eder 13732 اشتراک گذاری ارسال شده در 1 فروردین، ۱۳۹۱ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در گذشته تا به امروز گنبد و گلدسته نمادی از یک مکان متبرکه و یا مسجد بوده استدر آن زمان گنبد یک نشانه شهری به حساب می آمد که با ورود هر غریبه ای به شهر هدایتش را به عهده می گرفت ولی در قرن معاصر ، در شهر های امروزی با برجهای سر به فلک کشیده دیگر مجالی برای تماشای گنبدهای فیروزه ای و کمک گرفتن از آنها به عنوان نشانه ی شهری نیست .طرحی که امروز از برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام شاهد خواهید بود به گونه ای متفاوت به طراحی مسجد نگریسته که آن هم نه در ایران که در اندونزی !شاید این گونه طرح ها مجالی برای تمدید آرامش گمشده ی انسان اسیر قرن بیست و یکم را در مکانی از جنس خودش و با زبان خودش فراهم آورد تا با یگانه معبود خویش به نجوا بنشیند . معمار :گروه طراحی شهری اندونزی PT مساحت سایت: ۸,۰۰۰ sqm مساحت پروژه : ۹۷۰ sqm سال پروژه : ۲۰۱۰ کشور اندونزی که دارای مساجد گوناگونی مختص مسلمانان این کشور است، به تازگی در فضایی به مساحت ۹۷۰ مترمربع ساختمان جدید مسجد ال ایرسیاد را به نمایش گذاشته است که بدنه خارجی این ساختمان کاملاً منطبق با برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مدرن و به گونه ای متفاوت از سبک کلاسیک مرسوم طراحی شده است. همچنین قالبهای برجسته نام خداوند و ائمه اطهار نیز در نمای خارجی ساختمان این مسجد بهکار گرفته شده است و از این رو بنای مسجد را نسبت به سایر ساختمانهای اطراف خود متمایز کرده وقابل توجه ساخته است.محوطه اطراف این ساختمان کاملاً به صورت قالب مدور و چرخشی طراحی شده و ساختمان این مسجد نیز در قالب مکعبی در مرکز این دایره قرار گرفته است. گروه طراحی شهری اندونزی که با نام اختصاصی PT. شناخته شده است، متون اسلامی را با استفاده از نرمافزارهای گرافیکی بر بدنه ساختمان مسجد ال ایرسیاد اندونزی به اجرا درآورده و در نهایت بر روی سنگهای طبیعی تراش داده است. از این رو برجستگی این متون اسلامی را به همراه بافت اصلی آنها میتوان بهوضوح در بدنه ساختمان این مسجد مشاهده کرد. همچنین سالنهای نورانی با طرحهای آرامشبخش مختص راز و نیاز و انجام واجبات اسلامی در محوطه داخلی این مسجد بهخوبی نمایان شده است. و درنهایت میتوان گفت با این گونه طرح ها در آینده ای نزدیک شاهد تغییرات عمده ای در طراحی اماکن مختلف و علی الخصوص متبرکه خواهیم بود و این می تواند آغازی باشد برای تفکری جدید . عکس های این مسجددر درپست های: #33 _ #35 _ #36 _ #76 _ #38 _ #39 _ #41 _ #42 این تاپیک مشاهده نمائید. منبع : نقش نگار 16 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 دی، ۱۳۹۱ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مسجد سلیمانیه در استانبول از مسجدهای جامع این شهر است که در سالهای ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷ ساخته شد.این مسجد را معمار بزرگ عثمانی خواجه معمار سنان آغا بهدستور پادشاه عثمانی سلطان سلیمان اول طرح کرد. ارتفاع گنبد این مسجد ۵۳ متر و قطر گنبد ۲۷٫۵ متر است. نا به سنت عثمانی این مسجد چهار منار (گلدسته) دارد که نشانه مسجدهائی است که به امر شاهان ساخته میشد. سبک معماری آن، مانند دیگر کارهای سنان و معماران عثمانی ترکیبی از سبک معماری بیزانسی و اسلامی است. بر پایهٔ رسم آن دوره این مسجد دارای ساختمانهای جنبی مانند مدرسه و حمام و کتابخانه و کاروانسرا و بیمارستان و آشپزخانه عمومی نیز بودهاست. اینگونه ساختمانهای جنبی را «کلیهٔ مسجد» (به ترکی عثمانی «جامی کولیهسی») مینامیدند. 24 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 دی، ۱۳۹۱ در باغ پشت این مسجد آرامگاههای سلیمان اول و همسر و مادر و خواهرش و نیز آرامگاههای سلیمان دوم و احمد دوم قرار دارد. مسجد سلیمانیه و مجموعه آن که شاهکار معمار سینان است یکی از زیباترین و بهترین نمونه های معماری اسلامی است . مجموعه از نظر شهرسازی ، تکنیک ، استقامت و پایداری یک موفقیت بی نظیر است . ۶ مدرسه ، طبق خانه ، عمارت ، کاروانسرای ، بیمارستان ، حمام ، مکتب خانه ، حجره و دکانها ، و مقبره سلطان خرم و سلطان قانونی ، مجموعه سلیمانیه را به مجموعه فرهنگی اجتماعی بزرگی تبدیل کرده است که پس از مجموعه فاتح ، در نوع خود بزرگترین است . این مجموعه در بین سالهای ۱۵۵۷-۱۵۵۰ به دستور سلطان قانونی و توسط معمار سینان ساخته شده است . با ساختمانهای طبقه طبقه ای که به روی تپه ساخته شده یک مجموعه جالب توجه با نظمی خاص است . در چهار گوشه این مجموعه چهار مناره ساده ولی ظریف بنا شده است که دو تای آن دارای ۲ گلدسته و ۲ مناره دیگری دارای ۳ گلدسته می باشد. این ۱۰ گلدسته نشانه آن است که سلطان قانونی دهمین سلطان عثمانی است. در نقشه مسجد که کاملا” ارگانیک است هیچ گوشه ای قربانی زیبایی گوشه دیگری نشده است . این عبادتگاه که مطابق با سلیقه و سنت های فرهنگی دوران خود ساخته شده بدون تاثیر گذاری فنی و افراط در معماری ، با ظرافت خاصی تزیین یافته است . علیرغم اینکه در اوج دوران هنر چینی سازی ساخته شده است لیکن فقط دیوار محراب آن با چینی پوشیده شده است . همچنین اکوستیک بسیار حساس مسجد را نیز نباید فراموش نمود . در مقابل محراب مسجد ، مقبره سلطان قانونی قرار دارد . در سمت چپ این مقبره نیز مقبره سلطان خرم با چینی های بسیار زیبا و رنگهای متنوع و در گوشه سمت چپ آن نیز مقبره بسیار ساده معمار سینان خالق آثار معماری بی نظیر قرار دارد . در شبستان ، مسجد سلیمانیه واقع شده است . معمار سینان ( وفات ۱۵۸۸) این مقبره ساده و زیبای جالب توجه را خود ساخته است . این مقبره ، ظرافت و سادگی ناشی از ذکاوت این استاد بزرگ را به نمایش میگذارد. 20 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 دی، ۱۳۹۱ معمار:عبدالعزیز فرمانفرمائیان تاريخچه ساخت مسجد در تاريخ 15/6/1327 اعضاي انجمن معارف اسلامي دانشجويان طي نامه اي رسمي از دانشگاه و اولياي امور تقاضا كردهاند كه براي رعايت حال دانشجويان ، تصميمي دربارة ساختمان يك مسجد آبرومند ، اتخاذ نمايند كه دانشجويان بتوانند در آنجا به عبادت بپر د ازند فراهم نمودن مقدمات ساخت مسجد تا تاريخ 16/1/1334 به تعويق افتاد اما طبق اظهارات دكتر اقبال- رئيس وقت دانشگاه – قرار شد كه اولين كلنگ ساخت مسجد دانشگاه در روز اول ارديبهشت ماه سال 1334 به زمين بخورد. متن اظهارات دكتر اقبال در تاريخ 16/1/1334 : "مقدمات ساختمان مسجد دانشگاه فراهم گرديده و اولين كلنگ بناي مسجد مزبور با مراسم خاصي در اوايل ارديبهشت ماه به زمين زده خواهد شد. مخارج ساختمان مسجد دانشگاه ، ده ميليون ريال برآورد شده كه از طرف دانشگاه تهران تأمين گرديده است. در ساختمان مسجد دانشگاه ، يك سالن بزرگ براي مراسم تحليف و گذرانيدن پايان نامههاي فارغالتحصيلان دانشكدههاي مختلف بنا ميشود. نقشة ساختمان مسجد ، نظير مساجد بزرگ با در نظر گرفتن احتياجات دانشگاه ، ترسيم شده و محل آن در محوطة مركزي دانشگاه تعيين گرديده است. اين مسجد داراي يك سردر عالي و مرتفع و در وسط داراي يك گنبد كاشي كاري و دو منار ة بلند خواهد بود و تز ئ ينات داخلي مسجد هم از روي نقشه هاي شرقي و غربي انجام خواهد گرديد.". در دي ماه سال 1336مسئولين ساخت مسجد اظهار داشتند: " ساختمان مسجد دانشگاه در حال پيشرفت است و در مرداد ماه سال آينده، ساختمان گنبد و سفتکاری مسجد، به کلّی پايان مييابد و البته مدتی هم صرف کاشیکاری و تز ئينات مسجد خواهدشد. اين تز ئينات با کمک ادارة ساختمان دانشگاه و پنج نفر از اساتيد قديمی که در فنّ تعمير و تز ئين مساجد، مهارت دارند، صورت خواهدگرفت. بهطور کلی، ساختمان مسجد دانشگاه از هر جهت با ساير ساختمانها فرق دارد. نقشة اين مسجد طوری ساخته شده که تاکنون در ايران سابقه نداشته. قبلة اين مسجد در ابتدا کج بود و مهندسين که نقشة ساختمان را تهيه کردهاند برای رفع اين نقص از مسجد امام اصفهان تقليد کردند. بهترتيبی که کجی قبله، بههيچوجه در ساختمان، مشاهده نميشود. ساختمان مسجد دانشگاه 2200 مترمربع میباشد." در تاريخ 27/7/1339 مقاله اي در " اطلاعات جوانان " در اعتراض به تكميل نشدن ساختمان مسجد دانشگاه به چاپ رسيد. متن اين مقاله به اين شرح است: "چند سال پيش سروصدا بپا كردند و بوق و كرنا زدند كه دانشگاه تهران هم، مثل ساير دانشگاههاي بزرگ جهان ميخواهد عبادتگاه و مسجد داشتهباشد و بالاخره طيّ تشريفاتي، اولين كلنگ ساختمان مسجد دانشگاه را به زمين زدند. بعد از آن دومين كلنگ و سومين كلنگ هم زدهشد و مسجد بهسرعت جلو آمد. ساختمان آن هم واقعاً تماشايي بود. با اين طرح و نقشة جالب و مواد و نحوة ساختماني كه انتخاب كردهبودند، ساختمان اين مسجد اصلاً يك كار جالب بشمار ميآمد. مدتي ساختمان پيشرفت كرد، بعد نيمهكاره ماند. دوباره دست به كار شدند، باز هم نيمهكاره ماند و بالاخره بعد از چند بار آغاز و اتمام، مسجد همچنان نيمهكاره است و در حالي كه چيزي از ساختمانش نمانده و اسكلت بتوني آن كاملاً به پايان رسيدهاست، آن را همينطور نيمهكاره گذاشتهاند. اينجا يك سؤال موجود است: آيا دانشگاه، مسجد ميخواهد يا نه؟ خوب اين اختراع ما نيست. تمام دانشگاههاي بزرگ دنيا عبادتگاه دارند و در نقشة دانشگاه ما هم، از روز اول، مسجد منظورشده و بايد ساختمان آنكه نزديك به اتمام است، كامل شود. چرا نميگذارند مسجد دانشگاه ساخته شود؟ چه كسي مانع اينكار است و ساختن اين مسجد با عقايد چه كسي منافات دارد؟ ما به شايعاتي كه در اينباره ورد زبانها است اشارهاي نميكنيم، فقط بر اساس منطق و عقل سليم ميبينيم، در حالي كه دانشگاه، در چندين نقطه و حتي دو قدم پايينتر از همين مسجد كارهاي ساختماني را كه نشاندهندة وجود اعتبار ساختماني است، شروع كردهاست، نيمهكارهماندن مسجد، به دليل بيمزه و تكراري "نبودن اعتبار" نميتواند باشد. وقتي اعتبار هم، موجود بود، چه چيزي مانع ساختن مسجد بود؟ و چه كسي از پيشرفت اينكار جلوگيري ميكند؟ فعلاً فقط اظهار اميدواري ميكنيم ساختمان مسجد دانشگاه كه به هردليل، اعم از دلايل مالي، فني، اعتباري و مذهبي نيمهتمام ماندهاست، بهزودي تكميل بشود." به علت ركود ايجاد شده در ساخت مسجد دانشگاه، در بهمن ماه سال 1339 در دانشكده هاي فني، پزشكي و علوم براي دانشجويان نمازخانه موقت دائر شد. سرانجام در تاريخ 22 مهر ماه سال 1345 مسجد دانشگاه تهران افتتاح شد در تاريخ 15/10/1345 به دستور آقاي دکتر اقبال، رييس هيأت مديره و مديرعامل شرکت ملي نفت ايران، مبلغ ششصد هزار ريال از طرف شرکت ملي نفت ايران براي نصب يک چلچراغ بزرگ در مسجد دانشگاه در اختيار دانشگاه تهران گذاشتهشد معرفي فضاهاي مسجد ورودي :مسجد داراي دو ورودي به حياط اصلي و دو ورودي به حياط فرعي است. اين دو حياط توسط يك ورودي با هم در ارتباطند . حياط :مسجد داراي يك حياط اصلي است كه در حال حاضر در جهت شبستان و مسقف مي باشد و از آن براي خواندن نماز نيز استفاده ميشود، و نيز داراي يك حياط فرعي است كه مربوط به عملكرد هاي جانبي است. شبستان : مسجد داراي يك شبستان است كه حدود يك سوم آن متعلق به خواهران بوده وبقيه به برادران تعلق دارد. فضاي فرهنگي :مسجد داراي يك مجموعه اداري- فرهنگي است كه شامل دو قسمت خواهران و برادران مي باشد. ورودي قسمت خواهران در سمت شمال شرقي حياط اصلي وورودي قسمت برادران در سمت جنوب غربي آن ودر كنار حياط فرعي ودر ارتباط با آن مي باشد ويژگي هاي معماري مسجد اين مسجد متعلق به دوران پهلوي است و عليرغم برخورداري از عناصري چون مناره و گنبد، سبك معماري آن ازنظر فرم، فضا و مصالح متفاوت با سبك سنتي است. منظر ونشانه شناسي شهري: مسجد به صورت تك بنا وبا دو مناره نسبتاًَ بلند استوانه اي و اختلاف مصالح با ديگر ساختمان هاي دانشگاه، كاملاًَ قابل تشخيص است. جهت گيري حجم به سمت قبله : حجم كلي مسجد نسبت به خيابان هاي ارتباطي دانشگاه تغيير جهت داده و در سمت قبله قرار گرفته است. هندسه وفضاي شبستان :پلان شبستان مربع وبا جهت گيري فضايي يكسان مي- باشد اما عواملي چون ووروديهاي رو به قبله و تو رفتگي هاي ورودي اصلي، تأكيد بر جهت قبله نموده اند. نحوه وجهت نور گيري :نورگيري شبستان يكي از طريق درب ورودي اصلي شبستان و ديگر از طريق پنجره هاي زير گنبد تأمين ميشود. مصالح و تزئينات خارجي :بدنه ها عموماًَ داراي پوشش سنگي دوتيشه ومناره ها داراي پوشش سنگ باد بر با كتيبه به خط بنايي هستند. ستون هاي حياط بتني بوده و بالاي ديوار حياط كتيبه كاشي كاري شده به خط ثلث ديده مي شود. مصالح و تزئينات داخلي شبستان :ديوارها داراي پوشش سنگي، گنبد وسقف گچي وبه رنگ سفيد، محراب كاشي كاري شده، با طرح گل وگياه و خط، ستون ها گچي وستون هاي كاشي كاري با طرح هاي اسليمي مي باشد. پوشش شبستان :مسجد داراي يك گنبد در مركز و سقف مسطح در اطراف گنبد مي باشد. گنبد و ستون هاي مورب داراي سازه فلزي وسقف مسطح با ستون هاي مربوطه داراي اسكلت بتني مي باشد. .[/size][/size]] 18 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 دی، ۱۳۹۱ [h=2][/h]مَسجـِدِ پادْشاهی (بادشاہی مسجد) یا مسجدِ عالَمگیری، در شهر لاهور پاکستان از بزرگترین مسجدهای جهان به شمار میآید.ساخت این مسجد در لاهور به فرمان پادشاه گورکانی اورنگزیب عالمگیر (حکومت: ۱۰۶۸ـ ۱۱۱۸ ق.) و با اختصاص سه میلیون (سی لک) روپیه برای آن آغاز شد. کتیبه فارسی بالای درِ ورودی مسجد به خط ثلث و نستعلیق است خبر میدهد که ساخت این مسجد در سال ۱۰۸۴ ق. توسط برادر رضاعی اورنگزیب، مظفرحسین معروف به فدائی خان کوکه، به پایان رسیدهاست. 17 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 دی، ۱۳۹۱ این مسجد به وسیله پوسته های فولادی ساخته شده و مکان مقدس دعا در داخل کره می باشد.StudiOZ مسجدی در شهرداری کایسری ترکیه طراحی کرده است زیرا به لحاظ تاریخی مساجد ترکی به بالاترین پتانسیل خود در طراحی رسیده است.از آنجایی که در مساجد از یک گنبد در بالای یک فرم مربعی استفاده شده است معمار از سعی کرده است تا پایدارترین فرم را ایجاد کند. این مسجد از پوسته ای با الگوی فولاد بر اساس مفهوم نقطه تا بینهایت ساخته شده است.مکان نماز گزاردن در داخل کره ای ایجاد شده است که دارای ظرفیت زیادی میباشد. پروژه : Sphere In Box Mosque طراح : StudiOZ کارفرما : Kayseri Municipalit مساحت : ۸۰۰۰m2 17 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 دی، ۱۳۹۱ محل : شهرك قدس (غرب) – بولوار فرحزادي مساحت زمین : 56000 متر مربع سطح زیر بنایی مذهبی و تجاري : 21000 متر مربع طراح : مهندسین مشاور معماري فضا طراحی مسجد شهرك قدس تهران در برنامه فیزیکی پروژه علاوه بر طراحی مسجد ، مجموعه اي تجاري نیز به عنوان موقوفه مسجد در نظر گرفته شده است و درطرح کلی عملکرد مذهبی و تجاري کاملا از یکدیگر مجزا گردیده اند محوطه وسیع جلوي مجموعه تجاري عرصه اي رابراي نمود هرچه بیشتر مسجد به وجود آورده است. مجموعه تجاري به صورت دیواره اي ساده و منحنی شکل به عنوان زمینه اي براي مسجد طراحی شده است . فضاهاي مجموعه مسجد شامل شبستان اصلی ، چهار سالن اجتماعات با ظرفیت هاي 300 تا 100 نفر ، حوزه علمیه ، کتابخانه و سایر فضاهاي جنبی است . معیارهاي کلی طراحی مسجد: در طراحی مسجد سعی شده است که فضایی با ویژگی هاي زیر ایجاد گردد: - داراي روحیه مذهبی ؛ - به وجود آورنده حس وحدت ، حضور و تمرکز درنمازگزاران ؛ - بی پیرانگی و خلوص ؛ نشانه هاي فرهنگی : نمادها و فرم هاي سنتی در طراحی مسجد از خصوصیات اساسی معماري گذشته شامل هندسه ، ریتم و سلسله مراتب ، و همچنین نمادهاي معماري ایرانی – اسلامی که با ساختار ذهنی عامه مردم نیز منطبق باشد به صورتی نو استفاده شده است . این روش برخورد با میراث گذشته داراي ویژگی زیر است : -1 بهره گیري از فرم ها و نمادهاي گذشته با دیدي خلاقانه و بدون پیروي مطلق از الگوهاي قدیمی ، به صورتی که به حکمت موجود در ساخت و ساز مجموعه لطمه اي وارد نسازد . -2 اغراق نکردن در استفاده از ستون ها و جرزها براي ایجاد روحیه مذهبی -3 عدم استفاده از مصالح تزئینات به شکل کاملا سنتی -4 استفاده از اجزاي سنتی مانند: حیاط ، گنبدخانه ، شبستان هاي جانبی و مناره. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 14 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 دی، ۱۳۹۱ ویژگی هاي معماري بنا -1 تبعیت فضاهاي اصلی مسجد از هندسه منظم و راست گوشه و طراحی فضاهاي جنبی (مانند حوزه علمیه ، صندوق قرض الحسنه ، بخش فرهنگی و کتابخانه) با هندسه اي متناسب با پتانسیل هاي زمین که مثلثی شکل بوده است و اختلاف سطح بسیار زیادي دارد . -2 پرهیز ازتعدد نقاط عطف و استفاده از تقارن درطراحی شبستان براي ایجاد تمرکز درنماگزاران. -3 استفاده از جاذبه هاي بصري موجود در محیط در قالبی هماهنگ و سازماندهی شده . -4 استفاده از روشنایی یکنواخت و ملایم و نورهاي غیرمستقیم . -5 حجم نماي مسجد به گونه اي طراحی شده است که در عین درونگرا بودن ، نقش عنصري شاخص را نیز در شهر ایفا کند. -6 تنظیم سلسله مراتب عرصه ها به صورت متعادل و بدون ایجاد دسترسی هاي پیچیده و مبهم. -7 استفاده از گنبد بتنی با فرمی متناسب با ویژگی هاي مصالح و روش ساخت با خیز کم و درتضاد با سردر رفیع . منبع: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 16 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 دی، ۱۳۹۱ مسجد و مدرسه سپهسالار (شهید مطهری) نخستین و بزرگترین مسجد و مدرسه عالی در تهران است. معماری این برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام از نزدیکترین تلفیقها میان معماری ایرانی و معماری مساجد استانبول است. مسجد سپهسالار گنبد ویژهای دارد؛ تعداد منارههای بیش از اندازه متداول آن که حدود 10 مناره است و گنبد دو گوش خوابیدهاش نشان از سبک معماری مساجد برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام دارد. کارشناسان معماری معتقدند که این بنا با بهرهگیری از کاشیکاریها و مجموعه هنرهای معماری دوره قاجار طراحی و ساخته شده است. در سال ۱۲۹۶ قمری میرزا حسین خان سپهسالار دستور ساخت مسجدی را داد که اکنون، از زیباترین بناهای شهر تهران به شمار میرود. طراحی مسجد را ممتحنالدوله به عهده گرفت و معمار آن حاج حسن قمی بود. ساخت هسته اصلی بنا نزدیک به 5 سال به طول انجامید. در دورههای بعدی، تکمیل بخشهایی از مسجد همچنان ادامه یافت که در سال ۱۳۲۰، در محل گلخانه قدیمی، تالاری ساخته شد که امروز مجموعه دارالقرآن است. در سال ۱۳۴۲، استاد لرزاده تغییراتی در شبستان زمستانی ایجاد کرد و در سال ۱۳۷۵ ، نیز مهندس سعیدی گنبد اصلی را مرمت کرد. وجه دیگری که به این مجموعه اهمیتی دو چندان میبخشد کتابخانه مسجد است که در سال ۱۲۹۷ قمری، سپهسالار با خرید کتابخانه ۴۰۰۰ نسخهای اعتضادالسلطنه آن را پایهگذاری کرد. هم اینک، گنجینهای با بیش از ۴۲۰۰ کتاب خطی به خط مؤلفان و نزدیک به ۱۰۰۰۰ کتاب چاپ سنگی در این کتابخانه موجود است. این بنا دارای 3 ورودی در بخش شمالی بوده که به علت احداث کتابخانه ملی توسط مهندس سیحون در سال 1342 مسدود و ارتباط این قسمت از بنا با باغ بهارستان قطع شد. ورودی اصلی این مسجد با عقب نشینی نسبت به پیاده رو از الگوی جلوخان تبعیت کرده و ورودی شرقی نیز چنین الگویی را به صورت ساده تری داراست. از ویژگیهای مهم فضای مسجد سپهسالار، که در واقع یکی از برجستهترین ابداعات معماری قاجاری نیز به شمار میرود، وجود مهتابیها و بهارخوابهای وسیع در طبقه فوقانی است. بعد از انقلاب اسلامی، مسجد و مدرسه سپهسالار به مدرسه عالی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام تغییر نام یافت. مسجد و مدرسه عالی شهید مطهری میزبان بسیاری از مراسم مهم مذهبی، کشوری و لشکری است و به این اعتبار میتوان آن را بنای یادمانی دانست که در تحولات سیاسی یکصد ساله اخیر مطرح بوده است. منبع: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 15 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 دی، ۱۳۹۱ مسجد ذوالفقار در بازار و در محله نیم آورد اصفهان قرار دارد این برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در محله نیماورد قرار دارد که در زمان صفویه یکی از محلات آباد و پرجمعیت اصفهان بوده است. مسجد ذوالفقار در زمان سلطنت شاه طهماسب صفوی دومین حکمران این سلسله ساخته شده است. کتیبهای که به خط ثلث با کاشی سفید معرّق بر زمینه لاجوردی بر سر در مسجد نوشته شده به نام شاه طهماسب و ذوالفقار که اسم مسجد است اشاره کرده و تاریخ آن نیز سال 950 هجری قمری است. خطاط این کتیبه محمد سیاوش است. در این کتیبه نام شیخ محمد صفی که بانی مسجد بوده است نیز آمده است. بر در قدیمی مسجد ذوالفقار به خط ثلث برجسته اشعاری در مدح و ستایش برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام منقور است. بربالای کتیبه سردر مسجد لوح سنگی سیاه رنگی نصب شده که با خط ثلث برجسته عباراتی روی آن نوشته شده است. لوح بزرگتری نیز به رنگ سیاه در ایوان جنوبی نصب شده است. تاریخ این لوح سال 1037 قمری آخرین سال سلطنت شاه عباس اول است و مفاد آن بخشودگی مالیات برخی اصناف میباشد. نقش کتیبهها به غیر از مفهوم مذهبی آن، زیبایی خاصی به این اثر بخشیده است. در مسجد جامع اصفهان نیز از این گونه کتیبهها که از بخشودگی مالیاتی حکایت میکند، دیده میشود. شاید پادشاهان صفوی بدین گونه میخواستند حمایت اصناف را به سوی خود جلب کنند تا بدین وسیله بر مدت فرمانرواییشان بیفزایند. مسجد و مدرسه و حمام ذوالفقار هنگامی در اصفهان ساخته شد که هنوز این شهر پایتخت نشده بود. این نکته بیانگر این مطلب است که شهر اصفهان حتی در زمانی که مرکز حکومت نیز نبود مهم و آباد بود و حکّام و امراء و بزرگان کشور به آن توجه مخصوص داشتند. منبع: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 12 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 دی، ۱۳۹۱ بنای تاریخی و ارزشمند مسجد علی در حقیقت بنایی است که ریشه ای سلجوقی دارد و نام بنا در آن عصر مسجد سلطان سنجر یامسجد سنجریه بوده است. این مسجد در خیابان هارونیه و در مجاورت مقبره ی هارون ولایت واقع گشته است. مناره ای که در کنار این مسجد قرار دارد، متعلق بودن آن به عصر سلجوقی را اثبات می کند. بعد از ویران شدن مسجد به دلیل قدمت در سال 929 هجری قمری، و در زمان شاه اسماعیل اول، فردی به نام میرزا شاه حسین وزیر مسجد کنونی را جایگزین کرده و تنها بخشی که هنوز از دوره سلاجقه باقی مانده همان مناره می باشد که در بطن مسجد علی قرار گرفته است. بنای کنونی مسجد با نقشه ای چهار ایوانی ساخته شده و دارای سردر، صحن، ایوان، گنبدخانه و شبستان تابستانی و زمستانی است که با تزیینات زیبای کاشی معرق، مقرنس کاری و کتیبه های تاریخی مزین شده اند. سردر ورودی مسجد در ضلع غربی آن واقع شده و دارای کتیبه ای تاریخی است که با خط ثلث بر روی کاشی آبی نام پادشاه وقت و بانی ساختمان و سال اتمام آن را با خط شمس الدین تبریزی در بر دارد. خوش ترکیب ترین و سالم ترین مناره مرتفع شهر اصفهان این مناره متشکل از سه بخش است که از پائین به بالا نازکتر و کوتاهتر می شود ارتفاع مناره حدود 40 متر است. دارای 4 کتیبه به خط کوفی است که سه کتیبه با کاشی و یکی با آجر تراشیده شده است. جالبترین مناره موجود در اصفهان مناره مسجد علی است سیاحان و جهانگردان و محققین بسیاری در باره آن مطلب نوشته اند. مشهورترین آنها پیترو دولاواله، ژان شاردن، اوژن فلاندن، پاسکال کُسْتْ، مادام دیولافوآ، پرفسور هرتسفلد و دیگران می باشند. به هر حال برخی از محققین این مناره رفیع و زیبا را متعلق به هارون ولایت می دانند، در حال حاضر این مناره جزء مسجد علی است. اما آنچه محقق است اینکه این مناره در زمان سلجوقیان ساخته شده است. مناره مسجد علی متشکل از سه بخش است. که از پایین به بالا نازکتر و کوتاهتر می شود ارتفاع مناره در حدود 40 متر است. مناره مسجد علی دارای 4 کتیبه به خط کوفی مربع است. سه تا از این کتیبه ها با کاشی آبی رنگ و چهارمی که پایین تر از سه کتیبه دیگر است با آجر تراشیده ساخته شده است. در سه کتیبه اول عبارات مذهبی به صورت تکرار نوشته شده اما در چهارمین کتیبه آیه 16 از سوره آل عمران آمده است. سال ساخت مناره مسجد علی دقیقاً معلوم نیست. اما کارشناسان سال ساخت آن را بین سالهای 515 تا 525 هجری قمری می دانند. منبع: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 12 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 دی، ۱۳۹۱ عظمت و شکوه معماری عصر سلجوقی در یکی از بزرگ ترین، زیباترین و باشکوه ترین مساجد جهان یعنی مسجد جامع اصفهان کاملاً مشهود است. این مسجد که خرقهاى است هزارگون به ارث رسیده از گذشتگان در طول 12 قرن هر وارثى نقشى بر اندام آن انداخته، از معمارى ساده قرن دوم ه.ق تا آجرکارىهاى سلجوقى و نقوش کاشىکارى صفوى. مسجد جامع اصفهان (مسجد آدینه, مسجد عتیق) موزه هنر ایران و یکی از افتخارات معماری این سرزمین است اثری که نشانه دوازده سده تحول در فرهنگ اسلامی ایران را در خود گرد آورده است.کاوش ها روشن ساخته اند که این ساختمان بر روی آثار صدر اسلام و پیش از آن بنیان نهاده شده است. طرح نخستین مسجد به گونه بومسلمی(شبستان ستوندار) بوده که در سال 156 هجری ساخته شده و کاوش ها موقعیت آن را روشن ساخته اند.محراب و بخش بزرگی از دیوار سوی قبله مسجد کهن با گچبری ناب و بی همتا در زیر کف شبستان جنوبی مسجد کنونی یافت شده است.سوی قبله مسجد کهن با سوی قبله کنونی 20 تا 30 درجه اختلاف دارد. در سال 226 هجری مسجد کهن ویران شده و بر ویرانه های آن مسجدی بزرگتر نزدیک به ده جریب ساخته شده که طرح شبستان ستوندار داشته است با میانسرایی در میان و شبستانهایی پیرامون آن که بخش جنوبی با شش دهانه, شمالی با چهار دهانه و شرقی و غربی با دو دهانه ساخته شده بوده است.در سده چهارم در روزگار ال بویه به ساختمان مسجد اضافه شد بدین گونه که یک دهانه به شبستان ها با کوچکتر کردن میانسرا افزوده شد.ستون های نما دارای آجر کاری شد. در سده پنجم و ششم دگرگونی های بنیادی در معماری مسجد رخ داد و مسجد به چهار ایوانی تبدیل شد. این مسجد مشخصه های برجسته ای همانند هسته صحن، چهار ایوان و گنبدی در پشت آن دارد که همه آن ها ممکن است جزء پلانی باشد که بعدها بر ساختمان اضافه شده باشد. گنبد نظام الملک(473هجرى) گنبدی در پشت ایوان جنوبی معروف به صفه صاحب وجود دارد که در زمان ملکشاه سلجوقی به دستور وزیرش نظام الملک ساخته شده است. گنبد نظام الملک هنگامی که مسجد هنوز به شکل دوره عباسیان بود بدان اضافه شد و برای این کار لازم آمد که 24 ستون حذف شوند. به موجب حفریات اخیر باستان شناسی معلوم شده است که در پیرامون این فضا یک دهلیز وجود داشته که آن را از مابقی بنا جدا می کرده و گنبد را به صورت مقصوره با نماز خانه ای برای اشراف و حکام و امیران که به دلایل امنیتی مایل بودند مجزا از توده مردم نماز بگزارند تشکیل می داد.گنبد نظام الملک 25 متر قطر دارد. گنبد تاج الملک(گنبد خاکى)(481 هجری) گنبد دیگری در پشت ایوان شمالی معروف به صفه درویش وجود دارد. این گنبد را تاج الملک ابو الغنایم مرزبان بن خسرو فیروز شیرازی, وزیر ملک شاه و از رقبای خواجه نظام الملک به امر ترکان خاتون ملکه سلجوقی و همسر ملک شاه , ساخته است.ارتفاع آن 19.5 متر و قطر آن 10.5 متر میباشد.همه اجزای فضای زیر گنبد در سوق دادن چشم بیننده به سوی گنبد هماهنگ است. چهار فرو رفتگی کم عرض و محصور بین ستون های کوچک گوشه ها را تشکیل داده است.این ستون ها نگاه بیننده را به سوی (چپیره) منطقه انتقالی هدایت می کنند.پتکانه ها در تاغ بزرگتری محصور شده اند که همراه با تاغ های مشابهی که در بالای دیوارها قرار دارند حلقه هشت گوشی مرکب از شانزده قاب منتهی به قاعده گنبد را حمل می کنند.تزیینات آجرکاری فضای زیر گنبد که در ترکیب با گچبری اجرا شده اند تاکید مزیدی بر تناسبات بی نقص این مجموعه می نهند بدون اینکه هیچ بخشی از عناصر آن از نظر مخفی بماند. ایوان هاى چهار گانه مسجد ایوان شمالی که به "صفه صاحب" معروف است و به فضای گنبد خانه نظام الملک راه دارد .مناره های طرفین آن تاکید مزیدی بر این بخش مهم مسجد می نهند.قاب پیرامون این ایوان با کاشیکاری مربوط به دوره صفوی تزیین شده است.ایوان مزبور از سه ایوان دیگر کوتاهتر و عریض تر است. ایوان شمالی به نام "صفه درویش" خوانده می شود. سر چشمه آن به دوره سلجوقی می رسد و در طی دوره صفویه نیز باز سازی و مرمت هایی در آن صورت گرفته است. تزیین آن از آجر کاری و گچ بری است.ایوان شرقی مسجد که به "صفه شاگرد" شهرت دارد و درای تزیینات اصیل سلجوقی است و تزیینات نمای خارجی آن که در اوایل سده ششم هجری انجام گرفته در خور ستایش است. ایوان غربی که به نام"صفه استاد" مشهور است از تزیین آجری همین دوره برخوردار است . هیچ یک از این ایوان ها ضلع کاملا مسدود ندارند. ضلع باز اصلی شان البته به طرف میانسرای مسجد گشوده است و دیوارهای سه ضلع دیگرشان به تالار های پیرامون راه دارند.یک عنصر مهم تزیینی در معماری اسلامی یعنی مقرنس کاری به صورت ابتدایی در ایوان ها و بعد هم به شکل کامل تر در نقاط دیگر مسجد دیده می شود. شبستان هاى مسجد شبستان های گوناگونی در مسجد جامع اصفهان به فراخور ساخت و وظیفه ای که دارند وجود دارد؛ مانند شبستان چهل ستونی که شاه عباس اول به گوشه جنوب غربی مسجد اضافه کرد. وجه تسمیه این گونه شبستان ها آن است که ستون های فراوان دارند.شبستان تاغداری که در زمان بایسنقر میرزا در ضلع غربی مسجد افزوده شد و به نام بیت الشتا عماد مشهور است فضای منزوی و محفوظی است که برای مراسم نماز در زمستان از آن استفاده می شود.این فضا 50 متر طول و 25 متر عرض دارد.تاغ های خیمه ای آن بر ستون های کم ارتفاع استوارند.در هر یک از تاغ های آن حفرهای پیش بینی شده است که با یک قطعه مرمر سفید پوشانده شده به طوری که نور خورشید را به فضای شبستان باز می تاباند. در شبیستان های مسجد جامع اصفهان در حدود 470 نوع تاغ دیده مى شودبه یک نگاه به نظر میرسد که هر کدامشان شکلى متفاوت دارد و این جلوه گاه ارزنده اى از استادان معمارى ایران در کاربرد این شیوه پوشاندن ابنیه را نشان مى دهد میانسرا میانسراى مسجد جامع اصفهان داراى دو حوض است یکى به شکل مربع در مرکز صحن و دیگرى چند ضلعى در قسمت شمالى آن در بالاى حوض مربع سکویى متکى بر چهار ستون قرار دارد که در ایام گرم تابستان سایه مطبوعى فراهم مى کند وجود آب پاک در مسجد به حدى مهم است که کتیبه اى در مسجد جامع از لزوم آبراهى بین زاینده رود و مسجد حکایت مى کند که تا قبل از ورود به مسجد براى آبیارى باغات از آن استفاده مى شود . مسجد جامع اصفهان از مساجدى است که محراب هاى متعددى دارد بلند آوازه ترین محراب آن در ضلع شمالى ایوان غربى آن در شبستانى که بوسیله اولجایتو فرمانرواى ایلخانى ساخته شد قرار دارد. این محراب نمونه نفیسى از تزیین گچبرى است و در دو سوى تورفتگى تاغ دار آن دو ستون کوچک تعبیه شده و کمان نوک تیزى بالاى آنها را به هم متصل مى کند تناسبات اجزا محراب بسیار موزون است و در تزیین آن از گچبرى هاى خط نوشته و گل بته و شکل هاى هندسى استفاده شده است. کتیبه اى که پیرامون مستطیل شکل آن را پوشانده زمینه اى مرکب از شکوفه ها و برگهاى نودمیده دارد لوح مرکزى ان از پیچ و تاب غیر قرینه شاخ و برگ پوشیده شده است. در عرض لوح تحتانى یک نوار انتزاعى مرکب از نوشته به هم بافته کوفى به چشم مى خورد هشت محراب دیگر در این مسجد وجود دارد که تدریجا بوسیله فرمانرایان و شخصیت هاى با تقواى مختلف افزوده شده اند. مسجد جامع اصفهان با پلان چهار ایوانی در حقیقت تکمیل معماری مساجد است که در آن عظمت و زیبایی و روح بلند و ملکوتی و تقدس را توامان می توان دید. یعنی جنبه های مادی و معنوی زندگی در این بنای معظم رخ نمایی می کند. این مسجد را باید محوری برای مطالعه سیر تحول معماری مساجد از آغاز تا قرن ششم دانست که ویژگی های بسیاری از ادوار را به نمایش می گذارد و در دوره سلجوقی و به خصوص ملکشاه سلجوقی و وزیر با درایت وی به تکامل می رسد. 8 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 دی، ۱۳۹۱ معاون مرکز اصفهانشناسی و خانه ملل گفت: هنر و معماری در مسجد جامع اصفهان به هم آمیخته است و در واقع این مسجد دایرةالمعارفی از معماری ایرانی است. علیرضا مساح در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار داشت: مسجد جامع اصفهان به دلیل معماری خاص ایرانی اسلامی خود از اهمیت ویژهای برخوردار هست به طوری که گاه توریستهای خارجی ممکن است از مسجد امام دیدن نکنند اما از مسجد جامع به طور حتم دیدن خواهند کرد. وی افزود: در واقع مسجد جامع اصفهان دایرةالمعارفی از معماری ایرانی هست زیرا در این مسجد آثاری از معماری ایرانی اسلامی از دوره ساخت آن در دوره آلبویه تا زمان قاجاریه موجود هست. معاون مرکز اصفهانشناسی و خانه ملل با بیان اینکه ساختمان مسجد جامع زیباییهای معماری نابی دارد، وی ادامه داد: طاقهایی که در بخش شرقی گنبد خواجه نظامالملک موجود است با وجود نمای آجری هر کدام طرح خاص خود را دارند و گنبدی با طرح تکراری در میان آنها دیده نمیشود. 7 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 دی، ۱۳۹۱ وی تصریح کرد: این موضوع تعامل هنر و معماری را به خوبی نشان میدهد به این معنا که معمار نهایت هنرمندی را در این ساختمان این مسجد به کار برده هست. مساح تاکید کرد: شاید مسجد جامع رنگآمیزی زیبای معماریهای دوره صفویه را نداشته باشد اما افراد مطلع میدانند که مسجد جامع با توجه به تنوع معماری خاص به کار رفته در بنای آن از نقاط تاریخی مهم اصفهان هست. وی اضافه کرد: به دلیل اهمیت این مسجد تاریخی قرار هست جلوی این مسجد در طرح میدان امام علی (ع) آزادسازی شده و از چنبره بازار گرداگرد آن که نمای زشتی به آن داده رها میشود. معاون مرکز اصفهانشناسی با اشاره به اینکه بخشی از ساختمان مسجد در ضلع شرقی گنبد خواجه نظامالملک در دوران جنگ تخریب شد است، گفت: این بخش بار دیگر به زیبایی مرمت شده و هر ساله نیز گروهی متشکل از کارشناسان میراث فرهنگی به منظور حفظ این مسجد تاریخی آن مورد بررسیهای کارشناسانه قرار میدهند. معاون مرکز اصفهانشناسی با اشاره به برگزاری همایش تقابل هنر و معماری در مسجد جامع اصفهان اشاره کرد: در جلسات اصفهانشناسی ماهانه این مرکز هر بار موضوعی به صورت علمی مورد بررسی و آموزش عمومی قرار میگیرد که در جلسه این ماه هنرمندیهای سازهای مسجد جامع بررسی می گردد. وی اضافه کرد: سخنران این مراسم دکتر مهرداد حجاری استاد دانشگاه اصفهان است که در این باره تحقیق کرده و پایاننامه دکترای وی در این زمینه بوده هست. به گزارش فارس، همایش تقابل هنر و معمار در مسجد جامع اصفهان روز پنجشنبه 27 بهمنماه از ساعت 16 در سالن همایشهای کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان واقع در خیابان باغ گلدسته برگزار میگردد منبع: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 9 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 12 دی، ۱۳۹۱ مسجد وکیل در مجموعه بناهای زندیه، در کنار بازار وکیل و حمام وکیل در مرکز شهر شیراز قرار دارد در غرب بازار وکیل و در انتهاى راسته شمشیرگرها مسجد وسیع بسیار زیبایى بنا شده است که به نام مسجد سلطانى وکیل یا مسجد وکیل شهرت دارد. این بنا یکی از بناهای زیبا و بسیار مستحکم دوره زندیه میباشد که از لحاظ هنری و معماری دارای اهمیت زیادی است. این مسجد به دستور کریمخان زند ساخته شده است. طرح این مسجد دو ایوانی بوده و دارای دو شبستان جنوبی و شرقی است. شبستان جنوبی با ستونهای سنگی یکپارچه و مارپیچ از شاخصههای معماری ایرانی و از مناطق دیدنی این مسجد است که دارای ۴۸ ستون سنگی یکپارچه میباشد. در سمت شمال مسجد طاق بلند و مهمی ساخته شده که به طاق مروارید معروف است و در دور این طاق با قلم درشت و خط ثلث عالی یکی از سورههای قرآن به صورت هلالی نوشته شدهاست. این مسجد بر طبق بافت معماری سنتی این مرز و بوم در یک مجموعه اجتماعی قرار گرفته و هماهنگی زیبایی در پیوند دین و دنیا، بوجود آوردهاست. کاشیکاری صحن و ایوانهای شمالی و جنوبی نیز بسیار زیبا و از انواع هفت رنگ و معرق است. تاریخ بناى این مسجد سال 1187 هجرى همزمان با بناى بازار و میدان در زمان کریمخان زند بوده و وسعت مسجد 8 هزارو 660 متر مربع است. ورودى مسجد از سمت شمال طراحى شده و سنگ سر در آن یکپارچه است. در دو طرف بالاى سردر ورودى کاشیکارى و مقرنسهاى زیبایى به کار رفته و پس از گذشتن از درب ورودى مسجد 2 راهرو به سمت چپ و راست مشاهده مىشود که پس از چند متر با زاویهاى تقریبا 90 درجه به صحن مسجد راه مییابند. معماران مسجد براى این که قبله مسجد با قبله شرعى مطابقت کرده و از طرفى نماى مسجد با درهاى فرعى بازار و خود بازار همخوانى داشته باشد راهروها را به طریقى به صحن مسجد متصل کردهاند که در عین کجى تغییر زاویه صحن مشخص نباشد. وسعت این شبستان نزدیک به 5 هزار متر مربع است در کنار محراب، منبر معروف و یکپارچه 14 پله اى ساخته شده از سنگ مرمر سبز قرار دارد و در کتیبههاى سردر ورودى و حاشیه ایوان از آیات قرآنى با خطوط ثلث و نسخ به رنگ سفید در زمینه لاجوردى استفاده شده است. این بناى تاریخى به شماره 182 در تاریخ 18 تیرماه 1311 در فهرست آثار ملى ایران به ثبت رسیده و تحت مراقبت و حفاظت این سازمان است. 8 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 12 دی، ۱۳۹۱ مسجد جامع تاریخی نیمور یا مسجد حاج عبدالمحمد نیموری که به مسجد جمعه نیز معروف است، در کنار میدان پاچنار که میدان مرکزی بافت قدیم این شهر است واقع شده و قبلا یک آب انبار و حمام قدیمی نیز در نزدیکی آن قرار داشته است. شهر تاریخی نیموَر یا نیمهور در جنوبشرقی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و در بخش مرکزی شهرستان برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام قرار دارد. نیمور در ۲۵۰ کیلومتری جنوب تهران و مابین راه مواصلاتی شهرهای دلیجان و محلات قرار گرفته و قدمت آن به دوران ساسانیان و اشکانیان باز میگردد. مسجد جامع تاریخی شهر نیمور ثروت گرانبهای به جا مانده از قرون گذشته است، که گواه بارز تداوم، حفظ اصول کلی، جوهره معماری دورههای گذشته و جانمایه آن حکمت و فلسفه الهی اسلام است. مسجد جامع نیمور یکی از زیباترین آثار مذهبی به جای مانده است که معماران آن با استفاده از مصالح خشت و گل، خوشمنظرهترین بناهای تاریخی این شهر را ایجاد کردهاند. این مسجد دارای ستونها و صحن اصلی به شکل مکعب مستطیل است. سقف مسجد نیز دارای 9 گنبد و 19 گنبدک است و دیواره جنوبی آن دارای 2 پشت بام به شکل قائمالزاویه میباشد. گنبدهای نیمکره و بزرگتر روی ستونها قرار گرفتهاند و گنبدکها روی ستونهای کناری. 4 ستون مرکزی و 26 ستون کناری، فضای بسیار دل انگیزی را بوجود آورده که این خود محصول نظم بخشیدن فضاها و هماهنگ کردن عناصری است که در فضای مسجد دیده میشود. دور تا دور فضای داخلی مسجد به غیر از 3 ورودی اصلی، دارای طاقنماهایی است. دو راه پله در انتهای ورودی کناری (شرقی - غربی) تعبیه شده که از آنها میتوان به طاقنماها و پشت بام دسترسی داشت. این مسجد از طرفین خود و در جوار طاق نماها راهروهایی جدا از هم دارد، که در آن پنجرههایی ایجاد شده و کار تهویه و نوردهی فضای عمومی مسجد را انجام میدهد. مسجد جامع نیمور، دارای کتیبههای قرآنی است که روی دیوارهها و ستونها قرار گرفتهاند. همچنین گچبریهای زیبایی بر دیوارهای این مسجد نقش بسته است. قطعه سنگ نوشتهای در مسجد قرار دارد، که با توجه به آن میتوان نام اصلی مسجد را از روی آن استخراج کرد. مرحوم میرزا نیموری، نیمدانگ از قریه حسن آباد، مشروب از نهر نخجیروان را وقف نموده که سه سهم صرف تعمیر و فرش مسجد مرحوم حاجی عبدالمحمد بشود. نام کامل سازنده این بنا در یکی از کتیبههای گچی، علی عبدالمحمد نیموری آمده است. اطلاعات دقیقی از تاریخ ساخت این بنا در دست نیست. همچنین به دلیل تعمیرات مکرر روی بنا، مسجد جامع حالت سنتی و قدیم خود را از دست داده است. در همین حال سازمان میراث فرهنگی تاریخ ساخت آن را به دوره قاجار مرتبط میداند اما بعضی نیز معتقدند ساخت این بنا به دوران صفویه بر میگردد. 7 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 12 دی، ۱۳۹۱ مسجد آبی یا همان مسجد سلطان احمد، در استانبول، یکی از زیباترین مساجد دنیا و از نمونههای منحصر به فرد و شگفتانگیز معماری دوره امپراتوری عثمانی بهشمار میآید این مسجد بهدلیل بهکار رفتن کاشیهای آبی رنگ در طراحی داخلی به نام مسجد آبی شناخته شد. سلطان احمد اول در سال 1609 میلادی دستور ساخت این مسجد را داد تا بالاخره هفت یا نه سال بعد، این بنای باشکوه تکمیل شود. ساختار این مسجد شبیه مکعب است و فضای بیرونی آن را مجموعهای از گنبدها و شبهگنبدها پوشانده که با یک هارمونی زیبا چشم را به سمت انتهای گنبد اصلی هدایت میکنند. گرداگرد قسمت پایینی صحن مسجد با 20هزار کاشی سرامیک دستساز تزیین شده و بیش از ۲۰۰ پنجره نور خورشید را به درون صحن اصلی منتقل میکنند، گرچه برای روشن کردن فضای داخلی و نورپردازی آن، از لوسترهای بزرگی نیز استفاده میشود. صحن این مسجد طوری طراحی شده که همه جمعیت نمازگزار بتوانند امام جماعت را ببینند و صدایش را بشنوند. گفته میشود وقتی سلطان احمد دستور داد شش گلدسته بسیار بلند برای این مسجد طراحی کنند، سخت با مخالفت روبهرو شد، چون تا آن زمان فقط مسجدالحرام (مکه مکرمه) شش گلدسته داشت. بههمین خاطر او دستور داد گلدسته دیگری برای مسجدالحرام ساخته شود تا به این ترتیب مسجدالحرام همچنان از دیگر مساجد دنیا متمایز باشد و او هم بتواند به خواستهاش جامه عمل بپوشاند 8 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 12 دی، ۱۳۹۱ مسجد نیو جیه باستانی ترین و پرشکوه ترین مسجد پکن و یکی از مساجد معروف چین است که در سال 996 میلادی احداث شد و بیش از 1000 سال قدمت دارد. این مسجد همچنین به عنوان یکی از آثار مهم باستانی کشوری چین ثبت شده است. مجموعه ساختمان های این مسجد متشکل از صحن مسجد، ساختمان بان که، ساختمان وان یوئه، تالار سخنرانی، کلاه فرنگی حافظ ستون و غیره است. تالار نماز یک معماری کامل با تلفیق هنر فرهنگی چین و تزیینات عربی است و گنجایش بیش از 1000 نفر نمازگزار را دارد. در این مسجد آثار باستانی و کتیبه های مهمی موجود است که مدارک مهم درباره تاریخ دین اسلامی به شمار می روند. در سال 2005 میلادی، با اجرای پروژه حفاظت از آثار باستانی، این مسجد تعمیر و نوسازی شده است. 7 لینک به دیدگاه
faezeh mzk 19231 اشتراک گذاری ارسال شده در 12 دی، ۱۳۹۱ مسجد قل شریف قازان یکی از مساجد اصلی و بزرگ قرون وسطی در تاتارستان روسیه است که در قرن شانزدهم ساخته شد و به احترام قل شریف که در این مسجد خدمت می کرد و در طول اشغال این شهر کشته شد، تغییر نام داد. این مسجد آبی و سفید، درست مقابل کلیسای جامع مسیحیان ارتدکس در شهر قازان قرار دارد. مسجد دو طبقه قل شریف یک طبقه را به نیایش و یک طبقه را به موزه اسلامی خود اختصاص داده است. گنبد مرکزی این مسجد 39 متر و چهار مناره اصلی آن 57 متر ارتفاع دارند. عده ای اعتقاد دارند سبک معماری این مسجد وامدار سبک های بلغاری است اما مؤلفه های آن به سبک معماری عثمانی و دوره رنسانس شباهت دارد. مسجد قدیمی که در همین مکان ساخته شده بود در سال 1552 توسط روس ها تخریب شد و دارای مناره های 8 متری بود که در ساخت آن سنگ های زیبای سفید نقش اصلی را برعهده داشت. در این مسجد یک مدرسه اسلامی و یک کتابخانه نیز قرار دارد. وفاداری تاتارستان به دین و فرهنگ خود طی قرون متمادی حفظ شد و مسجد قل شریف در آغاز قرن بیست و یکم پشت دیوارهای سفید شهر باستانی قازان دوباره متولد شد. تولد دوباره این مسجد نشانه شکوفایی فرهنگ و تحقق عینی همزیستی مسالمت آمیز اسلام و مسیحیت محسوب میشود. این مسجد تاتارستان به ظاهر مدرن و بازسازی شده ژوئیه سال 2005 افتتاح شد در حالی که کارهای ساختمانی آن حدود 10 سال پیش از افتتاح در سال 1996 آغاز شد. اقامه نماز ظهر روز جمعه در این مسجد یکی از مهمترین و بزرگترین رویدادهای پایتخت تاتارستان محسوب میشود. این مسجد علاوه بر آنکه به عنوان نیایشگاه و محل اقامه نمازهای جماعت محسوب می شود به عنوان یک مرکز فرهنگی، علمی و آموزشی برای مسلمانان تاتارستان فعالیت می کند و دربرگیرنده نخستین موزه اسلامی روسیه قلمداد می شود. اسلام در سال 992 وارد تاتارستان شد و به قدری گسترش یافت که امروزه دین رسمی جمهوری کوچک روسیه محسوب میشود. مسجد مدرن قل شریف نماد احیای معنوی، تجسم امید و ایمان این کشور است و یکی از افتخارات قازان و تاتارستان محسوب میشود. منبع: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 8 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده