زیلویی - است متعلق به سال ۱۰۱۶ هجری قمری که در موزه مردمشناسی اردکان نگهداری میشود. مسجد جامع اردکان با اینکه تزئینات و کاشیکاری ندارد، مزین به یک در ورودی با ارزش هنری است. این درب به شکلی بسیار زیبا با صدها قطعه چوب پنج ضلعی ساخته شده است. روی دماغه در، 8 قطعه فلز به شکل مربع بوده که 4 قطعه آن باقی مانده است. محراب مسجد با قطعههای کاشی، متعلق به اوایل دوره صفویه مزین شده است و در میان آنها سنگ مرمر نصب شده است. مسجد جامع اردکان یادگاری از دوران تیموری است که در مجاورت خود بازار و حمام را جای داده است. در بخش شرق، قسمت شبستان ساخته شده که با ستونهایی چهار ضلعی در 2 ردیف با 6 ستون، بنا را پا برجا نگه داشته است. در حیاط مسجد یک چاه برای استفاد نماز گزاران از آب آن وجود داشته که به چاه صاحبالزمان معروف است. یکی از مهمترین قسمتهای جانبی مسجد جامع اردکان درب ورودی است با کوبههایی به شکل دو سر اژدها. سبک معماری این مسجد آذری و از نشانههای آن گنبد خانهای و یک ایوانه با رواقهایی در اضلاع شرقی و غربی که درب ورودی و اصلی بنا روبروی گنبد خانه باز میگردد. این مسجد از گونه مساجد یک ایوانی دارای یک صحن است که گنبدخانه و ایوان و رواقهای اطراف بخش تابستانه آن را تشکیل میدهد. مسجد جامع اردکان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی قرار دارد. 6 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 اسفند، ۱۳۹۱ مسجد پادشاهی یکی از افتخارات لاهور است و یادگار عصر حکومت مغولها. این مسجد دومین مسجد بزرگ پاکستان است و بنای آن در نیمه قرن یازدهم هجری شمسی (سال 1050 شمسی) آغاز و بعد از دو سال تکمیل شد. این مسجد گنجایش حدود 50 هزار نمازگزار را دارد و سردر آن ارتفاع زیادی دارد. معماری آن به سبک معماری دوره مغولهاست. دور تا دور صحن مسجد را دیواری محکم با ستونهای سنگی و طاقهای هلالی گرفته است که در جای جای آن دریچههایی رو به باغهای دور و بر باز شده است. 4 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 اسفند، ۱۳۹۱ مسجد سنگی ترک در روستای ترک در 29 کیلومتری شمال شرقی میانه و در کنار جاده قدیم میانه به سراب در استان آذربایجانشرقی قرار دارد مسجد جامع ترک یکی از زیباترین برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام سنگی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام است. تاریخ بنای اولیه آن معلوم نیست ولی با توجه به شیوه معماری شبستان قدیمی می توان آن را به دوره ایلخانان نسبت داد. بر در و دیوار مسجد تاریخ 1016 ه . ق مقارن با حکومت شاه عباس صفوی دیده می شود. همچنین طبق کتیبه موجود در محل، این مسجد به سال 1282 ه . ق پس از تخریب بر اثر زلزله، در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار و توسط حاج عباس ترکی باز سازی شده است. مسجد سنگی دارای صحنی با دو در ورودی، شبستان و مناره ای است که گل دسته و قسمت فوقانین منهدم شده است. کتیبهای در پیشانی دیوار در داخل هفت ترنج نوشته شده و یک کتیبه سنگی در کنار در ورودی به چشم می خورد. شبستان مسجد مستطیل شکل با ابعاد 90/17 × 5/21 متر است. یک گنبد بزرگ بر فراز جلوخان محراب و 12 گنبد کوچکتر روی ستونهای سنگی حجاری شده و جرزهای شبستان استقرار یافته اند. شبستان مسجد دارای یک محراب اصلی با مقرنس کاری ساده و دو محراب کوچکتر سنگی نقش دار است که در طرفین محراب اصلی قرار دارند. مسجد سنگی ترک به دفعات مورد مرمت قرار گرفته و آخرین بار در سال ۱۳۶۳ توسط میراث فرهنگى استان نوسازى و مرمت شد. در کتیبهاى بر سنگهاى وسط دو پنجرهٔ مسجد، تاریخ تعمیر آن و عبارتى در معرفى معمار و استاد بنا (عبدالوهاب) و بانى مسجد (حاجى مراد