mani24 29665 اشتراک گذاری ارسال شده در 8 دی، ۱۳۹۱ سلام و درود بر همه ی دوستان عزیز و گرامی. این تاپیک رو برای موضوعات ِِ " مبلمان های شهری " افتتاح میکنیم ، و از این به بعد ، این موضوعات را که شامل ِ "پلهای عابر پیاده" ، "المانهای معماری" ، "ایستگاهها" و ... هست را در اینجا خواهیم گذاشت . 4 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 8 دی، ۱۳۹۱ ت صاویر زیر مربوط به بزرگترین پل عابر پياده چوبی دنیا در اسپانیاست منبع:مرکز اطلاعات علمی تخصصی مدیریت شهری 4 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 8 دی، ۱۳۹۱ طراحی عناصر مبلمان شهری همه طراحان روشهای برخورد با یک پروژه طراحی را بخوبی می دانند . هنگام برخورد با عناصری نظیر مبلمان شهری اولین چیزی که غالب طراحان به سراغ آن می روند ( و حتی غالب مدیران شهری به آنها فقط دقت می کنند ) اصول و علم طراحی این عناصر است . برای طراحی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام به سراغ ارتفاع، ابعاد پشتی، ارگوومی و آنتروپومتری می رویم و زوایا را مشخص می کنیم؟ برای سطل زباله بدنبال حجم و تعداد و نحوه تخلیه می گردیم و یا اینکه چه مصالحی در چه جغرافیائی ماندگار است ؟ انگار که این برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام قرار است صدها سال پاسخگوی نیاز مردم باشد . سوال اساسی اینجاست که اینها چه هستند ؟ سوال اساسی تر این است که نقش من طراح در این میان چیست ؟ مسائلی از این قبیل ، علم طراحی هستند که ملزم به رعایت آنها هستیم ولی رعایت آن باعث خلق اثری ماندگار و مفید نمی شود . آیا نقش یک فیزیکدان رعایت قوانین نیوتن است ؟ قطعا خیر.آیا رعایت ابعاد، اندازه و اصول علمی در طراحی عناصر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مهم است ؟ پاسخ : بله اما کافی نیست . لازم است اما کافی نیست . ما به عنوان طراح باید چیزی به طرح اضافه کنیم و این نقش من طراح است . با رعایت اصول و قوانین تنها یک پلت فرم ساده داریم همین . وظیفه طراح اضافه گردن چیزهائی به این اصول است و این رمز ماندگاری و خلق آثار مهم برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام است . برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام شهری برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ملموس ترین قسمت از برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام از دیدگاه شهروندان یک شهر یا کشور است که تمام قسمت های عمومی کاربرد دارد. نکاتی که باید در ساخت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام شهری به آن توجه داشت را به صورت خلاصه در ذیل می آوریم. راحتی شهروند هنگام نشستن بر روی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در نظر گرفتن شرایط جوی هر منطقه برای استفاده از متریال و ماده ی مناسب استفاده از متریال و ماده ی مناسب برای بالا بردن کیفیت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام بالا بودن عمر استفاده برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام شناخت مخاطب استفاده کننده با توجه به مکان نصب برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام خلاقیت طراح برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام راحتی شهروند هنگام نشستن بر روی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام عمده ترین قسمت طراحی و ساخت برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام به شمار می رود.زیرا راضی بودن شهروند ملاک اصلی و اصولا فلسفه خدمت رسانی به وجود آمدن شهرداری را توجیه می کند. در طراحی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ، در نظر گرفتن محیط پیرامون محل قرارگیری برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام نیز بسیار حائز اهمیت است.زیرا به طور مثال ، در مناطق شرجی و رطوبت بالا نمی توان از همان متریال هایی که در مناطق خشک و گرم به کار می رود استفاده کرد و مواد تشکیل دهنده برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام قطعا متفاوت خواهد بود. در مراحل طراحی و ساخت باید به استفاده از مواد تشکیل دهنده نیز توجه خاصی نمود. همانگونه که شناخت مخاطب استفاده کننده اهمیت دارد. باید در نظر داشت که این برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای چه قشر مخاطب شهری بیشتر استفاده می شود.برای مثال میتوانیم برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام های یک پارک شهری را با برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام های ایستگاه اتوبوس شهری مقایسه کرد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام های پارکی بیشتر در زمان اوقات فراغت خانواده ها مورد استفاده قرار می گیرد ولی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ایستگاه اتوبوس شهری در طول روز توسط عموم مردم شهر استفاده میشود. در نهایت با بررسی تمامی موارد، و نیز خلاقیت طراح برای همگام کردن محیط پیرامون و استفاده از نماد ها و رنگ های متناسب و چشم نواز برای ساخت یک برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام و برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام که اصلی ترین برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام لحاظ می شود، در جهت رفاه حال شهروندان و همچنین زیبا سازی شهر گام موثری برداشته شود. منبع: پایگاه تخصصی مبلمان شهری منبع عکسها:تاپ ناپ 4 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 8 دی، ۱۳۹۱ نیمکتهایی برای دیدن بهتر مناظر شهری طراح: ایتالی اوهالی 4 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 8 دی، ۱۳۹۱ نیمکت آیینه ای ، انعکاس زیبایی طبیعت استودیو معماری "کوه فوجی" نیمکت های آیینه ای شکلی را طراحی کرده اند. این نیمکت های زیبا به عنوان مبلمان شهری مورد استفاده قرار می گیرد. اولین مکانی که این نیمکت ها در آن قرار گرفته، مرکز هنری تاوادا در کشور ژاپن است. این شهر، چهر فصل سال را تجربه میکند. در فصل بهار، شکوفه های گیلاس زیبایی باشکوهی به شهر می دهد. در فصل تابستان آسمان صاف و پاکیزه و تلالو نور خورشید بسیار زیبا و چشم نواز است. در فصل پاییز، رنگ زرد و نارنجی شگفتی خاصی به نمای شهر میدهد. و در فصل زمستان بارش برف محیط دل انگیزی را ایجاد می کند. انعکاس این زیبایی ها که در طول سال به چهر شکل متفاوت خودنمایی می کند، از طریق یک مبلمان شهری منحصر به فرد بسیار قابل توجه است. منبع: سایت خبری معماری نیوز 3 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 8 دی، ۱۳۹۱ سطل های زباله یکی دیگر از عناصر مبلمان شهری ،ظروف زباله هستندکه نقش مهمی در زیبا سازی چهره شهر دارند.سطل های زباله ای که در سطح شهر قرار می گیرند باید قابل دسترسی آسان و به تعداد زیاد بوده و احتیاج به محافظت نداشته باشند.یکی از اشتباهات مهمی که در شهرها اتفاق می افتد این است که سطلهای زباله را در جایی قرار می دهند که بتوان به راحتی آنها را خالی کرد نه این که به راحتی برای شهروندان قابل دسترسی باشد!!!. نتیجه آن خیابان های پر از زباله و سطل های خالی است . زیرا مردم وقت خود را برای یافتن سطل زباله صرف نمی کنند . بهترین مکان برای گذاشتن سطهای زباله مکان های تجاری و پر رفت و آمد درحاشیه پیاده روها ، در نزدیکی اغذیه فروشی ها و کنار صندلی های ایستگاههاست . تعداد سطل های زباله که در یک مکان باید قرار داده شود به تعداد افرادی در آن مسیر رفت و آمد دارند و میزان زباله های آن محل بستگی دارد. برخی از موارد را در طراحی سطل های زباله باید در نظر داشت مانند ::تفاوت در طراحی سطل های زباله با توجه به نوع زباله ، داشتن دریچه برای دور نگاه داشتن از خطر واژگونی و نفوذ حیوانات به آن و در نظر گرفتن اندازه ی سطل که بستگی به میدان استفاده و محل قرار گرفتن سطل دارد همچنین سطل باید محکم باشد تا در اثر فشار نشکند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام موقعیت: سطل های زباله بهتر است آشکار و قابل رؤیت باشند ولی مزاحمتی ایجاد نکنند. آنها نیاز به تیرک جداگانه ندارند ولی می توانند با تیرهای چراغ برق، ایستگاه های اتوبوس و نشانگان خیابان ها تثبیت شوند و حتی ممکن است کنار دیوار یا بدون پایه باشند.در فضاهای خطی موجود در طول خیابان، این سطل ها در فاصله 30 تا 50 متری از هم قرار دارند. ولی در جاهایی مانند غذاخوری ها (ساندویچ فروشی ها و فروشگاه های غذاهای آماده)، سینماها و شیرینی فروشی ها می توان تعداد آنها را افزایش و در بیرون ساختمان های شهری، به دلایل امنیتی آنها را کاهش داد. مکان یابی و جانمائی سطل های زباله اهمیت زیادی در چگونگی استفاده از آنها و همچنین منظر شهری دارد. پیاده روهای پر عبور که برای گذران اوقات فراغت استفاده می شوند و یا پارک ها به تعداد بیشتری از سطل های زباله نیاز دارند. همچنین نوع زباله تولیدی (خشک یا تر) و حجم شیرابه آن نیز در جانمائی آنها موثر است. در صورت تولید شیرابه از قراردادن آنها در مجاورت درخت ها یا فضاهای سبز باید خودداری نمود. همچنین به سهولت دسترسی عابران باید توجه داشت. گنجایش: حداقل گنجایش یک سطل زباله درمرکز شهر باید 50 لیتر باشد در مناطق بزرگ یا در پیاده روهای پر رفت و آمد بهتر است از مخازنی با حجم 50 تا 100 لیتر استفاده شود. برای مکان هائی که واحدهای صنفی خوراکی دارند نظیر اغذیه فروشی ها و یا آب میوه ها می توان از مخازن بزرگ تر قابل حملی استفاده نمود که حتما باید درب دار باشند. نگهداری: گنجایش و نگهداری، با هم نسبت مستقیم دارند. سطل ها زمانی بی فایده می شوند که مرتب تمیز نشوند. بنابراین موقعیت و محل سطل و نوبت های تخلیه، حجم آنها را تعیین می کند. رنگ: سطل های زباله عناصر مطلوب مبلمان شهری نیستند. متاسفانه در کشور ما غالب سطل های زباله رنگ های نامناسبی دارند و بسیار جلب توجه می کنند. سطل زباله را باید هنگامی که مورد نیاز هستند قابل رؤیت باشند و در غیر این صورت می بایست در فرم خیابان یا پارک حل شوند و مزاحمتی ایجاد نکنند. توصیه می شود اکیدا از به کار بردن رنگ های قرمز ، زرد و نارنجی به عنوان رنگ غالب سطل های زباله خود داری شود. این رنگ ها به دلیل تضاد شدید با پیرامون خود، سایر فضاهای شهری را تحت تأثیر قرار می دهند. مناسب ترین ترکیب استفاده از طیف خاکستری به همراه مقدار کمی سبز یا نارنجی است. رنگ ها در فرهنگ شهر نشینی ایرانی باید چرک تاب باشند. مصالح مورد استفاده: مصالح مورد استفاده در طراحی سطل زباله، باید ترکیبی از استحکام و مقاومت باشند. فایبر گلاس: امکان فرم دهی و ساخت متنوعی را فراهم می آورد. در صورت استفاده از رزین مناسب می توان محصولاتی مقاوم در برابر ضربه ، آتش سوزی و اسید شیرابه تولید کرد که رنگ پذیری مناسبی هم داشته باشند. بتن: نیاز به نگهداری چندانی ندارد. ولی به دلیل ضخامت آن، فقط شکل های ساده را می توان با آن به دست آورد. روکش های سنگ دانه ای آشکار، بافتی ایجاد می کنند که هم اقتصادی و هم با دوام است. چوب: فقط باید با سطل فولادی روکوبی شده مورد استفاده قرار گیرد. چوب، مزاحم و ناخوشایند نیست و برای هر دو محیط رسمی و غیر رسمی مناسب است. پوشش آن ممکن است فولاد گالوانیزه، شبکه ی توری پلاستیکی یا پلی اتیلن باشد. در پوش ها: در صورت امکان باید روی سطل های را پوشاند. این درپوش ها به کاهش بو کمک می کند و تجمع حشرات را به حداقل می رساند. علاوه برآن، مانع ریخت و پاش زباله توسط باد می شود. به درپوش ها می توان زنجیری متصل کرد یا با یک در لولایی که به راحتی و بدون نیاز به نیروی خاصی عمل کند. تخلیه آب: برای شست و شوهای دوره ای بهتر است حفره هایی برای تخلیه ی آب تعبیه شود که امکان دفع آب باران را نیز داشته باشد. امنیت: مناطقی که در آنها امنیت از اهمیت بسیاری برخوردار است، زباله های داخل سطل باید قابل رویت باشد. برای مثال، سطل های پاسُتونی بدون در بسیار مناسب است گاهی درمناطق کاملا امنیتی ممکن است هیچ سطلی تعبیه نشود. سایر معیارها: مقاوم در برابر تخریب و فرسودگی استفاده از مصالحی با نیاز به مراقبت کمتر سهولت تخلیه و تمیزکردن غیر قابل سرقت بودن مقاوم در برابر هر نوع عامل آتش زا پوشش دهنده زباله های داخل آن نصب و تثبیت آسان اجزا و قطعات آن و آخرین نکته اینکه در جانمائی و فرم سطل های زباله حتما و حتما نظر رفتگران شهر را بپرسید. آنها به زبان بسیار ساده تمام نکات مهم را به شما خواهند گفت. منبع: سید رضا مرتضائی، رهیافت هایی در طراحی مبلمان شهری 4 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 8 دی، ۱۳۹۱ برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مهر: صنعت تولید سطل زباله طی چند دهه گذشته صنعت مورد توجهی نبوده که نوآوریهای چندانی در آن رخ دهد، کاوه معماری، مبتکر ایرانی و مدیر شرکتی به نام «Renew» میگوید به جز چند استثنا، سطلهای زباله هنوز در حد جعبهای فلزی که بر روی آن حفرهای بزرگ قرار دارد، باقی ماندهاند. اما شرکت «معماری» این شرایط را تغییر داده است، این شرکت به تازگی بیش از ۲۵ سیستم هوشمند را در پیاده روهای لندن نصب کرده است. هدف از نصب این سطلهای هوشمند علاوه بر کاهش آلودگی محیطی و بالا بردن میزان بازیافت زبالهها، افزایش امنیت جمعی در شهر لندن به ویژه در دوران برگزاری بازیهای المپیک است. این مبتکر ایرانی میگوید این سطل تنها گزینهای برای رفع مشکل بازیافت زباله نیست، درست است این سیستم به سبزتر شدن و ایمنتر شدن کمک میکند، اما دیگر کاراییهای آن را نیز باید در نظر گرفت. هریک از این سطلها دریچهای برای بازیافت کاغذ، دو نمایشگر بزرگ LCD و قابلیت وای-فای برخوردارند. این به آن معنی است که سطلهای زباله میتوانند حجم وسیعی از اطلاعات جدید را در زمان حقیقی به نمایش درآورند، اطلاعاتی از قبیل برنامه جدید و زمانبندی رفت و آمد سیستم حمل و نقل عمومی، تعداد دوچرخههای موجود در ایستگاههای دوچرخه محل، تیترهای خبری و اخبار اقتصادی و همچنین تبلیغات بر روی نمایشگرهای این سطلهای هوشمند به نمایش در خواهند آمد. این سطلهای زباله به علاوه از استحکام بسیار بالایی نیز برخوردارند و برای اطمینان از این استحکام در بیابانهای نیومکزیکو تستهایی بر روی آنها انجام شده تا ضد بمب بودن آنها به اثبات برسد. وجود چنین سطلهایی در شهری که پیش از این نیز در آن از قوطیهای فلزی برای پنهان کردن بمبها استفاده شده، بسیار حیاتی است. در شرایط اضطراری مانند حملات تروریستی، فجایع طبیعی و دیگر خطرهایی که ممکن است امنیت جمعی را تهدید کند، نمایشگرهای موجود بر روی این سطلهای زباله به عنوان سیستم اضطراری ارسال اخبار و پیامها استفاده خواهد شد. در واقع به اعتقاد معماری، این سطلها شبکههای ارتباطاتی اضافهای در سطح شهر هستند که میتوانند اطلاعاتی مانند گرههای ترافیکی، تاخیر قطارها و یا حتی موارد اضطراری که پلیس آنها را اعلام میکند را به نمایش بگذارند. در صورتی که شبکه تلفن مختل شود، این نمایشگرها میتوانند اطلاعات به روزی را در اختیار ساکنان شهر قرار دهد و این احتمال نیز وجود دارد که سطلها در آینده بتوانند از طریق «وای-فای» با دیگر تجهیزات موبایل ارتباط برقرار کرده و یا خود به عنوان نقطه اصلی «وای-فای» مورد استفاده قرار گیرند. مقامات لندن در حال حاضر قراردادی ۲۱ ساله را با شرکت «Renew» به امضا رسانده و در نظر دارند تا پیش از آغاز بازیهای المپیک ۲۰۱۲ در حدود ۱۰۰ سطل زباله هوشمند را در سطح شهر نصب کنند. قیمت هر یک از این سطلها ۴۰ هزار دلار است زیرا مواد سازنده آن نوعی پلاستیک است که استحکام آنچهار برابر بیشتر از فولاد است، نصب هر یک از این سطلها هفت هزار دلار هزینه در بر خواهد داشت. تاکنون مقامات شهر منهتن برای نصب این سطلها در برابر بازار بورس نیویورک با معماری مذاکره کردهاند و کشورهای ژاپن و سنگاپور نیز برای استفاده از این فناوری جدید اشتیاق زیادی نشان دادهاند. 4 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 8 دی، ۱۳۹۱ طراحی و به کارگیری مناسب مبلمان شهری مبلمان شهری به مجموعه وسیعی از وسایل، اشیا، دستگاهها، نمادها، خرده بناها، فضاها و عناصری گفته میشود که چون در شهر و خیابان و در کل در فضای باز نصب شده اند و استفاده عمومی دارند، به این اصطلاح معروف شدهاند. طراحی جدید و نحوه قرار گرفتن تیرهای چراغ برق، باجههای تلفن، کیوسکهای فروش روزنامه، ایستگاههای اتوبوس و مهم تر از آن حفظ نمادهای قدیمی و سنتی یک شهر نقش موثری در افزایش روحیه اجتماعی ایفا میکند، پس لازم است با توجه به هویت و فرهنگ شهر، مبلمان شهری مناسب را طراحی و به کار برد. در فضاي ميان ساختمانها و بناها، عناصر مكملي نياز است تا زندگي شهري را سامان بخشد، تجهيزاتي كه همچون اثاث يك خانه، امكان زندگي را در فضاي محصور ميان سنگ و بتن و شيشه فراهم آورد. اين اجزاء، جريان حركت، سكون، تفريح و اضطراب را در شهر تنظيم ميكنند و به آن روح ميبخشند. تجهيزات يا مبلمان شهري، خياباني يا فضاي باز اصطلاحات رايج اين تسهيلات و امكانات هستند. اين تسهيلات در انگلستان بيشتر به «مبلمان خياباني» و در امريكا به «مبلمان همگاني» با «مبلمان فضاي باز» معروف هستند. رايج ترين تركيب فوق «مبلمان شهري» است كه ميتواند دربردارنده مفاهيم ضمني نيز باشد. مبلمان شهري به مجموعه وسيعي از وسايل، اشياء، دستگاهها، نمادها، خرده بناها، فضاها و عناصري گفته ميشود كه چون در شهر و خيابان و در كل در فضاي باز نصب شدهاند و استفاده عمومي دارند، به اين اصطلاح معروف شده اند. امروزه مشكل اصلي در دو بعد حركت شهري (سواره و پياده) و مشكلات ادراك و رفتار در منظر شهري قابل بررسي است. بنابراين وظيفه و مسووليت خطيري براي برنامهريزي، ساماندهي، آرامسازي و بهسازي فضا و تجهيزات شهري بر دوش مسئولان، مديران، طراحان و هنرمندان ايراني ميباشد. مبلمان و تجهيزات شهری مبلمان و تجهیزات شهری شامل كليه ملزومات و اثاثيه شهري كه در محيط شهر قرار ميگيرند و بيش از يكصد عنوان تقسيم بندي ميشود؛ از نرده و ميلههاي راه بند و روشنايي گرفته تا ايستگاههاي اتوبوس، سرويسهاي بهداشتي، تابلوها، بيلبوردهاي تبليغاتي، سطل زباله و پلهاي عابر پياده . تقسيمبندي عناصر مبلمان شهري به صورتهاي مختلفي عنوان شده ولي در كل ميتوان آنرا در چهار گروه اصلي معرفي نمود: الف- مبلمان خياباني ب- مبلمان پاركي ج- مبلمان ترافيكي د- سازههاي اطلاع رساني و تبليغاتي امروزه تجربه و كاربرد عناصر شهري نشان داده كه استفاده از تجهيزات و مبلمان مناسب تا چه حد ميتواند اثر مثبتي بر روي شهروندان و استفاده كنندگان از محيطهاي شهري داشته باشد. بهطور مثال طراحي نشيمن مناسب به مردم اين امكان را ميدهد كه در فرصتهاي لازم از نشستن و ديدن فضاي شهري لذت برده و حتي ارتباط اجتماعي و كلامي با يكديگر برقرار نمايند. پژوهشهاي شهري و زيست محيطي نشان ميدهد كه استفادهكنندگان و عموم مردم خواستار چند منظوره بودن تجهيزات شهری و زيباسازي هرچه بيشتر آن هستند به طوري كه به صورت يك سمبل يا نماد و حجم شهري در آمده و متناسب با طراحي زيباي اتومبيلها و محصولات مدرن به توقعات زيبايي شناسانه مردم و نيازهاي دنياي امروز نيز جواب دهد. به همين دليل در سراسر جهان مطالعات و مسابقات بسياري در زمينه طراحي بهينه مبلمان شهري صورت ميگيرد. رنگ آمیزی مبلمان شهری تقسیمات منطقه ای، عناصر مختلف شهری، معماری و بافت منطقهای از معیارهای اصلی رنگ آمیزی مبلمان شهری محسوب میشوند. در تقسیمات منطقه ای عناصری مانند ویژگیهای منطقه به لحاظ اقلیمی و آب و هوایی، ویژگیهای فرهنگی، مبلمان، علائم هدایتی، کیوسکها، جدولها، نردهها و پلهای عابر مورد توجه قرار میگیرد. همچنین نوع رنگ بر پایه پژوهشهای رنگ از منظر روان شناسی شهری، پژوهشهای روانکاوانه هر منطقه و طبقه بندی نیازهای رنگی براساس فرهنگ هر منطقه، رنگ در فضای سبز شامل رنگ بندی در گل آرایی و فضای سبز،هارمونی رنگهای طبیعی فضای سبز با رنگ حصارها و عناصر جنبی موجود در فضا و معماری، پژوهشهای تکنولوژیک و شیمیایی رنگ و مصالح ماندگار و سازگار با شرایط محل و شرایط اقلیمی آن تعیین میشود. کارشناسان به لحاظ شرایط اقلیمی فصلهای تابستان و بهار را برای این کار پیشنهاد میکنند. رنگ به عنوان یکی از عناصر تلطیفکننده محیط میتواند تاثیرات بسیاری در هویت بخشی و خوانایی محیط به وجود آورد. باید توجه داشت که نمی توان همه جای شهر را به شکل یکسان و یکدست رنگ آمیزی کرد. با توجه به اینکه مبلمان شهری در بیشتر کشورهای دنیا از عناصر خوانای محیط محسوب میشود، رنگ این عناصر هم میتواند جزئی از هویت و خوانایی محیط شوند. گاهی باید برخی از عناصر مبلمان مانند سطلهای زباله، صندوقهای پست و کیوسکهای تلفن به شکل واحد رنگ شوند اما الزامی برای متحد بودن رنگ بقیه عناصر وجود ندارد و شرایط فرهنگی و بافتی هر منطقه در تعیین نوع و جنس رنگ تعیین کننده است. كارشناسان، وجود رنگ مناسب در یك محیط شلوغ با مبلمان فرسوده و بیروح مانند تهران را برای ایجاد نشاط و آرامش در شهروندان ضروری میدانند و همچنین این عنصر را عاملی برای كمتر به نظر رسیدن این خرابیها و فرسودگیها به شمار میآورند. اهميت و توجه به هويت و فرهنگ با رشد شهرها و حومه ها، گرايشي افراطي در يك شكل كردن چهره شهري به وجود آمده است، به گونهاي كه اغلب تفاوت كمي در روحيه مبلمان نقاط مختلف شهر يا حتي گاهي ميان چند كشور ديده ميشود. حال آن كه هنوز هم جذابترين و به ياد ماندنيترين محلهها آنهايي هستند كه با شكل و شمايل ويژه و مختص به خود در خاطرهها جاي ميگيرند و شايد از همين روست كه در كوششهاي جديد براي نوسازي و ساماندهي شهرها به اين خصوصيات توجه بسيار ميشود. از ديدگاه طراحان، انتخاب و طراحي مناسب مبلمان شهري، حفظ هويت مكان و نمود بيشتر آن را ممكن ميسازد. اين برخورد در احياي مناطق تاريخي و سنتي بسيار موثر است. اگر دخالت در شهر به تزيينات سطحي محدود نشود، بايد ميان بافت اجتماعي و فضاي شهر توازني ايجاد كرد. آنگاه كه بافت اجتماعي مكاني تثبيت شده و در ميان ساكنانش مفهوم شهر نشيني، ريشهاي عميق دواند، ميتوان به ساختارهايي مكمل در سيما و منظر آن پرداخت و شرايط را براي حفظ محيط و رفاه اهالياش مهيا كرد. به اتكاي همين بافت اجتماعي تثبيت شده و ريشهدار ميتوان در مدت زماني كافي و با روشي پويا، خيابانهاي محله و شهر را به گونهاي مجهز كرد كه بازتاب فرهنگ آن باشد. يكي از دلايل مهم بيهويتي تهران، عدم توجه به تفاوتهاي موجود بين فضاهاي مختلف شهري، اكتفا نمودن به طرحهاي يكنواخت و به اصطلاح استاندارد و پرداختن به ظرفيتهاي مفهومي است؛ بدون در نظر گرفتن ارزشهاي زيباشناسي شهري و هنري و بسنده نمودن به امكانات توليد وصنعت آن هم از نوع ابتداييترين آن. شايد بنياديترين اقدامي كه ميتواند در كنار ساماندهي مبلمان شهري، بافت شهر را از نظر كيفي به وضعيت مطلوب نزديك سازد، رعايت موارد زير باشد : تهيه الگوها، ضوابط قابل انعطاف و سنجيده براي بهسازي و توسعه و آينده نگري هوشمندانه. معیارهای انتخاب مبلمان شهری 1- هماهنگی با محیط اطراف: اجزای مبلمان شهری باید از نظر استقرار، کاربرد و ظاهر با محیط اطراف خود و سایر اجزای مبلمان شهری هماهنگ باشند، زیرا ناهماهنگی باعث بروز اشکالاتی همچون اغتشاش بصری، اغتشاش محیطی (سدمعبر) و یا بلا استفاده ماندن محصول خواهد شد. 2- ایمن بودن: داشتن احساس امنیت برای استفاده کنندگان از مبلمان شهری یکی از شروط اصلی در طراحی این اجزاست. به دلیل نوع کاربرد این اجزا طراحی محصول باید به گونه ای انجام شود که هنگام استفاده هیچگونه آسیبی متوجه ایشان نگردد. 3- ارگونومی: در علم مهندسی عوامل انسانی ارگونومی نامیده میشود. این رشته علمی، امکان ایجاد حداکثر راحتی و آسایش را در هنگام استفاده برای گروههای مختلف بررسی میکند و معیارهای مشخصی را ارائه مینماید. به عنوان مثال ارتفاع دستگیره در انواع کیوسک، ارتفاع سقف در ایستگاه اتوبوس، زوایای موجود بین کف و پشتی نیمکت و ... همگی دارای استانداردهایی متناسب با ابعاد بدن انسان هستند و به کاربردن این معیارها و استانداردها در طراحی باعث بالا بردن کارایی محصولات میشود. 4- کم بودن قطعات: این پارامتر باعث کاهش هزینه در مصرف مواد، تهیه قالبها و مدلهای اولیه و همچنین باعث ایجاد سهولت در تولید، نصب، تعمیر و تعویض قطعات محصولات میشود. 5- سهولت ساخت، تعمیر و نصب: این پارامتر ضمن سرعت بخشی به انجام کار، تعداد متخصصان مورد نیاز را به حداقل میرساند. 6- دوام: دوام تابع عوامل دیگری همچون مواد مناسب، سازه محکم، اتصالات قوی، پوشش حفاظتی کامل و پیش بینی عوامل تخریبی و به کارگیری روشهای جلوگیری از آنها نیز هست و هریک از این فاکتورها به سهم خود در ازدیاد دوام و طول عمر محصول دخیل است. 7- مقاومت در برابر تخریب (تخریبهای عمدی و غیر عمدی) 8- قابلیت استفاده برای گروههای مختلف: تقریباً تمام افرادی که از فضاهای شهری استفاده میکنند با مبلمان شهری نیز سروکار دارند. این افراد به دو گروه افراد سالم و معلولان تقسیم میشوند. یک طراحی خوب باید بتواند به طیف وسیعتری از استفادهکنندگان پاسخ دهد. 9- اقتصادی بودن: اقتصادی بودن اجزای مبلمان شهری تابع مجموعهای از پارامترهای مختلف یعنی مواد ارزان و در دسترس، روش تولید ساده، وزن کم و نحوه نصب آسان است و به طور کلی به شکلی است که هزینههای مواد خام اولیه، ساخت، حمل و نیروی انسانی به حداقل کاهش مییابد. 10- استحکام سازه: سازه باید از استحکام کافی برخوردار بوده تا در برابر انواع تخریب و تنشهای غیرقابل پیش بینی هنگام استفاده مقاومت کافی داشته باشد، در غیر این صورت عمر مفید محصول کم شده و باعث ایجاد بی رغبتی در استفاده و همچنین زیانهای اقتصادی میشود. 11- دسترسی: مکانیابی و استقرار درست مبلمان شهری اهمیت بسزایی در نحوه صحیح استفاده از آن دارد. قبل از نصب مبلمان ابتدا باید نیازها و پتانسیلهای محدوده را سنجید و سپس با توجه به نتایج به دست آمده اقدام به مکان یابی مناسب برای هریک از اجزای مبلمان شهری نمود. مکان یابی صحیح در سطوح شهر باعث دسترسی آسان و رفاه حال شهروندان میشود و به تبع آن ارتقای کیفیت محیط شهری را نیز به دنبال خواهد داشت. 5- نتیجهگیری طراحی مناسب و به كارگیری مبلمان شهری متناسب با محیط در بخشهایی از شهر كه به آنها فضاهای شهری میگوییم تأثیر زیادی در كیفیت زندگی شهری بر جای میگذارد. آنچه که در مورد مبلمان شهری اهمیت فراوانی دارد، طرح، رنگ و جای قرار گرفتن آن است. امروزه طراحی نو و مناسب مبلمان، علاوه بر زیبایی سیمای شهر، موجب استفاده بیشتر شهروندان میشود. طراحان مبلمان شهری لازم است فاکتورهای خاصی همچون ایمنی بودن، دوام، سهولت در استفاده کردن، اقتصادی بودن و زیبایی را در نظر بگیرند تا شهری زیبا و مردمانی زنده دل داشته باشیم. پس از آشنایی با این پارامترهای اساسی میتوان به ارزیابی هریک از اجزای مبلمان شهری پرداخت. نوشته: مونا قانعی- سازمان پارکها و فضای سبز قزوین 2 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 8 دی، ۱۳۹۱ نقش مبلمان شهري در هويت و سيماي شهري (1) نويسنده: راضيه زنديه (2) چکيده اين روزها نقش مبلمان شهري در خدمت رساني به شهروندان هر شهر بر کسي پوشيده نيست. اما مسئولان امر و دست اندرکاران امور شهري معتقدند که گذشته از امر خدمات رساني، حفظ هويت و زيبايي سيماي شهري نيز از اولويت هاي بالايي برخوردار است؛ چنان که بعضاً مشاهده مي شود با گسترش بي ضابطه ي بسياري از شهرهاي بزرگ و افزايش جمعيت، کم کم تسلط مسئولان شهري به کنترل اوضاع اجتماعي و پرداختن به امور سيماي شهرها و سامان دهي آن کم تر از گذشته مي شود و گاهي هويت حفظ سيماي بصري در زير پوشش عملکردها و پاسخ به نياز روزمره ي شهروندان به فراموشي سپرده مي شود. در بعضي موارد نيز به جرات مي توان گفت هجوم بي رويه و حساب نشده ي جمعيت از روستاها و شهرهاي کوچک تر به شهرهاي بزرگ و به ويژه کلان شهرها و در نتيجه نياز بيش تر به خدمات شهري مناسب، باعث به وجود آمدن سيمايي نامناسب و اغتشاش در هويت و کالبد شهر مي شود. به طوري که در بسياري از موارد براي پاسخ گويي به نياز شهروندان در امر خدمات شهري، دقت فداي سرعت شده و حفظ هويت و زيبايي، به ويژه در مبلمان شهري، قرباني نيازهاي مقطعي و نسنجيده ي روزمره ي شهر مي شود. کليدواژه ها: خدمات شهري، طراحي شهري، سيماي شهر، فرهنگ، زيبايي، مبلمان شهري، هويت شهري. مقدمه در دوره ي معاصر مشکلات کلان شهرها فقط در ازدياد جمعيت، ترافيک، گراني، اقتصاد و نابه ساماني هاي زيست محيطي و ... خلاصه نمي شود؛ بلکه انواع ناهنجاري هاي رفتاري، مشکلات اجتماعي و فشارهاي روحي و رواني ناشي از سيماي ناخوشايند بصري نيز خود دلايل کافي براي افزايش مسائل زندگي مدرن شهري و تنگ تر شدن عرصه بر جامعه ي امروزي است. به يقين آرامشي که از نماي مناسب شهري در پي استفاده ي صحيح از مبلمان شهري حاصل مي شود، بي تأثير در زندگي شهروند امروزي نخواهد بود؛ به گونه اي که گاهي اين احساس، خستگي را از انسانِ خسته از کار و تلاش و هياهوي روزانه گرفته و با آرامشي پايدار، او را تا در منزل بدرقه مي کند. لذا تأثيري که سيماي آرامش بخش شهري به او عطا کرده است،پشتوانه اي معنوي بر اي ارتباط خانوادگي و به ارمغان بردن اين حس به درون خانه مي شود. با نگرشي اقتصادي و سودمندانه به اين مقوله، نتيجه اي به دست مي آيد که گاهي بسياري از طراحان مبلمان شهري، به ويژه در کشورهاي عقب مانده يا در حال توسعه، درصدد به وجود آوردن سيمايي از شهر هستند که آن ها را به سود بيش تر برساند، و کم تر به جزئيات و نيازهاي رواني، اجتماعي جامعه توجه دارند. اگرچه گاهي ناچار به رعايت استانداردهاي شهري مي شوند، معمولاً اين مقررات را قوانيني دست و پاگير و ناسودآور مي دانند. لذا پرداختن به مسائلي همچون مبلمان شهري و تأثير عملکرد آن در سيما و هويت شهر را کاري عبث و يا حداقل دست و پاگير و ناسودآور مي دانند و به همين دليل حاضر نميشوند بر سر مسائلي همچون موارد ياد شده ريسک اقتصادي را بپذيرند. در عصر حاضر، سيما و نمايي از شهر مورد توجه است که با طرح هاي بديع و مدرن، رنگ هاي گرم و تند و تابلوهاي رنگارنگ نئون به همراه نورپردازي هاي شبانه، جذابيت خود را حفظ کرده و خودنمايي کند، بي توجه به اين که اين مبلمان شهري طراحي شده چه تأثيري در ذهن مخاطب شهري و شهروند ساکن شهر خواهد گذارد. در اين مقاله سعي شده است با بيان نمونه هايي از مبلمان شهري موجود در داخل و خارج کشور، نوع استفاده از آن ها و تأثير به جاي گذاشته بر محيط زيست نشان داده شود. نقش مبلمان شهري در هويت و سيماي شهري مقوله ي مبلمان شهري و نقش آن در شهر از هر منظري در خور اهميت و شايان بررسي ست؛ يا به تعبيري مي توان گفت نقش مبلمان شهري را از زواياي مختلفي مي توان مورد کنکاش قرار داد. با آنچه در چکيده ي مقاله آمده است، نقش مبلمان شهري از ديدگاه هاي زير مورد بررسي و کالبد شکافي قرار گرفته است، گرچه بايد اذعان داشت ممکن است اين بررسي جامع و کامل نبوده و مي تواند به صورت گسترده تر در قالب عناوين ديگري نيز مطرح شود: - نقش مبلمان شهري، سيماي شهر و نياز شهروندان - مبلمان شهري، معلولان، جانبازان و سالمندان. - نقش نمادها و نشانه ها در مبلمان شهري. - رابطه ي مبلمان شهري و آرامش ذهني و سلامت رواني. - تأثير اقليم مصالح، رنگ و ويژگي هاي هنري در مبلمان شهري. نقش مبلمان شهري، سيماي شهر و نياز شهروندان بي شک بخش عمده اي از عناصر تشکيل دهنده ي سيماي هر شهر، مبلمان آن شهر است؛ اجزايي که گذشته از کاربردهاي خاص خود به زيبايي و انتظام شهر نيز سامان مي بخشند. طبعاً شکل گيري عناصر بصري که تصوير هر شهر را به وجود مي آورند، خاطره اي را براي هر بيننده در ذهن باقي مي گذارند. کوين لينچ در کتاب «سيماي شهر» در همين اثر و خاطره و يادي که از سيماي يک شهر در ذهن بيننده به جاي مي ماند (تصوير ذهني)، مفصل صحبت کرده است. هنر طراح آن است که در کنار چيدمان اين ابزار و اجزا، نياز شهروندان را برطرف کرده و سيماي زيبا به شهر بدهد؛ به طوري که شهروند احساس آرامش و راحتي را در برخورد با آن ها داشته باشد. نيمکت، تيرهاي چراغ برق، صندوق پست و اتاقک تلفن، تابلوها، فضاهاي سبز، آب نماها و بسياري از اجزاي ديگر تشکيل دهنده ي اين نظم هستند. در بسياري از شهرها فقط تابلوهاي نصب نشده (نه علائم رانندگي) خود به تنهايي مي توانند به دليل بي نظمي و اغتشاش و شلوغي سيما باعث به وجود آمدن تصويري نه چندان زيبا و آرامشبخش در شهر شوند . امروزه در شهرهاي بزرگ و پيشرفته، از جمله در شهرهاي اروپا و امريکا کارشناسان بسياري بر روي اين موضوع کار کرده و به جزئيات سيما و نماي شهري اهميت مي دهند و گاهي همان قدر که طرح هاي جامع و تفصيلي شهري اهميت دارند، براي مبلمان و سيماي شهر نيز بهاي ويژه اي پرداخت مي کنند، مثلاً حتي الامکان بسياري از تابلوهاي ايستاده ي راهنمايي و رانندگي را حذف و به جاي آن از خطوط و علائم رنگي در سطح خيابان استفاده مي کنند. نخستين کمکي که اين حرکت مي کند، جلوگيري از اشفتگي، اغتشاش و ازدحام در ديد بيننده و شلوغي محيط است. اهميتي که اين طراحان به نقش مردم و نياز شهروندان مي دهند، آن قدر است که محور تصميمات شان عمدتاً رفاه و راحتي و آسايش ايشان محسوب مي شود؛ به گونه اي که ديد بصري و به وجود آوردن نمايي توأم با تعادل لازم، راحتي و آرامش را براي ساکنان به ارمغان مي آورد و مشاهده مي شود عناصر مبلمان شهري نه تنها مزاحمتي براي رفت و آمد مردم ندارد، بلکه درست جايي که مورد نيازشان هست نيز به کار گرفته شده است. شايد تا به حال مشاهده کرده باشيد در بسياري از مراکز عمده ي خريد، محلي براي استراحت و يا نشستن افراد به ويژه سالمندان در نظر گرفته شده است و يا شايد گاهي ديده باشيد در بسياري از شهرهاي پيشرفته براي خريد از چرخ هاي دستي در داخل غرفه ها استفاده مي شود، بدون اين که با هيچ مشکلي از بابت رفت و آمد مواجه شوند. بنابراين، نياز شهروندان و سيماي شهر و به وجود آمدن هويت شهري حلقه هاي به هم چسبيده و جدا نشدني هستند که هر يک ديگري را پشتيباني و تکميل مي کند و بي توجهي و بي دقتي به هر کدام آسيب جدي و خللي فاحش در به وجود آمدن سيماي نامناسب شهر خواهد بود. مبلمان شهري، معلولان، جانبازان و سالمندان به دنبال بحث فوق اشاره اي به رابطه ي اجزا و عناصر مبلمان شهري و نياز قشري خاص از جمله معلولان، جانبازان و سالمندان مي شود. کم نيستند کشورهايي که امکانات ويژه اي براي اين قشر در نظر مي گيرند و در به وجود آوردن سيماي شهرشان رابطه ي مستقيم بين نياز اين قشر و مبلمان شهري به وجود مي آورند. به جرات مي توان گفت ابتدايي ترين امکانات، وجود پله هايي کم ارتفاع و سطح شيب دار مناسب (رمپ) مي باشد که نياز اوليه ي اين قشر را براي حضور در جامعه و محيط به وجود مي آورد. گذشته از پارکينگ هاي ويژه و يا نيمکت هاي مناسب، حتي گاهي کمبود يا نبود دستگيره هايي که بايد به موقع به کمک اين نيازمندان بيايد نيز احساس مي شود. اما بايد اذعان داشت که کشور ما، ايران نيز به سان بسياري از کشورهاي جنگ زده ي جهان سوم، در ايجاد تعادلي بين طراحي مبلمان شهر و نياز اين قشر خاص موفق نبوده است و حتي هنوز بسياري از ساختمان هاي اصلي دولتي نيز از داشتن اوليه امکانات براي تردد اين افراد محروم هستند و ابتدايي ترين نتيجه ي حاصله، به عدم حضور ايشان در محيط و برآورده نشدن نيازهايشان منجر مي شود. در حالي که راقم اين سطور شاهد بوده است در کشورهاي اروپايي حتي در فروشگاه هاي بزرگ عمومي براي اين قشر صندلي هاي چرخ داري (ويلچير) برقي طراحي شده بود که داراي سبد ويژه ي خريد بوده و امکان خريد و عبور از تمام غرفه ها را فراهم مي کرد و جالب تر اين که حتي گاهي سبدهاي خريد براي نشستن کودکان داراي محلي خاص بوده و شگفت اين که فرزندان دو قلو نيز از قلم نيفتاده و براي ايشان نيز سبدهاي ويژه اي طراحي شده بود. شايد به جا باشد که از خود بپرسيم چه درصدي از فروشگاه هاي بزرگ ما داراي پارکينگ هاي بزرگ و مناسب است که سبدهاي خريد (ترولي) تا کنار خودروها دسترسي دارد و يا چه تعدادي از آن ها محلي براي سرگرمي و بازي کودکان دارند. نقش نمادها و نشانه ها در مبلمان شهري بدون ترديد جايگاه نمادها و نشانه هاي شهري در فضاها و مبلمان شهري از اهميت خاص و ويژه اي برخوردار است. چرا که بسياري از مسائل فرهنگي وآداب و رسوم و سنت هاي مردم از اين گونه علائم سرچشمه مي گيرند. نشانه هايي که بيانگر خاطرات، مبارزات و دلاوري هاي يک ملت است و تبلور عيني آن در يک سمبل و نماد شهري شکل گرفته است. فضاهاي باز شهري، مبلمان شهري و حضور و استفاده ي ساکنان داراي رابطه اي مستقيم و واسته به هم مي باشند. زماني که براي استفاده از اوقات فراغت و يا سپري کردن روزهاي تعطيل به اجبار از فضاهاي باز و پارک ها استفاده مي شود، خواه ناخواه با مبلمان شهري و عناصر موجود در آن ارتباط تنگاتنگ برقرار مي شود و اين نشانه ها و سمبل هاي شهر هستند که خودنمايي کرده و با حضورشان خاطرات گذشته را بيان مي کنند و يادآور تجربيات تلخ و شيرين گذشتگان مي باشند. البته ديده مي شود گاهي نشانه ها داراي ابعاد و ارزش هاي خاص خود هستند و معمولاً موقعيت شان متناسب با جايگاهي است که در آن قرار گرفته اند. گاهي چون برج آزادي در تهران، ايفل در پاريس و يا ساعت بيگ بن در لندن جايگاه کشوري دارند و يا برخي ديگر در موقعيت شهري يا منطقه اي قرار گرفته اند. در طراحي شهرها، موقعيت سمبل ها و يادمان ها از جايگاه ويژه اي برخوردار است و به تناسب فرهنگ، سنن و آداب و رسوم و با توجه به رابطه ي ساکنان و شهروندان در ارتباط با مبلمان شهري طراحي مي شوند. لذا گدشته از ديد بصري و زيبايي محيط و منظر، نمادهاي شهري که گونه اي از مبلمان شهر محسوب مي شوند و يادآور بسياري از يادها و خاطرات گذشتگان به حساب مي آيند، عموماً با سنت هاي مردم عجين هستند. به گونه اي که گاهي حتي يک درخت کهن (از جمله امام زاده صالح تهران) يادماني براي بسياري از مردم ساکن در آن محل است. رابطه ي مبلمان شهري، آرامش ذهني و سلامت رواني بديهي و روشن است که مبلمان شهري علاوه بر خصوصيات و ويژگي هايي که نام برده شد، بايد سهم مهمي در به وجود آوردن آرامش و سلامت روحي و ذهني افراد داشته باشد. گاهي شلوغي و اغتشاش عناصر چنان است که نه تنها آرامشي را به دنبال ندارد، بلکه باعث سردرگمي و آشفتگي شهروندان نيز مي شود، به گونه اي که انسان خسته از کار روزانه هيچ رغبتي براي نشستن و استفاده کردن از فضاي شهري و مبلمان آن ندارد. شايد تا کنون کم تر به رابطه ي مبلمان شهري وآرامش رواني افراد توجه شده باشد، اما به يقين اولين تأثيرات خود را در ارتباط با چگونگي استفاده ي شهروندان از اين عناصر خواهد داشت. به هر جهت، زماني که در يک بازار شلوغ و پر سر و صدا با تابلوهاي نامنظم مختلف رو به رو مي شويم، خود به خود احساس نبود آرامش و آشفتگي را خواهيم داشت و يا وقتي در فضاي شهري که براي استفاده ساکنان در نظر گرفته شده که دقايقي را بياسايند، اما رعايت بسياري از مسائل رواني شهري در آن لحاظ نشده است، احساس راحتي نداشته و آرامشي نيز به دنبال نخواهد آمد. بدين ترتيب، اين نيز هنر طراحان و دست اندرکاران مسائل مبلمان شهري است که با چيدمان صحيح و استفاده ي به جا، ضمن به وجود آوردن محيط و منظر مناسب و عملکردي در خور استفاده ي ساکنان، به مسائل روحي، رواني و آرامش بخش محيط نيز توجه کافي داشته باشند. تأثير اقليم، فضاي سبز، مصالح، رنگ و ويژگي هاي هنري در مبلمان شهري نقش هنرمندان و طراحان شهر و مبلمان آن در رابطه با استفاده از مصالح، عوامل اقليمي و عناصر هنري از جمله رنگ ها به گونه اي است که در اولين نظر، کنش ها و واکنش هاي برخاسته از آن هويدا مي شود. بديهي و روشن است که اين هنر طراح است که براي مبلمان منطقه اي، از چوب در محلي که به جنگل نزديک است و يا سنگ در مکاني که منطقه کوهستاني است و نظايري مشابه آن استفاده مي کند. کم تر منظري در شهر است که از اين عناصر بومي تهي باشد و اين ظرافت مورد تحسين و ترغيب طراحان و مجريان مربوطه را دنبال خواهد داشت. براي مثال، در شهر همدان که سنگ کوهستان نمونه اي از مبلمان و تزيينات شهر محسوب مي شود و عنصري براي تزيين بلوارهاي آن است، همين حال را خواهد داشت. گرچه نحوه ي چيدمان همين سنگ هاي صخره اي روي هم قرار گرفته نيز خود دقت و ظرافت لازم را مي طلبد تا نماي سنگين و زمخت آن را به تصويري آرام بخش و دوست داشتني تبديل نمايد. آب به عنوان يک عنصر ثابت، نقشي پر رنگ و قوي در مبلمان و مناظر شهرها دارد. گذشته از آيات و احاديث و روايات، همچون «و من الماء کل شيء حي»، استفاده از آن در مناظر و مبلمان شهري شاخص و تعيين کننده مي نمايد. ضمن اين که تعيين جايگاه آب خوري ها و شيرهاي شست و شو و فضاهاي سبز نيز از اهميت لازم برخوردار مي باشند. در همين رابطه لازم است به فضاهاي سبز، و درختان در مبلمان شهري اشاره کرد. اگرچه باز کردن اين مطلب از حوصله اي اين مقاله خارج است، حداقل بايد مختصر به نقش اساسي سبزينه و فضاي سبز و به کارگيري انواع رنگ ها، به ويزه رنگ هاي گرم در طراحي محيط و منظر و مبلمان شهري پرداخت. به درستي کم تر مکاني است که براي نشستن افراد در نظر گرفته شده باشد، ولي فاقد گل، گياه و چمن باشد. تأثيري که اين عناصر به خصوص گل هاي معطر رنگي، در تلفيق با ساير اجزا بر انسان دارد، خود به خود برآورنده ي محيطي آرامش بخش و دلپذير خواهد بود. حتي در کشورها و مناطق گرمسير نيز از گل و گياه و درخت هاي ويژه ي آن اقليم همراه با صرفه جويي آب و سيستم هاي قطره اي استفاده مي شود. در مناطق خوش آب و هوا، پر باران و معتدل مانند شمال ايران، از اين نعمت بهره ي کافي برده مي شود. اما نبايد به صرف اقليم و طبيعت اصل طراحي و چيدمان عناصر خدمات شهري به دست فراموشي سپرده شود، اگرچه طبيعت زيبايي خاص خود را داراست. خوشبختانه دربسياري از شهرهاي شمالي کشورمان به اين نکته توجه لازم مي شود به طوري که براي مبلمان شهري بسياري از پارک ها و بوستان هاي منطقه اي از امکانات محلي و بومي استفاده مي شود که هم مقرون به صرفه و هم مناسب و زيبا است. در آخر بر استفاده به نقش رنگ، جنس مصالح مورد نياز و عناصر محلي و بوم آورد در مبلمان شهرها تأکيد مي شود، چرا که اعتقاد بر اين است که مي توان براي به وجود آوردن مبلماني مناسب و محيطي آرامش بخش از ساده ترين و ابتدايي ترين امکانات محلي فضاي دلچسب و مفيدي براي شهروندان به وجود آورد. نتيجه گيري 1- مبلمان شهري بايد زيبايي بصري محيط را به دنبال داشته باشد. 2- خدمات شهري و عناصر آن بايد داراي چيدماني باشد که علاوه بر کاربري و خدمات رساني مناسب، آرامش روحي و رواني ساکنان را نيز فراهم کند. 3- مبلمان شهري بايد به گونه اي طراحي شود که امکان استفاده براي همه ي اقشار جامعه ام از: زن، مرد، پير، جوان، معلول و جانباز ... فراهم آيد. 4- براي داشتن مبلمان و خدمات شهري خوب مي توان با سليقه و طراحي صحيح، هنرمندانه از امکانات محلي ومصالح بومي بهره ي لازم را برد. 5- در طراحي مبلمان شهري، بايد به نکات ظريف هنري از جمله جنس مصالح، رنگ ها و مسائل اقليمي توجه ويژه داشته، بهره ي لازم را بُرد. 3 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 8 دی، ۱۳۹۱ [h=2]سايبان شهري سويل؛ پوسته ایی افقی[/h] انسان هميشه ديدن اشكال بالاي سرش را دوست دارد.سايبان شهري سويل با اشكال چند ضلعي كه عاري از هرگونه هارمونيست،ظاهري بسيار جذاب دارد. ميدان تشكيل شده در زير آن داراي كافي شاپ و رستوران هايي است كه تماماً ارگانيك بوده و از گل و گياه و ساقه درختان تشكيل شده است.هر چند در نگاه نخست لزوم اين كار درك نمي شود.چرا كه با وجود مخروطهايي كه آب باران را جمع مي كند،اما شبكه چندضلعي ها محافظ آب باران نيست.اما درعمل بسيار زيباو فريبنده مي باشد. نورپردازي هاي شبانه آن رابسيار دراماتيك و خاطره انگيز مي كند وكساني را كه گل ها و گياهان را فراموش كرده اند را به فكر "طبيعت گردي" مي اندازد. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . منبع : اتود 4 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 8 دی، ۱۳۹۱ [h=2]سرعت گیر خودروها در کانادا[/h] کنترل سرعت ماشین ها در کانادا به این گونه است. فکر می کنید چقدر این شیوه موثر باشد؟ مردم نه تنها سرعت خود را کاهش می دهند بلکه سعی می کنند در چاله هم نیفتند. این شیوه کنترل سرعتی است که در حال حاضر در کانادا استفاده می شود و از دوربین های کنترل سرعت، تفنگ های رادار، افسرهای پلیس و … ارزانتر است. بسیار هوشمندانه است، مخصوصا وقتی آنها هر روز جابه جا می شوند. جالب نیست؟ مطمئنم ما هم اگه ماشینمونو دوس داشته باشیم جلوی این چاله چوله ها سرعتمونو کم میکنیم... 4 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 8 دی، ۱۳۹۱ [h=2]ایستگاه اتوبوس ریو مایور از معماران Domitianus[/h] ترمینال ایستگاه اتوبوس ریو مایور – پرتغال - از مجموعه ای از پیشنهادات تحت زیرساخت های حمل و نقل تعیین شده در طرح راهبردی شهر ، طراحی شده است . این ساختمان به عنوان تسهیلاتی برای پذیرفتن کسانی که به ریو مایور می آیند یا آخرین خاطره ای که پس از بازدید شهر در ذهنشان نقش بسته ، درنظر گرفته شده . ساختار ، تکه ای از بتن سفید با پلاستیکی با سختی بالا است که تمام اختلافات پیشنهادات را حل کرده و یک بدنه مستقل پوشیده از پانل های چوبی آشکار می کند که در دو طبقه مختلف در محیط خدمات کاربران سازماندهی شده است . شفافیت ساختمان از فضای داخلی اجازه لذت بردن از ساختار سبز را می دهد که مناطق ورزشی شهر را توصیف می کند . در خارج ساختمان تمام محیط اطراف بر روی نماهای شیشه ایکه شامل مناطق کاربردی ترمینال است ، منعکس می شود . شیشه ادب رسمی ساختمان را متذکر می شود ، کدورت و ابهام ساختار بتنی را حذف کرده که ما را به درک عاقلانه ای از کل سازه می رساند . منبع: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 3 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 8 دی، ۱۳۹۱ بزرگترين فواره و آب نماي جهان آبنمای دبی (به انگليسي: The Dubai Fountain) یک آب نما است که با موسیقی میرقصد و در دریاچهٔ برج خليفه (ساخت انسان) در کنار دبي مال واقع در دبي، امارات متحده عربي ساخته شدهاست. هزینهٔ ساخت این آبنما ۸۰۰ میلیون درهم معادل ۲۱۸ میلیون دلار آمريكا بودهاست. این آبنما دارای بیش از ۶،۶۰۰ چراغ در ۲۵ رنگ متفاوت است و طول آن ۲۷۵ متر (۹۰۲ فوت) است و آب را تا ارتفاع ۱۵۰ متر (۵۰۰ فوت) در آسمان پرتاب میکند. طراح آبنمای دبی شرکت وت ديزاين است که آبنمای هتل معروف پلاژو در شهر لاس وگاس را طراحی کردهاست. فواره های دبی مال فواره های دبی از دیدنی ترین و فرحبخش ترین جاذبه های دبی است .این فواره ها در زمینی به مساحت حدودا 121410 متر مربع و بر روی دریاچه ای درست در کنار مرکز خرید دبی مال قرار گرفته اند این فواره ها پنج دایره و مجموعه بزرگ را تشکیل داده اند که دو دایره با سایز متفاوت در میانه انها قرار گرفته اند .این فواره ها را شرکت امریکایی کالیفرنیا طراحی کرده که فواره های بلاجیو در لاس وگاس نیز از کارهای آنهاست.این فواره ها با پخش همزمان سرودهای معروفی از شرکت سما دبی مانند آهنگ معروف (بابا یتو) برنده جایزه جهانی دنیای عربی سواحیلی فعال می شوند و 25 پروژکتور رنگی در شبها نیز با رقص نور آنها را همراهی می کنند.این فواره ها بلند ترین فواره های دنیا می باشند و از این جهت رکورد دار محسوب می شوند و در میانه دریاچه برج دبی و طبقه همکف دبی مال قرار دارند و تقریبا 16 بار در طی روز فعال می شوند و قدرت اینرا دارند که در حدود 150 متر آب را به سمت بالا پرتاب کنند. اين آبنما «تماشاییترین نمایش فوارهای جهان» به گفتهٔ سازندگانش است.آبنمای دبی برنامهریزی شدهاست تا با موسیقیهای بیکلام، پاپ و موسيقي عربي برقصد. این آبنما از تمام دریاچهٔ قابل مشاهدهاست و حتی از برخی ساختمانهای اطراف نیز قابل مشاهدهاست. اجراها در روزهای یکشنبه تا پنجشنبه در ساعتهای ۱ و ۱:۳۰ بعد از ظهر و همچنین از ۶ تا ۱۱ بعدازظهر به صورت ۳۰ دقیقه یکبار و در جمعه و شنبه نیز در ساعتهای ۱:۳۰ و ۲ بعدازظهر و همچنین از ساعتهای ۶ تا ۱۱ بعدازظهر برگزار میشود. آهنگهایی که در طول یک روز در این آبنما اجرا میشوند به ترتیب زیر است: «آسمان دبی» که ترانهای در ستایش از محمد بن راشد آل مكتوم، حاکم دبي است که اغلب اولین آهنگ اجرا شده در طول روز است. «baba yeto» یک آهنگ برنده جايزه گرمي که به زبان ساحلي است و از ترانههای متن بازی ویدئویی تمدن4 است. «Shik Shak Shok» یک آهنگ رقص عربی از Hassan Abou El Seoud «Inshed An Aldar»(«Ask About Home») یک ترانهٔ اماراتی که در تاریخ ۴ ژانویه ۲۰۱۰ برای مراسم گشایش برج خليفه اجرا شد. "con te partiro)" (Time to Say Goodbye) توسط آندريا يولچي و سارا برايتمن "Dhoom Thana" یک آهنگ به زبان هندي توسط Abhijeet «امواج» (wave) اثر بيژن مرتضوي "Bassbor Al Fourgakom" توسط خوانندهٔ اماراتی Hussain al Jassim «من هميشه دوستت خواهم داشت» اثر ويتني هيوستون. «تمام طول شب» اثر لايوتل ريچي. "The magnificent seven", main theme from the film The magnificent seven by" المر برنشتاين. «تريلر» اثر مايكل جكسون "Ishtar Poetry" by Furat Qaddouri "Mon Amour" "O Mio Babbino Caro" by Dame kimi te kanwa "Enta Omri" by Hossam Ramzy «دعاگو» اثر سلن ديون و آندريا يولچي "Lana Allah" by Mohammed Abdu آهنگ موسیقی متن مجموعه تلوزیونی به زبان ترکی ايزل "Flying Drum" "Butetlfy lovers violin concerto" "Ensan Akthar" "Everybody On" Presented by اچبي (Showed only for the month of October 2011) "Ain't No Mountain High Enough" Presented by دي اچ ال (Showed for only the month of October 2011) «سرود ملي امارات متخده عربي» منبع: برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 4 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 8 دی، ۱۳۹۱ عکس هایی از مبلمان شهری نیمکت Infinity این نیمکت چوبی توسط Carl Fredrik Svenstedt طراحی شده است. __________________________ نیمکت عضلانی این نیمکت از جنس استیل می باشد. طراح آن توسط Alexandre Moronnoz انجام گرفته است. ___________________________ نیمکت Odalisque این نیمکت دست ساز زیبا توسط طراحی نیویورکی به نام Pryor Callaway طراحی شده است. ___________________________ نیمکت Quarry این نیمکت ابتکاری و مدرن توسط Ryan Dart طراحی شده است. ___________________________ نیمکت E-Turn این نیمکت جالب از جنس فایبر گلس است و توسط Brodie Neill طراحی شده است. ___________________________ نیمکت مدادی این نیمکت زیبا و جالب از تعداد 1600 مداد ساخته شده است. ___________________________ نیمکت انتظار این نیمکت مخصوص پارک مدرن الهام گرفته شده از گل ها و شاخه های درختان است. ___________________________ نیمکت مرجانی این نیمکت زیبا شامل طرح های زیبایی است که توسط اشعه لیزر در سراسر آن برش داده شده است. _____________________________ نیمکت با پارکینگ دوچرخه این نیمکت دوکاره را می توان در پارک ها هم به عنوان محل نشستن و هم به عنوان پارکینگ دوچرخه استفاده کرد. ________________________ نیمکت صخره دریایی این نیمکت های چوبی توسط میله های چوبی متحرکت ساخته شده است که به آرامی حرکت می کنند بدون اینکه در ساختار کلی آن خللی ایجاد کنند. __________________________ . . . . 4 لینک به دیدگاه
mani24 29665 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 8 دی، ۱۳۹۱ ایستگاههای اتوبوس بسیار زیبا و خلاقانه 3 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده