رفتن به مطلب

پديده ي آلودگي هوا و راهكار هاي پيشنهادي شما


ارسال های توصیه شده

درود برشما

سال هاي نه چندان دراز است كه با پديده ي به نام وارونگي هوا و بطور آشنا تر آلودگي هوا بيشتر و بيشتر دست به گريبان هستيم.

اگر در ابتدا اين وضعيت را بطور معدود و محدود در تهزان شاهد بوديم امروزه بطور گسترده در تقريبا تمام شهر هاي بزرگ كشور شاهد هستيم.

وضعيتي كه ما در تهران مي بينيم چنين است كه در طول سال بجز چند ساعت(به گفته مسوولان 5-6 ساعت) پس از بارندگي در ساير مواقع هواي تهران در محدوده ي مضر به بالا قرار دارد.

و اين وضعيتي است كه براي سال هاي آتي شهر هاي بزرگ و صنعتي نيز تصور مي شود.

دلايل اين پديده را جسته و گريخته و از زاويه ي نگاه هاي مختلف شنيده ايم.برخي تردد ماشين ها را عامل اصلي مي دانند و برخي فعاليت كارخانجات بدون داشتن سيستم *****ينگ مناسب را و برخي هم از بين بردن درختان و منابع طبيعي را عامل اصلي مي دانند.و يك نفر هم توطعه ي دشمنان و تخليه ي ابر ها را عامل اصلي معرفي مي كند.

راه كار هايي نيز پيشنهاد مي شود مانند:توسعه ي فضاي سبز عمومي . توسعه ي حمل و نقل عمومي . گسترش خطوط مترو.. انتقال پايتخت به يك شهر كوچك . آب پاشي با هواپيماهاي سم پاش . . . . و غيره.

شما به عنوان يك شهروند دانش آموخته ابتدا مشخص كنيد كه چه عامل و يا عواملي را باعث ايجاد آلودگي هوا مي دانيد و سپس راهكار هايي عملي و زود بازده را پيشنهاد دهيد.

 

:icon_gol:

  • Like 17
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 77
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

ممنون به خاطر این موضوع خوب:icon_gol:

یکی از عواملی که باعث آلودگی هوا میشه تردد بیش از حد ماشین هاست.

معمولا تو یه خیابون 70 درصد ماشین هایی که عبور میکنن تک سرنشین هستند.خوب این خودش باعث آلودگی هوا میشه.راه حل علمیم نمیخواد فقط کافیه یکم به خودمون سخت بگیریم و برای هر کار کوچیکی ماشینمونو بیرون نبریم یا اگه تنها میخوایم بریم بیرون از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم.

برای این کارم یکم مردم باید همت کنن (یعنی خودمون) و بخشی از این کار هم به عهده ی سازمانهای مربوطه که حمل و نقل عمومی رو گسترش بدن.

قطعا راه حل های دیگه ای هم برای کاهش آلودگی هوا وجود داره همونطور که تو پست اول ذکر شده اما همه ی این راه ها هم زمان بره هم مخارجی داره ولی این راه حل دست خود ماست.

 

جا داره در راستای استفاده از حمل و نقل عمومی یه مطلبی رو ذکر کنم.

الان ظاهرا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس یه مقدار بی کلاسی تلقی میشه (البته این طور که کلاسو تعریف میکنن!!!!!!!!!!:whistle:) در حالی که استفاده از این وسیله ی نقلیه هم به نفع خود فرده و هم از آلودگی هوا کم میکنه.

یکی از آشنایان که به تازگی از آلمان برگشتن و خودشون و شوهرشون مراحلی از تحصیلات عالیه رو اونجا گذروندن تو گفتگوهاشون به این نکته اشاره کردن:

ما هیچ وقت برای بیرون رفتن های یه نفرمون از اتومبیل خودمون استفاده نکردیم چه وقتی که در آلمان بودیم و چه حالا.برای تمام رفت و آمدهامون از وسایل نقلیه ی عمومی استفاده میکنیم و برام جای تعجب داره که چرا شما از اتوبوس استفاده نمیکنین.

:icon_pf (34):...

  • Like 10
لینک به دیدگاه
ممنون به خاطر این موضوع خوب:icon_gol:

یکی از عواملی که باعث آلودگی هوا میشه تردد بیش از حد ماشین هاست.

معمولا تو یه خیابون 70 درصد ماشین هایی که عبور میکنن تک سرنشین هستند.خوب این خودش باعث آلودگی هوا میشه.راه حل علمیم نمیخواد فقط کافیه یکم به خودمون سخت بگیریم و برای هر کار کوچیکی ماشینمونو بیرون نبریم یا اگه تنها میخوایم بریم بیرون از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم.

برای این کارم یکم مردم باید همت کنن (یعنی خودمون) و بخشی از این کار هم به عهده ی سازمانهای مربوطه که حمل و نقل عمومی رو گسترش بدن.

قطعا راه حل های دیگه ای هم برای کاهش آلودگی هوا وجود داره همونطور که تو پست اول ذکر شده اما همه ی این راه ها هم زمان بره هم مخارجی داره ولی این راه حل دست خود ماست.

 

جا داره در راستای استفاده از حمل و نقل عمومی یه مطلبی رو ذکر کنم.

الان ظاهرا استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس یه مقدار بی کلاسی تلقی میشه (البته این طور که کلاسو تعریف میکنن!!!!!!!!!!:whistle:) در حالی که استفاده از این وسیله ی نقلیه هم به نفع خود فرده و هم از آلودگی هوا کم میکنه.

یکی از آشنایان که به تازگی از آلمان برگشتن و خودشون و شوهرشون مراحلی از تحصیلات عالیه رو اونجا گذروندن تو گفتگوهاشون به این نکته اشاره کردن:

ما هیچ وقت برای بیرون رفتن های یه نفرمون از اتومبیل خودمون استفاده نکردیم چه وقتی که در آلمان بودیم و چه حالا.برای تمام رفت و آمدهامون از وسایل نقلیه ی عمومی استفاده میکنیم و برام جای تعجب داره که چرا شما از اتوبوس استفاده نمیکنین.

:icon_pf (34):...

 

گذشته از بحث كلاس و اين حرف ها .

من اگر بخواهم از خونهي خودمون به انقلاب بروم و بر گردم بايد در حدود 5 هزارتومان پول تاكسي بدهم .با صرف حدود 2 ساعت زمان.

اگر با اتوبوس بروم كه پول كمتر و زمان بيشتري بايد صرف كنم.

5 هزار تومان يعني 7 ليتر بنزين آزاد كه براي ماشين من يعني 100 كيلومتر طي مسافت .و اين در حالي هست كه رفت و برگشت من حدود 40 كيلومتر هست.ضمن اينكه در زمان هم كلي صرفه جويي كردم.

مشكل نبودن تاكسي و اتوبوس در ساعات خاص هم به اين نكته اضافه كنيد(امروز حدود ساعت 6 در ميدان ونك با اينكه تاكسي ها ايستاده بودند اما مسافر حتي بصورت دربستي سوار نمي كردند به علت ترافيك سنگين منطقه )

در شهر هاي جز تهران وضعيت به مراتب بدتر هست و حمل و نقل عمومي ضعيف تر هست.لذا من فكر مي كنم كه براي بسياري از مسافت ها استفاده از وسيله ي شخصي هم به صرفه تر هست و هم مطمين تر و دليل اقبال بيش از حد مردم به خريد ماشين و استفاده ي از ان نيز در همين موضوع است.

  • Like 9
لینک به دیدگاه

اگربتونیم فرهنگ دوچرخه سواری روتوی تهران وشهرهای بزرگ جابندازیم احتمالا تاحدودی مشکل رفع میشه.مخصوصا اگرتوسط شهرداری هاایستگاههایی برای اجاره دوچرخه توی سطح شهر تعبیه بشه (مثل چیتگر)

  • Like 7
لینک به دیدگاه
اگربتونیم فرهنگ دوچرخه سواری روتوی تهران وشهرهای بزرگ جابندازیم احتمالا تاحدودی مشکل رفع میشه.مخصوصا اگرتوسط شهرداری هاایستگاههایی برای اجاره دوچرخه توی سطح شهر تعبیه بشه (مثل چیتگر)

دوست من در شهر هايي كه خيابان ها به اصطلاح كفي هستند اين طرح قابليت اجرا دارد كمااينكه سال هاي سال است در اصفهان اجرا مي شود و دوچرخه اجاره مي دهند(اگر اشتباه نكنم در يزد هم اجرا مي شود).اما براي شهري مانند تهران كه بر روي يك سلسله تپه بنا شده و دايما سربالايي سرپايني دارد اين طرح چندان مناسب نيست.

ضمن اينكه آب و هواي منطقه ي ما نيز اين اجازه را نمي دهد.شما در تابستان 1 ساعت دوچرخه سواري كنيد سرتاپا خيس عرق هستيد و با اين وضع نمي شود به يك مكان رسمي و يا حتي نيمه رسمي رفت.

براي حل اين مشكل موتور هاي كم مصرف را ساختند(بعد از جنگ جهاني در ژاپن)(البته دلايل ديگري هم داشت) ولي همين موتور ها امروزه در تهران از مهمترين عوامل آلودگي هوا هستند .

در ودره ي دبيرستان طرحي را پيش رو داشتيم مبني بر طراحي دوچرخه اي كه در سرپايني ها انرژي ذخيره كند و در سربالايي ها همين انرژي كمك به پيش راني دوجرخه كند.

امروزه شبيه اين طرح را در اسكوتر ها مي بينيم :banel_smiley_4:

به هر حال دوچرخه نمي تواند راه حل مناسب و دايمي باشد.

  • Like 5
لینک به دیدگاه

اگر برای شهری مانند تهران اصلی ترین دلیل آلودگی ناشی از خودروها باشه، هیبرید کردن خودروها یکی از راهکارهاست که نیاز به همکاری بخش صنعت داره...کارخانه های خودرو سازی ما بی کیفیت ترین خودرو رو تولید میکنند و چون رقیبی هم ندارند دلیلی برای بهبود سیستم خود و خرج تراشی اضافه ندارند...از هیچ استانداری که پیروی نمیکنند و تست های آلودگی هم که بسلامتی با تقلب پاس میکنند.(همه چیزمون باید به هم بیاد دیگه:icon_pf (34):)

  • Like 5
لینک به دیدگاه
اگر برای شهری مانند تهران اصلی ترین دلیل آلودگی ناشی از خودروها باشه، هیبرید کردن خودروها یکی از راهکارهاست که نیاز به همکاری بخش صنعت داره...کارخانه های خودرو سازی ما بی کیفیت ترین خودرو رو تولید میکنند و چون رقیبی هم ندارند دلیلی برای بهبود سیستم خود و خرج تراشی اضافه ندارند...از هیچ استانداری که پیروی نمیکنند و تست های آلودگی هم که بسلامتی با تقلب پاس میکنند.(همه چیزمون باید به هم بیاد دیگه:icon_pf (34):)

قرار هست بنزين با استادنارد اروپا توليد كنند كه به ظاهر الودگي كمتر دارد ولي نيازمند ايجاد تغيير در سيستم موتور ها هست .به فرض اينكه اينكار هم بشه با ماشين هاي موجود چه كنيم؟

اگر اتومبيل هيبريد توليد كنيم چند سال طول خواهد كشيد تا جايگزين خودرو هاي فعلي بشوند؟

شما سيالاتي هستيد يك سوال مي پرسم احتمالا به مباحث شما مربوط هست:

آيا ميشود الكترو ***** هايي در سطح شهر نصب كرد كه از يك سو هوا را بمكد و با رسوب دادن به ذرات معلق هواي نسبتا تصفيه شده تحويل بدهد؟

يا اينكه سيستم الكترو ***** را در اگزوز ماشين ها پياده كرد تا از خروج ذرات معلق و آلاينده هاي غير دي اكسيدي جلوگيري نمود؟

  • Like 5
لینک به دیدگاه
قرار هست بنزين با استادنارد اروپا توليد كنند كه به ظاهر الودگي كمتر دارد ولي نيازمند ايجاد تغيير در سيستم موتور ها هست .به فرض اينكه اينكار هم بشه با ماشين هاي موجود چه كنيم؟

اگر اتومبيل هيبريد توليد كنيم چند سال طول خواهد كشيد تا جايگزين خودرو هاي فعلي بشوند؟

شما سيالاتي هستيد يك سوال مي پرسم احتمالا به مباحث شما مربوط هست:

آيا ميشود الكترو ***** هايي در سطح شهر نصب كرد كه از يك سو هوا را بمكد و با رسوب دادن به ذرات معلق هواي نسبتا تصفيه شده تحويل بدهد؟

يا اينكه سيستم الكترو ***** را در اگزوز ماشين ها پياده كرد تا از خروج ذرات معلق و آلاينده هاي غير دي اكسيدي جلوگيري نمود؟

 

طرح خودروهای هیبرید بوده، فکر کنم قرار بوده از ژاپن بخرن که منتفی میشه، این کار نیاز به سوبسید زیادی داره ولی قابل برگشت است.

 

جدیدا در دستگاههای تهویه اصطلاح یون زیاد به کار برده می شود، اگر بتوانیم یون منفی را به هوا تزریق کنیم، می تواند به ذرات مضر که بصورت مثبت باردار هستند بچسبد و با سنگین تر کردن آنها ، باعث فرونشستن انها شود...اما بسیار هزینه بر است.

  • Like 4
لینک به دیدگاه
طرح خودروهای هیبرید بوده، فکر کنم قرار بوده از ژاپن بخرن که منتفی میشه، این کار نیاز به سوبسید زیادی داره ولی قابل برگشت است.

 

جدیدا در دستگاههای تهویه اصطلاح یون زیاد به کار برده می شود، اگر بتوانیم یون منفی را به هوا تزریق کنیم، می تواند به ذرات مضر که بصورت مثبت باردار هستند بچسبد و با سنگین تر کردن آنها ، باعث فرونشستن انها شود...اما بسیار هزینه بر است.

بالاخره اين هزينه بايد يكجايي اجام بشه؟يا براي مداواي مردم كه از عوارض آلودگي مريض شدند يا براي پيشگيري

پس فكر مي كنم يكي از راهكار ها مي تونه اين باشه:

اجبار كارخانجات به استفاده ي درست از الكترو ***** ها در مسير خروجي گاز هاي توليدي

طراحي و استفاده از اگزوزهايي مبتني بر تكنولوژي الكترو ***** ها

  • Like 4
لینک به دیدگاه
طرح خودروهای هیبرید بوده، فکر کنم قرار بوده از ژاپن بخرن که منتفی میشه، این کار نیاز به سوبسید زیادی داره ولی قابل برگشت است.

 

جدیدا در دستگاههای تهویه اصطلاح یون زیاد به کار برده می شود، اگر بتوانیم یون منفی را به هوا تزریق کنیم، می تواند به ذرات مضر که بصورت مثبت باردار هستند بچسبد و با سنگین تر کردن آنها ، باعث فرونشستن انها شود...اما بسیار هزینه بر است.

راستي من اطلاعي در مورد خودروهاي هيبريد ندارم.

آيا هم اكنون در ژاپن از خودروهاي هيبريد استفاده ميشود؟

آيا توان طراحي سيستم هاي هيبريد داخل كشور هست؟يا نياز به واردات دانش فني داريم؟

  • Like 3
لینک به دیدگاه

من تو چند وقت اخیر شنیدم که دلیل این آلودگی ها بنزینیه که ساخت ایرانه.

ما تا 2-3 سال قبل هم در تهران آلودگی داشتیم اما نه به این شدت.الان دیده میشه که اگه 1 هفته بارندگی نباشه هوای تهران به شدت آلوده میشه.

ظاهرا بعد از آخرین تحریم ها و مجبور شدن ساخت بنزین توسط ایرانیا این مشکل به وجود اومده.

البته من از این موضوع خیلی مطمئن نیستم و همونطور که گفتم اینارو شنیدم.

  • Like 4
لینک به دیدگاه
گذشته از بحث كلاس و اين حرف ها .

من اگر بخواهم از خونهي خودمون به انقلاب بروم و بر گردم بايد در حدود 5 هزارتومان پول تاكسي بدهم .با صرف حدود 2 ساعت زمان.

اگر با اتوبوس بروم كه پول كمتر و زمان بيشتري بايد صرف كنم.

5 هزار تومان يعني 7 ليتر بنزين آزاد كه براي ماشين من يعني 100 كيلومتر طي مسافت .و اين در حالي هست كه رفت و برگشت من حدود 40 كيلومتر هست.ضمن اينكه در زمان هم كلي صرفه جويي كردم.

مشكل نبودن تاكسي و اتوبوس در ساعات خاص هم به اين نكته اضافه كنيد(امروز حدود ساعت 6 در ميدان ونك با اينكه تاكسي ها ايستاده بودند اما مسافر حتي بصورت دربستي سوار نمي كردند به علت ترافيك سنگين منطقه )

در شهر هاي جز تهران وضعيت به مراتب بدتر هست و حمل و نقل عمومي ضعيف تر هست.لذا من فكر مي كنم كه براي بسياري از مسافت ها استفاده از وسيله ي شخصي هم به صرفه تر هست و هم مطمين تر و دليل اقبال بيش از حد مردم به خريد ماشين و استفاده ي از ان نيز در همين موضوع است.

 

 

 

ما تو کرج مشکل حمل و نقل عمومی نداریم خدارو شکر (حداقل برای بیشتر مناطقی که دیدم و میتونم مثال بزنم).

بیشتر اتوبوس ها که عوض شدن و وضعیت مناسبی دارن و مدت زمانی که باید منتظر اتوبوس باشیم هم خیلی کاهش پیدا کرده نسبت به قبل.

تاکسی ها هم که وضعیت خوبی دارن،من خودم به شخصه خیلی منتظر تاکسی نموندم تا حالا.

برای یه شهروند کرجی شاید بهتر باشه یکم زمانشو تنظیم کنه و از حمل و نقل عمومی استفاده کنه چون وضعیتش خوبه و مشکل آلودگی هوا رو هم کاهش میده تا حدودی.

در ضمن برای مسافت های کم هم بهتره یکم پیاده روی یا دوچرخه سواری کنن.

و بیشتر ترافیک های که من تو کرج میبینم علتش ماشین های تک سرنشین هستند.

در مورد تهرانم من اطلاعات کافی ندارم ولی مترو بعضی از مسیرها رو پوشش میده که توسعه ی مترو میتونه وضعیتو بهتر کنه.

  • Like 5
لینک به دیدگاه
بالاخره اين هزينه بايد يكجايي اجام بشه؟يا براي مداواي مردم كه از عوارض آلودگي مريض شدند يا براي پيشگيري

پس فكر مي كنم يكي از راهكار ها مي تونه اين باشه:

اجبار كارخانجات به استفاده ي درست از الكترو ***** ها در مسير خروجي گاز هاي توليدي

طراحي و استفاده از اگزوزهايي مبتني بر تكنولوژي الكترو ***** ها

البته نمیدونم همچین سیستمی وجود داره، احتمالا باید در چندین دانشگاه بررسی شده باشه...ولی محققان میتونن روش کار کنند و حتی اگر در بازار مشابه داخلی نداشته باشه،به عنوان احتراع هم ثبت کنند.

راستي من اطلاعي در مورد خودروهاي هيبريد ندارم.

آيا هم اكنون در ژاپن از خودروهاي هيبريد استفاده ميشود؟

آيا توان طراحي سيستم هاي هيبريد داخل كشور هست؟يا نياز به واردات دانش فني داريم؟

 

من هم زیاد اطلاعی ندارم...به دلیل آلودگی زیاد موتورهای احتراق داخلی خودروسازان بدنبال راه چاره ای برای این مشکل بودن...در موتورهای هیبریدی علاوه بر وجود موتور از باطری نیز استفاده می شود که برای سرعت های پایین و مسیرهای صاف بسیار مناسبه، البته برخی ها به جای ترکیب بنزین و باطری، از ترکیب دیزل و باطری استفاده میکنند. موتورهای دیزل جدید هم آینده درخشانی دارن، چون دیزل رو حتی از زیست سوخت هم میشه تامین کرد و سوخت تقریبا پاکی محسوب می شود. در دنیا تویوتا ، فورد ، فیات، میتسوبیشی و خیلی از خودرو سازان بزرگ در این زمینه محصولاتی را به بازار عرضه کرده اند.

در کشور چندین نمونه از این خودروها ساخته شده، قاصدک نصیر یکی از این خودرو هاست که البته الان در حیاط دانشکده مکانیک گذاشته شده(زیر برف و بارون:4564:) دانشگاههای باهنر و کاشان نیز به فکر کنم نمونه ای ساخته باشن...پس دانشش وجود داره، نیاز به حمایت داره...

  • Like 3
لینک به دیدگاه
من تو چند وقت اخیر شنیدم که دلیل این آلودگی ها بنزینیه که ساخت ایرانه.

ما تا 2-3 سال قبل هم در تهران آلودگی داشتیم اما نه به این شدت.الان دیده میشه که اگه 1 هفته بارندگی نباشه هوای تهران به شدت آلوده میشه.

ظاهرا بعد از آخرین تحریم ها و مجبور شدن ساخت بنزین توسط ایرانیا این مشکل به وجود اومده.

البته من از این موضوع خیلی مطمئن نیستم و همونطور که گفتم اینارو شنیدم.

در سال حدود 1.5 ميليون ماشين در كشور پلاك ميشود و تنها حدود 100هزار ماشين از رده خارج مي شود.يعني در عرض 3 سال حدود 4 ميليون ماشين به خيابان هاي اران افزوده شده كه بخش زيادي از اين ماشين ها در شهر هاي بزرگ هستند.

بنزين ايران هم همانطور كه فرموديد مشكلاتي دارد

خوب به نظر مشا چيكار كنيم با اين مشكل؟با توجه به اينكه تحريم ها يك شبه رفع نمي شود و يك شبه هم نمي توان فرآيند توليد بنزين در ايران را بهينه كرد.

  • Like 4
لینک به دیدگاه
ما تو کرج مشکل حمل و نقل عمومی نداریم خدارو شکر (حداقل برای بیشتر مناطقی که دیدم و میتونم مثال بزنم).

بیشتر اتوبوس ها که عوض شدن و وضعیت مناسبی دارن و مدت زمانی که باید منتظر اتوبوس باشیم هم خیلی کاهش پیدا کرده نسبت به قبل.

تاکسی ها هم که وضعیت خوبی دارن،من خودم به شخصه خیلی منتظر تاکسی نموندم تا حالا.

برای یه شهروند کرجی شاید بهتر باشه یکم زمانشو تنظیم کنه و از حمل و نقل عمومی استفاده کنه چون وضعیتش خوبه و مشکل آلودگی هوا رو هم کاهش میده تا حدودی.

در ضمن برای مسافت های کم هم بهتره یکم پیاده روی یا دوچرخه سواری کنن.

و بیشتر ترافیک های که من تو کرج میبینم علتش ماشین های تک سرنشین هستند.

در مورد تهرانم من اطلاعات کافی ندارم ولی مترو بعضی از مسیرها رو پوشش میده که توسعه ی مترو میتونه وضعیتو بهتر کنه.

خوب با اين حساب كه شما مي فرماييد ما بجز مشكل توسعه ي حمل و نقل عمومي مشكل فرهنگ استفاده هم داريم.

اين مشكل را چجور حل كنيم؟

با كار فرهنگي؟

با كار قهري؟

چجور به مردم ميشه نشان داد كه حمل و نقل عمومي گزينه ي بهتري هست؟

در كنارش براي ساير شهر ها كه مشكل حمل و نقل عمومي دارند چطور بايد اين مشكل را حل كنيم؟

صرف اضافه كردن خطوط اتوبوس و مترو و افزايش تعداد تاكسي ها باعث از بين رفتن مشكل خواهد شد؟

ادعا ميشود كه ما در روز بيش از 4 ميليون سفر شهري در تهران با مترو انجام مي دهيم. اما همين هم باعث نمي شود كه ما شاهد ترافيك و آلودگي نباشيم.

درتهران سالانه به كيلومتر هاي اتوبان هاي اضافه مي شود و مسير هاي جديدي را مي گشايند اما همين مسير ها هم بعد از مدت كوتاهي مملو از ماشين مي شود .

لذا من فكر نمي كنم تنها گسترش فيزيكي كافي باشد

  • Like 3
لینک به دیدگاه

به نظرتون بهتر نیست اول از کارهایی شروع کنیم که ما میتونیم انجامشون بدیم و نیازی هم به پول زیاد نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:w16:

درسته که در سطح گسترده تر اقدامات علیه آلودگی هوا این سازمان های مربوطه هستند که میتونن کارگشا باشند ولی وقتی اقدامی نمیکنن بهتر نیست در مرحله ی اول خودمون دست به کار بشیم و بعد دنبال راه حل های بزرگتر و اساسی تر باشیم؟به هر حال بهتر از دست روی دست گذاشتنه.این طور نیست؟:icon_redface:

  • Like 4
لینک به دیدگاه
البته نمیدونم همچین سیستمی وجود داره، احتمالا باید در چندین دانشگاه بررسی شده باشه...ولی محققان میتونن روش کار کنند و حتی اگر در بازار مشابه داخلی نداشته باشه،به عنوان احتراع هم ثبت کنند.

 

 

يعني من باز ايده دادم؟:ws3:

 

 

من هم زیاد اطلاعی ندارم...به دلیل آلودگی زیاد موتورهای احتراق داخلی خودروسازان بدنبال راه چاره ای برای این مشکل بودن...در موتورهای هیبریدی علاوه بر وجود موتور از باطری نیز استفاده می شود که برای سرعت های پایین و مسیرهای صاف بسیار مناسبه، البته برخی ها به جای ترکیب بنزین و باطری، از ترکیب دیزل و باطری استفاده میکنند. موتورهای دیزل جدید هم آینده درخشانی دارن، چون دیزل رو حتی از زیست سوخت هم میشه تامین کرد و سوخت تقریبا پاکی محسوب می شود. در دنیا تویوتا ، فورد ، فیات، میتسوبیشی و خیلی از خودرو سازان بزرگ در این زمینه محصولاتی را به بازار عرضه کرده اند.

در کشور چندین نمونه از این خودروها ساخته شده، قاصدک نصیر یکی از این خودرو هاست که البته الان در حیاط دانشکده مکانیک گذاشته شده(زیر برف و بارون:4564:) دانشگاههای باهنر و کاشان نیز به فکر کنم نمونه ای ساخته باشن...پس دانشش وجود داره، نیاز به حمایت داره...

ماشين هاي هيبريد داراي دو موتور هستند.موتور الكتريكي بر خلاف ماشين هاي الكتريكي توسط موتور درون سوز شارژ مي شود و ديگر نياز به اتصال به برق براي شارژ باطري ندارند.

در برخي طرح ها از انرژي گرمايي كه حين ترمز كردن هدر مي رود براي شارژ استفاده مي كنند.

يا مثلا از زمان هايي كه ماشين روشن ولي خلاص هست (مثلا پشت چراغ قرمز ها).در واقع هر گونه هدر رفت انرژي را مي توان براي اين كار مد نظر قرار داد.

اين موتور ها به علت استفاده همزمان از آلايندگي بسيار كمتري برخوردار هستند .توصعه ي اين موتور ها مي تواند گزينه ي بلند مدتي باشد.

اما چيزي كه هست در ساير كشور ها با وجود همين موتور هاي درون سوز فعلي سال هاي سال است كه مشكل آلودگي را حل كرده اند.و توسعه ي فنآوري هاي اين چنيني نه براي حل كردن مشكل كه براي بهتر كردن وضعيت مطلوب فعلي آنها است.

در كشوري مانند ايران كه عمر ماشيد 35 سال است اگر همين امروز هم تمام توليدات خودروي ما هيبريد شوند 35 سال طول خواهد كشيد تا آخرين ماشين درون سوز آلاينده از رده خارج شود.

لذا اين طرح يك طرح بسيار بسيار بلند مدت است.

  • Like 3
لینک به دیدگاه
خوب با اين حساب كه شما مي فرماييد ما بجز مشكل توسعه ي حمل و نقل عمومي مشكل فرهنگ استفاده هم داريم.

اين مشكل را چجور حل كنيم؟

با كار فرهنگي؟

با كار قهري؟

چجور به مردم ميشه نشان داد كه حمل و نقل عمومي گزينه ي بهتري هست؟

در كنارش براي ساير شهر ها كه مشكل حمل و نقل عمومي دارند چطور بايد اين مشكل را حل كنيم؟

صرف اضافه كردن خطوط اتوبوس و مترو و افزايش تعداد تاكسي ها باعث از بين رفتن مشكل خواهد شد؟

ادعا ميشود كه ما در روز بيش از 4 ميليون سفر شهري در تهران با مترو انجام مي دهيم. اما همين هم باعث نمي شود كه ما شاهد ترافيك و آلودگي نباشيم.

درتهران سالانه به كيلومتر هاي اتوبان هاي اضافه مي شود و مسير هاي جديدي را مي گشايند اما همين مسير ها هم بعد از مدت كوتاهي مملو از ماشين مي شود .

لذا من فكر نمي كنم تنها گسترش فيزيكي كافي باشد

 

 

 

خوب تا حدودی میشه با توسعه ی حمل و نقل عمومی این مشکلو حل کرد.

اما اول باید دید مردم نسبت به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تغییر کنه و این میتونه کار رسانه ی جمعی باشه.

از طرفی هم والدین میتونن این فرهنگو به کودکانشون منتقل کنن.

در ضمن افرادی که از آلودگی هوا شکایت میکنن هم باید بیشتر درباره ی این مسئله فکر کنن.

باید یکم وقتمونو تنظیم کنیم یا دیدمونو عوض کنیم و از حمل و نقل عمومی استفاده کنیم.

 

 

خوب معلومه که این نمیتونه مشکلو کاملا حل کنه ولی میتونه آلودگی هوا رو کاهش بده.در ضمن تنها اقدامیه که ما مردم عادی میتونیم انجام بدیم تا بتونیم نفس بکشیم.

  • Like 4
لینک به دیدگاه
به نظرتون بهتر نیست اول از کارهایی شروع کنیم که ما میتونیم انجامشون بدیم و نیازی هم به پول زیاد نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:w16:

درسته که در سطح گسترده تر اقدامات علیه آلودگی هوا این سازمان های مربوطه هستند که میتونن کارگشا باشند ولی وقتی اقدامی نمیکنن بهتر نیست در مرحله ی اول خودمون دست به کار بشیم و بعد دنبال راه حل های بزرگتر و اساسی تر باشیم؟به هر حال بهتر از دست روی دست گذاشتنه.این طور نیست؟:icon_redface:

منظور من هم از اين تاپيك همين هست دوست من.

ارايه ي راهكار عملي و موثر

اما با سبك سنگين كردن پيشنهادات.اگر به عنوان استارتر سعي مي كنم گفتار دوستان را در بوته ي نقد بياورم نه براي مخالفت كه براي موشكافي كردن و عملياتي كردن ماجرا هست.

اينكه من صرفا اينجا بگويم خوب دوستان بياييد از وسايل عمومي استفاده كنيم نمي تواند راهكار عملي باشد زيرا اين حرف برد لازم را ندارد و علي رغم تمام تبليغات و توصيه هايي كه به مردم مي شود مردم اين كار را نمي كنند.

خود من امروز خيابان سعدي كار داشتم.رفتم ماشين را گذاشتم پاركينگ و ما بقي مسيرم را پياده طي كردم و در حدود 3 ساعت زمان گذاشتم.

الان مي تونم بفهمم كه مشكل خياباني مثلا مثل لاله زار چي هست.يا مثلا از سعدي بخواهم بروم ميدان امام به صرفه هست كه با ماشين شخصي بروم يا پياده يا وسايل عمومي.

لذا اگر پرسشي مي كنم يا حرفي مي زنم براي اين منظور است .دقت كرده باشيد من هنوز راهكار خودم را پيشنهاد نداده ام . سعي مي كنم راهكار دوستانم را بررسي كنم.:a030:

  • Like 4
لینک به دیدگاه
منظور من هم از اين تاپيك همين هست دوست من.

ارايه ي راهكار عملي و موثر

اما با سبك سنگين كردن پيشنهادات.اگر به عنوان استارتر سعي مي كنم گفتار دوستان را در بوته ي نقد بياورم نه براي مخالفت كه براي موشكافي كردن و عملياتي كردن ماجرا هست.

اينكه من صرفا اينجا بگويم خوب دوستان بياييد از وسايل عمومي استفاده كنيم نمي تواند راهكار عملي باشد زيرا اين حرف برد لازم را ندارد و علي رغم تمام تبليغات و توصيه هايي كه به مردم مي شود مردم اين كار را نمي كنند.

خود من امروز خيابان سعدي كار داشتم.رفتم ماشين را گذاشتم پاركينگ و ما بقي مسيرم را پياده طي كردم و در حدود 3 ساعت زمان گذاشتم.

الان مي تونم بفهمم كه مشكل خياباني مثلا مثل لاله زار چي هست.يا مثلا از سعدي بخواهم بروم ميدان امام به صرفه هست كه با ماشين شخصي بروم يا پياده يا وسايل عمومي.

لذا اگر پرسشي مي كنم يا حرفي مي زنم براي اين منظور است .دقت كرده باشيد من هنوز راهكار خودم را پيشنهاد نداده ام . سعي مي كنم راهكار دوستانم را بررسي كنم.:a030:

 

ممنونم بابت توضیحتون ولی خواستم بیشتر به این نکته توجه بشه که اگه سازمانها برای ما کاری نمیکنن دلیل نمیشه که ما هم برای خودمون کاری نکنیم و خواستم یکم مطالب عملی تر باشه تا بیشتر بتونیم ازشون استفاده کنیم و از این که این مطلبو از نظر علمی هم بررسی میکنین ممنونم.تاپیکی بسیار مفیدی هست.:5c6ipag2mnshmsf5ju3

  • Like 4
لینک به دیدگاه

×
×
  • اضافه کردن...