ترکى) نقر گردیده است. 5 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 اسفند، ۱۳۹۱ محراب مسجد از اهمیت خاصى برخوردار است و بسیار استادانه ساخته شده است، این محراب از سنگى یک پارچه تراشیده شده و کندهکارىهاى دیدنى دارد. شگفتیهای منحصر به فـرد و شیوه معماری و مصالح ساختمانی که در مسجد سنگی ترک به کار رفته، باستانشناسان را به تحیر واداشته و در عین حال تاریخ درخشان هنر معماری اسلامی را در قرون گذشته به تماشای علاقهمندان میگذارد. کندهکاریهای باشکوه و کتبیههای زیبای آن، که به خط زیبای نستعلیق تزئین شده حکایت از دقت، نبوغ و ظریفکاری معماران مسلمان آن دوران دارد. ستونهای این مسجد به گونهای زیبا و حیرتانگیز با سنگهای یکپارچه و قرمز، هر بینندهای را به تحیر و تفکر وا میدارد. یکی از ستونها که تفاوت اساسی با ستونهای دیگر دارد نشان میدهد که این ستون بعدها در هنگام تعمیر به جای ستون اصلی به کار رفته است. این مسجد 10 قسمت متمایز دارد که ساختمان اصلی آن تماما از سنگ، بنا شده و شبستانهای آن بعدها با آجر ساخته شده است. در ضلع جنوب غربی مسجد آرامگاهی وجود دارد که منسوب به بانی یا معمار آن است. تاریخ بنای این مسجد معلوم نیست، هیچ کتیبهای نیز در مورد بانی آن وجود ندارد. بعضی آنرا به حضرت امام حسن(ع) نسبت میدهند، برخی دیگر زمان احداث آن را در قرن ششم میدانند. 6 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 اسفند، ۱۳۹۱ مسجد سنجكلر در منطقه بويوك جكمج ، واقع در حومه شهر استانبول ، با هدف پرداختن به مسئله اصلي طراحي مسجد بوسيله دوري جستن از بحث هاي عام معماري مذهبي و تمركز بر جوهره اصلي فضاي روحاني طراحي شده است. پروژه در مرغزاري وسيع با چشم اندازهايي زيبا كه از حومه شهر و بزرگراه كنار آن جدا شده ، قرار گرفته است. ديوارهاي بلند اطراف پارك در حياط فوقاني مسجد، مرزي واضح ميان دنياي شلوغ و پر هرج و مرج بيروني و فضاي آرام درون پارك عمومي را رسم مي كنند. تاج سايبان ، تنها عنصر بصري معماري قابل رويت از بيرون پارك مي باشد ؛ بناي اصلي مسجد در زير همين سايبان قرار گرفته است و مي تواند به سهولت به حياط فوقاني دسترسي داشته باشد. ساختمان به طور كامل با توپوگرافي سايت درآميخته و جهان خارج ار آن همچون حركتي از سايت ديده مي شود .براي ورود به مسجد بايد از تپه ها پايين بياييد و از ميان ديوارها به آن راه يابيد. فضاي داخلي، همچون غاري ساده شما را در بر مي گيرد تا در اين فضاي پر هيبت و الهام بخش دعا كنيد و با خداي خود تنها باشيد. شكاف ها و شكستگي هاي ديوار، نمازگزار را به سوي قبله و محل عبادت راهنمايي مي كنند و اجازه مي دهند كه نور خورشيد، فضاي داخلي را بيالايد.اين پروژه، نقش كشش ميان ساخته ي دست بشر و طبيعت را كامل مي كند. اين تباين از پله هاي سنگي طبيعي شروع شده و با شيب دشت همراه مي شود و با پوشش نازك بتن مسلح دالها و سايبان 6 متري آن به اين جدال دوگانه مي پردازد. lمنبع: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 6 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 اسفند، ۱۳۹۱ با توجه به تنش های محلی با مهاجران مسلمان، ساخت مسجد گروه بی یارکه اینگلس، طرحي مبتکرانه و یا ظالمانه است؟گروه بی یارکه اینگلس كه با طرحهاي جسورانه اي شهرت يافته است ، چون نمايش گنج ملي ربوده شده ي دانمارك در نمايشگاه چين و يا كتابخانه ديكتاتور قزاق كه باعث مي شود ايوان مخوف همچون سنت فرانسيس به نظر بيايد ؛ اين بار بي پرواتر از گذشته، يك مسجد عظيم با مناره هاي پيچان را در شهر كپنهاگ ارائه داده است.اين طراحي مجلل، الگويي شبيه به زيگورات دارد كه در ارتفاع 150 فوت به گنبدي شيشه اي مي رسد و با دو مناره ي بلند و باريك بر پياده رو تسلط مي يابد. در كشوري كه قوانينش باعث مي شود كه هيچ پنهان كاري در احساسات ضداسلامي وجود نداشته باشد وچند سال پيش كاريكاتورهاي آن، تبديل به بحراني جهاني گشت ؛ اين مسجد مي تواند احساسات مردمي را برانگيزد.اين حجم بيانگر نياز معمار به توصيف بنا با نگرشي دانماركي ست.اين گروه در بيانيه انتشار طراحي خود اظهار مي دارند كه " همتايي اسلامي " از كليساي نجات دهنده ي كپنهاگ با ارتفاع 150 فوت را با گنبدي در جايگزيني سقف شيشه اي آن طراحي كرده اند كه مي تواند ساختمان را در نور روز دانمارك غرق كند. بي ياركه اينگلس مي گويد: " هدف ما، طراحي مسجدي دانماركي بوده است كه تفسيري از سنت اسلامي در معماري و فرهنگ در بستر دانمارك باشد. عناصر يكسان طراحي مسجد در جهان عربي با شرايط آب و هوايي و روشنايي دانمارك سازگار شده اند. " آيا اين نمايشي براي متقاعد كردن كپنهاگ است؟ شهري كه براي هر دو گروه پيشگامان مكه و نهيليست ها مديريت مي شود.ساخت اين مسجد تلاشي مضاعف مي طلبد و تصويبات جديد شهر به وضوح براي اين طرح مانعي بزرگ محسوب مي شوند اما تا زمانيكه اين كشور از سوئيس پيروي نكند، كپنهاگ مي تواند اين مسجد را دارا باشد. منبع: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 7 لینک به دیدگاه
*mitra* 77 اشتراک گذاری ارسال شده در 26 اسفند، ۱۳۹۱ به گزارش شيعه آنلاین به نقل از معماری نیوز، کشور اندونزی که از مسجدهای مختلفی مختص مسلمانان این کشور برخوردار است، در فضایی به مساحت 970 مترمربع ساختمان جدید مسجد الایرسیاد را به نمایش گذاشته است که بدنه خارجی این ساختمان کاملاً با معماری کلاسیک و مدرن طراحی شده است. همچنین قالبهای برجسته نام خداوند و ائمه اطهار نیز در نمای خارجی ساختمان این مسجد بهکار گرفته شده است و از این رو میتوان ساختمان مسجد را نسبت به سایر ساختمانهای اطراف خود متمایز کرده و آن را تشخیص داد. محوطه اطراف این ساختمان کاملاً به صورت قالب مدور و چرخشی طراحی شده و ساختمان این مسجد نیز در قالب مکعبی در مرکز این دایره قرار گرفته است. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 6 لینک به دیدگاه
*mitra* 77 اشتراک گذاری ارسال شده در 26 اسفند، ۱۳۹۱ سلام دوستان خوبید؟؟؟ این مسجد(الایرسیاد) موضوع مقاله ایه که من باید راجع بهش این ترم کار کنم . ممنون می شم اگه اطلاعات خوبی راجع بهش دارین،درمیان بذاریم.ممنون:icon_gol::icon_gol:... 4 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 26 اسفند، ۱۳۹۱ شکل مسجد به صورت یک مکعب مربع است و شبیه خانه کعبه ساخته شده است، نمای آن با خوشنویسی اسلامی و کلمات "لا اله ال الله" و "محمد رسول الله" تزیین شده است. و طراحی آن برای ظرفیت 1000 نفر بوده است.مدل سنگ کاری های کار شده در دیوار ها اجازه می دهد که تهویه داخل مسجد به صورت طبیعی بوده و محوطه درختکاری شده و حوضچه آب بیرون مسجد نیز باعث می شود که همیشه هوای درون مسجد ازبیرون آن خنک تر باشد. این مسجد به دست اندونزیایی طراحی شده است.گروه معماری شهری اندونزی كه با نام اختصاصی PT. شناخته شده است، متون اسلامی را با استفاده از نرمافزارهای گرافیكی بر بدنه ساختمان مسجد الایرسیاد اندونزی به اجرا درآورده و در نهایت بر روی سنگهای طبیعی تراش داده است. از این رو برجستگی این متون اسلامی را به همراه بافت اصلی آنها میتوان بهوضوح در بدنه ساختمان این مسجد مشاهده كرد. همچنین سالنهای نورانی با طرحهای آرامشبخش مختص راز و نیاز و انجام واجبات اسلامی در محوطه داخلی این مسجد بهخوبی نمایان شده است. منبع: باشگاه خبرنگاران+معماری نیوز 5 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده